8 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Nisan 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA Bir mütahassısa işten el çektirilmesi Bizim iktisat vekâleti, Estonyalı balık mütehassısı mösyö Weber- man'la 1930 senesinde bir muka- vele aktetmişti ki, buna nazaran, mütehassıs, Türkiye'de balıkçılığın asri şekilde sınaileştirilmesi için, 1933 senesi haziranına kadar çalışacaktı. Gazetelerde okuyorum: Vekâlet, İİ mösyö Webermann'ın mukavele- «> cereyan ; da kayık kadrosu hakkında riyaset maka- mına bir rapor verildiğini yazmış- tık. Raporda şimdiki memur mik- | | darı kâfi görülüyor, ancak teşki- lâtta bazı değişiklik yapılması isteniyor. Bu cümleden olarak sini feshetmiş ; onu, işindenalmış. Ben, kendi hesabıma, Estonyalı mütahassısa karşı büyük bir hüsnü nazar besliyordum. Zira, onun tesisatını gezmiş, görmüştüm; “balıklarını tatmış ve mesaisi hak- kında malümat edinmiştim. Şimdi, öğreniyoruz : Mösyö Weberman'ın işten el çektirilmesine sebep, vekâletin dediklerini dinlememesi imiş ... Akla derhal şu varit olmaz mı: Madamki vekâlet; balıkçılık için bir omütahassıs getirtti kendi dediklerini mütehassısa (yaptır- mağa kalkışacak yerde, mütahas- sısın dediklerini kendi yapacaktı. Vekâlet, bildiğini yapacak ve yaptıracak olursa mütahassısa ne lüzum vardı.? Mütehassısın istediği ne gibi şeylermiş? Anlattılardı: Mütahassıs — Balıkçılık için bazı kitaplar getirtmek lâzım! Şu listeye yazdığım kitapları bana aldırınız! - demiş. — Aman, nasıl olur? - diye itiraz etmişler. - Biz sizi mütahas- sıs olarak getirttik; talebe olarak değil... Balıkçılığı bilmiyor da, kitaptan okuyup öğrenmek için mi .geldiniz?.. Mütahassıs için kitaba ne lüzüm var?! - Bilemem eyliyecek) hande midir, girye midir? Memleketimizde maalesef pek az'şeylerimiz bir plan dairesinde etmektedir. (o Halbuki, balıkçılığımız, plân çerçivesi içine girmiş gibi görünüyordu. Bizi ümitlendiriyordu. Demek ki, balık işi de tavsadı. Kayık salıncak Bu bayram da kayık salıncak yok Bayramlarda ötede beride ku- rulan kayık salıncaklar bir çok kazalar vukuuha sebebiyet ver- diği cihetle zabıta geçen bayram bunları menetmişti. Kurban bayramının da yaklaş- ması dolayısile polis müdiriyeti bilumum merkezlere) gönderdiği bir tamimde kurban bayramında salıncak kurulmasına müsaade edilmemesini bildirmiştir. Belediye iktisat müdürlüğü kadrosu Belediye iktisat müdürlüğünün istisadi mürakabanın biri havaici zaruriye, diğeri mabrukat, tenvi- rat ve tarife meselelerile meşgul olmak üzere ikiye ayrılması, bun- ların başında bulunanlara ünvanı verilmesi zikrediliyor. Müdir, turizm şubesi hakkında “ayrıca bir rapor verilecektir. âmir Kaçak rakı Üsküdarda Çinilide Yorginin evinde araştırma yapılmış, bir çok kaçak rakı, bir kazan, cibre, kaçak şarap ve sâire bulun- muştur... 1 Adada elektrik Kontenjan hasebile malzeme çıkarılamıyor Büyükadaya elektrik verildik- ten sonra başlıca cadde ve s0- kaklardan başlanarak muayyen bir plân dairesinde talip olan müşterilere (peyderpey ceryan verildiği gibi ev sahipleri de bir taraftan elektrik tesisatın yaptırmağa başlamışlardır. Maa- mafih henüz Adanın büyük bir kısmı cereyansızdır. Haber aldığımıza göre son günlerde şirket Adadaki faaliyeti tatil etmek mecburiyetinde kalk mıştır. Sebebi kontejan tahtida- tından dolayı tel ve saire gibi mevaddı iptidaiyeyi gümrükten çıkarmak imkânı bulunamamasıdır. Adada ve Anadolu sahilinde evlerinin elektrik tesisatını yapmış ve hattâ şirkete parasını bile vermiş bir çok müşteriler ceryan beklediği gibi şirket te malzeme fıkdanından dolayı mukavele ile yapmak mecburiyetinde bulun- duğu tesisatı yapamamaktadır. Şirket obu hususta teshilât gösterilmesi için icabeden maka- mata müracaatta bulunmuş ve bu işler için celbettiği malzemenin ihracına müsaade edilmesini rica etmiştir. Istanbulun yaz mevsiminde en ziyade rağbet gören sayfiyelerini alâkadar eden bu haklı talebin bir an evel isaf edileceğini şübhesiz addederiz. Nereden bulmuş? Şüpheli bir adamın üzerinden paket paket esrar çıktı Abdullah isminde birisi dün Galatada şüpheli bir vaziyette kahvelere girip çıkarken zabıtanın nazarı dikkatini! celbetmiş ve ya- kalanmıştır. Abdullabın) üzerinde paket halinde fazla miktarda esrar bulunmuştur. Yapılan tahkikatta Abdullahın şurada burada esrar sattığı anla- şılmıştır. Bunun esrarı nereden bulduğu ve kimlere sattığı ehem- miyetle tahkik edilmektedir. Bir sene 4 ay hapis Eminönünde bir hahvede “silâh atan ve zabitaya ateş eden Rıza isminde biri ağır cezada muha- keme edilmiştir. Rıza bir sene dört ay hapise mahküm edilmiştir. .İ vermiş, Akşam ŞEHİR HABERLERİ Kurnaz olmuşlar! Köpekler artık zehirli ekmeklere rağbet etmiyorlar Istanbul sokaklarında yeniden köpekler çoğalmıştır. Belediye bu köpekleri itlâf etmek için zehirli ekmekler dağıtıyordu. Fakat artık bu usulün faide vermediği anla- şılmıştır. Çünkü köpekler, me- murlar tarafından bırakılan ek- mekleri anlıyarak buna rağbet etmiyorlar. Babıâli, Cağaloğlu ve Sirkeci civarında dolaşan iri bazı köpekler var ki bunlara kat'iyen ekmek yedirmek kabil olamamıştır. Bunlardan bir kısmı kendilerini zehirleyen memurları bile tanı- maktadırlar. Ellerinde zehir olma- dığı halde yoldan geçen memur- lardan hemen kaçıyorlar. Mir memur, azgın bir köpeği öldürmeğe kat'i surette karar köpeği aldatmak için zehirli olmayan bir ekmek par- çasını yemiş, ancak buna itimat eden köpek, memurun el çabuk- luğile attığı zehirli ekmeği alda- narak yemiştir. Belediye köpeklerle mücadele etmek için şimdi başka bir çare düşünüyor. Çocuk düşürmek Iki kadın bu yüzden ağır surette hastalandı Beyoğlunda Mehmet Ali is- minde birinin karısı Hatice hanım bir kaç günden beri fazla kan zayi ettiği cihetle konuşamıyacak bir hale gelmiş, iş zabıtaya aksetmiştir. Kadın Haseki hastanesine kal- dırılmıştır. e Hastanede yapılan ameliyat neticesinde Hatice hanı- mın iki aylık hamile bulunduğu çocuğunu kasten düşürdüğü ve bu yüzden hastalandığı anlaşıl- mıştır. Bayram sokağında Elizabet is- minde bir kadın da hamile bulun- duğu çocuğunu düşürmek için kabile Efransi isminde bir kadına müracaat etmiştir. Efransi, çocuğu düşürmek için Elizabete bir ilâç içirmiştir. Kadın ilâcı içince fenalaşmış ve ifade veremiyecek bir halde hastaneye Kaldırılmıştır. Zabıta kabile Efransiyi yakalıyarak tahkikata başlamıştır. Ilkbahar gelince WET İyi agi lik bahar gelip havalar ısınınca ortada çiçekler fazlalaşmıştır. Bilhassa pazarertesi günleri çiçek pazarında her türlü çiçek satılıyor. Bu senc ful ve menekşe pek boldur. Maamafih çiçek fiatleri geçen seneye nisbetle pahalıdır, Reşmimizde bir çiçek serğisi görülüyor. v : i ” Kooperatifler Vilâyet dahilinde yeni kooperatifler açılacaktır Istanbul vilâyeti dahilinde koo- peratif faaliyeti artıyor. Yalova, Hacı Mehme köy, Iç Erenköy - Kozyatağı, Kartal, Maltepe de teşekkül eden kooperatifler heyeti umumiyeleri esas mukavelename- leri mucibince mart ayı zarfında içtima etmiştir. Ziraat bankasını temsilen bu ictimalarda bulunan banka zirai ikrazat amiri Hilmi bey kooperatiflerin atisi ve sureti inkişafı (ohakkında bazı izahat vermiş, bundan sonra mürakiplerin raporu okunmuş, kooperatiflerin 931 senesi hesabatı tetkik ve tastik olunmuştur. Kooperatiflerin ziraa yardımları ve aynı zamanda çifçiyi iktisada” alıştırması nazarı dikkate alınarak bu sene mahsul zamanında daha bir çok kooperatifler açılması için Ziraat bankası faaliyetle çalışmak- tadır. Bu hususta şimdiden makamı vilâyete ve kaymakamlıklara mü- racaat olunmuştur. Fatih itfaiye müdürlüğüne kalorifer konacak Fatih itfaiye müdirliği ile garajı şimdiye kadar soba ile ısıtılmakta idi. Buraya bir kalorifer yapıl- ması muvafık görülmüştür. Ka- lorifer bu seneki bütçe ile yapıla- bilecektir. Torba elinde.. Polis yetişip hırsızı yakaladı Fındıklıda Oomanav (Mustafa efendi dün bir şey almak üzere dükkânından çıktığı sırada ken- disini kollamakta olan sabıkalı hırsızlardan Mustafa Odükkâna girerek eline geçen eşyayı bir torbaya doldurmağa başlamıştır. Bu sırada dükkân sahibi gel- miştir. Hırsız, dükkâncıyı görünce eşyayı bırakıp kaçmak istemişse de buna muvaffak olamamıştır. Mustafa efendi derhal polise müracaat etmiş, hırsız Mustafa dükkânın içinde çaldığı eşya ile yakalanmıştır. Bir sahtekâr tutuldu Zabıta Recai isminde birisini yakalamıştır. Bu adam geçenlerde bir ticarethane namına sahte bo- no tanzim etmek cürmünden maz- nundur. Recai tahkikat evrakile beraber adliyeye teslim edilmiş, ikinci istintak dairesi tahkikata vazıyet etmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri —ş—— Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kı GAYLIK 750 » (1450 »* 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — xp” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku: ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiççe2 — Kasım:163 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 9,7 o 10,4 5,35 916 12 1,35 Va. 448 5,33 12,16 15,56 1841 20,15 m aaa Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Sahife 3 Me sir çırpıda | Şırınga iğnesi Bir şırınga iğnesinin hatıraları: “Şu yeni alınan pırıl pırıl par- lak iğne ne çapkın ne çapkın.. Daülkelep müessesesinde bundan daha uçarı çapkın iğne bulamaz- sınız.. Geleli nekadar oldu. Şim- diye kadar en aşağı 100 kadınla tanıştı.. Hani tali olunca şırınga iğnesi olmaktan daha büyük zevk ve heyecan da yoktur.. Bir de bakarsınız ki birgün yeşil baygın gözlü, heykel gibi vücutlu, mat fakat penbe tenli bir genç kadın içeri girer. e Heyecanla beklersiniz.. Genç kadın: — Efendim köpek ısırdı da.. Muayene ve emir: — Göğsünüzü açınızl.. Heyecanlar büsbütün artar. Ah doktor aşı için beni seçsin diye dört gözle beklersiniz.. Porselen küvette kaynayan bütün şırınga iğnelerinin kalbi çarpıntılar için- dedir. Nihayet maşa uzanır ve iğneler arasında dolaşmağa baş- lar. Sizde bu esnada hayatınızın en heyecanlı zamanlarını yaşar- sınız.. Nihayetl.. Oooh! Maşa sizi çekip alır. Öbür iğneler size hasetle bakarlar. Penbe tene yaklaşırsınız.. Nefis bir koku.. ve vızzz diye bir ses, tatlı bir sıcak- lık... Artık ılık ılık akan kanın içindesiniz.. Ne saadet! Ne saadet! Bir müddet bu sıcaklık içinde kaldıktan sonra yavaş yavaş dışa- rıya çıkarsınız. Haydi ondan sonra sıcak banyo. Içinde su kaynayan küvetin içine;. Mart: Hepimiz heycan içinde bekli- yoruz... Bir de baktık ki içeriye belki 150 kiloluk ve 50lik bir hanım girdi..Eyvahlar olsun, mah- volduk gitti... Hepimiz güvetin içine sindik... Fakat maşa suyun arasında beni vakalamaz mı?. Hay Allah mustahkını versin... Buruşuklı , kırışıklı bir deriye yaklaştım.. Aman, aman ne koku. midem bulandı !.. Şimdi istifrağ edip aşı suyunu ağzımdan dışarı boşaltacağım... Ayol köpek bunu ısırmışsa, bu değil mutlaka biçare hayvan kudurur... Zavallı, talisiz hayvan yer yüzünde ısıracak başka şey, başka insan bulama- dı mı?. Ammada midesiz mah- lukmuş hal.. Mart: Kapının aralığından içeri güver- cin gibi bir nazenin süzüldü... Yani hasta. Bu üçüncü iğnesi olacak.. Bana bir türlü sıra gel- miyor... Çıldıracağım... Aklıma fenalıklar gelecek... Maşa küvete daldı... Doktor beni seçmezmi... Hay bu hastayı ısıran köpeğin ağzını şapur şupur öpeyiml. Hikmet F Belediye memurlarının tekaüdü Belediye memurlarının yeni tekaüt kanunua göre mi, yoksa eski kanun mucibince mi tekaüt edilecekleri tereddüde sebebiyet vermiştir. Büyük Millet Meclisi bu hususta bir karar verecekti. Kararların itasma kadar eski tekaüt kanununa göre maaş tah- sis edilmektedir. İleride meclisin tefsir şekline göre mahsup mua- melesi yapılacaktır. Kadın kavgası Karagümrükte Hacer ve Fethiye isimlerinde iki kadın bir çocuk meselesinden kavga etmişter, bu sırada Fethiyenin kocası Mehmet de karışarak Hacer hanımı jiletle bacağından yaralanmıştır. pkk Aiyonlar hakkında. Ticaret borsasının afyon mah- sulünün bu seneki vaziyeti hak- kında vilâyetlerden bazı malümat topladığı yazılmıştı. Öğrendiği- mize nazaran Borsa tarafından bu tarzda malümat toplanılma- mıştır.