9 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

, bütün bağcılar un r Şimali Avrupa Sahife 2 Makine niçin işlemiyor ? (Baş tarafı birinci sahifede) Bu buhrana ; murlarımızın mimizden fa Devlet zaafını bile m belki memurların bu ahi y izah kabildir. Her halde bu nokta çok esaslı bir tetkike muhtaçtır. Makinenin muntazam iş mesinin ikinci dahili sebebi “ ö) zannediyoruz ki, tertip ve terkip- teki bazı yanlışlıklar kusurlardır. Bugün “organisation, teşkilât- çılık başlı başına bir fen olmuştur. Her hangi bir ticari, sınai, mali müessesede, elde edilen neticeyi tayin eden avamil (arasında, “teşkilât,, mühim bir mevki işgal ediyor. Umumi idarede işlerin sürati intacı, hukukun az çok zıyaıma muadil olan betaetlerin bir “teşkilât, meselesidir. Idare o sistemimizde istikrar yoktur, çünkü henüz bünyemize, ihtiyaçlarımıza uygun bir sistem kuramadık. Hükümetin en mühim vazifelerinden biri, bunu etmektir. Bu gün, hükümet idaresine de izalesi, tesis “rationalisation,, tatbik edilmek- | tedir. Biz de, kelki son fransız kabi- | a z ! sonra projenin her halde tasvip nesinde olduğu gibi başvekâlete merbut, bir umumi idare müste- i —şarlığı ihdas ederek, idare maki- nemize kat'i bir şeklin verilmesini temin edebiliriz. Her halde idarede, mütemadi değişiklik, tereddüt yerine, istik- rara eşeddi ihtiyacımız vardır. Bunu hem memleketin nizamı, hem de rejimin hayatı için, bir an evvel yapmak lâzımdır. Cevat Nizami “Ankara Halkevinde bir konferans Ankara 8 ( A.A.) — Bugün Ankara Halkevinde Mebus Hasan Cemil bey tarafından Türk genç- liğinin nasıl yetiştirilmesi lâzım- geldiği mevzuu üzerinde bir kon- ferans (o verilmiştir. Konferansı, Halkevi güzel sanatlar şubesine mensup amatör genç sanatkârların güzel bir konseri takip eylemiştir. Reisicumhur hazretleriyle B. M. Meclisi reisi Kâzım ve Başvekil İsmet paşalar hazerati ve fırka kâtibi umumisi Recep beyfendi, kadın erkek çok güzide bir kala- balık konferans ve konserde hazır bulunmuşlardır. - Manisada bağcılık hakkında bir konferans Manisa, 7 ( Hususi ) — Laypzig sergisine gidip gelen heyet me- yanında doktor operatör Orhan bey de vardı. Orhan bey Manisa- nın ileri gelen bağcılarından bu- lunması itibarile bu seyahatte Hamburg ve Triyesteye ugrayarak üzümlerimizin ihracı bazı tetkikatta bulunmuştur. Mu- maileyh Istanbul otelinin altındaki büyük salonda bu tetkikatından edindiği malümat ve intibaa dair bir konferans vermiş, konferansta bulunmuştur. Fındık fiatleri etrafında | paraya tenzilini, Berlin türk ticaret odası, fındık | piyasası hakkında, alâkadar daire- lere gönderdiği bir raporda, son zamanlarda fındık fiatlerinin dur- olduğunu (o bildirmektedir. limanlarında az mal vardır. Durgunluğu bir sebebi de, paskalya yortularıdır. Bursa müddei umumisi Bursa, 8 (Hususi) — Bursa müddei umumiliğine tayin olunan Urfa müddei umumisi Sakip bey şehrimize geldi, işe başladı. İ teaddit kimseler de y bül Mini Londra, 8 (Hususi) — Dörtler | konferansı, hiç bir n den bu akşam dağılmıştır. Üç | gündenberi cereyan eden müza- | kereler Tuna birliği meselesinde | dört devlet arasında büyük ihti- lâflar mecut olduğunu meydana çıkarmıştır. ice verme- Vaziyet şudur: Fransız başvekili M. Tardicu Çekoslavakya, Maca- ristan, ” Avusturya, Romanya ve Yogoslavya devletlerinden mürek- kep bir Tuna & birliği. tesisini | ve dört büyük devletin bu | birliğe (yardım . etmesini, bir- | liğe dahil devletlerin birbirlerine | karşı gümrük maafiyetleri tesis eylemesini istemiş, bu hususta bir proje hazırlamıştır. M. Terdieu geçen hafta Lon- draya yaptığı seyahatte bu projeyi İngiltereye de kabul ettirmiştir. Fransa, İngiltere ile anlaştıktan Eri ci gin VAMSI Ve e bunu mıslı iti edileceğini ümit ediyordu. | Halbuki müzakere başlayınca Almanya ve ltalya bu projeye şiddetle itiraz etmişlerdir. Alman- ya, kendisinin de bir Tuna devleti | olması itibarile bu birliğe girmesi lüzumundan bahsetmiş, Italya, bir Tuna devleti olan Bulgaristanın ve kendisinin birliğe - girmeleri lüzumunda israr etmiştir. Alman murahbası bir nutuk | irat ederek fransız plânının Tuna devletlerine hiç bir yardımı dokun- mıyacağını, yalnız bazı Çekoslo- vak sanayiini himaye edeceğini, | alman sanayiini ise çok zarara sokacağını söylemiş, bunun kabul edilemiyeceğini ileri sürmüştür. Itdiya da bu fikirde bulunmuştur. Konferans bir itilâf zemini bul- mak kabil olamayacağını anlayınca bilâ meddet tadil edilmiştir. Bütün gazeteler konferansın bu suretle akim kalması misli görül- ii eler misli görül graf lar > mem is dai Lik et addediyorlar memiş bir hezimet teşkil ettiğini yazıyorlar. Bilhassa Fransız gaze- | teleri şiddetle neşriyatta bulunu- | Bunlar da kalması konferansın bir yorlar. neticesiz | olduğunu kabul ediyorlar. i rek Bir kısım Fransız Almanyaya şiddetli hücum ede- Almanyanın pancermanizm emelile hareket ettiğini ve Fran- | sanın teşebbüsünü akamete uğ- ratmağa çalıştığımı yazıyorlar. Murahhaslar Londrayı terkediyorlar Londra, 9 (A.A.) — Alman ve | İ Italyan murakhas heyetleri bu sabaha Berlin ve Romaya hareket edeceklerdir. M. Flandin Parise döndü Paris, 9 (2. ile diğer Fransız mütehassısları etmişlerdir. Rusya-Afganistan Bir posta ve telgraf mukavelesi imza edildi Moskova, ET (AA) — Sovyet Rusya ile Afganistan arasında bir posta ve talgraf mukavelesi Kâ- bilde imza edilmiştir. Bu mukavele Afganistanın beynelmilel posta ve telgraf ittihadına dahil olduktan sonra imza eylediği ilk makaveledir. Itilâfname ile Afganistana ait müraselâtın Rusya transiti ile imrarı derpiş edilmektedir. Bu suretle Avrupa ile Hindistan arasındaki posta münakalesi tesri edilmiş olacaktır. Afganistanda müstakil bir posta ve telgraf nezareti ihdas edilmiştir. Ankarada ekmek fiatleri Ankara 8 (Telefon) — Belediye birinci ekmeğin sekiz kuruş on ikinci nevi ekmeğin 6 buçuk kuruşa satılmasını karar- laştırmıştır. Tasarruf Amerikada hükümet masraflarında tenzilât Vashington, on, İ (A.A.) — Hükü- met masratlarında terzilât yapmak için mücadele açmış olan bahriye nazırı M. Adams, Keyvest ve yeni Orlean üsssü babrilerinde fevka- lâde tasarruflar yapılması husu- sunda emir vermiştir. Mareşal Pilsudski'nin seyahati Kahire 8 ( A.A ) — Mareşal | Pilsudski, Bükreşe gitmek üzere bu sabah Kahireden hareket et- Mareşalın Lehistana dön- Londraya | mekte miştir. meden evvel Bükreşt gitmesi muhtemel görül Şamda eheiir Kudüs 8(A.A.)— He etmemiş bir habere intihabat asebetile lan ehemmiyetli bir a sında bir çok kimsel öre nda | mi vukubu- Bugünkü | Yeşilköy (rasat merkezinden | verilen malümata göre bügün | haya az bulutlu olacaktır. Rüz- gâr mütahavvil olark esecektir. Dün en fazla sıcaklık 15, gece 5, bu sabah 12 derece idi. | kahvedekilerden Kendini kemirdi! Gemlikte tutulan bir kurt intihar etti! Bursa, 8 (Hususi) — Bir köy- lünün ineğini parçaladığı (için günlerce ile kapana düşürülen bir kurt Gemlikte şoför Behçet efendi tarafından satın alınarak bir sandığa kapatılmıştır. Dağda serbest dolaşmağa alışan, koskoca inekleri parçalıyan kurt; bu esarete tahammül edemiyerek kendini kemirip yemek suretile intihar etmiştir! | Bütçede münakale Ankara 8 — Hariciye vekilimi- zin Tahran seyahati ve tahdidi teslihat konferansı münasebetile yapılan masarif umum jandarma kumandanlığı bütçesinden hariciye bütçesine 25 bin liralık münakale yapılması için bir lâyiha hazırlan- mış ve meclise gönderilmiştir. Tütün Konferansı Ankara, 8 — Tütün satışını tanzim için Türkiye, Bulgaristan ve Yunanistan arasında aktı kararlaşmış olan tütün konferansı Mayısyta Istanbulda toplanacaktır. * Konferasta tütün zeriyatının tah- tidi de görüşülecektir. Rıhtım şirketi Ankara, 8 — şirketi müdürü burada Nafıa ve- kâletile temasta bulunuyor. Şirket ortada suiistimal denilebilecek bir şey olmadığı kanaatındadır. Yugoslavya kabinesinin siyaseti Belgrat 7 (A.A.) — M. Me koviteh, parlâmento bir mıktar dan esrar bulunmuştur. Bundan başka bıçak, | birinde diğerinde kama, birinde de bir Seville'de yangın Pek eski sanat eserleri yandı Seville (ispanyada) 9 (A.A) — Zuhur eden bir yangın neticesinde süren dikkat ve itina | şehrin en eski mabdei olan Saint Julien kilisesi temamen harap olmuştur. Sevil, 9 (A.A.) — Saint Julien kilisesi o yangınında ancak iki Gotik kapı ile maruf ressam Alonzo oCalonun eseri olan Hazreti Meryem tablosu kurtarı- labilmiştir. On yedinci asrın maruf sanat- | kârlarından Filipe Rivansın eseri olan mihrap ile on dördüncü asırdan kalma Meryem tablosu, on yedinci asra ait Sainte Lucie tablsou, La Hinieste'in meş- hur Meryem'i, Bonneun Hazreti Isa'sı, Hontanes'in iki ölü'sü ve Zurbaran'ın iki kiymetli tablosu alevler arasında mahvolmuşlardır. Fransız intihabı Fransız Radikal-Sosyalist fırkasının o beyannamesi Paris, 9 (A.A.) — Fransız Ra- dikal - Sosyalist — fırkasının icra komitesi bir beyanname neşrede- rek, bütün müntehipleri, dahilde rejime ait müesseseleri ve hariçte Fransa menafiini ve sulhü hakkile Istanbul rıhtım | müdafaaya azmetmiş bir ekseri- ini tevdi eylemeğe yete vekâleti davet eylemi iktisatçılar cemiyeti 19 eser neşredecek Türk iktisatçılar camiyeti 10 nisan pazar günü ticaret odası salonunda toplanacaktır. Bu iç mada, Galip Babtiyar bey” tata findan buğday meselesine dair İ bir konferans verilecektir. polis tabancası bulunmuştur. Silâh- | lar alınmış, muştur. zabıt varakası tutul- Cemiyet şimdiye kadar muhtelif zevat tarafından verilen konfe- sları bir kitap halinde rig redecektir. Yakında çıkacak kitaplar ara- sat müderrisi Nizameddin “Buhran nedir? ,, iktisat müderri sında ik Âli beyin rile, darülfünun Münir, Muhlis Ethem, Orhan Sa- | | deddin o beylerin (o konferanslari vardır. Cemiyet bu sene zarfında 12 eser çıkaracaktır. hezimet | | zanan , | çarpanları bildiriyorum. gazeteleri ; | | Aydın | Naci A.) — M. Flandın | i kalemi saat 23,15 te Parise muvasalet | i den güzeldi. 9 Nisan 1923 Ankaradaki balo Balo çok muvaffakıyetli oldu Evvelki akşam Ankarada halk evi salonlarında Himayei Etfal cemiyeti tarafından bir balo tertip | edildiğini yazmıştık. Balo hakkında şu malümat ver Baloya iştirak eden hanımefen- diler arasında cidden zarif ve şık kıyafetli giyinenler (Uvardı. Reisicumhur hazretlerile meclis reisi ve başvekil paşalar baloyu huzurlarile © şereflendirmişlerdir. Baloda mutat danslardan maada Zeybek rakısları da icra edilmiş- tir. Milli kıyafetleri takdirler ka- hanımefendilerden | göze Muallim Afet hanımın inci ve altınla süslenmiş zarif elbisesi çok güzeldi. Aydın mebusu Hasan ve Müderris Cemil beylerin refikaları hanımların üzerlerinde müstesna elbiseleri vardı. Makbule hanımın üzerinde Cava | Türklerine mahsus gayet kıymetli bir maşlah vardı. Naci paşanın kerimesi Ferihan Naci hanımın elbisesi de pek güzel imtizaç etmişti. Trabzon mebusu Hasan beyin refikaları ve hemşireleri hanım- larla doktor Ihsan Süleyman beyin zevcesi hanımın ve dahiliye mahsus müdürü Ekrem beyin refikasının kıyafetleri cid- Kor diplomatiğe mensup bir çok hanımefendiler de milli kos- tümlerimizle baloya iştirak etmiş- lerdir. Lehistan sefiresi oyalı bir hotoz ve Türk kadını elbisesi giymişti. Çekoslovak sefiresi, Yunan se- firesi, Italyan müsteşarının refikası güzel elbiseler seçmişlerdir. Top oynarlarken... Yoldan geçen bir kadın topun çarpmasından bayıldı Necdet, Emrullah, Ahmet ve Fethi isimlerinde dört kişi dün küçükpazarda boş bir arsada top oynarlarken top yoldan geç- mekte olan Emine hanım isminde bir kadının başına isabet etmiştir. Top? çok hızlı çarptığı için, kadıncağız birdenbire yere düşüp bayılmıştır. Sukui neticesinde ba- şından da yaralanmış, hastaneye kaldırılmıştır. Bir izdivaç resmi Ilânat şirketi müdürü M. Hoffer'in kerimesi Matmazel Nelli Hoffer ile şehrimizin muteber tüccarından Baruh Motola efendinin mahdumu. Davit Motola efendinin dini nikâh merasimi dün Galatada Zulfaris sokağındaki sinagonda yapılmıştır. Sinagon çiçeklerle süslenmişti. Merasimde bir çok zevat ve gaze- teciler bulunuyordu. Yeni evlileri tebrik eder ve kendilerine daimi saadet temenni ederiz. Evin camlarını kırdılar Madam Maryam, madam Nikef lerinde üç kadınla ve Sadiye isi Şükrü ve Antranik isimlerinde iki erkek evelk ce Nuruosmaniye civarında Süreyya hanımın evine gitmişlerdir. Burada evelce geçen bir meseleden dolayı beş kişi Süreyya hanımla kavga etmişler ve evin camlarını kırıp kaçmış- lardır. Sarhoşun Yaptıkları Kadıköyünde Mehmet isminde birisi dün gece sarhoş) bir halde kahveci Bekirden para istemiş ve kavga çıkmıştır. Sarhoş, bu sırada araya giren bekçi Raşit ağayı muhtelif yer- lerinden © yaralamıştır. o Mehmet yakalanmıştır. çe