21 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi Hiz. lerinin kıymetli izahatı (Baş tarafı birinci sahifede) onun asıl menşei Asya mıdır, Avrupa mıdır? Burasını tetkike çok zaman ve imkânımız vardır. Fakat şim- diden söylenebilir ki kelime esasen Asyalıdır. Avrupanın halen çok müterakki olduğunda şüphe olmıyan kültürü dahi aslen türk- tör demek olur... Filhakika biz kültür kelimesini garp medeniyetinde (gördükten sonra onu arapça bir kelime ile ifade etmek için hars kelimesini almışız. Hars ve haraset, kültürün aslına ve iştikaklarına maddi ve manevi manalarile tetabuk eden bir kelimedir. Garp dillerindeki kültür kelimesine menşe olarak lâtince kültüra (cultura) ve kültive (cultivar ) mukabili olarak ta kültivare ( cultivare ) kelimelerini buluyoruz ki aynı ile hars ve haraset demektir. Fakat şimdi asıl türk dilinde kiltur kelimesini buluyoruz, bunun da aynen kül tür demek olduğunu görüyoruz.,, Atina intihap mücadelesi (Baş tarafı birinci sahifede) Efkârı umumiyede biç bir asabi- yet yoktur. Halk intihap gününü, sükünetle bekliyor. Kabine reis vekili ve hariciye zetlerini kendisinin irae etmek istemesi ve M. Venizelosun Yeni intihabatta milli radikal fırkası reisi ceneral Kondilisin hükümetle teşriki mesai etmesi muhakkak olarak telakki edil mektedir. Başvekil M. Venizelos Selâniğe gidecek ve orada ilk nutkunu iradedecektir. M. Veni- zelosun Selânikte irat edeceği mutkuna büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Çünkü başvekil, bu nutkunda aleyhinde müşterek bir beyanna- me neşreden kraliyetçi ve muhalif Cumhuriyetçi fırkalar orüesasına cevap verecek ve onların iddia- larını birer birer cerbedecektir. M. Venizelos bir nutkunda şekli hükümetin tağyir ve tebdiline matuf Oherhangi bir hareketin şiddetle tenkil edileceğini kayıt edecektir. Japon parası Tenezzülün sebepleri hakkında bir makale Londra, 20 (A.A.) — Financial Times, Yenin sukutuna tahsis etmiş olduğu baş makalesinde bu tenezzülün bir nisbet dahi- linde Japon ihracatın teshil etmiş olduğunu fakat Japon pa- rasının bu tenezzülünü fazla de- vam edip gitmesinin tehlikeli ola- çağını yazmaktadır. 'Bu tenezzülün esbabına gelince mezkür gazete, bu tenezzülü idai maddeler fiatlerinin teref- ihtimaline binaen bu madde- lerden fazla miktarda mübayaatta bulunulmuş olmasına atfetmek- tedir. Bunda evvelâ bütçe açığı ihti- malinin ve bir de siyasi vaziyette bâkim olan ve evvelce diğer memleketler dövizler Oüzerinde tesirleri görülen kararsızlığın da tesiri olmuş olduğunu kabul etmek Jâzımdır. Paris, 20 (A.A.) — Gazeteler Alman hükümetinin (ordusunu tensik için Fransa ve İngiltere ile müzakerata girişeceği haberlerini hasmane karşılamıştır. Gazeteler, bu tensikın Versay muahedesinin tadilini tazammun ettiğini ve binaenaleyh Fransız - Paris 20 (A.A.) — Prens Ed- gar de Bourbon'un katili Mme. Kandaleris (o cinayetin (o safahatı hakkında verdiği ifadede Pren- sin bir haftadan beri favkalâde müteheyyiç olduğunu ve çinayet akşamı ailesinin gönderdiği para- Zabıta Galatada büyük bir esra- rhane daha meydana çıkarmıştır. Galatada Ahmet isminde birinin evinde esrar içirilmekte olduğu haber alınarak icabeden tertibat ittihaz olunmuş ve dün evde âni Irşat heyeti Darülfünun heyeti Kayseriye gidiyor Çankırı 20 (A.A.) — Şehrimiz- de bulunmakta olan Darülfünun Kayseriye hareket etmişler, Vali, mebuslar, belediye ve maarif heyetleri, Çankırı gençleri ve halkı tarafından teşyi edilmişlerdir. Dün gece misafirlerimiz şerefine Halk fırkası merkezinde bir ziya- fet verilmiş ve ziyafette vali, | kumandan Sıtkı paşa hazır bulun- muşlardır. Müteakıben heyet tara- fından sinema binasında muhtelif mevzular üzerinde konferanslar verilmiştir . Ani ölüm Ölümün sebebi zabıtaca tahkik ediyor Samoel efendi isminde biri dün emniyet sandığında bir iş takip ederken birdebire üzerine fenalık gelerek yere yuvarlanmış ve başı taşa çarpıp yarılmıştır. Samoel efendi derhal tedavi altına alın- mışsa da bir müddet sonra ölmüş- tür. Ölümün sebebi tahkik ediliyor. Çanakkale şehitliği Şehitliği imar cemiyeti, şehit- lerimizin hatıralarını taziz için 15 eylül perşembe günü akşamı, şehitliği ziyaret için Çanakkaleye bir seyahat tertip etmiştir. O gün Gülcemal vapuru saat on dokuzda Galata rıbtımından Çanakkaleye hareket edecektir. Prensi lem ki nefsini müdafaa için irtikâp ttıci . ettiğini iddia ediyor tetkik heyeti bu sabah trenle | 21 21 Ağustos 1937 Bu Sahahki Teleraflar Alman münasebatı çerçevesinin haricine çıktığını yazmaktadırlar . Berlin, 20 (A.A.) — Alman ordusunun sonbahar manevrala- rına ihtimal pek yakında Almam yanın Omuhtelif o mıntakalarında başlanacaktır. Halbuki geçen sene tasarruf düşüncesile bu manevralar, hemen öldüren nın o kifayetsizliğinden © bahsile cenuba gitmek teklifinde bulun- duğunu ve gördüğü ret üzeri ustura ile sol kolundan yarala- dığını söylemiştir. Kandaleris can acısı ile usturayı prensin elinden kaparak mumaileyhe vurmuş ve bir araştırma yapılmıştır. Evde torbaların içinde bır çok esrar, Oayrica osatlmak için tartılmış paket halinde 37 parça esrar, terazi, kabak ve nargileler bulunmuştur. Yapılan tahkikatta Gazi Hz.nin İzmir- lilere selâmları... Izmir, 20 (A. A.) — 9eylül bayramında yapılacak merasime şehir namına belediye riyasetince İzmire vaki davete Reisicumhur Gazi Hz. atideki telgrafla muka- belede bulunmuşlardır. Izmir belediye reisi Dr. Salih Behçet beyefendiye Bu vesile ile de hakkımda gös- termiş olduğunuz alâka ve mu- habbet hislerinize teşekkür ve cümlenize selâm ederim. * Reisicumhur Gazi Mustafa Kemal Izmirde üzüm piyasası Izmir, 20 (A.A) — Bugün Bor- sada 11 kuruştan 35 kuruşa ka- dar 3604 çuval üzüm satılmıştır. Hariciye vekili Istanbula 3 geliyor Izmir, 20 Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. Istanbula hareket etmek üzere Çeşmeden gelmiştir. Feci bir sukut Merdivenden düşerek başı parçalanmış Kalyoncuda oturan Rus mülte- cilerinden 80 yaşlarında Salamon dün tenekelerle evin üst katına su çıkarırkan merdivenden düş- müş, başı parçalanmıştır. Salamon, ifade veremiyecek bir halde has- taneye kaldırılmıştır. ———— Alman ordusunun ıslahı Muhtelif mıntakalarda sonbahar manevralarına başlanacak hemen kaldırılmış idi, bu manev- ralar, mahdut bir kadro dahilinde icrası mutasavver olmakla beraber, bu sene ihya edilmiştir. Ordu dairesi reisi von Ham- merstein, Frankfurt - mayn - Oder mıntakasında yapılacak olan ma- nevralara riyaset edecektir. kadın prens koltuğun üzerine yuvar- lanmıştır. Kandaleris usturayı 18 ağustosta prensin emriyle kendisinin satın aldığını itiraf etmiştir. o Zabrta prensin hakiki hüviyetini tespit için Avrupa polislerine mumailey- hin el izlerini gönderecektir. Büyük bir esrarhane Esrar torbaları, kabak ve nargileler - müsadere edildi Ahmedin uzun zamandan beri evinde esrarkeşleri toplayıp esrar içirmekte olduğu ve ayrıca dışa- rıda da ötede beride esrar sattığı tesbit edilmiştir. lanmıştır. Kendisi yaka- Ingiliz Lindbergi New - Yorkta zevcesini bekliyecek Saint - Jean 20 ( A.A.) — (Nuoversu Brunswich) Tayyareci Mollison, halihazırda Londrada bulunmakta olan zevcesi Amy Johnson ile telefonla görüşmüştür. Zevcesi New-Yorkta kendisine mülâki olmak için vapura bine- ceğini kocasına bildirmiştir. Tayyareci, Atlas Okyanusu ta- rikiyle avdet seyahatine girişme- den evvel zevcesinin muvasalatını bekliyecektir. Mollison, avdet seyahatinde zevcesinin kendisine refakat etmi- yeceğini söylemiştir. İngiliz Lind- bergi bugün New - Yorka avdet edecektir. Metruk çocuk Koruda bezlere sarılı olarak bulunmuş Üsküdarda Süreyya paşa korusu civarında dolaşmakta olan polis devriyeleri koruda bir ses duy- muşlar, ağaçların arasına girdikleri zaman bezlere sarılı yeni doğmuş bir kız çocuğunun yerde yatmakta olduğunu görmüşlerdir. Çocuk darülâcezeye götürülerek terkedenler hakkında tahkikata başlanmıştır." Tramvaydan atlarken Nazmiye ( hanım isminde bir kadın dün Şişlide tramvaydan atlarken düşmüş, başından ağır surette yaralanmıştır. £ Nazmiye | banım hastahaneye Ikaldırılmıştir. Yavuz Ka Karadenize Trabzona kadar muhtelif limanlarımızı ziyaret edecek On günden beri, diğer harp gemilerimizle beraber, Büyükada açıklarında demirli bulunan Yavuz zırhlımız, (yanında, Mecidiye, Hamidiy, Beykişevket, Berkisatvet kruvazörlerile Kocatepe ve Ada- tepe mubripleri bulunduğu halde, dün sabah saat sekizde boğazdan geçerek Karadenize çıkmıştır. Yavuz ile refakatındaki gemi- ler, Trabzona kadar muhtelif limanlarımızı ziyaret edecekler ve haliç tarafından |gemilerin gezil- mesine müsaade olunacaktır. Filonun Karadeniz seyahatı, yirmi gün kadar sürecektir. Yavuz dün Karadenize çıkarken Bugaziçi sahillerinde (toplanan halk bu mühip ve şanlı gemimizi hararetle selâmlamış hayret ve takdirle seyir ve tamaşa eylemiştir. Fransız talebesi Marsilya kız muallim mektebi mezunlarından 40 kişilik bir talebe kafilesi bu akşam Atinadan şeh- rimize gelecektir. Talebe kefilesi, Çapa kız mu- allim mektebinde misafir olacak- lardır. 15 günlük ihracat 777,259 lira kıyı lira kıymetinde eşya ibraç ettik Gümrükler umum müdürlüğü Istatistik müdüriyeti ağustos ayı- nın ilk 15 gün zarfında mühim ihracat limanlarımızdan başlıca ihraç maddelerimizin ihraç vazi- yetlerini tesbit etmiştir. Yapılan istatistiğe göre 15 gün zarfında ihracatımız 777,259 lira- lık bir kıymet arzetmektedir. Temmuzun ilk on beş günü zarfındaki ihracat 1,459,936 lira tutmakta olmasına göre; ağustos- taki ihracatımız 682,677 lira nok- san olmuştur. Rus mütehassısları Eskişehir 20 (Hususi) — Yeni fabrikalar tesisi için tetkikatta bulunmak üzere 14 kişilik türk Sovyet mütehassıslarından mürek- kep heyet şehrimize gelmiştir. Ottawa konferansı hitama erdi Ottawa, 20 (A.A.) — Ottawa konferansı, bugün aktolunan bir heyeti umumiye içtimaile hitam bulmuştur. (Bir (numaralı ko- mitenin raporu kabul edildikten sonra Avusturalya, cenubi Afrika, Yeni Zelanda, Hindistan, Rodezya, Ferre Neuve ve Kanada ile yapılan itilâfnamelerin imzasına mübaşeret edilmiştir. Gorgouloff'un temyiz lâhihası Paris, 20 (A. A.) — Temyiz mahkemesi, Gorgouloff'un temyiz lâyihasını reddetmiştir. Adliye müsteşarı Ankara 21 — Adliye müsteşarı Tevfik bey dün akşam Istanbula hareket etti. Maarif vekili döndü Ankara 20 — Maarif vekili Esat bey tetkik seyhatinden avdet etmiştir. Bağdatta şiddetli sıcaklar Bağdat 20 (A.A) — Dün hara- ret derecesi, gölgede 119 (Fah- . renhayt) ı bulmuş ve halk sıcak- tan bunalmıştır.