14 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İ i li gr” si Mn e. ri m 14 Temmuz 1932 © GwiH. İl Bu Sabahki Telgraflar Doktorlar ve © loğruca Yalovayı teşrif; hastalar etmeleri muhtemel kene İağmmalar ea © Gazi Hz.nin cuma günü © Ankaradan hareketle cumarlesi çünü . İstanbula o muvasalat “Gtmeleri o muhtemel olduğu ılmıştı. Ankaradan gelen r telgrafa göre Reisicumhur .nin doğruca Yalovayı teşrif tmeleri muhtemeldir. Gazi Hz.nin Ankaradan reketleri münasebetile fırka em heyeti (o muvakkaten -anbula nakledilecektir. nevrede akşam Baş tarafı birinci sahifede) © Şürdü. Fakat, Fransanın, efkârı »umiyeye karşı herhangi bir de, almanlardan bir para kopar- örünmek mecburiyetinde olması yeti müşkülleştirdi. Bir defaya .ıhsus, toptan bir kaç milyar k tediyesi teklifi ortaya çıktı. dilerini kuvvetli gören alman- bu parayı vermek için bazı asi şartlar koydular: Meselâ, imanyanın teslihatını takyit eden y Omuahedesi oahkâmının asını, oteslihatta Almanyanın 'rbes kalmasını istediler. Bittabi, 1 şartı kimse kabul etmedi. irpten Almanyanın mesul oldu- hakkındaki maddenin lâğvıni diler. O'da kabul edilmedi. anlaşıldı ki gerek almanlar, fransızlar para alıp verme ni bir tarafa bırakmışlar, es kendi memleketinde efkârı niye üzerinde hasıl olacak düşünüyordu. £ Fransızlar milyar (istediler, almanlar milyar verdiler. Fransa 4 ara indi. Almanlar ısrar ettiler. ayet 15 senede tediye edilmek e 3 milyar markta itilâf husule Almanlar bu şekli kabul ettiler, inki, üç sene hiç bir şey vermi- #cekler. Üç sene sonra Allah #rim... Dünyanın hâli kim Jir nasıl olacak!.. Üç sene sonra, izine bonosu verecekler ve bu ... Daha doğrusu, artık hiç y vermiyecekler. Bu haki- hem almanlar, hem fransızlar orlar. | B şekli, fransızlar nasıl kabul r? ransa, artık bu buhran dev- Almanyadan para alamıya- ını pek âlâ biliyordu. Zavabiri rmak, ve bu fedakârlığı, ka menfaatler mukabili sat- k lâzımdı. Fransanın, Alman niratından vaz geçmek suretile e ettiği faidelerden biri Ame- kaya borcunu vermemek ve unda İngilterenin müzaheretini anmış olmaktır. Bundan başka, .everan eden şayialara nazaran, 'zansa Lozanda, İngilterenin siyasi ostluğunu da temin etmiştir. 'ansa, Lozanda, zaten alamıya- © ağı alman tamirat bedllerinden az geçerek eski Fransa - Ingiltere tifakını tazeledi, diyenler vardır. .sasen, son günlerde ( fransız — aatbuatının tutturduğu nakarat ep şudur: Fransa Lozana mün- rit gitti, İngiltere ile kol kola © . Önüyor!.. ve bu hadise fransızları © evindirmeye ve milyarların acısını . nutturmaya kâfi geliyor!!! Her ne olursa olsun, tamirat selesinin halli, Avrupa ahvalinin, l tisadi buhranın düzel- esi için ilk şart idi. Netekim, ansa -nazali Visa da - milyar- n vaz geçtiği ohalde bu ragatın ilk neticesi olarak Paris orsasında oesham yükselmiş... ngiliz-Fransız itilâfının tesiri... Z./7. le moları 15 senede tediye ede- | Londra 13 (Hususi) — Hariciye nazırı sir Jobn Simon, İngiltere ile Fransa arasında aktedilen yeni itilâf hakkında bugün parla- mentoda uzun beyanatta bu'un- muştur. Nazır demiştir ki: “Iki hükümet ricali, Lozan müzakereleri esnasında istikbalde kendilerine düşen vazifeleri dü- şünmüşler ve bunun üzerine itilâfı | hazırlamışlardır. Itilâfın esası şudur: 1 — Iki bükümet bütün bey- nelmilel meselelerde iptida ara- larında görüşmeği kabul etmişler- dir. Fransa ve İngiltere diğer devletlerin de buna iştirak ede- ceklerini ümit ediyorlar. 2 — Iki hükümet Cenevre tah- didi teslihat konferansında mem- nuniyetbahş bir netice istihsal için birlikte kareket edeceklerdir. 3 — Fransa ve İngiltere, ileride toplanacak cihan iktisadi konfe- ransının muvaffakıyetle neticelen- mesi için ellerinden gelen gayreti sarfedeceklerdir. ne yapacakları ihracatı, diğer ber hangi bir memleket eşyasına gös- terilen müsaade derecesinde teshil hedesi aktine kadar devam ede- çektir.,, Hariciye nazırı, Hoover plânının tatbikine müsait esasların tanzi- minde bulunmak üzere Cenevreye gideceğini söylemiştir. Nazır Al manya, Italya ve Belçika sefirle- Yunanlı seyyahlar Garbi Trakyadan gelenler abideye çelenk koydular Evvelki gün Garbi Trakyadan şehrimize gelmiş olan Türk ve Yunanlı seyyahlar dün 16,30 da Taksime abidesine giderek bir çelenk koymuşlardır. Yunanlı dostlarımız tarafından Başvekil Ismet paşa Hz.ne arzı tazimat için çekilen telgrafa İsmet paşa tarafından şu cevap veril miştir : “Hoş geldiniz, memlekette seya- hatten iyi intibalarla ayrılmanızı temenni ederim.,, Başvekil: Ismet Seyyahlar dün şehrin şayanı temaşa yerlerini gezmişlerdir. Ismet paşaya balık ziyafeti Izmir 13 — Balıkçılar cemiyeti, buraya gelecek olan İsmet paşanın şerefine Kilizman sahillerinde bir balık ziyafeti verecektir. Boğuldu Iptida elbiseleri, sonra cesedi bulundu Dün Samatyada deniz kenarın- da bir takım elbise, çamaşır, bir çift ayakkabı görülmüştür. Bu denize giren bir adama ait olduğu anlaşılmıştır. Fakat eşyanın sahibi denizde yoktu. Bogulduğuna ibtimal veril- mişti. Elbiseler, çamaşır ayakkabı Samatya zabıtasına taslim edil- miştir. OElbis içinde çıkan fotoğrafiden hüviyeti tesbit edi- lememiştir.) Akşam üzeri deniz kenarında bir çeset görülmüştür. 4—Ingiltere ve Fransa biribirleri- edeceklerdir.Bu hal bir ticaret mua- rini kabul ederek Fransa ile İtilâ- fın metnini kendilerine vermiştir. Nazır aynı zamanda (bu devletleri de itilâfa iştirake davet etmiştir. Ticari kayıtlar hariç olmak üzere bütün devletler buna iştirake davet edileceklerdir. Reuter ajansının bir tebliğine göre Amerikaya karşı müttehit bir Avrupa cephesi vücuda getirmek mevzuu bahis değildir. Ajans, yeni itilâf ile halle- dilebilecrek meselelerden bahsederken misal olarak Versay muahedesinin ta- dilini zikrediyor. Itilâf almanya, Italya ve diğer Avrupa devletlerini oAvrupaya taallük eden meseleleri Avrupaya hayırlı bir şekilde halletmeğe davet ediyor. Davet açık va va- zıbtır ve Amerika aleyhinde bir şey yoktur. Itilâf Avrupa milletlerini . şa- mildir, Japonya buna dahil de- ğildir. Bundan başka itilâfın Lozan itilâfının tastikile alâkası yoktur. M. Herriot ne diyor ? Pari 13 — Başvekil, mebusan meclisinin bir arada toplanan hariciye ve maliye encümenle- rinde Fransa ile Ingiltere arasında emniyet ve itimat esasına müste- nit bir itilâf aktedildiğini bildir- Mühim nokta Son tren kazası bir ders olmalıdır Beylik köprü ile Polatlı arasın- daki şimendüfer kazası hakkında tahkikata devam ediliyor. Kaza- nın, katarın iyi teşkil edilmeme- sinden ileri geldiği hakkındaki iddialar üzerine devlet demir yol- ları müdürü Rifat bey şu beya- natta bulunmuştur. “— Katarın © teşkilinde bir yanlışlık yoktur. Yük vagonlarının arkaya konması tabiidir. Yolcu vagonlarını o ısıtmak için kışın lokomotife oyakın bulundurmak lâzımdır. Yazın ise otomatik fren- leri işletmek için bunlar önde bulundurulur. Bundan başka yolcu vagoniri arkada olursa, katar uzun olduğu zaman bu vagonlar istasyondan uzakta kalırlar. Trenlerimizin teş- kilâtında işletme ihtiyacı nazarı itibara alınmakta ve seyrüseferin emniyeti ohiç bir zaman göz önünden uzak bulundurulmamak- tadır.,, Rifat beyin beyan ettiği vechile yolcu vagonlarının önde bulunma- sının bir takım faydaları vardır. Ancak emniyet noktasından bunun mahzuru yok mudur? işte bu noktanın tesbit edil mesi lâzımdır. Bu hususta etraflı tetkikat yapmak icapeder. Eğer mahzur varsa, diğer bütün fay- daları bir a bırakarak tren- lerin teşkil tarzını değiştirmek lâzımdır. Avrupa ittihadına doğru ilk adımlar atıldı İngiltere ve Fransa bütün Avrupa devletlerini birleşmeğe davet ediyorlar miştir. Bu itilâfın metni iki hükü- met arasında tam bir anlaşma husulü neticesi olarak kaleme alınmıştır. Bu itilâf iki hükümetin mesai iştiraklerinin Avrupa hükü- metleri arasında feyizli ve iti- matkârane bir mesai müşareke- tine iktiran etmesi için sarfında devam etmek istedikleri gayret- lere taallük etmektedir. Lozanda aktedilen tesviye sure- tile Fransa ve İngiltere arasındaki bu emniyet ve itilâfının metinleri saat 18de ve ayni zamanda neşredilecektir. M. Herriot, bu itilâfın ehem- miyetini kaydetmiş ve bu anlaş- manın (samimi itilâf ) ın yeniden canladmasına delâlet ettiğini söy- lemiş ve demiştir ki: “Bundan sonra her iki memle- ketin menfaatlerine taallük eden her hangi bir mesele, bilhassa harp (o borçlarına ( taallük eden hususatta iki hükümetçe ayrı ayrı tetkik ve müzakere olunamıya- caktır. Bu itilâf, Lozandaki anlaşmayı hayırlı bir surette tamamlamakta- dır. Çünkü, hiç değilse her iki hükümet arasında müzakere ile kararlaştırılacak müşterek bir ha- reket tarzı ibtiyar olunacağına dair artık bir kanaat husul bul muş oluyor. Bu kanaat, Amerika ile yapıla- cak müzakerelerin muvaffakıyetle neticelenmesini de kolaylaştıra- caktır. Orta tahsil 30 bin kadar talebe var Maarif vekâleti orta tedrisat umumi müdürü Fuat bey şehrimize gelmiştir. Fuat bey darülfünunda açılan orta mektep muallimliği imtihanlarında bulunacaktır. Fuat bey muhtelif maarif meselelerine dair şu izahatı vermiştir: — Muallimler arasında hiç bir tebeddül yapılmıyacaktır. Ancak muallimlerin otalebi ( vakiolursa ozaman tebeddül mevzuu bahsolur. Bu sene orta tetrisat kadrosuna yeniden 70 muallim iştirak ede- cektir. Liselerin vaziyetinden memnu- nuz. Mekteplerimizde nazarı dik- kate çarpan bir tekâmül var. Hali hazırda memleketimizde 24 lise, 77 orta mektep ve 30 bin kadar talebe vardır. Yeniden bir kaç lise ve orta mektep açılacaktır. Liselerimizde ecnebi lisana pek fazla ehemmiyet verilmektadir. Liseyi bitiren bir gencin bir lisanda her hangi bir eseri müş- külâtsız takip etmesini nazarı dikkate alıyoruz. Tahdidi teslihat Konferansın salı günü tatil yapması muhtemel Cenevre 13 (Hususi) — Tahdidi teslihat konferansı pazartesi günü toplanacaktır. (Konferansın salı günü içtimaını talik etmesi muh- temeldir. > — Münür bey geliyor Ankara, 13 — Londra sefiri Münür bey Istanbula Obareket etmiştir. viziteleri tayin etmeğe teşebb etmiş, fakat doktorları sınıf v& derecelere taksim ederek ona göre vizite, konsültasyon, ameliyat ve tedavi ücretlerierini tayin etmek hususunda bir mikyas ve esas bulmakta müşkülât çekmişti. Hakikaten bu meselenin halli, zannedildiği kadar, kolay değildir. Bize kalırsa bu hususta en iyi yol aile doktorları usulünü kabul etmektir. Dünyanın her tarafında, her ailenin bir doktoru vardır. Bu doktor ucuz bir ücretle, meselâ memleketin bugünkü vaziyetine göre yarım, bir veya iki lira ala- rak, gelir hastaya yatar. Eğer lüzum görürse o zaman mütehas- sıs doktora, profesöre müracaat edilir. Aile doktoru aile halkının bün- yesini bildiği için hastalığı daha dikkatle takip edebilir. Yakın bir yerde oturduğundan her aran- dığı zaman kendisini (bulmak kabildir. Profesörlere, o mütehassıslara gelince, bunların aldıkları ücret üç lira ile beş lira arasındadır ki çok addedilemez. Bunlardan bir kısmı birçok hastaları meccanen tedavi ettikleri gibi, vakti, hali yerinde olmayanlardan üç liradan az ücret alanları da vardır. Memleketimizde en küçük bir rahatsızlık için bile büyük dok- torlara müracaat ederler veya bunları evlerine getirtmek isti- yenler pek çoktur. Meselâ alel'- ade bir gripi veya mide bozuk- luğunu en büyük dahiliye müte- hassıslarına tedavi ettirmek isti- yenler vardır. Bunların tabii faz- la muayene ve tedavi ücretini vermeleri lâzımdır. Sıcaklar devam ediyor Yeşilköy rasat (merkezinden verilen malümata göre bugün hava açık olacak, 'rüzgâr poyrazdan esecektir. Dün en fazla sıcaklık 29 gece 18 busabah 26 derece olmuştur. Dün Izmirde hararet, 32 Ada- nada 33 Sinopta 25 Eskişehirde 27 Çanakkalede 31 derece olmuştur. Türk dili tetkik cemiyeti Aakara, 13 (A.A.) — Reisi- cumhur Hazretlerinin yüksek hi- mayeleri altında) Türk dili tetkik cemiyeti bugün reessüs etmiştir. Riyasete Çankkale meb'usu Samih Rifat ve kâtibi umumiliğe de Afyon mebusu Ruşen Eşref bey- ler intihap edilmişlerdir. Telefon şirketi Dava bitti, karar başka bir gün bildirilecek Belediye müfettişlerinden Yaver beyle telefon şirketi arasındaki davanın rüyetine dün de ikinci ceza mahkemesinde devam edil miştir. Dünkü celsede Yaver beyin vekili iddiasını serdetmiş, telefon şirketinin kendilerini do- landırdığını söylemiştir. Bundan sonra şirket vekili Sadi Rıza bey de müdafaasını yap- mıştır. Sadi Rıza bey şirketin bu işte kabahatı olmadığını, hükümet tara- fından mansup bir fen heyetinin bu meseleyi tetkik ettiğini, Ali Yaver beyin müracaatile tutulan > zabıt varakasının hiç bir kıymeti ifade etmediğini çünkü bunlarda şirketin imzası bulunmadığını söylemiş ve beraet talep etmiştir. Karar tefhimi için muhakeme başa bir güne bırakılmıştır.