9 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1932 AKSAMDAN AKŞAMA 5 Mesken terbiyesi Bir insanın muayyen ihtiyaçları vardır: Yemek ihtiyacı, giyinmek ihtiyacı, mesken ihtiyacı, gezmek ihtiyaci... İlb... Biz Türkler, - diğer milletlerin zıddına, - bu ihtiyaçlar arasında, mesken ibtiyacını en az tatmin ediyoruz. Meselâ, bir türk erkeği, ve bir türk kadını, kendi, sıni- fına, kendi mali vaziyetine teka- bül eden bir fransız, bir italyan, bir ingiliz, bir alman, hele bir rus erkek ve kadınından kat kat daha mükemmel giyiniyor... Gezme, eğlence cihetine de ayni ehemmiyeti veriyoruz. Bütçemizde 9 fasıl hayli kabarıktır. Yemek, eh şöyle, alâküllihal... Belki, lüzu- mundan az tegaddi ediyoruz... Fakat, muhakkak ki, meskenleri vatandaşlarımız derecesinde fena olan insanlar enderdir. Bu şık hanımefendile bu şık beyefendinin bu derme çatma, ahşap, tahta kurulu, pireli, karanlık, sıvasız duvarlı, akan tavanlı, mobilyesiz, hamam- sız, kokan abtesaneli mahalle evinde oturduğunu bir ecnebiye söylerseniz, inandıramazsınız. Emin olun ki, daha dün müstemlekemiz olan Suriye'nin ahalisi, bize nisbet- le kâşanelerde yaşamaktadırlar. Şarkta ve garpta meskeni en fena olan millet Türk'lerdir. Kaç kereler aşağıki şu şikâyeti işitmişş ve derin düşünmeden ben de hak vermiştim : — Efendim, leyli mektepleri- bu memleketin seviyesine göre yapılmıyor. Meselâ Tevfik Fikret merhum Galatasaray'ın müdiri iken, talebe yatakhanelerini, dershanelerini ve alelümum mek- tebi gayet şık, gayet rahat yap- tırmış. Ne hatal... Sonra, son senelerde, Ankara'da bir muallim mektebi yapılmış. Talebe, orada, “prensane,, bir hayata alışacak! Gene hata... Zira, bu gibi mekteplerden çıkacak yavrular, bizim memle- ketin mesken şeraiti içinde bed- baht olacaklar... gidecekleri ka- sabalarda, şehirlerde oturmağa mecbur kalacakları evleri yadırga- yacaklar... Onun için, mektepleri, memleketin miz yaşayışı seviyesine göre yapmalı... Önceleri * bana da mülâyim gelen bu noktai nazara şimdi tamamile aleyhtarım: Hayır! Leyli mekteplerimiz, öyle şık, öyle asri (o teçhizatı haiz olmalıdır ki, orada yetişen müstakbel nesil, bizim kendilerine miras bıraktığımız meskenleri yadıaga- sın, orada oturamaz olsun. Onlar- dan nefret etsin; ve kendilerine, medeni insanlara lâyık evler yapmak mecburiyetinde kalsın! Türk'te mesken zevkını doğur- mak için başka çare göremiyorum. (Vâ - Nü) 23 Nisan: Çocuk Haftasının başlangıcıdır. i Bu nasıl himaye Ağaç direk yerine demir direk isteniyor! Hükümet yerli malların kulla- nılmasını ve Avrupadan kabil oldu- ğu kadar az eşya getirtilmesini prensip olarak kabul etmiştir. Bu maksatla dairelere tamimler gön- derilmiş, yerli malının tercihi bildirilmiştir. Halbuki tatbikatta bunun aksi vakalara çok tesadüf ediliyor. Bir misal gösterelim: Elektrik şirketi Anadolu cihetine elekt- rik cereyanı vermek için tesisat yapıyor. | Cereyanı (o nakleden telleri taşımak üzere bir çok direk dikilecek. Şirket, bir çok avrupa memleketlerinde Oolduğu gibi, ağaç direk dikmek istemiş, bunun için teşebbüsatta (bulunmuştur. Fakat alâkadar daireler beheme- hal Avrupadan demir direkler getirtilmesi hususunda ısrar etmiş- lerdir! Diğer taraftan iktisat vekâleti muhtelif müesseselere bir tamim göndererek yerli civata ve perçin varken Avrupadan getirtilmek isten- mesinden dolayı nazarı dikkati celbetmiş, yerli malı kullanılma- sını bildirmiştir. Sanatoryomlar Tahsisat bittiğinden bir kısım hastalar çıkarıldı Heybeliada ( sanatoryormundan başka Musa Kâzım ve Medeni beyler sanatoryomlarında belediye hesabına ayrılmış yataklar var- dır. Fakat belediyenin bu seneki sanatoryom yatak tahsisatı bittiği için bu sanatoryomlardaki hasta- lar çıkarılmıştır. Badema tedavileri yarıda kal- mamsı için sanatoryomlara yatı- rılacak olan hastaların tedavi müddetlerinin sonuna kadar iaşe ve tedavi ücretleri temin edile- cektir. Iki hırsız yakalandı Beyazıt polis merkezi Himmet ve Şevket isimlerinde iki kişiyi yakalamıtır. Bunlar Vefa civarında muhtelif ev ve dükkânları soy- makla maznundurlar. Hırsızların üzerlerinde bir çok maymuncuk, anahtar, duvar delmeğe mahsus demirler ve saire bulunmuştur. Muslukları sökerken yakalandı Beyoğlu polis merkezi bir mus- luk hırsızını o yakalamıştır. Emin isminde olan bu hırsız evvelki gün Beyoğlu kaymakamlığına ait bahçeye girerek terkos borula- rında takılı bulunan büyük mus- lukları sökerken cürmü meşhut halinde (o yakalanmıştır. Emin adliyeye teslim edilecektir. — Hani bir zamanlar “Maşal- Akşam ŞEHİR HABERLERİ Burgazda elektrik Şimdilik muvakkat tesisat yapılacak Bir zat belediyeye müracaat ederek Burgaz adasındaki elek- trik tesisatı gecikeceği için elek- trik şirketi tesisat yapıncıya kadar elektrik vermek üzere belediyeden müsaade istemiştir. Bu müracaat, daimi encümende tetkik edilmiş ve bu zatın istediği müsaade verilmiştir. Müsaade istiyen zat, Burgaz adasına bir motör koyacak, elek- trik şirketi Burgazı tenvir için tesisatını oyapıncıya kadar bu motör ile Burgazdaki evlere cere- yan verecektir. Hayvan hırsızları Jandarma iki kişiyi teykif etti Rami cıvarında faaliyette bulu- nan bir hayvan hırsızı şebekesi geçende meydana çıkarılmış ve hırsızlar yakalanmışlardı. Merkez efendi jandarma kara- kolu da o civarda yeni bir hay- van hırsızı şebekesini meydana çıkarmıştır. Bir müddetten beri Merkez efendi cıvarında bir çok hayvanlar çalan bu şebekeden Şaban ve Lutfi ismimlerinde iki kişi jandarma tarafından yakalan- mıştır. Şebekenin daha başka adamları da bulunduğu anlaşıl- maktadır. (Jandarma karakolu tahkikata devam ediyor. 2 sene 4 ay hapis Geçenlerde İzzet isminde birisi muhtelif hırsızlık ve jandarmayı tahkir cürümlerinden maznunen yakalanarak adliyeye teslim edil- mişti. İzzet 2 inci ceza mahke- mesinde muhakeme edilmiştir. Muhakeme neticesinde cürümler sabit olmuş ve kendisi 2 sene 4 ay hapse mahküm edilerek hapis- haneye gönderilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kurüş 2700 kuruş 6 AYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — m” Abono ücretleri odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhiççe 3 — Kasım :154 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 94 10,51 5,33 9,15 12 1,35 Va. 4,47 — 5,32 12,16 15,56 18,42 20,16 Idarehane: Babiâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Amca Beye göre... Yeni tedbirler Orman yangınına karşı teşkilât yapılacak Bugünlerde vilâyet o hudutları dahilinde sık sık orman yangınları olmaktadır. Bilhassa son on gün içinde arkası arkası 3 fundalık ve bir orman yangını olmuştur. Hemen hemen her sene bahar mevsimlerinde orman yangınları olmaktadır. Halbuki köy ve orman kanunlarında, orman yangını ihti- maline karşı alınacak tedbirler birer birer zikredilmiştir. Orman yangınlarına mani olmak için yangın çıkan arazinin sahip- lerinin şiddetle tecziyesine karar yerilmiştir. Bundan başka yalnız arazi sahipleri değil, ayni zamanda köy muhtarı ve heyeti ibtiyariye âzaları da yangından mesul tutu- lacaklardır. Orman yangınlarına karşı bazı yeni tedbirler de alınacaktır. Köy kanunu mucibince halkın yangın- larda jandarmaya yardım etmesi köylüye terettüp eden bir vazife- dir. Bu itibarla bazı köylerde orman yangınlarına karşı teşkilât yapılmasıması düşünülmektedir. İnşaat yerlerinde.. Amelenin âletlerini çalanlar çoğaldı Son zamanlarda ötede beride yeni yapılmakta olan apartıman ve evlere bazı hırsızlar dadanmış- tır. Bu hırsızlar geceleri amele çekildikten sonra inşaat mahalline girerek ellerine geçirdikleri inşaat levazimini aşırmaktadırlar. Zabıta dün gece bunlardan birini cürmü meşhut halinde yaka- lamıştır. Mehmet isminde ve mü- teaddit sabıkaları olan bu hırsız din gece Taksimde Talimhane meydanında yeni yapılmakta olan bir apartımana girerek eline ge- çirdiği çekiç, demir ve saireyi alıp kaçarken devriyeler tarafın- dan yakalanmıştır. Mehmedin bu şekilde muhtelif hırsızlıkları olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat devam ediyor. Alâkası var mı? Müteaddit rakı kaçakçılıkların- dan dolayı adliyeye teslim edilen Tevfiğin metresi Agavni ismindeki kadın polis tarafından aranmakta idi. Zabıta evvelki gün bunu da yakalamıştır. Agavni kaçakçılık işlerinde dostu Tevfiğe yardım ve ortaklık etmek cürmünden maznunen isticvaba alınmıştır. Isticvap neticesinde bunun şe- riki cürüm olup olmadığı anlaşı- lacak ve ona göre muamele ya- pılacaktır. Yeni yeni icatlar Eekidenberi yer yüzünde insan- lara büyük faydası olan icatlar ve keşifler yapılır : Elektrik, ampul, telefon, telgraf, tayyare, telsiz ve saire... Bütün bu keşifler bütün dünyaya yayılır, herkes yeni icat olan şeylerden istifade ederdi. Şimdi ortaya yeni yeni mucitler, yeni yeni icatlar çıktı... Meselâ Billi Dov saçtan alında bir istif- ham kıvırmağı icat etti, derhal bu mühim keşif dünyanın dört köşesine dağıldı. Milyonlarca alın bundan istifade etti... Duglas Fayerbanks yepyeni tarzda bir bıyık keşfetmeğe muvaffak oldu.. Haydiiüi!. oAyni bıyık elektrik ampulünün taammümü gibi her yere dağıldı. Bu esnada diğer bir muhteri Adolf Menju de başka tarzda bir bıyık icat etti, Son senelerin keşfiyatı saçtan kıvrılmış istifhamlardan, yukarıya doğru uzatılmış kaytan bıyıklardan ibaret kalmadı. Hollivut âdeta bir muhteriler şehri halini aldı. Valan- tino yeni tarzda bir favuri keşfetti. Garry Cooper garip bir şekilde yeni bir selâm vermek usulünü buldu. Moris Şövalye alt dudağın uzunluğundaki güzelliğinin sırrını meydana çıkardı.. Anita Paj el çantasının yanına şık bir halka koymak usulünü buldu. Daha ne keşifler ne keşifler 1. Kaşları kökünden tıraş edip, kaş yerine kalemle çizgi çizmeği, bundan bir kaç yaz evvel çorap- sız dolaşıp, bacaklara, vücudun muhtelif yerlerine çiçek, gül, bülbül manzara ve sevgili resim- lerini muhtelif boya ve renklerle çizdirmeğe hep Hollivut sakinleri buldu. Hollivut o keşifleri her halde diğer keşfiyattan çok daha süratle tekâmül ediyor." Ben henüz am- pulün nimetinden istifade ede- memiş nice delikanlılar bilirimki evlerinde petrol lâmbasile oturur- lar, fakat şakaklarında Valanti- nonun favurisi, dudaklarında Duğ- lasın bıyığı vardır. Garry Cooper gibi selâm verirler. Aynı tarzda Billi Dovun istifhamını alnında, Anita Pajın halka çantasını elinde taşıyan kızlar da yok mudur ?.. Hikmet Feridun sara Ticaret odası tütüncüler komisyonu toplandı Ticaret odası tütüncüler komis- yonu , Nemli Zade Mithat beyin riyasetinde toplanmıştır. Bu ictimada, Balkan memleketlerinde tetkik (o seyahati yapan Hakkı Nezihi beyden izahat alınmıştır. Bisikletle gezerken denize düştü Kadıköyünde 13 yaşlarında Kemal isminde bir çocuk dün bisikletle Haydarpaşa iskelesinin kenarında dolaşırken muvazene- sini kaybederek denize düşmüş, kurtarılmıştır. ... Sonra onu mezarından . .. Dikkat ediyorum, ceket senin A. B. — Bir şey değil; biçare, dağa sıkar Amca Bey... lah Hasan bey, namında bir | çıkarıp mizah vadisine salıver- ceketin aynı ! Pantalon senin pantalo- | benziyem derken sırtının ortasından BHav ğ nun aynı! Zâhir sana benzemek | çatadak çatlıyan kurbağaya benziyecek, A.B rola, ne olmuş? meczup vardı, merhum olmuştu... | diler... istiyor İ.. ona yanarım | i