14 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

14 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

14 Temmuz 1932 —. e Akşam Viyana mektupları iki darülfünun profesörü arasında bir hadise! Bir müderris, darülfünun eminini öldürmeğe teşebbüs etti! Şnayderin teklifini kabul ederseniz, olayıdır ki Viyana 8 ( Hususi muhabiri- mizden , — Burada, şimdiye ka- dar misli xörülmemiş, bir cinayet teşebbüsü olmuş, Viyana darül fununu hayvanat ve nebatat mü- derrisi, darülfünun eminini öldür- meğe kalkışmıştır. Viyana ilim ve irfan muhitinde derin bir heyecan uyandıran ve bir çok dedikodulara sebep olan bu hadisenin tafsilâtı şudur: Geçen gün Viyana mezarlığında, meşhur nebatat âlimi müteveffa Berştainin namına dikilen abidenin küşat resmi yapılırken, Viyana darülfünunu nebatat ve hayvanat müderrisi profesör Karl Şnayder tabancasını çekerek darülfünun emini profesör Abel üzerine bir kurşun sıkimıştır. Kurşun darülfünun eminine isa- bet etmemiş ve mütearrız profe- sör, ikinci defa tabancasını ateş- lemek üzere iken merasimde bulunan Viyaya şehremini M. Sayiç tarafından elinden taban- cası alınmıştır. Meşhur bir profesörün namına dikilen bir âbidenin küşat resmi esnasında yapılan bu tecavüz, halk arasında dehşetli bir heye- can uyandırmış, derhal; yetişen polisler profesör Şnaydâri tevkif ederek adliyeye teslim etmişlerdir. Profesör Şınayder müstantık huzurunda ifade verirken darül fünun eminine karşı tertibettiği sui kastın sebepleriki şu suretle anlatmıştır: — Profesör Abel ile on sene- denberi o kavgalıyım. Kavgamız, mesleki sebeplerden çıkmıştır. 1920 senesinde, Viyana darülfü- nunu talebesi büyük grevi ilân ettikleri zaman, darülfünun mü- derrisleri, takip edilecek hattı hareketi müzakere ve tesbit için toplanmışlardı. £ Ben © zaman memleketin ilim ve irfanı üzerinde daha vahim neticeler hasıl olma- ması için talebenin metalipine karşı mülâyim davranılmasını tek- lif eylemiştim. Halbuki profesör Abel benim noktai nazarımı ret ve cerh ederek grevci talebenin şiddetle cezalandırılmasını müda- faa etmiş izzeti nefsimi fevkalâde cerihadar eden şu sözleri söyle- mişti: — Efendiler, eğer professör biraz evvel bize söylediği budalaca sözleri tasvipten başka bir şey yapmış olmayacaksınız. Ben bu hakarete karşı lâkayt kalmadığım için ferdası günü düello için o şahitlerimi oOAbele gönderdim. Fakat o, düello tek- ifini reddetti. O zamandanberi (aramızda amansız bir husumet hüküm sürü- yor. Abel fırsat buldukça, aley- bime iftiralar savurmaktan geri kalmıyordu. Hattâ üc sene evvel beni darülfünunun parasını ihtilâs etmekle de itham etti. Fakat yapılan tahkiaat neticesinde masu- miyetim meydana çıktı. Düşme- nim, bir ilim muhitinde benden bahsederken, hakkımda ağır ha- karetler savurdu. Ben de gazete- lerde aleyhine bir hicviye yazdım. Fakat bu hicviye intikam arzula- rımı tatmin etmedi. Bundan do- hasmımı o öldürmeğe ar verdim. Teşebbüsümde mu- vaffak olamadığımdan dolayı, cidden meyusum. Tecavüze uğrıyan darülfünun emini perofesör Abel ise, diyor ki: — Bugün bir müvazenesizin deliliği, az kaldı hayatıma mal oluyordu. Bundan bir kaç sene evvel bu adam ile darülfünuna taallük eden bir mesele hakkında ibtilâfa düşmüştüm. Onun fikrini ret ve cerh ettiğim için ertesi günü bana düello etmek üzere şahitlerini gönderdi. Ben kendisini deli addederek tabrikine cevap vermedim. O zamandanberi bana karşı iftiralar savuruyor, aleyhime hieviyeler yazıp duruyordu. Ben hakikatı tespit için cevap vermeğe mecbur oldum, galiba bu cevabım kendi- sini fena halde kızdırmış olacak ki, hayatıma kıymağa teşebbüs etti. Şimdi hareketinin hesabını adli- yeye versin.,, Bütün Avusturya profesörlerinin şahit sıfatile bulunacağı bu he- yecanlı davanın rüyetine yakında başlanacaktır. zayede ile satış Cuma günü sabah saat 10 da Kadr köyde Fenerbahçe caddesinde Belvü oteli karşısında 99 numaralı madam J. Botterin hanesinde mevcut müzeyyen eşyalar müzayede suretile satılacaktır. Büfe, 2 dresuvar, masa, 12 sandalye, dıvar saati ve oval aynadan mürkkep ceviz oymalı camları katedral mükemmel yemek oda takımı, büfe, dresuvar, masa ve 6 sandalyeden ibaret defa yemek oda takımı, büfe, dresuvar, kare masa ve 6 sandalyeden mürekkep rınesans diğer yemek oda takımı, kanape, 2 koltuk, 2 sandalye ve markizden ibaret beyaz lake luyi katorz ipekli salon takımı, kanape, 2 koltuk ve 4 sandalyeden iba- ret defa salon takımı, 3 kapılı aynalı dolap, lavabo, şifonyer, gece masası, ve 2 kişilik karyoladan mürekkep piramit usuli ceviz yatak oda takımı, aynalı dolap. lavabo, şifonyer, 2 gece masası ve karyoladan ibaret pelesenk ağacından defa yatak oda takımı, marketri ve bul salon masaları, aynalı dolaplar, gardroplar, layabolar. karyolalar, jardinyer, ameriken kadın yazıhanesi, meşin ve Kadife kana- peler, kütüpane, tonet sandalyeler, per- deler, paravan Inçali kadrolar, elektrik avizeler, vazolar, 144 parça sofra takımı, biplolar ve sair eşyalar. “ Berlie ,, mar- kalı büyük forma nefis bir bilârdo, Acem ve Anadolu halıları ve seccadeleri. Müzayede ile satış Temmuzun 15 inci Cuma günü sabah saat 10 da Beyoğlun'da Nişantaş istas- yonunda Nişantaş apartımanının ittisa- linde Atiye sokağında 21 No. lı hanede mevcut (Maçka tarafından da Teşvikiye camisinin karşısında Varon apartımanmın ittisalindeki sokaktan dahi girilir ) mü- zeyyen ve cedit eşyalar, biblolar vesaire müzayede suretile satılacaktır. Ültra - Kübik en son model ve gayet cedit yatak ve yemek oda takımları, kübik son moda etajerli divan, 6 parçadan mürekkep kübik ve cedit oturaklı mü- kemmel pomye takım, bronzlu ve kris- tallı gayet zarif elektrik avizeler, bronz Sızile arabesk ajurlu gayet güzel fener, mineli bronz ve balgami taştan mamül kolon - masa, volpini, malbet vesair meşhur imzalarla müstesna bir kıymeti havi yağlı boya tablolar, mavun kapla ma asri kütüphane ve yazıhane, kuştüyü yastıklı, yeşil maroken berjer takımı, bronz ve oniks saat şamdan takımı, sedefli tavla. kutu içinde ( Christoffle ) çatal, bıçak takımı 80 parça, sedefli tabureler, haylı biblolar ve vazolar, mutfak takımları vesair lüzumlu eşyalar. 2 çift gayet nefis sevir vazoları ve plaklarile beraber yeni bir gramofon kolumbia « W. HİLSE> markalı mü- kemmel bir Alman piyanosu, Anadolu ve Acem halıları. HANE DAHİ KİRALIKTIR. Pey sürenlerden yi 5 teminat alınır. Dr. Ali Mazhar Bey Avrupadan avdetle hastalarını Fatih'teki muayenehanesinde ka- bule başlamıştır. AL' ETOILE Hovagimyan Biraderler Beyoğlu İstiklâl caddesi 437 Bütün dünyada en meşhur marka olan ÇLAVERLİIE DE PARIS in icatgerdesi Mayo kemerleri MİXTE korselerini arayınız. Şık, rahat ve sıhhi en son model hazır ve ısmarlama korseler, Korseler için zengin levazımat çeşitleri, Damar şişkinliği için CLAVERİE ve OCULTA nuarka elâstiki çoraplar. Taklitlerinden sakınınız. İstanbul dördüncü icra memurluğun- dan: Temamına bin elli lira kıymet taktir edilen (OÜsküdarda (Hayrettin çavuş mahallesinin Çavuş dere cadde- sinde cedit 73 numaralı maa bahçe ahşap hanenin temamı açık artırmaya vazedilmiş olup 4 Ağustos 932 tari- hinde şartnamesi odivanhaneye talik edilerek 18 ağustos 932 tarihine müs&- dif perşembe günü saat 14 den 17 ye kadar Istanbul dördüncü icra dairesinde açık artırma suretile satılacaktır. Artır- maya iştirak için yüzde yedi teminat akçesi alınır, müterakim Vergi, belediye vakıf icaresi müşteriye aittir. İcra ve iflâs kanununun 119 uncu maddesine teyfikan hakları tapu sicilleriyle sabit olmıya ipotekli alacaklılar ile diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiple- rinin bu haklarını ve hususiyle faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân tari- hinden itibaren 20 gün içinde evrakı müsbiteleriyle (o bildirmeleri (o lâzundır. Aksi halde hakları tapu sicilleriyle sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasın- dan hariç kalırlar. Alâkadarların işbu maddei kanuniye ahkâmına göre tevfiki hareket etmeleri ve daha fazla malü- mat almak istiyenlerin 932/353 dosya numarasıyle memuriyetimize o müraca- atları ilân olunur. İstanbul asliye o mahkemesi 6 ncı hukuk mahkemesinden: Fatma hanım tarafından Sultan Selimde çırağı Hamza mahallesinde minare sokağında 14 Nolı hanede mukim Suzidil hanım aleyhine ikame olunan tesçili talak davasında müddeialeyhanın ikametgâhının meçhu- liyetine binaen ilânen vuku bulan davet ve gıyap kararına rağmen icabet etmediğinden tahkikat gıyabında ikmal ve hakkında hukuk usul muhakemeleri kanununun 402 inci maddesine tevfikan gıyap kararı ittihaz olunarak evrak Cumartesi saat 11 e talik kılınmış oldu- gündan yevmü mezkürda mahkemede hazır bulunmadığı takdirde bilcümle vaklaları kabul ve ikrar etmişaddoluna- cağı malüm bulunmak üzers keyfiyet ilânen tebliğ olunur. Fatih askerlik şubesi riyasetinden: 1 — Malül ve şehit yetimlerinin ik- ramiye tevziatına 20/7/932 tarihinde Fatih kazası kaymakamlığında müte- şekkil heyet tarafından başlanacaktır. 2 — Tevziat pazar, salı, çarşamba günü sabahları saat 9 dan 12 ye kadar devam edecektir. Tevziat sıra numara- sile yapılacağından mezkür günlerde şukeye müracaatla eshabının sıra numa- rasile almaları mecburi olduğundan alacaklıların mumara Sirasile tevziat yapılır. 3 — Tevziat esnasında Malülin ve şehit yetimlerinin resmi senetlerini hüviyet varakalarını ve maaş cüzdan- larını hamilen ispatı vücut edeceklerdir. 4 — On senelik maaşlarını alarak alâkaları kesilmiş olan malüllerin ikra- miyeleri ayrıca tevzi olunacağından bunların müracaat etmeleri lâzımdır. 5 — On seneliğini almış olan şehit yetimleri hangi emvalden on senelik- lerini alarak alâkalarını katetmiş iseler o emvale müracaatla resmi vesaik almaları ve bununla beraber nüfus tes- kerelerile birlikte müracaat etmeleri vekâleti celilenin talimatnamesi ikliza- sındandır. 6 — Talimatnamenin 7 inci maddesi mucibince tevziat müddeti tarihi tevziattan itibaren 4 ay devam edeceğinden bu müddet ve gösterilen gün- lerde müracaat etmiyerek ikramiyesini almıyan kimselerin hakları sakit ola- caktır. 7 — Yukarıdaki maddeler aynen tatbik olunacağından noksan vesaikle müracaat edilmemesi aksi taktirde mü- racaatlarının kabul olunamıyacağı alâ kadarana ilân olunur. Zayi — Beşiktaş askerlik şu- besinden almış olduğum terhis vesikamı kaybettim, yenisini çıka- racağımdan (eskisinin (o hükmü yoktur. 319 tevellütlü Nuri oğlu Muhsin mahkemeye tevdi ve muhakeme 24/9/932 Adalar sulh mahkemesinde! zel Eleni ve Sevasti ve laos ve Matmazel Kalyeroi ve Istanbul defterdarlığının şayian ve müştereken mutasarrıf bulundukları Büyükada ba- lıkçıl caddesinde kâin eski 70 ve yeni 84 No. lu hane ve bahçe gayri kabili taksim olduğundan açık arttırma ile satılarak şuyunun izalesine karar veri- miştir. Mezkür hane bir tarafı balıkçıl caddesi bir tarafı Domina veresesi ha- nesi bir tarafı hacı Fotaki hanesi bir tarafı Kostantin hanesile mahdut ve 137 metro murabbal zemin üzerine mebni üç kattan ibaret zemin katında büyük bir salon iki oda ve ayrıca bahçesi ni- hayetinde 33 metro murabbamda zemin üzerine mebni harap kâgir bir matbah bir helâsı ve kinci katında pek harap büyük bir solon ile dört oda hir helâyı ve çatı arası katında iki oda bir dolap bir helâyı ve derununda bir kuyusu bulunan 59 metro murabbaıda bahçeyi şamil olup beş bin lira*kıymeti muham- menesindedir, Birinci arttırmada iki bin lira bedelle talibi uhdesirde kalmış isede kıymeti muhammeneyi bulmadığından 14 ağustos 932 tarihine müsadif pazar günü saat on dörtte ikinci arttırması Adalar sulh mahkemesi icra dairesinde icra olunacaktır. Talip olanların mezkür saatte mahalli mezkürda yüzde on nis- betinde pey akçalarile müracaatları ilân olunur. Üsküdar altıncı icra dairesinden: Bir borçtan dolayı mahcuz ve paraya çevrilmesi mukarrer bir adet konsol maa ayna ve lâmba- ları, masa, dosya dolabı, bronz konsol saati, frangon yedi parça oda takımı, korneş maa perde, Cecim sigara ve çiçek sehpaları semaver oyun masası, tavla iki adet samur kürk ve sairenin 20/71/932 tarihine müsadif Çarşamba (ogünü saat 9-ile kadar göztepede Kayışdağ cadde- si Saitpaşa köşkünde açık arttır- ma suretile satılacağından talip olanların yevm ve vakti muayyende mahallinde hazır bulundurulacak memura müracaatları ilân olunur. İstanbul ( Sıhhi Oo müesseseler mübayaa komisyonu riyasetinden: Kilo 11,730 Gaz yağı 12,163 Benzin 7,000 Mazot 1,000 Vakom yağı 1932 mali senesi için sıbhi müesseselere lüzum olan yukarda yazılı gaz, benzin ve sairenin 9yağustos/932 salı günü saat 14 te kapalı zarf usulile ihale edilmek üzere münakasaya konulmuştur. Bu baptaki şartnameyi görmek ve fazla izahat almak istiyenlerin mezkür komisyona müracaatları ilân olunur. İkinci ticaret mahkemesinden : İstanbulda (o Mercanda Çukur handa mukim dayı zade Mustafa efendinin Akşehir bankasına rehin eylediği 358 balya tiftiğin tutarı olan meblaği tediye eylememesin- den dolayı alacaklı banka tarafın- dan mezkür tiftiklerin paraya çevrilmesi otalep olunduğundan borçlunun bu hususta bir itirazı mevcut olduğu takdirde tarihi ilindan itibaren üç gün zarfında mahkemeye (bildirmesi lüzumu kara ticaret kanununun 767 nci maddesine tevfikan ilân olunur. Tinci icra memurluğundan Paraya çevrilmesine karar verilen bir adet faal bir halde kamyon şehri halin 24 üncü günü saat 14 te Taksimde Milli garajda açık arttırma ile satılacağından mahallinde hazır bulunacak me- muruna 932/471 dosya numarasile müracaat olunması ilân olunur. Her nevi antika Bizans, İran ve Türkiye asarı atikası, her türlü fayans, bakır ve ikon eserleri, kumaş Üzerinde kıymettar sevabhiler. İstanbul'da Sandal Bedesteni yanında Ebülha şallar ve an vekili Rübabe hanımın 14 asında bulunur, Ant meraklılarının bir kere mez- kür mağazayı ziyaretleri tavsiye olunur. Sahife 13 OR!ENTMARE . İtalyan bandıralı 6000 tonluk <FOLGORE>» vapuru 28 temmuğ, Karadeniz limanlarından müvasalat ve doğru (Napoli, Barselona, Mar silya ve Cenova) için eşyayi tica« riye tahmil edecektir. İtalyan bandıralı 3500 tonluk <FEDELTA» vapuru 28 temmuza doğru İtalyadan muvasalat ve Kas radeniz ve İstanbul limanlarından (Napoli, Barselona, Marsilya ve Cenova için eşyayi ticariye tahmil edecektir. İtalyan bandıralı 5300 tonlul «SANGİGİ> vapuru 10 Ağustosta İtalyadan “muvasalat ve aynı li- manlar için eşyayi ticariye tahmil edecektir. * 'Tafsilât için Galata'da Frenk- | yan hanında ikinci katta kâin umumi acehfalığına müracaat. Tel. B. O. 2274 DİÜROL Kum ve taşları eritir. Böbrek ve mesane hastalıklarına pek müessir bir devadır. Dr. Ekrem Emin Dahili hastalıklar mütahassısı Dr. Mükerrem Emin Kulak, Boğaz, Burun mütahassısı Kadıköy, Yoğurtçu parkı karşısı 32 hergün ikiden dörde kadar Telefon; Kadıköy 164 BANKA KOMERÇİYALE İTALYANA Sermayesi Liret 700,000,000 İhtiyat akçesi Liret 580,000,009 Merkezi İdare MİLANO İtalyanın başlıca şehirlerinde ŞUBELER İngiltere; İsviçre, Avusturya, Maca- ristan, Çekoslovakya, Yugoslavya, Lehistan, Romanya, Bulgaristan, Mı- sır, Amerika * Cemahiri Müttehidesi, Brezilya, Şili, Uruguay, Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolumbiyada Afilyasyonlar İSTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddesi Karaköy Palas (Telef. 2641 /2/3/4/5) ehir dahilindeki acenteler : İstanbulda: Alalemciyan hanında Telef. 2821. Beyoğlunda: İstiklâl caddesi Telef, 1046. Kambiyo dairesi Borsada Telef. 1718. İZMİRDE ŞUBE SELANİK BANKASI Tarihi te'sisi: 1888 Sermayesi: Tamamen tediye edilmiş: 30,000,009 Frank merkezi idaresi: İstanbul Türkiyedeki şubeleri: Galata. İstanbul. İzmir. Samsun Adana. Mersin Yunanistandaki Şubeleri: Atina. Selanik. Kavala. Her nevi banka muameleleri - Kredi mektupları. Her nevi meskükât ile hesap küşadi- Çek servisleri kiralık kasalar. Dr. Mehmet izzet Emrazı dahiliye ve sariye mutahassısı Muayenehane: Çağaloğlu Halk fırkası 7 karşısında No. 21 Cumadan mada hergün 18-17 hastalarını kabul eder. Tel. 23925. | AİLELERE HİTABEN: Peşinen hiç bir para sarfetmeksizin ELBİSLERİNİZİ AYAKKAPALRINIZI ŞAPKALARINIZI MOBiLYALARINIZI vesaire her türlü ihtiyacatınızı temin için Beyoğlunda Tünel pasa- jında 7 No. da kâin EREDITO müessesesine müracaatla ekser tica- rethanelerde para yerine geçen KREDİTO iştira bonolarını tedarik etmeniz lâzımdır. Şerait elverişlidir. Ketumiyet mutlaktır. > SİAROP DESE