21 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Ağustos"1932 ——— Akşam — Her şey sigorta ediliyor!... Deniz tutması, hırsızlık, başdönmesi, doğacak çocuk, can sıkıcı komşu... Tatil zamanını kırda geçirecekler fena havaya ve yağmura karşı sigorta yapıyorlar !... FEEAŞI Bir çok Parislilerin eğlenmek Için gittikleri yerlerden: Monte Karlodan bir manzara ve gazino binası Bizde sigorta denince akla yalnız ev yahut eşyayı yangına karşi sigorta etmek (gelir. Hayat sigortası yaptıranlar pek azdır. Son zamanlarda otomobil kazala- rına karşı sigorta başlamıştır. Fakat buna rağbet edenler de çok mahduttur. Halbuki Avrupada, bilhassa Amerikada her şey sigorta edi- liyor. Feyezan, dolu, zelzele gibi semavi afetlerden tutun da hırsızilığa düşüp bir tarafı kırılmasına, hattâ karı koca kavgalarına kadar si- gorta yapılmaktadır. Iktisadi buhran ve işsizlik art- tıkça sigortaların meşgul oldukları saha da genişlemiştir. Şimdi ala- cağın tahsil edilememesine, vü- cutta her hangi bir arızaya ve rahatsızlığa, işten (o çıkarılmağa karşı sigortalar yapılıyor. Sigortacılık Amerikada en mü- him bir'sanat halini almıştır. Tatil zamanı sigorta ediliyor... Amerikalılar yalnız memleket- lerindeki teşkilâtla iktifa etmiye- rek Avrupadada şubeler açmağa başlamışlardır. | Büyük Amerika şigorta şirketlerinden biri Pariste bülvarlar (Oüzerinde büyük bir daire açmış ve işe başlamıştır. Şirket ilk iş olarak gazetelere verdiği bir ilânla tatil müddetini iyi geçirmeği sigorta edeceğini bildirmiştir. Avrupada herkes senede bir ay tatil yapar ve bu müddeti ekseriya kırlarda geçirir. Bu tatile bilhassa Fransızlar çok dikkat ederler. Tatil zamanı gelince kesesine göre ya bir köye, ya dağda bir otele, yahut deniz kenarına giderler. Burada bir ay istirahat ederek kuvvet topladıktan sonra tekrar iş başına dönerler. Kırlara, sayfiyelere e gidenleri senelerden beri rahatsız eden bir şey vardı: Yağmurlar.. Altı sene- den beri yaz mevsimi, bilhassa bu mevsimin umumi tatil ayı olan ağustos Fransanın her tarafında yağmurlu ve soğuk geçiyordu.Cenup- ta Nice havalisi müstesna olmak üzere hertarafa mütemadiyen yağ- mur yağıyor, tatit zamanını geçir- meki üzere gidenler. odalarından dışarıya çıkamıyorlardı. Bu hal tabii herkesin çok canını"sıkıyordu. Binlerce müracaat Amerikan sigorta şirketi bunu nazarıdikkate alarak, tatil zamanı- nı fena havaya karşı sigorta etmekle işe (o başlamıştır. (e Altı seneden beri yağmurdan göz açamıyarak gittikleri yerde sıkıntı içinde vakit geçiren binlerce halk hemen sigorta merkezine koşmuş, tatil müddetini iyi hava ile geçirmeği sigorta etmişlerdir. Şirket bu suretle ilk adımda bü- yük mikyasta iş yapmıştır. Garip tesadüf Işin garibi şudur : Altı seneden- beri Fransada yaz mevsimi her tarafta yağmurlu ve soğuk geçer- ken, sigorta kumpanyası işe baş- lar başlamaz hava iyileşmiş, sıcak- lar başlamıştır. Hattâ son günler zarfında hararet 33 dereceye kadar çıkarak uzun müddettenberi görülmemiş bir dereceyi bulmuş- tur... Bu sebeple kumpanya ken- disine müracaat eden binlerce halktan hemen hiç birisine taz- minat vermiyecektir ... Bir muhavere Bir Fransız gazete muharriri kendini tanıtmıyarak müşteri sıfa- — “ 23 ya kaş z ve Yumuk tile müracaat etmiş ve önüne çıkan memura sormuştur: — Karımla beraber sayfiyeye gitmek istiyoruz, bir ay kadar kalacağız. Bizi fena havaya karşı sigorta eder misiniz? — Ne demek efendim, elbette ederiz. — Biz aynı zamanda dağlara tırmanacağız. Düşüp sakatlanmak veya ölmek ihtimaline karşı da sigorta edilebilir miyiz? — Tabii değil mi?.. Hem kü- çük bir ücretle... — Fena havaya karşı ne kadar ücret alıyorsunuz? — Bu gideceğiniz yere, orada geçireceğiniz müddete göre de- gişir. Bakın sizden evvel bir zat bir aylık bir sigorta yaptı. Bize 185 fırank verdi. Hava yağmurlu giderse haftada 750 fırank ala- caktır. Aynı zamanda doluya, kara, şarkı söyliyenleri boğaz ağırısına, piyano çalanların ellerini roma- tizmayn karşı sigorta ediyoruz. Garip sigortalar — Biz dağlara çıkacağız, sonra sahile giderek denizde gezeceğiz. Baş dönmesine, deniz tutmasına karşı da sigorta eder misiniz ? — Elbette... Hatta yılan sok- masına, sivri sineğe, komşunun bütün gün gramofon çalarak baş ağrıtmasına karşı da sigorta ede- riz... Aklınıza ne gelirse gelisin, bir defa tetkik ettikten sonra sigorta ederiz. Tetkikatı da çabuk yaparız. — Ya... O halde sizden bir sey | soracağım. Ben seyahate zevcemle çıkıyorum, çok güzel manzaralı yerlerde gezeceğiz. Bunlar insanın hissiyatını başkalaştırır. Acaba bu seyahatten dönüşte... — Anladım, anladım... Refika- nizin hamile olup olmıyacağını da sigorta ederiz. Amerikada büyük birçok sigortalar yaptık. Hele çocuğun erkek mi yoksa kız mı olacağına, ikize, sarışın veya es- mere dair siyorta hergünlük işler- dendir. — Çok mükemmel... O halde siz saadeti de sigorta edebile- ceksiniz !.. — Saadeti mi?... Yalnız bunu yapamayız... Para ile satın alına- mıyan yegâne şey saadettir. Eğ- lenmeyi sigorta edebiliriz, fakat saadeti asla... Muharrir bu cevap Üzerine idarenin namuskâr bir idare oldu- ğuna kanaat getirdiğini söylüyor. w «sc. 5 uncu Noteri Tefrika numarası: 79 Yazan: Ceneral A. F. Oglander Öğleden evvel saat dokuzda 6 ncı Gurkha alayının birinci taburu Çamcık pınarının cenu- bunda bir dağ çıkıntısı üzerinde bir mevzie gelmiştirki ( O ) tepesi buradan bin yarda şarkta bulu- nuyordu. 14 üncü Sih taburu uzun fasıla ile geride idi. Nihayet 4 üncü Avusturalya livasının sağ cenahı üzerine gelmiştir. Ceneral Cox'sun her iki müf- rezesinin fecir olmazdan evvel esas sırta yetişme teşebbüsü zaman itibarile büyük bir fark ile iflâs etmiş ve eylülde muvaffakıyet hasıl olması ihtimali şimdiden zail olmağa yüz tutmuştur. Nek mevkiine fecir vaktinde yapılan hücum Ceneral Birdwood Conk bayı- rının fecirden evvel sağ muhacim kol tarafından işgal edileceğini kuvvetle ümit ediyordu. Ceneralın plânı esas sırtın iki hücum ile zaptedilmesinden ibaretti. Bu hücumlardan biri Conk bayı- rından cenuba doğru Battleship - Zırhlı-tepeşine ve iğri Russel Top tepesinden şimali şarkiye doğru Nek mevkii 700 ve rakımlı Baby - Bebek - tepesi üzerine icra edilecekti. Monash Gully - ingiliz ceneralı Monasha izafet edilen - dardrenin baş tarafına nazır ve hâkim olan 700 rakımlı Baby «Bebek - tepösi Anzakda Türk hattının en kuvvetli kısmı idi. Bu tepenin dik yamaçlarına bir kaç Türk siper hattı sıralanmıştı. Buraya Anzaktan giden yegâne doğru yol Nek mevkii boyuna imtidat eden kaldırımlı yol idi. Bu yol 700 rakımlı Baby - Be- bek - tepesinin nihayetinde yirmi beş yarda genişliğine inmekte ve her iki tarafında dik yamaçlar bulunmakta idi. Nek mevkiinin kendisi Anzak'a doğru olan ucunda iki sıra siperlerle Türkler tarafın- dan tutuluyordu.” Bunun önündeki sahipsiz saha her iki tarafta çıkılması mümkün olmıyan dağ çıkıntılarına £ yerleştirilen lâakal beş mitralyöz ile açılacak yan ateşi ile mahfuz idi. Türk hattının bu kısmındaki müdafaa tertibatı o kadar kuvvetli idi ki ceneral Birdwood, Russel tepesinden, obaşka (kıtalarının muaveneti olmaksızın yapılacak hücumun büsbütün ümitsiz oldu- ğunu çokfan anlamıştı. Bunun için Nek mevkii üzerine yapılacak hücumun yalnız. şimal- den gelecek ileri hareketi ile değil aynı zamanda Popes Hill - papas tepesinden- şarka doğru Chessboord siperleri üzerine ya- pılacak bir hücum ve Ouinn's mevkiinin tam karşısındaki Türk hattının bir kısmına yapılacak savlet ile teyit edilmesi karalaş- tırılmıştı. Kolordu kumandanı o ceneral Godeley verdiği nihayi emirde Nek mevkii ile Bebek tepesine yapılacak hücumun Pop&s - Papas tepesinden ve Ouinns mevkiinden yapılacak savletin 7 ağustosta kabezzeval saat dört buçukta içra edilmesini tenbih etmişti. Hücum tertibatı Bu hücumlar için tayin olunan saat yaklaştığı halde kol ordugâ- muharebeleri samıumuzö 1 zaasaşzal —Coxun kolu... hâlâ Uumadan maada e ai luüavade BULSUMİE, 21 Ağustos 1932 Tercüme eden: Muharrem Feyzi İngilizler kademe halinde hücum için tertibat alıyorlar Ağılderede “bulunduğu halde sağ hücum kolunun ancak bir kısmı Rbododendron - Zakkum - dağ çıkıntısının garp omuzuna yetiş- mişti. Lâkin heriki kolun çok mukavemete tesadüf etmediği malüm olduğundan ceneral Bird- wood Yeni Zelant livasının her hangi bir anda Conk bayırının zirvesine ileri sürülebileceğine kani bulunuyordu. Şu kadar var ki yeni Zelantlıla- rın Conk bayırının zirvesini ak dıktan sonra; saat dört buçukta buradan Battleship - zırhlı - tepe- sini sıkıştırmak teşebbüsüne giriş- melerine vakit bulacağını ümit etmeğe artık imkân yoktu. Fakat şurası aşikâr idi ki Conk bayırının zaptı ve tahkimi, vazifesi Anzak mevzünin dahilinden icrası evvelce hazırlanan o hücumlarla Monash Gülly deresinin başındaki © umum Türk kuvveleri siperlerine bağlandığı takdirde çok sadeleş- tirilmiş olacaktı. Şimalden her hangi mütekarip bir hareket vaki olmadığı takdirde Nek mevkii üzerine yapılacak hücu- mun nevmidane bir teşebbüs olaca- : ; | gı meydanda idi. Maahaza kolordu... kumandanı €sas harekâtın selâ- meti için çaresiz zayiatın göze aldırılmasına ve her üç bücumun muayyen plâna tamamile muvafık bir surette icra edimesine karar vermişti. Nek mevkii ile 700 rakımli Baby - Bebek - tepesine (yarım saat devam edecek kesif bom- bardımanı müteakip O yapılacak hücum ceneral Hughesin kuman- dası altındaki 3 üncü hafif atlı livasına tevdi edilmişti. Bu vazife sekizinci ve onuncu hafif atlı alaylarına mensup 600 kişilik bir kuvvet tarafından deruhte edil mişti. Nek mevkiinin Anzak cihetin- deki Türk siperlerinin cephesi dar olduğundan hücum her iki alaya mensup yüz ellişer kişilik dalga ile icra edilecekti. Dördüncü dalga kazma kürek ile mücehhez olacak ve ihtiyat vazifesini ifa edecekti. En sonra (13 üncü fırkaya men- sup) sekizinci oCheshire alayı mevziin tarsinine yardım etmek için geriden gelecekti. Hücum kıtaatının (o öümlesine (kazanılan araziyi göstermek için kırmızı sarı küçük bayraklar tevzi adil- mişti, (Devamı var) EMLÂK SAHİPLERİ! Kira kontrâtları tecdit zamanı yaklaşıyor ! Kiracılarla münakaşa ve pazarlık her vakit müşkil ise de bu sene ahval dolayı- sile daha güç olacaktır. Bu nahoş münakaşalardan kurtulmak isterseniz EMLÂKİNiZiN iDARESİNi Bahçekapı Taşhan No. 20 - 21 - 22 de mukim UMUM EMLÂK ACENTESİNE TEVDİ EDİNİZ! gr ON 2420807 (46 Lei Nk j