25 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Mayıs 1932 Akşam GÜNÜN HABERLERİ Ihracat eşyası Tiftik piyasası - hararetleniyor Afyon ihracatı da artmağa başladı Piyasada tiftik fiatleri artmak- tadır. Kuvvetle söylediğine göre, Sovyet ticaret mümessilliği, nem- leketimizde külliyetli mikdarda tiftik satın alacaktır. Tiftik fiatle- rinde, bir iki hafteden beri eski durgunluk kalmamıştır. Oksfort kumaş fabrikalarının, tiftik satın alacağına dair, ticaret borsasına müsait haberler geli- yordu. Son günlerde Sovyetlerin de tiftik satın alacağı hakkında çıkan haberler, piyasayı canlan- dırmıştır. Eskişehirden gelen haberlere göre, Eskişehirde bir kaç hafta evvel tiftik 25 - 27 kuruştu. Son günlerde piyasa 30 kuruşa kadar çıkmıştır. Sovyet ticaret mümessilliği, piyasadan afyon satın alacaktır. Afyon ihracatı Afyon inhisarı hakkındaki ha- berler, piyasada ehemmiyetle kar- şılanmıştır. Ayni zamanda müdah- har fiatler üzerinede tesir icra etmiştir. Söylendiğine göre, âza teşkil edilmeden evvel, memleketimiz- deki stok mallar harice gönderi- lecektir. Geçenlerde de, inhisar haberi çıktığı zaman, piyasadan 700 sandık mal Avrupaya ihraç edil- mişti. Bu haberin teyidi üzerine , ibracatın daha ziyade artacağı ümit edilmektedir. Eski mezarlar Çangrıda tarihi mezarlar bulundu Çangrıdan yazılıyor: Kale civa- rında Kireç ocağı mevkiinde asarı atikadan dört büyük mezar mey- dana çıkarılmıştır. Hemen hergün kadınlı erkekli kafileler buraya giderek mezarları seyrediyorlar. Bu mezarlar birtesadüf neticesi Balık kaçakçıları Yunanlı balıkçılar ikişer gün hapse mahküm Geçenlerde Foça sahillerinde sekiz Yunanlı balıkçı motörünün balık avladıkları görülmüş ve bunlardan Evangilistrar isminde bir balıkçı motörü beş kişilik mürettebatı ile beraber yakala- narak bir motöre bağlanmak suretile İzmire getirilmişti. Kaçakçıların muhakemeleri Iz- mirin ihtisas mahkemesinde yapıl- mış ve yüzer lira cezayi nakdi ile ikişer gün hapse mahküm edilmişlerdir. Tayfalar ikişer gün- lük mahkümiyetlerini hapishanede geçirdikten şonra hudut haricine çıkarılmışlardır. meydana çıkmıştır. Kireç ocağında çalışan amele büyük kayayı parçaladıkları sırada bu mezarların kapılarına tesadüf etmişlerdir. Açılan kapıların ge- nişliği ve irtifa bir insanın sıga- bileceği şekildedir. Mezarlar büyük bir kaya içine oyulmuştur. Tavan kısımları (o kubbelidir. Bunlardan birinin içinde geniş bir oyuk vardırki mezar kısmını teşkil etmektedir. Iki haydut Biri öldü öteki sağ olarak yakalandı Salihli kazasında iki şakiden birini ölü diğerini de sağ olarak yakalandığını (yazmıştık. İzmir gazeteleri bu hadise hakkında şu tafsilâtı veriyorlar : Gediz icra memuru ile kâtibi Gediz - Simav şosesi üzerinde soyduktan sonra Göre nabiyesi ile Uşak yolu üzerinde soygunculuk- lara devam eden Bulduk Süleyman ile Cinci Ali jandarma (O müfre- zeleri tarafından Saliblinin Adaia nahiyesine merbut Aptal Mehmet bey köyünde'sıkıştırılmış, yapılan müsademede Bulduk Süleyman ölü olarak bulunmuştur. Cinci Ali de nihayet Salihlinin Çay köyünde yakayı ele vermiştir. Diri olarak yakalanan Cinci Ali Gördes kazasına sevkolunmuştur. Sofyada bir italyan nazırı Sofya 24 (A.A.) — Italya ziraat nazırı M. Acerbo, Bulgar ziraati hakkında mahallen tetkikat icra etmek üzere buraya gelmiştir. Nazır Italya ziraati hakkında bir konferats Verecektir. Fil ve yavrusu Londra hayvanat bahçesinde bulunan fillerden biri doğurmuş- tur. Resmimizde anne ile yeni doğan fil görülüyor. Zarada cinayet Alişan bey öldürüldü zevcesile çocuğu yaralandı Sivas, 20 — Son günlerde Zarada feci bir cinayet vuku bul- muş ve cinayet neticesinde Zara- nn eski, maruf bir ailesine mensup olan Mustafa paşa zade Alişan bey maktulen vefat etmiş anası, zevcesi, çocuğu da yaralan- mıştır. Katiller Alişan beyin evinin içine herkesin uykuda bulunduğu sırada ta harbi umumiden elle- rinde kalmış olduğu zannolunan iki el bombasını atmak suretile cinayeti ika etmişlerdir. Alişan bey umumen sevilen bir adam olduğu için cinayet muhi- tinde teessür uyandırmıştır. Ci- nayeti ika etmekle maznun olarak eskiden uzun müddet şakavet yapmış olan Ali ve üç akrabası tevkif ve adliyeye teslim edil- mişlerdir. Cinayetin şayanı dikkat olan tarafı Alişan beyin cinayeti mü- teakip ele geçen hatıra defterine cinayetin vukuundan yedi ay evvel kendisinin Ali ve avenesi tarafın- dan tasmim olunuan bir cinayete hedef olacağını yazmış olmasıdır. Bu yazi içinde maktul; Ali ta- rafından ika edileceğini haber verdiği cinayette kendisine öte- den beri şahsi adaveti bulunan daha bazı kimselerin de alâkadar ve müşterek bulunduğunu kaydet- miş ve bunların isimlerini yazmış- tır, Adliyece bu cihet tamik olun- mektadır. Bir kamyonet soyuldu Balıkesir, 23 (Hususi) — Balı- kesir - Edremit postasını yapan bir kamyonet Edremit yolunda iki maskeli tarafından soyulmuş- tur. Jandarma derhal takibata başlamıştır, faillerin izi üzerin- dedir. Fransiz kabinesi M. Heriot'un mülâkatları Yeni kabinenin çabuk teşkil edilmesi isteniyor Paris 24 (A.A.) — Gazeteler, bugün M. Lebrunun huzurunda cereyan edecek olan Heriot- Tardieu- Flandin mülâkatı hak- kında tefsiratta bulunmaktadırlar. Petit Journal, kabinenin süratle teşkili lüzumundan bahseylemek- tedir. Zira bazı meseleler, masalibi cariyeyi temşiyete memur kabine- nin salâhiyetleri haricinde bulun- maktadır. Echo de Paris gazetesi, Lebru- nün M. Heriton âcilen kabineyi teşkile davet etmesine ihtimal vermemektedir. Çünkü M. Heriot radikal kongresinin müzakere ve müşaverelerinin neticesine intizar etmektedir. Bu gazete, M. Tardieu ile M. Flandinin M. Heriotdan iki dost millete yapılmış olan avanslar hakkında taahhütte bulunmasını talep edeceklerine dair olan şayi- ayı tekzip ediyor. Iş bankası Ankara 23 (Telefon) — Türkiye Iş bankasının barice giden evra- kının, bilânçolarında (bankanın firması Bank Dafer Türk şeklinde yazılıyordu. Banka bu Fransızca firmayı kaldırmıştır. Bankanın ismi kütün dillerde Türkiye 18 bankası olarak kullanılacaktır. M.Doumerin katili Gorgulof ilk üç zevcesinin drahomalarını yemiş! Paris 24 (A.A.) — Katil Gor- gulof, dün öğleden sonra istintak hâkimine vaki: olan ifadatında kendisine sarahaten aleyhtar olan beyanatta bulunmuştur. Merkum, ilk 3 zevcesinin dra- humalarını israf etmiştir. Kendisi öteden, beriden tedarik ettiği paralarla yaşamakta idi Ehliyetsiz ve liyakatsiz bir tabip olarak telâkki edilmiş ve esasen Çekoslo- vakya adliyesi tarafından dolandı- rıcılık töhmetile adli (o takibata maruz kalmıştı. Bunun üzerine orasını terketmeğe ve Fransaya gelmeğe mecbur olmuştur. Suriyede vaziyet Lübnana yeni bir vezir tayin edilecek Berut 21 — Yeni hükümet işe başlamıştır. Âli komiserlikten çıkan bir kararname ile Lübnan hükümet reisinin senelik tahsisatı 22,140 liradan 15,000 liraya indirilmiştir. Yeni hükümet müdürleri içti- malarına ve memurların maaşla- rında yapılacak tenkihatı tetkike başlamışlardır. Âli komiser, mü- dürlerin bir içtimaıda kendilerine şu beyanatta bulunmuştur: — “Iktisadi ve mali buhranın hüküm sördüğü bu nazik devrede memlekete nafi hizmetlerde bu- lunmanızı arzu ve rica ederim.,, Tereşşuh eden ve teeyyüt et- miyen haberlere göre Lübnan için ayrıca bir devlet veziri tayin edilecektir. Gazeteler bu haberin sıhhati hakkında ibtiyatkârane bir lisan kullanmaktadır. Trabzonda tifo Trabzon, 23 (Hususi) — Bir kaç günden beri şehrimizde bir kaç tifo vakası görülmüştür. Sih- hiye müdiriyeti ve belediye da- iresi hastalıkla mücadeleye baş- lamıştır, bir çok suların içilemi- yecek gibi oldüğu anlaşılmıştır. AKŞAM'ın tefrikası: No: 121 Sahife 5 - 25 Mayıs 1932 ZINDAN HATIRALARI RR ELLE İLLA GATE Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Macaristan hükü- meti İttihat ve terakki cemiyetinin müracaatı ve pro- testosu üzerine ha- rekete geçti ve Macar başvekili De Szell gazetelere vaki olan beyanatile bir nevi tarziye de vererek bu kon greyi dağıttı ve badema Macaris- tanda biç bir ermeni kongresinin aktine müsaade edilme- mesini emretti işte bu kongrede prens Sabahaddin beye üçüncü bir cevap idi. Ermenilerden sonra Bulgarlar Ermeni komite- lerinin bu bitmez tükenmez faaliyet- leri Jön Türkleri çok müteessir edi- yor, o nisbette de gayretlerini arttırı- yordu. Fakat buna rağmen birle- şemiyorlar, hattâ (birbirlerine mubalif partiler arasındaki âza arasında bile yeni yeni ihtilâflar doğuyordu. Ahmet Rıza bey ve arkadaşları Istanbuldan, Anadolunun ve Ru- melinin muhtelif yerlerinden mü- temadiyen mektuplar alıyorlar, ve bu mektuplar hiç te iyi haberler getirmiyorlardı . Ermenilerin Av- rupa bükümetlerini bir müdaha- leye sürüklemek için vaki olan gayretleri karşısında jön türkler Avrupa ricaline birbiri arkası sıra mektuplar, raporlar gönderi- yorlar onlara ermeni komitelerinin yalan söylediklerini, Osmanlı im- paratorluğunu kurtarmak ve böy- lece ermenilerle beraber bütün akalliyetlere (refah ve buzur verebilmek için (ıslahatı umumiye) den başka çare olmadığını anlat- mağa çalışıyorlardı. Fakat Türkiye aleyhindeki faa- liyet yalnız ermeni komitelerine münhasır kamıyordu. Balkanlar da vardı ve Balkanlar siyasi en- trikaların, ihtilâfların en çok kay- naştığı yerdi. Bilbassa Bulgar ko- miteleri hiç rahat durmıyorlardı. Ne olursa olsun Rusyayı işe karıştırmak, böylere Makedonya meselesini istedikleri gibi hallet- mek istiyorlardı . Jön türkler ise vatanın dört bir tarafını saran bin bir tehlike- nir feci bir akıbet hazırlamakta olduğunu gözlerile (görüyorlar, hattâ saraya, Babrâliye bu tehlikeyi ihtar eden mektuplar gönderiyor- lar, fakat Istanbul yene bildiğin- den şaşmıyordu. Bu sebeple ne olursa olsun bir an evvel meşru- tiyet ve kanunu esasiye kavuş- mak için çalışmalarına devam ediyorlardı. Ermeni komitelerinin faaliyeti yanında (Makedonya) kohmiteleri- nin de gayretleri bitip tükenmişti demiştik: Bulgarların büyük bir kongre aktedeceklerini haber alan Ahmet Rıza bey tanıdığı, tanıma- dığı bütün siyasi ricale uzun uza- dıya mektuplar yazarak bu kong- renin aktedilmemesi için yardım- larını istedi. Fakat Bulgarlar da Ermeniler gibi bu kapıları Jön Muharriri : * Vi İL 3 Avrupada neşredilen Tokmak gazetesinin başlığı 1 mart 1901 de Cenevrede Intikam matbaasında besılmağa başlanmıştı. (Iki haftada hir neşrediliyordu. ) Türklerden Oevvel tutmuşlardı. Avrupa ricalinden çoğu, zahiren bize dost göründükleri halde hakikatte ötekilerin safında idiler. . Makedonya kongresi Nihayet 11 Ağustus 1902 de Sofyada ( Makedonya kongresi ) toplandı, Bu kongrenin meni için Babıâli de uğraşmıştı. Jön Türklerin ikazı ile nihayet yakın tehlikeyi hiseden Saray devletlere müracaat ederek yardım istedi. Fakat o da muvaffak olamadı. Rusya ve Avsturya bir taraftan Babıâliye O“ merak etmeyiniz, ehemmiyetsiz bir şeydir, biz mani oluruz,, diyorlar, bir yandan da Bulgarları teşci ediyorlardı. Rusya ve Avsturyanın bu bhu- susta anlaşmış olduklarını iddia edemez, ancak herbiri kendi hesabına Balkanlardaki bu muzır faaliyetlerde bir faide görüyordu. onlar yalnız (bir mesele çıkarma- ması) için Bulgaristan emaretini tazyik ediyorlardı. Fakat kongre- nin aktine göz yumuyorlardı. Bul- garistan emareti Sofyada o gün fevkalâde tedabir ittihaz etti ve bunu resmen Avrupa kabinelerine bildirdi. Bütün Bulgarlar bu kongreye büyük bir ehemmiyet atfediyor- lardı : “ Bulgar krallığı, bilhassa Makedonyayı sinesine almış büyük Bulgar krallığı bu kongreden ? doğacaktı. ,, Bir kısım Bulgarlar ise ( Make- donya Makedonyalılarındır ) diyor- lar, o Makedonyanın (istiklâlini istiyorlardı, binaenaleyh iki parti idiler, fakat bu iki partinin de birleştiği bir nokta vardı ki oda Türkiye düşmanlığı idi. Onlarda Jön Türklerin tahakkunu iste- tedikleri umumi ıslahat, daha doğrusu (kanunu esasi) ve meşrutiyetten evvel kendi işlerini bitirmek arzusunda idiler. Bu se- beple acele ediyorlardı. Makedonya kongresinde (Cene- ral Zoncef ) muallim, muharrir, zabit, doktor otuz kişilik taraf- tarları ile Makedonyanın Bulga- ristana ilhakını istiyordu. Bir o kadar maiyeti ile meşhur Sarafof ile “Makedonya Makedonyalıların- dır,, diyordu. Bu iki partiden baş- ka kâh bir tarafa, kâh öteye temayül eden otuz beş te bitaraf âza vardı. Böylece kongre yüz kişinin iştirakile aktolunmuştu. ( Arkası var )