25 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e 25 Mayıs 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Bir Rus şehrinin manzarası Ismet paşa hazretleri Italya seya- hatına çıktıktan sonra, benim hâlâ Rusya seyahatından bahsetmem, modası geçmiş bir mevzuu gevele- mek hâlini almadımı, bilemiyorum. Fakat sovyet memleketlerinde dol- durduğum not defterimi karıştırı- yorum da şimal komşumuza dair söyleyecek bir çok şeylerim kal- dığını görüyorum. Mesela, bazı sahne adamlarile (o mulâkatlarım varki, bunları toplamak için Mas- kovada epice didinmiştim. Yaz- masam emeğim heba oldu diye acınacağım. Diğer bir mevzuum: Bir gün, Moskovada resmi bir ziyafetten dönerken otomobilin pençeresinden şehrin manzarâsına daldım : Eskiden bozuk kaldırım- lar şimdi asfaltlanmış cadde- ler... Eskiden yıkık odıvarlı, camsız çerçivesizken şimdi tamir edilmiş, boyanmış, hattâ yanlarına yenileri yapılmış binalar... Eski- den bacası tütmezken şimdi tüten fabrikalar... Fakat, dükkân vitrin- leri bomboş... İçlerinde ya Le- nin'in ve Stalin'in resimleri, yahut da bir iki inkilâbçı cümle... In- sanların kılıkları ise şöyle hülasa edilebilir: Kasket, kırmızı baş örtüsü, çizme, Zenbil, külot pan- talon, meşin caket, uzamış tıraş... Bir tefsire göre ciddi, diğer bir tefsire göre abus yüzler... “Evet, Rusya'da tebessüm pek az..., diye düşündüm. Fransızcada Joie de vivre diye bir tabir vardır. “Yaşamaktan mütevellit sevinç,, , yahut “yaşamak zevki,, diye türk- çeye tercüme olunabilir. Meselâ, Fransanın bir çok eğlence şehir- lerinde, Nis'te, Dovil'de, insanların yüzünde bu sevince, bu zevka bol bol tesadüf edilir. Rusya şehirlerinin sokaklarından geçer- kenise, bu /oie de vivre denilen şeyden eser göremedim. Ibtimal bu abusluk, mütefek- kirlik, ağır başlılık, Rus milletinin mistik ruhunde meknuzdur diye meseleyi izah edenler bulunur. Bense, pek çok gülen ve güldü- ren Rus eseri okuduğum için, bunda hemfikir olamıyacağım. Sonra, aklıma başka bir şey daha geldi. Rusyada yüzlerin abuslaştığı bir çok garplı mu- harrirlerin eserlerinde de yazılmış. Bunu gören bolşevikler propa- ganda eserlerine, meselâ URSS isimli o fotoğraf (o mecmualarına, mütemadiyen gülen insanların resimlerini koyuyorlar. Halbuki, Rus şehirlerinde halkın yüzü, kış havası 'gibi kapalı ve bulutlu... Bütün seyahat esnasında bana en dokunan şey bu oldu. O gün de, Moskovada', yeni yeni tesis edilen bir çok dev âsâ fabrikaları görüp şahane bir ziya- fete iştirak ettikten sonra, oto- mobille otele dönerken, memle- kette ümrann fazlalaşmasına rağmen, yüzlerde ne için tebes- süm belirmediğini düşünüp duru- yordum. Aklıma birden bire gel- di ki, Sovyetler, (o misafirlerine (Devamı 4 üncü sahifede ) ŞEHİR HABER Seyrisefain Inhisardan sonra nasıl bir şekil alacak? Vapurculuk inhisarından sonra, Seyrisefain (o idaresinin © alacağı şekil şu suretle tesbit edilmiştir. Idare, uzun seferler yapan, posta vapurlarını şirkete devredecektir. Yalnız kömür taşıyan şilepler gene idare de kalacaktır. Seyrisefain idaresi, Adalar, Ka- dıköy, Yalova hatlarına da vapor işletecektir. Havuzlar, Yalova kaplıcaları, klavuzluk hakkı gene Seyrisefaine ait olacaktır. Ekmeklerden şikâyet Son zamanlarda şehrimizde imal edilen ekmekler birbirinden çok farklıdır. Bir kısmı çok rutubetlidir. Bu hal şikâyetlere sebep oluyor. Belediye bu ciheti nazarı dikkate alarak tahkikat yapmaktadır. Esasen ekmek imal masrafı hakkında tetkikat da yapılıyordu. Bu tetkikat bugün- lerde biterek şehir meclisi daimi encümenine (teklifte ( bulunula- caktır. 100 kuruşa Lâstik ayakkbıların ak a Japonyadan memleketimize 150 bin çift lâstik ayakkabı geldiğin- den bahsetmiştik. Yerli ayakka- bıcılar, Japon mallarına rekabet için fiatleri 120-130 kuruşa ka- dar indirmişlerdir. Diğer taraftan, Japon mallarının fiatleri de 100 kuruşa kadar düşmüştür. Bu rekabet devam ederse, Japon ayakkabıları, 80 kuruşa kadar inecektir. Bu arada, Isviç- reden gelen lâstik ayakkbıların fiati 300-400 kuruştan aşağı ine- memiştir. Gizli randevu evi işleten bir kadın mahkemeye verildi Cavide hanım isminde bir ka- dının Beyoğlunda Kalyoncu kullu- ğunda gizli randevu evi işletmekte olduğu polise ihbar edilmiştir. Zabıta tahkikat yaparak evrak tanzim etmiş, adliyeye vermiştir. Evrak İinci istintak dairesine verilmiştir. Tütün nizamnamesi Gümrük ve inhisarlar vekâleti, tütün inhisarına dair 81 maddelik yeni bir nizamname çıkarmıştır. Bu nizamnamede o kaçakçılığın önüne geçmek için, bazı takyidat konmuştur. Tütün depolarının kon- trolu, tütün sevkıyatı, tütün ziraatı için yeni maddeler vardır. Akşam Mezarlıklar Belediye münasip arsa arıyacak Istanbuldaki (mezarlıklar çok perişan bir haldedir. Bunlardan bir kısmının tanzimi kabil değil dir. Bunların yerine yeni mezar- lıklar yapmak, buralarını tanzim etmek lâzımdır. Şehir meclisinde bu meseleden bahsedilmiş bazi âza bu hususta temennilerde bu- lunmuştur. Yeni mezarlıklar tesisi için her şeyden evvel paraya ihtiyaç var- dır. Ortada tahsisat olmadığından belediye bu işe başlıyamamakta- dır. Belediye Surpagop ve Ayas paşa mezarlıkları davaları lehine neticelenirse bunların satış bede- linden bir kısmını yeni mezarlık- lar tesisine hasredecektir. Bununla beraber şimdiden arsa aranacak ve yerler kararlaştıracaktır. Acaba ne oldu? Sandalla gezmiye çıkan bir genç geri dönmedi Davut paşada oturan Riza efen- di isminde 18 yaşlarında bir delikanlı bundan üç gün evvel ortadan kaybolmuştur. Rıza efendi üç gün evvel Davut paşa sahilinde gezmek üzere bir sandal kiralıyarak denize açılmış ve bir daha dönmemiştir. Ailesi icap eden yerleri aramış, Riza efendiyi bulamayınca polise müracaat etmiştir. Üç günden beri polis tarafından yapılan tahkikat ta müsbet bir netice vermemiştir. Tahkikat devam ediyor. Iki otomobil kazası Dün 'şebrimizde iki otomobil kazası olmuştur. 1 — Fatihte şoför Ali idare- sindeki otomobili, Abdullah ve Halil isminde iki kişiye çarptırmıştır. Bunlardan Halil ağırca yaralıdır. 2 — Beyazıtta İzzet isminde birisinin idare ettiği otomobil, konduracı Niko isminde birine çarpmış ve yaralamıştır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6G AYLIK 750 >» 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » 24” Abone ücretleri “doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 19 — Ruzuhızır; 20 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 6,55 9,8 o 442 840 12 1,55 Va. 2,24 4,35 1211 16,9 19,28 21,22 pim Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 LERİ | Açık lâğımlar Bunların bir kısmı toprak atılarak kapatılacak Şehrin içinde açıkta akan lâ- ğımlar meselesi elân halledileme- miştir. Bunların bir çok hastalık- lara sebep olduğunu herkes kabul etmekle beraber bu lâğımların kapatılıp zararlarının ortadan kal- dırılması için maddeten imkân görülemiyor. Bilhassa belediye bugünkü mali vaziyet dahilinde lâğım yapmak imkânsız olduğu kanaatindedir. Belediye büsbütün lâkayd kal- mamak için açıkta akan lâğımları toprak atarak kapatmak ve kireç ile kokularını izale etmek fikrin- dedir. Çeşme ve su menbaları civarında açık lâğim görülürse bunlar derhal kapatılacaktir. Kadın yüzünden bir cerh Beyoğlunda Bostanbaşında Selâ- haddin isminde birisi dün gece Katina isminde bir kadınla dola- şırken kadını ötedenberi takip etmekte olan Mehmet önlerine çıkarak bıçakla ikisini de muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Mehmet yakalanmıştır. Palto hırsızı Mektepten üç palto çalarken yakalandı Beyoğlu polis merkezi Avram isminde bir palto hırsızı yakala- mıştır. Avram evvelki gün Beyoğ- lunda Bostanbaşınde Italyan tica- ret mektebine girerek talebe ve muallimlerin derste bulundukları sırada avludan üç tane palto aşırmıştır. Bu sırada hırsızı görenler bağı- rarak kovalamağa başlamışlardır. Bir müddet sonra polisler Avramı yakalamışlardır. Tahkikat devam ediyor. Sabıkalı bir yankesici yakalandı Sabıkalı yankesicilerden Ilhami isminde birisi muhtelif cürümler- den dolayı hapse mahküm olmuş, fakat ortadan kaybolmuştu. Yapılan tahkikat neticesinde İlhaminin ODolapderede otur- duğu anlaşılmış ve kendisi orada yakalanip adliyeye teslim edilmiş- tir, hami mahkümiyet müddetini ikmal etmek üzere hapishaneye sevkedilmiştir. Iki ampul hırsızı yakalandı Zabıta iki ampul hırsızı daha yakalamıştır. Yorgi ve Nikola isimlerinde olan bu iki kişi dün Bostanbaşında obir apartınana girerek elektrik ampullerini sök- meğe başlamışlardır. Bu sırada ikisi de cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. Sahife 3 MEMLEKET HABERLERİ Bergamada zeyün ve üzümcülük canlanıyor Soma 17 ( Hususi muhabirimiz- den ) — Kazamız iklim itibarile zeytin mahsulüne elverişli bir mıntakadır. Fenni usullere istina- den daha feyizli semereler elde edilmesi hususunda zeytincileri- mizi tenvir için bir mütahassısa ibtiyaç vardı. Manisa vilâyet umumi meclisi bu zarureti daha evvel takdir ederek ziraat mektebi mezunlarından Remzi bey ismin- deki bir zatı Italyaya izam etmişti. Tahsilini ikmal ederek avdet eden omumaileyh okazamıza da gelmiş kasaba ve köylerde zeytin- cilerle temas ederek zeytin dik- me ve bilhassa budama usullerine dair vermiş oldukları izahat çok iyi neticeler vermiş ve mıntaka- mızda mühim miktarda zeytin ağacı budanmıştır. Pek nefis üzüm yetiştiren ka- zamız bağları umumi harp sene lerinde filoksera (hastalığından tamamen denecek derecede harap olmuştu. Birkaç seneden beri Amerikan çubuklarile (yeniden bağ yetiştirme bavesi canlanmış ve 1500 dönüme yakın bağ dikik miştir. Nisan ve mayıs aylarında meb- zulen yağan yağmurlar mezruatı pek neşelenmiş ve çoknefis tütün yetiştiren kazamız tütün dikme ameliyesini yüzde doksan nisbetini bulmuştur. Asarı atika Menemen (Hususi) — Meneme- nin Bürümcük köyünde. profesör Yühanes Bülo tarafından yapıl- makta olan hafriyatta Lâris şeh- rine ait bir çok tarihi kıymeti haiz para, çanak, çömlek bulundu- ğunu ( bildirmiştim. O Profesörle görüşmek üzere bu sabah Mene- mene, buradan da otomobille Bürüncük köyüne geldim. Köy Gediz çayı kenarında.. Burasının Lârs şehrine ait olduğu ve bulu- nan para ve çomleklerin kıymeti tarihiyeyi haiz bulunduğunu ev- velce işittiğim için hafriyat ba- şında tetkikatı ilmiye ile meşgul bulunan profesör Yühanes Bülodan esaslı malümat almağı faideli gördüm. Profesör 1902 senesinde buraya gelerek tetkikatta bulunduğu ve birşey çıkmayınca memleketine avdet ettigini söyledikten sonra beyanatına devam ederek dedi ki; “— Bu sene aldığım mezuniyet üzerine 20 gündür burada tetkikatı ilmiye ile meşgul bulunuyorum. Şimdiye kadar aldığım neticeler- den milâttan o800 sene evvel burasının bir şehir olduğunu tesbit ettim. oBu şehrin Lârs olduğu anlaşılmıştır. En ziyade şayanı dikkat olan şey fillerin aslı olan mamudun birde dişini bulduk,, dedi. Evvelki gün Ankaradan gelen müzeler omüdürü Hâmit beyle izmir valisi Kâzım paşa, İzmir sihhiye müdürü lütfi, encümen azasından Sırrı, Menemen kayma- kamı Nihat beylerde gelerek tetkikatta bulunmuş ve profesör- den izahat almışlardır. Profesör tetkikatına devam ediyor. Muammer — Canım efendim, bu kadar l 8inirlenecek ne var? t Amca Beye göre... —— .. Bilmez misin sabır ile koruk... | ww Helva olur... | .. Dut yaprağı atlas olur! A.B. Pöer öyle olsaydır «bütün İstanbul'un sokakları asfalt olurdu hanıml © em İG e e e ye a