14 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

14 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

“Satanbuldöyi Balıkesire.. Balıkesirin nn “Taksim; bahçesi, boş bir bina... Balıkesir, 6 temmuz (Hususi) — Bu mektubumda karilerimi Istan- buldan Balıkesire getirip burası hakkında kendilerine - izahat ver- mek isterim. Cumartesi, salı ve perşembe günleri saat altı buçukta Tophane rıhtımına giderseniz kesif bir teş- yici kafilesi nazarı dikkatinizi celbeder. Bunlar Gülnihal yolcu- larının akrabası, dostlarıdır. Istanbulda az bir müddet kal- dıktan sonra geçen salı günü ben de Tophane rıhtımında bu teşyiçi kafilesi arasından geçerek vapura bindim. İçimde garip bir bis var idi. “Koca köy,, ün (Balıkesir ve mülhakatında Istanbula Koca köy derler) hasretini şimdiden hissetmeğe başlamıştım... Vapurumuz sallanan mendiller arasında rıhtımdan ayrıldı, yavaş yavaş uzaklaştık, nihayet limandan çıktık.. Gülnahalin 100 den fazla mi- safiri arasında bilhassa memnun iki çehre gözüküyor. Bunlar da imtihanlarını muvaffakıyetle veren ve bir seneden beri aile ocağının hasretini çeken iki mektepli hanım kız... Bir müddet Istanbulu seyrettik. Sonra ortalık karardı... Saat onda yemek kampanası. On birde güverteye çıktığımız zaman kendimizi denizin ortasında bulunduk. Ikinci sınıf ve güverte yolcularının hepsi uykuda... Bizim kısımdaki gençler piyanoda fokstrot ( tamposuna ayak uydurarak o dansediyorlar. Saat on ikide salon bomboş, herkes kamarasına çekildi... * Salonda telâşlı telâşlı bir mü- nakaşa bizi uykudan uyandırdı. Gün yavaş yavaş yükseliyor. -a- maranın pençeresinden Bandırma iskelesinde olduğumuzu anladım. Yıkanıp giyinince Bandırmanın da sabah uykusundan yeni uyan- dığını Gördüm. İskelede bir hareket “götürelim. Götürelim..,, sadaları... Nihayet trenin hareket düdüğile Balıkesire doğru gidi- yoruz. Harman mevsimi dolayısile tren güzergâhında altın sarısı ekinler küme küme.. Bir çift beygir, düğeni idare eden - ekseriyetle - on on bir yaşlarında yüzlerinden sıhhat fışkıran yavrular.. Uzak- tan trenin düdüğünü duyunca idare ettiği düğeni durduruyor. Trenin penceresinden etrafı (o seyreden vatandaşından: — Gazete, gazele diye ricada bulunuyor. Köylü “gazete,, istemesile oku- manın kıymetini idrak ettiğini gösteriyor... Trenden verdiğimiz gazeteyi alan yavru bir ağaç göl- gesinde dünya haberlerini okuyor ve malümatını köyündeki vatan- daşlarına anlatmağa koşuyor. Her Anadoluya seyahat eden kimse bu vakaya şahit olur. Seyahat edecek karilerim, siz- den köylü namına ricam: İstan- buldan çıkınca yanınızda üç beş gazete bulundurun.. Bandırmadan hareket edeli üç saat olmuş. Karşıdan görülen istasyon Balıkesirdir. Beraber ine- lim, Valizinizi şu küçük delikan- lıya verin. Sağda gördüğünüz bahçe Balıkesirin “Taksim bahçe- sidir.,, Yanındaki bina mahfeli askeri binası.. Içeriden mahfeli askeri sinemasına girilir. Soldaki binanın boş olması nazarı dikka- tinizi celbettiği muhakkak. Taac- | Cenupta şirin bir şehir: Urfa Urfalılar belediyeden k bir az daha faaliyet ve canlılık bekliyorlar Urfa 8 (Husu- si) — Urfa, be- lediyecilik itiba- rile memleketi- mizin en geri kalmış yerlerin- den biridir. 30 bin nüfuslu bü- yük bir şehir olan Urfada belediye faaliyeti pek az- dır. Şehirde te- mizlik yoktur. Her 'araf toz, toprak içindedir. Tenvirat işleride bir türlü yoluna konulamamıştır . Belediye erzak fiatleri ve yiyecek ile meşgul olmıyor. Buna rağmen belediyenin kırk bin lira kadar borcu vardır. Be- lediyenin bir az faaliyete gelmesi mevcudiyetini hissettirmesi lâzım- dır. Bunun için icap eden tedbir- ler alınmalıdır. İki kat üzerine 12 odadanmü- rekkep olan Urfa habishanesinde beş yüze yakın mevkuf ve mah- küm vardır. Mevsim dolayisile bu kadar izdiham fazladır. Mevkuf- Urfanın umumi manzarası lardan bir kısmını başka yerlere nakiletmek lâzımdır. Hapishanede ince yünden muh- telif renkte çoraplar, boncuklar- dan tesbihler, saçaklar vesair bir çok eşya yapılmaktadır, zabıt ve rabıta oyerindedir. o Maamafih, yukarıda da söylediğim gibi kala- balık fazladır. Urfa havalisinde sükün ve asayiş mükemmeldir. Kaçakçılık kalmamıştır. Bir zamanlar Suriye- den vukubulan şaki taarruzlarının arkası kesilmiştir. Halk (o bundan çok memnundur. Yalnız son zamanlarda hüküm süren (o şiddetli sıcaklar can sıkı- yor. Halk bir parça serinlemek maktadır. Kütüp- hane (o parkma yeni bir incesaz * heyeti getirildi. © Bu sebeple burası görüyor. Urfa belediyesi, şehrin su ibti- yacını temin için bir su arıyordu. Bu su Fırınlı civarından çıkarak yer altından Urfaya geliyor ve Urfanın altından akıyor imiş. Suyu bulmak için birçok yerler kazıldı, masraflar edildi. Fakat bir netice hasıl olmadı. Nihayet belediye, daha fazla masraf edebilecek vaziyette olmadığından, bu işten vazgeçti. Su ihtiyacını temin için şimdi yeniden tetkikat yapılacaktır. Bakla ihracı Bu sene bakla fiatleri çok düştü Balıkesir, 12 — Balıkesir vilâ- yetinin bir kaç kazasını birden alâkadar eden bir mesele vardır. Her sene on binlerce ton bakla istihsal ve ihraç eden Balıkesir, Susıgırlık ve Bandırmada bakla müstahsilleri bu sene gayri tabii bir fiat düşkünlüğü karşısında kalmışlardır. Halbuki buraya gelen malü- mata nazaran bu sene dünyanın her tarafında bakla azdır. Balı- kesir, Bandırma ve Susırlık baklaları pek meşhurdur. Bilhassa Fransızlar baklalarımıza çok rağ- bet göstermektedirler. Buna rağ- men bakla fiatinin neden bu kadar düştüğü etkik edilmektedir. Trabzonda et narhı Trabzon, 11 (Hususi) — Bele- diye encümeni içtimaında et fiat- lerine âzami narhı koyarak kasap- lara tebligat yapmıştır. Encümenin koyduğu fiat şöyledir: Ulus koyununun beher eski okkası 50, yerli koyun eti 40, sığır eti 35, geçi eti 30 kuruştur. Bu fiatlardan fazla satan kasaplar cüp meyin. OEvkaf otelidir, ancak iki odasını evkaf işgal edi- yor. Onun yanındaki cumhuriyet halk fırkası binasıdır. Gençlik harekâtını burada gö- receksiniz. İşte uzanan bu cadde bankalar caddesidir. Karşıdaki pulu değiştiren belediye binası- dır. Müsaade ederseciz bir daki- ka kıymetli belediye reisimiz na- mi beyle on günlük faaliyeti hak- kinda görüşelim.. Haşim Sudık Iki cinayet Kız kaçırma teşebbüsü esnasında bir hâdise Alaca, 11 ( Hususi ) — Son günler zarfında burada iki cinayet oldu: Lütfü isminde biri Bahrinin evine girerek Mehmet kızı Rabiayi kaçırmağa teşebbüs etmiştir. Bu esnada kavga çıkmış, erkekler iki taraf olmuşlardır. Bunlardan Abmet oğlu Murat, eskiden beri arası açık olan Hasanı kama ile öldürmüş, Nu- reddini ağır surette yaralamıştır. Katil tutulmuştur. Hâdiseden çok müteessir olan Muradın zevcesi ertesi günü ölmüştür. İki yavru ortada kalmıştır. Ikinci vaka şudur: Alacanın Kardena köyünden Salih, o köy- den Rızayı çoban olarak tutmuş, fakat hizmetine mukabil para vermemiştir. Rıza bunun üzerine işini bırakmıştır. Salih böyle kızarak hayvanla- larını ekili tarlasına sokmuş, bütün ekinleri yedirmiştir. Rıza şikayet için Alacaya gelirken yolda Salih önüne çıkmış ve Rızayı öldürmüş- tür. Katil yakalanmıştır. Konyada spor faaliyeti Konya, 10 (Hususi) Spor fa- aliyeti — Konyada spor hayatı mütereddit bir vaziyet almaktadır. gençliğin spor ihtiyacını tatmin eden dört klulüp arasında ancak gençler birliği kulübü faaliyet gösteriyor Konya şampiyonu id- man yurdu kulübü geçen gün gençler birliği kulübile yaptığı bir maçta (1-3) mağlup olmuştur. Idman yurdu oyuncularından milli o takımlarda (muvaffakiyet derecede galibiyetli bir oyuncu var. Adoan bey.. Bu gencin ya- kında Istanbula geleceği söyleniyor. i Hastane Eskişehirde yeni bir bina inşa edilecek Eskişehir 11 — Eskişehirin gü- zel bir hastaneye çok ihtiyacı vardır. Şimdiki halde hastane emvali metrukeden bir binadır. Memurları, doktorları ne kadar iyi çalışsalar burasını tamamen mükemmel bir şekle koymak kabil değildir. Son zamanlarda eşraftan hacı çakır zade Süleyman efendi yeni bir hastane binası inşası için mühim bir para ayırmıştır. Fakat hastanenin oyerini tayin husu- sunda itilâf edilememiştir. Eski. parkta hastane inşası çok muvafık olduğa gibi Ha- mam caddesinde Porsuk ke- narındaki bahçelerden bir kıs- mının oistimlâkile (burada da güzel bir hastane yapılabilir, bu hususfa karar vererek işe başla- mak lâzımdır. Süleyman efendi geçende şeh- rin ortasındaki Mahruk camiini tamir ettirmek suretile de hizmette bulunmuştur. Iki kaçakçı yakalandı Alaca 11 (Hususi) — Alacanın Sincan köyünden Yusuf ve Salih kaçak tütünle yakalanmışlar ve mahkemeye verilmişlerdir. Yusuf altı ay hapse, 259 lira para cezasına, Salih te 6 ay hapse ve 420 lira para cezasına mahküm edilmişlerdir. Bir katil tutuldu Alaca 11 (Hususi) — Dört ay evel alaca çarşısında bir kavga esnasında Nureddin ve Ibrahim isminde iki kişiyi öldüren ve Nu- riyi yaralıyan Mustafa tutulmuş- tur, için parklara koş- daha fazla rağbet 14 Temmuz 1932 Samsun Halkevi Dört buçuk aylık netice YEN Samsun, 9 (Hususi) — Sam- sun halkevi dört buçuk ay evvel merasimle açılmıştı. Burası o za mandan beri mühim bir hars mer- kezi halini almıştır. Muhtelif şu- beler, bilhassa dil, edebiyat ve tarih şubeleri büyük bir faaliyetle çalışıyor. Bu üç şubenin tertip ettiği konferanslar muhitte büyük bir alâka ile kerşılanmıştır. Şimdiye kadar mühendis Yakup bey tarafından “Türk gençliği ve mefküreleri,, , muallim Selim Sırrı bey tarafından “Kör oğlunun ta- rihi,, , doktor Niyazi bey tarafın- dan “Geç kalmanın sırrı, , ticaret odası başkâtibi Âdil bey tarafın- dan “Kooperatifçilik, , mahkeme âzasından Refik bey tarafından “Kozmopolitlikle mücadele nokta- sindan dil meselesi, , sıtma mü- cadele heyetinden Şakir bey tara- fından “Bizde halk bilgisi, hak- kında konferanslar verildi. Her birinin ayrı ve başka bir hususiyet ve faydası olan bu konferanslar içinde bilhassa Âdil beyin kooperatifçiliğe ait olan konferansı çok mübimdi. Bu konferansın mubhitteki seri tesir ve telakki tarzını size şöyle ifade etmeliyim: Konferansı din- liyen bir kaç vatandaş ertesi günü fırka riyasetine müracaat ederek bir istihlâk kooperatifi teşkil ede- ceklerinden bahisle yardım edilme- sini talep etmişlerdir. Reislik bu talebi tetkik etmektedir. Halkevinin mesaisi bunlarla bit- miş değildir. Halk dersaneleri ve kurslar şubesinin açtığı almanca, fransızca kurslarına buğün 30-40 talebe devam etmektedir. Güzel sanatlar şubesinin musiki kısmına mensup gençler Halkevinin musiki muallimi tarafından garp musiki- sinin teknik eserleri ve aletlerile muntazam ders görmektedirler. Bu şubenin 19 mayısta verdiği ilk konser; amatörlerimizin taşıdığı istidadı bize tamamile tanıtmış ve alkışlatmıştı. â Bu şubenin temsil kısmı da aynı hız ve hizada yürüyor. Temsil kısmında yüksek kabiliyetler taşı- yan gençler vardır. Umarız ki Samsunun münevver (kadınlığı; muasır telâkkinin zaruri kıldığı vahdeti mesaide erkek arkadaş- larını yalnız bırakmasınlar... Biz bu vadide de genç kızlarımızı bir defa daha takdir etmek fırsa- tını görmek istiyoruz. Evin içtimai yardım ve köycü- lük şubelerinin faaliyetine gelince bu şubelerin mesaileri bilhassa para yardımlarile tecelli eder. Buna rağmen; bu şubeler çalışr- yorlar ve iyi neticeler alıyorlar. Zübeyroğlu Fuat Eskişehir piyasası Eskişehir, 12 ( Hususi ) — Bura piyasasında fiatler şudur: Ak buğday 135 - 162, mahlut 110-134, sarı 136-150, beyaz arpa 65 - 76, afyon ve kara arpa üzerine borsada muamele olma- mıştır. Trabzonda sebze fiatleri Trabzon 11 (Hususi)— Trabzon son zamanlarda Erzruma ve sair yerlere külliyetli sebze ihraç etti- ğinden sebze fiatleri pahalan- mıştır. Maamafih gerek sebze, gerek diger mahsulât, fındıkta dahil olduğu hâlde, pek feyzli ve mebzül olacağı için fiatlerin düşeceği tahmin ediliyor.