30 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

30 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

e 30 Nisan 1932 Istanbul - Bursa Bursaya seyahat ucuzluyor Vapur ücretlerinde mühim tenzilât yapıldı Bursa 29 (Hususi) — Yapılan teşebbüs neticesinde Mudanya ile Istanbul * arasında işliyen milli vapurlar yük ve yolcu tarifelerini tenzilâtlı olarak tatbika karar vermişlerdir. Bu karara göre 335 kuruş: olan birinci mevki iki liraya inmiştir. İkinci mevki bir buçuk, üçüncü mevki de bir liraya indirilmiştir. ,Gidip gelme biletleri ve yükler için de ayrıca yüzde yirmi tenzi- lât yapılmıştır. Bu tenzilâtlı tarifeyi Seyrisefain idaresinin de kabul ettiği anlaşıl- mıştır. Ancak idare cevabını he- rüz resmen bildirmedi. Bu: suretle çok pahalı olan bu hatta ucuzluk temin edilmiştir. Yeni tarifeye göre bir güverte yolcusu 140 kuruşa. Istanbuldan Bursaya: gelebilecektir. Kaplıca mevsiminde bu kara- rın verilmiş'olması burada büyük bir memnuniyetle karşılandı. Urfada kuraklık Son günler zarfında az miktar yağmur” yağdı Urfa 28 (Hususi) — Son iki gün zarfında az miktarda yağ- mur yağmıştır. Bu yağmurlar Urfanın şimal kısmındaki mezru- ata bittabi nafidir ve bu mezru- atı kurtarmıştır. Fakat kuraklığın mütbiş. - surette hüküm: sürdüğü Urfanın cenup' kısmı: yani Harran ovası mezruatina hiç bir faidesi dokunmamıştır. Harran' ovası omezruatinın bir kısmı zaten çıkmamış ve çıkan kısmıda: kuraklıktan: kurumuştur; Oxfurd Darüfünununün bir müderrisi Konyada Konya, 29 — Ansrtatika tet- katında: bulunmak" üzere Oxtfort darülfünunu profesörlerinden M. Kalder şehrimize * gelmiştir. Bir ay: kadar kalacak ve tetki- katına devam' edecektir. Doluya karşı. Bağcılar zirai sigorta istiyorlar Izmir 29 — Izmir ve Kemal paşa cıvarındaki' bağcılar zirai sigorta yapmak için. çalışıyorlar. Bu bağcılar bilhassa dolu' ve sai- re gibi afetlere karşı herhalde zırai: sigortanın elzem olduğunu söylemektedirler. Bağcılar icap eden yerlere gönderdikleri ariza- larda diyorlar" ki: Dolu afetine- karşı; hiçbir şey yapmanın imkânı yoktur. Bu afet biz bağcıları” felâkete“duçar edi- yor. Bizi bu: felâketten: kurtara- cak ve kooperatif ile. tüccar in- dinde itibarımızı temin edecek olan: yegâne“ çare, Avrupa mem- leketlerinde olduğu gibi” Türki- yede'de zirai sigorta; usulünün ihdasıdır.: Memleketimizde bir zirai sigorta şirketi teşekkül eder- se bağcılar felâketten: kurtulmuş olacaktır. Imtiyazlı şirketlerim aldıkları depozitolar Ankara, 28 — Imtiyazlı şirket- lerin halktan. aldıkları depozito paralarının Sanayi maadin banka“ sına yatırılması. hakkındaki teklif adliye encümenine gönderilmiştir. Yeni İzmir Türkiyenin en güzel şehri Izmir olacak Izmir 29 — Mimar Yansen evvelce mimar M. Renedanj tara- fından yapılan İzmirin o plânını beğenmemiştir. Mimar Yansen bu plânı hem: gayri iktisadi, hem de çirkin bulmuştur. Mimar Yansen İzmir. içinyeni! bir plân yapılması lâzım: geldiğini:söylemiş: ve bunun için de: 80,000'lira: istemiştir. Mimar Yansen Izmir. belediye reisine : — “İzmir; tahinim. ettiğimden çok - güzel: buldum. Bataklıklar kurutulurve bunların yerine koru- luklar yapılırsa: Izmir Türkiyenin en güzel; en sıhhi şehri olacaktır. demiştir. Izmir belediyesi şehir hakkında mimar Yansene 31 sual sormuş, M. Yansen' bir rapor şeklinde bu Suallere cevap vermiştir. Pamuk fiatleri Izmir, 29 — Dünyanın en meş- hur pamuk borsası olan Liverpol- dan buraya her gün telgrafla ma- lümat geliyordu. Borsa idaresi New Yorktan omalümat almağı hergün temin etmiştir. Adanada fırtına Bir çok barakalar yıkıldı, bağlar zarara. uğradı Adana 26 (Hususi) — Perşembe günü 12 saat mütemadi bir şid- detle devam eden fırtına Adana bağlarını, bahçelerini ve köylerini ehemmiyetli surette zarara sok- muştur. Nüfus zayiatı yoktur. Fakat fırtına bir çok tarlalârın üstünü alına getirmiş, bir çok huğları, barakaları gerpiç evleri yerlerinden uçurmuş, ağaçları. kö- künden sökmüştür. Kasırganın bilhassa Tarsus ve Mersinde: mühim hasarata. sebe- biyet: verdiği: haber alınmıştır. Ankarada yerli mallar sergisi Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti tarafından 1 mayısta Ankarada açılacak yerli mallar sergisinde ipek fabrikaları büyük bir paviyon işgal ediyor. Dün sanayi erba- bından: mürekkep bir grup sergi- deki; paviyonları' tanzim için An- kraya: gitmiştir. Gürbüz çocuk Bursada . yapılan müsabakada kazananlar Bursa, 29 (Hususi) — Himayei- etfal cemiyetinde yapılan gürbüz çocuk müsabakasına . 46 çocuk iştirak etti. Bir, iki, üç, dört; beş ve' altı yaşındaki çocuklar arasın- da birinciliği sırasile şu çocuklar kazandılar: (Orhan, O Nezahet, Şahzenan; Ali; Seza, Muallâ Umumi" birincilik Şahzenan ismin- deki yavruya verildi. Ni karar heyetinin tekik edemediği dosyalar Ankara 28 (Telefon) — Adliye vekâleti Âli karar heyetinin müd- detinin nihayete ermesi dolayı: sıyle haklarında bir karar verile- meyen: dosyalara dair mütalâa namesini tanzim ve' hey'eti veki- leye tevdi etmiştir. Başvekil paşanın avdetini mü- teakip mesele icra: vekilleri hey- etinde müzakere olunacak ve millet meclisi riyasetinin tezkere- sine cevap verileçektir. mma. GÜNÜN HABERLERİ Kahve yok.. Izmirde hahve 400 kuruşa çıktı Bu kahve de arpa ve nohutla karışıktır Izmir, 29 — Burada.da büyük bir kahve sıkıntısı vardır. İzmirde hâlis kahve kalmadı. İçilen bütün kahveler'nohut veya arpa ile ka- rışıktir. O'da ( 400) kuruşa satılıyor. O İbtikâr: okomisyonu İzmirde kahvenin: 118 kuruş üzerinden" satılmasını" istiyor; Fa- kat şimdilik elde kahve'yok: Bu ay gümrükten 30.000' kilo kahve çıkacaktır. Kahve tüccarı Istan- buldan: örnek alarak: — Istanbulda kahve 135 kuruşa satılıyor. Biz burada: 118 kuruşa veremeyiz.. diye ısraretmektedir. Dün © tüccarlar: ve: komisyon âzaları bir-içtima akdetmişlerdir. Bu içtimada tacirler, mağazala- rında © yapacakları toptan kahve satışlarının 130 kuruş esasının ve halka yapılacak perakende: satış- larda da 135 kuruş fiatin kabulünü teklif etmişlerdir. Uzun” süren münakaşa ve müzakerelerden sonra: bu teklif kabul edilmiştir. Leylekler Bursa civarındaki hâdise ve dünya matbuatı Bundan bir müddet evvel Bursa civarında © bir köyde leylekler arasında geçen şayanı dikkat bir vakadan - bi ik. Hâdiseyi hatırlatalım: Bir çocuk azizlik ol sun diye bir leylek yuvasına bir hindi. yumurtası koymuş; kuluçka leylek. bu“ yumurtanın» üstüne yattığı için biraz sonra bu yumurtadan bir hindi çıkmış, bunu gören bütün erkek leylekler. dişi leyleği öldürmüşler... O zaman yazdığımız bu hâdise telgrafla İstanbuldan bütün dün- ya gazetelerine bildirilmiştir. Bu hâdise ile bilhassa İngiliz ve Amerika gazeteleri pek yakından alâdare olmakta, bunun etrafında makaleler neşretmektedirler . Taymis gazetesi de bu hususta bir makale yazmıştır. Tarihi tabii âlimlerine nazaran leylekler ara- sında böyle vakalar zamam'zaman olmaktadır. Fransız intihabı M:; Tardieu tenkilere cevap veriyor Paris 29 — Intihap mücadelesi hareretlenmiştir. Sol: cenah hüküs metin mali. siyasetine şiddetle hücum etmekte, kabinenin mem- leketi iflâsa götürdüğünü söyle- mektedir: M. Târdieu buna: cevaben, sol cenahin iş başında bulunduğu 1924-1926 seneleri'zarfında mali harekâtını tenkit ederek o zamanki kabinelerin: Fransız: bankasının avanslarını" 3: milyardan: 37 mil yara” çıkardığını, bütün eshamın düştüğünü: söylemiştir. Amerika bahriye bütçesi Vaşington. 29 )AA) — Me- busan meclisi: 326,340;000 dolara baliğ olan bahriye bütçesini ka- bul ve tasvip eylemiştir. Bir Fransız. sivil. tayyaresi Yanyada Roma 28 (A.A.) — Hava işleri nezaretine Yunanistandan' gelen birtelgrafta Yanyaya yitmek üzere dün » Brindiziden hareketinden sonra hiçbir haber alınamıyan fransız: sivil tayyaresinin gayet iyi bir halde Sagiata'da * yere indiği A bildirilmiştir. AKŞAM'ın tefrikası;/No: 96 Sahife 5 30 Nisan 1932 DÜMER RENEE ERE. ZINDAN HATIRALARI KERRE ERE DERA LR Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri : » Paris kongresi Yeni Osmanlılar kongresi nasıl toplandı? Jön Türkler 1902 de ilk defa- dır. memaliki Osmaniye haricin- deki Jön: Türkler bir kongıre aktine: muvaffak olabilmişlerdir. Abdülhamide: karşı işleyen: dağı- nık kuvvetleri bir proğram'etra- fında birleştirip toplıyarak hede- fe daha esaslı ve kat'i bir yürü- yüşle gitmek için in'ikat eden bu kongrede * türk, arap, arnavut, bulgar; rum; ermeui, musevi me- busları vardı. Fakat daha-ikinci, üçüncü günden ihtilâf başlamış, bir“ etmeni: mebusunu: Ahmet Rıza beye hitaben: “ Siz : Sultan Hamitle- berabersinizl,, diye ba- gırtacak kadar: büyümüştü. Kongre reisi: prens Sabahaddin- beyle Ahmet Riza, Ferit (Londra sefiri) İsmail Kemal, Derviş Hima, Nâzım“ beyler ve ermeni, rum; arnavt mebusları, bilhassa Avrupa devletlerinin. müdahalesini. iste- yenlerle istemiyenler ( arasındaki uzun ve hararetli münakaşalar neticesinde bütün Jön Türkleri birleştirmek emel ve gayesile toplanan“ kongre onları ikiye ayırarak nihayet buldu. Sultan: Hamit Paris sefirini' ve oradaki diğer memurlarını kâfi görmiyerek İstanbuldan alelâcele bir alay hafiye göndermiş ve kon- gre müzakeratını'adım adım takip: etmişti. Istanbulda ve dahilde bütün münevverler, Jön türkler gibi hariçtekiler de kaç senedir dağınık çalışmadan bizar olarak bütün ümitlerini bu kongreden doğacak ittihada, kuvvetli ve büyük cemiyet; ve komiteye bağ- laraışlardı. İttihad ve terakki cemiyeti ile mubalifleri arasındaki ilk ihtilâf bu kongrede başlamıştır denebi- lir. Fındıklı sarayındaki münaka- şaların,, gürültü ve patırdıların, anlaşamamazlıkların kökünü. Pa- risteki: kongrede aramak lâzımdır. Pariste; kongrede prens: Saba- haddım: beye: “Ben: gömlek değiş- tirir gibi meslek değiştiremem; siz ermenilere cemile yapmak istiyorsunuz . Benim meslekim, programım vatana ennafi bir surettedir. Bündan daha iyi bir program tayin edebilirseniz sizi tebrik ederim!,, diyen Ahmet Rıza bey de-arkadaşlarır da o günden beri karşılarındakilerle) birtürlü anlaşamadılar. Fakat şimdiye kadar bu kongre hakkında. esaslı hiç bir şey yazıl» mış değildir.. Çünki kongre zabıt- ları, © kongrenin kâtibi o merhum: avukat: Ali: Fabri : beyden. başka hiç kimse de: yoktu. Hattâ prens Sabahaddin bey birçok: defalar bu: zahıtların: bir suretini” olsun almak-içim çok uğraşmış,. fakat muvaffak olamamıştı. Biz doğru- dan doğrüya “bu zabıtlardan isti“ fade'ederek meşrutiyet tarihinin şimdiye kadar' karanlık kalımş' bu mühim faslım yazıyoruz. Bu: vesile ile bu mühim vesaiki büyük bir itina ile muhafaza etmiş lele ve o vakit, kongrenin sonunda ( hepimizden ziyade çalışan ve yorulan") diye kongrece: kendisine teşekkür edilen merhum Ali Fahri ayn mma KANSIZLIK senizsizlik. icim yeğüne. deva kani ilya eden in muntahip etibba tarafından tertip edilmiştir. beyin hatırasını taziz etmeği de bir vazife ve borç biliyoruz. . . “1902'senesi şabatımır4 üneü“sali gecesi Pariste M: (Lofer Pontalis)in: Aveno Trakaderodaki psa. hında (Yeni Osmanlılar kon in'ikat etti. Evvelâ ev sahibi zi madamı hazıruna takdim edildi. Gösterdikleri mihmannuvazlığına ve bürriyetperverliğine teşekkürü. havi olan: Fransizca: 'nutuk“ prens» Sabahaddin' beyin biraderi: Ahmet Lutfullah bey” tarafından kıraat edildi. M. Lofer cenapları da kısa bir teşekkür nutku okuyarak salondan çıktı. Şimdi salonda: dört'bir taraftan gelmiş'yeni Osmanlılardan başka kimseler: yoktu. Herkes sakin gö-“ rünüyordu. Ses seda yoktu, bir kaç dakika böyle geçti. Evvelâ bir reis” intihabı icap ettiği:den ilk hareket bu oldu; ve ittifakla - zaten evvelce 'de kararlaştırılmış olduğu veçhile - perens-Sabahad- din bey kogere riyasetine intihap edildi. Reis muavinliklerine de Ermeni murahhaslarından © Troşak komi- tası mebusu Sisyan efendi ile.Rum murahhaslarından Satas efendi. intihap olundular. Sabahaddin: bey yavaş: yavaş ayağa kalktı, fesini düzeltti, heye- canı gizlenemiyen bir- sesle söze başladı: “Efendiler, Aziz vatandaşlarım: Vatanımızda hürriyet" ve adar letin sureti katiyyede teessüsünü temin ve tesri içinlüzumu şedidine kanaati kâmile hâsıl ettiğimiz içtimar . milli osmaniyi Obugün. kuradaki mevcudiyetinizle hayyızı; füle isal ettiğinizden"dolayrmenafii” milliyemiz- nama sizlere azim teşekkürler eder ve hiç bir cins ve mezhep farkı olmaksızın.aym mesaibe bir. hedefi (müşterek teşkil eden. anasırı mubtelifei Osmaniyenin: hukuku medeniye- lerini dahilde hayatı pahasına müdafaa ettikten sonra hariçte de her türlü. alâmı hayata göğüs vererek müdafaada devam eden sizin gibi hurriyetperveran ümme- tin heyeti içtimaiyemizin musap olduğu afeti siyasiye şerefi milli mizle mütenasip bir surette müş- tereken, omüttehiden, bir çarei selâmet bulmak maksadile içtima ettiginizden dolayı sizi en derin, en büyük bir samimiyeti vicdaniye ile tebrike müsaraat ederim.,, Prens Sabahaddin bey 26 sene- den beri devam eden zulüm ve istibdadı teşrih ettikten ve: “ Altın. sesleri makarrı fazilet olamıyan bir. çok vicdanları iskât eder, fakat iskât edemediklerini: feveran: etti. rir, işte: idarei hazıranın esbabı kuvvet've zaafı; ,, dedikten sonra: “ Zulüm: ve istibdat'cehil ve" inkısam ile hükümran ise; hürriyet ve adalet fazıl' ve vifak ile payi- dardır; ahlâk ve efkârca temeyyüz ve tenevvür etmiş ve bu veçhile vatanın evlâdı bulunmaktan maada aralarında bir de uhuvveti vicda- niye ve fikriye hâsıl olmuş bütün efradı güzidei milleti ihtiva ede- cek olam bu ittibadı: azim binayı içtimaimizi tehdit eden” sadaikı zulme karşı metin ve meşru'bir siperi müdafaa teşkil edecektir: ,, (Arkası' var) nm Nörasteni, zailyet ve Chlorose SIROP DESCHIENS, PARIS - atm