21 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

21 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

istikbali parlak bir | kasaba: Denizli Denizli vilâyeti, Denizlinin zirai ve sınai kabiliyetine ait mühim bir-rapor neşretmiştir. Bu rapora “nazaran Denizli vilâyeti, bilhassa Denizlinin Mendres vadisi pamuk zeriyatına fevkalâde (o müsaiittir. Burada 1930 sesesinde 13350 dönüm araziye pamuk ekilmiştir. “Her dönümden 500 kilo gibi pek fazla miktarda mahsül alın- ması da Denizlinin pamuk zeriya- tına olan yüksek kabiliyetini gösterir, Gene bu rapora göre pamuk zeriyatı için Denizli, Adanadan daha elverişlidir. Bu civardaki arazinin içinden geçen Mendres nehri, Kuruçay ve sair sular vasi- tasile bütün tarlalar sulanmakta- dır. Bu da Denizlinin pamuk zeriyatı kabiliyetini bir kat daha “Çarttırmaktadır. Denizlide opamuk zeriyatının ilerlemesi için evvelâ buradan istihsal edilecek pamukların işlen- mesini temin etmek lâzımdır. Bunun için de Denizlide pamuklu mensucat fabrikalarının açılmasına lüzum vardır. Denizlide 3,000,000 dönüm bir arazi pamuk istih- saline ( kabiliyetlidir. Denizlinin Kadıköy ismindeki nahiyesi mühim bir sanayi kasabasıdır. Burada pamuk mensucatile meşgul 200 tezğâh ve 10,000 amele vardır. Burası pamuk sanayiinden sonra böyle mühim bir kasaba olmuştur. Bu civardaki Buldan kazasında böyle binlerce tezgâh ve binlerce amele vardır. Denizli ve Sarayköyde istibsal edilen pamuklar ham madde halinde Avrupaya gönderilir. Ve müstahsiller hesabına bunlar iplik haline getirilir. Avrupadan iplik olarak Denizliye tekrar getirilir ve Buldan Kadıköy tezgâhlarında işlenir. Buda gösteriyor ki bu civarda bir iplik fabrikasına şiddetle ih- tiyaç vardır. Eğer Denizlide bir iplik fabrikası inşa edilecek olursa pamukların Avrupaya gitmesi, tekrar iplik olarak memleketimize dönmesi bu suretle paramızın mü- him bir kısmının ecnebi ellere geçmesinin önü alınmış olacaktır. Diğer taraftan Denizli pancar ziraatna da pek elverişli bir yerdir. Toprak, bilharsa pançar için çok müsaittir . Bunun için Denizli inşa edilmesi düşü- nülen şeker fabrikası için bulun- maz bir yerdir. Bundan başka Denizli bir sebze ve meyva bahçesi halindedir. Denizlide hemen ber türlü sebze, meyva gayet bol olarak yetişir. Bu sebzeler, meyvalar yerinde sarfolunduğu gibi Afyon, Dinar, Aydın ve İzmire de gönderilir. Meyvaların bir kısmının başka bir yere gönderilmesine imkân olmadığı için bunlar yerinde gayet oucuz olarak satılmakta- dır. Meyvacılık maalesef burade çok kâr getirmemktedir. Bunun için sebze ve meyva bahçeleri pek ihmal edilmiş bir haldedir. Bu itibarla Denizlinin bir iplik fabrikasına olduğu kadar bir kon- serve fabrikasına da ihtiyacı var- dır. Denizlide hâlâ senede sekiz milyon kilo meyva, 5 milyon kilo sebze elde edilmek iç Denizlinin iklim ve bavası ehli hayvanatın yetişmesi için çok müsaittir. Diğer vilâyetlerde hay- van yetiştirenler kış ve yaz mev- simlerinde hayvanlarile beraber başka başka yerlere gitmek mec- " buriyetindedirler. Halbuki Deniz- lide bu mecburiyet yoktur—Yilâ- 4 şimdiden hazı gustos 1Y3Z “Anadolunun ikinci Bursası Kırşehir yemyeşil, ılıcalarile meşhur çok gil bir kasabadır Kırşehir 16 r (Hususi) — Kır- şehir Orta Ana- | dolunun ikinci Bursası addedi- lebilecek (o çok şirin bir kasa- badır. - Şehrin etrafı (o kâmilen bağlık ve bah- çeliktir. Bu bah- çelerin arasında şırıldayarak akan derelerin, çağlı- yanların haddı, hesabı yoktur. Kırşehir mevki itibarile çok gü- zel olduğu gibi tarih itibarile de büyük bir ehemmiyeti haizdir. Şehirde çok güzel eserler vardır. Bunların Cücebey camii çinili minaresile Türk tarzı mimarisinin bir şaheseridir. Alâeddin Keyku- badın camii de çok mühim bir eserdir. Şehrin ortasında sun'i bir tepe vardır. Civardaki Karakurt ve Terme kaplıcaları bir çok hasta- liklar için faydalır. > Memlekette halıcılık ve ziraat- çilik ilerlemiştir. Temiz ve solmaz Urfada kuraklık Şehre gelen su ve kuyu suları azalıyor Urfa 18 (Hususi) — Urfa hava- lisinde kuraklık devam ediyor. Bu yüzden bu sene meyve ve sebze çok pahalıdır. Yer altından şehre gelen sular ve kuyu sulari azalmıştır. Bunun neticesi olarak Urfada yeni bir tiçaret çıkmıştır: Su ticareti... Bir merkep yakalıyan iki boş gaz tenekesile hariçten şehre su taşı- maktadır. Altı okkası 115 kuruşa satılan yün fiatı son günlerde biraz yük- selmiş, 150 kuruşa kadar çıkmış- tır. Yün fiatının daha ziyade ar- tacağı ümit ediliyor. 30 ağustos zafer bayramının bü- yük merasimle tesidi için burade klara başlanmıştır. Kan eme eği li hem de yaz için müsaittir. Denizlinin bir çok yerlerinde her taraf karla kaplandığı zaman- lar bile hayvanları besliyecek kadar bol ve güzel otlu meralar vardır. Bilhassa Denizlinin dağlıç cinsi koyunları pek meşhurdur. Esasen eniyi yün ve yapağı veren Merinos ismindeki İkoyun- ların Mendres havzasından çıktığı tarihlerde yazılıdır. Vilâyet dahilinden geçen sular elektrik kuvveti | itibarile pek zengindir. Buradaki sular birkaç fabrikayı pek iyi idare edebilir. Denizlideki şellâleler bir fabrika için bulunmıyacak kuvvetlerdir. Bu itibarla Denizlide tesis edilecek fabrikalar evvelemirde kömür ve ihrak masrafından kur- totâcaklardır. Bütün bunlar gösteriyor ki De- nizlinim istikbafi çok emindir.” | #eratına karar verilmiştir. Kırşehirn umumi manzarası nebati boyalarile şöhret kazanan halılar burada yapılır. Kadınların el ve göz emeklerile günlerce uğraşarak usanmadan yaptıkları bu nefiseler, maalesef iktisadi buhranın tahtı ( tesirinde pek değersiz satılmaktadır. Sanat iptidai denecek bir hal- dedir. Tiftik eski fiatinin 12 misli düşkündür. Uzun seneler darlık görmüş olan köylü ve halk esnaf- lara çok borçludur. Borcunu öde- mek için malını yok ve ölü paha- sına satmak zarüretindedir. Meyva bolluğu mevcutsa da yol- Bandırmada spor Idman yurdu bu senenin şampiyonu oldu Bandırma, 18 ( Hususi ) — Cuma günü futbol müsabakalarını cumartesi günü atletiz birincilik- lerini yapan Bandırma mıntakası final müsabakalarını yapmıştır. Öğleden evvel yapılan ( bisiklet sürat ve mukavemet yarışlarını Bandırma idman yurdundan Hü- seyin bey kazanarak (o klübüne daha altı puvan kazandırmıştır. Bu suretle Bandırma idman yordu 29 puvanla mıntaka birin cisi olmuştur. Mukavemet bisiklet müsabaka- sında Hüseyin bey düşmüş ve kürek kemiği kırılmakla beraber yarışı gene ikmal etmiştir. Öğleden sonra futbol final müsabakası yapıldı. Saha Cuma günkü kadar kalabalıktı. Bandır- manın ezeli iki rakip klübü olan birlik ve idman yurtları karşıla- şacaktı. Her iki takımda oyuncu- larının gelmesile kuvvetlenmişti. Birinci! haftayım çok zevkli ve heyecanlı oldu. 5-5 neticelendi. Ikinci haftayım da her iki takı- mın gayretile başladı. Idmam yurdu bir sayı kaydetti. Oyun bitinceye kadar bu netice değiş- mişti. Bandırma idman) yurdu. 1931-1932 senesi Bandırma mın- takası şampiyonu oldu. Gençleri tebrik ederiz... Dansöz hanım beraet etti Adana, 20 — Barlarda dans eden ve Adana, Mersin Konyada “Dansöz hanım, namile maruf olan bir genç kadın zabıtaca ya- kalanmış; ve bir oteli soymak cürmile maznun olarak ağır ceza mahkemesine verilmiştir. Yapılan muhakemesinde dansöz hanimin kabahatsiz olduğu anlaşılarak ların ve nakliye vesaitinin yoklu- ğundan bunlar > i çürümeğe ve bo- ; : zulmağa (omalh- kümdür. Kırşehirde bayat biraz (— durgun dur. Halk haya- tın namütenahi ihtiyacatını temin için çok “didin- mektedir. Son günlerde yepyeni bir hayat başladı, C. H. fırkasının > himaye ve muave- netile bir spor klü- bü teşkil edildi. Bu yeni teşekkül pek yakın bir zamanda semerele- rini vermeğe başladı. Geçenlerde Mucura kadar gidilerek gençlerile samimi bir maç yapılmış ve bir galibiyetle dönüş herkesi sevin- dirmiştir. Hariçte tahsilde bulunan genç- ler tatilde avdet ettiği zaman Kırşehirde yepyeni bir hayat baş- lar ve manzara birden bire deği- şir. Gelecek mektuplarımda içti- mai cephelerden bahsedeceğim. Sırrı Esrarlı tabanca Genç kadının kocasını kim öldürdü? Adana, 18 — Kocasını öldür- mekle maznun Leylâ isminde genç bir kadının ağır ceza mah- kemesinde muhakeme edildiğini bildirmiştim. o Leylânın, Kudsi isminde bir de arkadaşı vardır. Kudsi de genç kadınla bir- likte muhakeme olunmaktadır. Leylânın öldürülen kocasına ait kıymetli bir tabanca Kuds'nin üzerinde bulunmuştur. Kudsi bu tabancayı Leylânın kocası Ahmet- ten satın aldığını söylemektedir. Şahitlerden Mehmet efendi ismin- de - biri muhakeme © esnasında Kudsiye karşı dönerek: — Alçak! Yalan söyleme. Sen Ahmedi o boğduktan sonra bu tabancayı koynundan aldın. Diye bağırmıştır. Ahmedi Leylânın mı yoksa Kud- sinin mi öldürdüğü anlaşılama- mıştır. Orduya su getirtiliyor Ordu 19 (Hususi) — Ordu pek yakında Karadenizin en mamur vilâyeti halini alacaktır. Bu faali- yet cümlesinden olarak şehire getirilecek su boruları otuz küsür bin liraya Erzurumlu Nafiz bey şirketine ihale edilmiştir. Geyvede yangın Adapazari, 17 ( Hususi ) Gece yarısını müteakip çıkan bir yangında Geyve muhasebei husu- siye, müftülük daireleri yanmıştır. Itfaiye gurubu vaktinde yangın mahalline'yetişmişse de muntazam bir itfaiye teşkilâtı ve techizatı olmadığından yangın söndürüle- memiştir. Yangının neden çıktığı hakkında tahkikat devam etmek- tedir, Kastamonuda yaz hayatı Kastamonu, 16 ( Hususi ) — Son bir kaç seneye gelinceye kadar, burada, şehirde (yazlık bahçe, bilinmiyen bir şeydi. O zamanları bu ihtiyaç civardaki köylere münferit bir halde gidil- mek suretile temin edilirdi. Halbuki şimdi bu ıhtiyaç gün geçtikçe umumi bir hal aldı. Bir kaç sene zarfında şehir içindeki bahçe sahiplerinden bir kısmı bahçelerini umuma küşade birer bahçe ve park haline kalbettiler. Bu bahçeler, rağbete mazhar olduğundan — adetleri her sene artmaktadır. Şimdi bunlarin en mütekâsif olduğu yer derenin kışla tarafındaki yerlerdir. Her biri hususi vaziyetlerine (göre isimler almaktadır. Ceviz ağaçlarının bol olduğu bahçeye cevizli park, o bürüne başka, diğerine başka bir isim verilmektedir. Bunlardan başka kışlada ku- mandan beylerin himmetile çok güzel bir bahçe vücuda getirilmiş- tir. Uzun bir emek sarfile mey- dana gelen bu bahçe Kastamonuyu güzelleştiren bir eserdir, Bundan- başka bu sene hükümetin bahce- si de esaslı surette tanzim edil- miş ve umuma açılmıştır. Bu bahçe geceleri rengârenk elektrik lambalarile tenvir edil- mektedir. Bu köşe de bir büfe kurulmuştur. Burada Halkevi id- man yurdu hesabına rakı ve kon- yaktan maada her türlü meşrubat vardır. Bilhassa geceleri, çok kalabalık olan bahçede, oturulacak bir tek kanape veya sandalye kalmamak- tadır. Bir çok yerliler de babçeye ailelerile birlikte gelmektedirler. Bahçenin bir köşesine bir de radyo okonulmuştur. (Istanbul, Ankara radyoları ve diğer neşriyat bu suretle muntazaman “takip edilmektedir. Şehirde, ayrıca, belediye de kendi binası yanındaki boş arsayı bahçe haline koymağa çalışmak- tadır. Yakında ikmali mubtemel olan bu bahçe de şehrin karşı tarafı bahçe ihtiyacına mukabele edecektir. Bu suretle şehir içinde fakat çok küçük mikyasta iki park tesis edilmiş olacaktır. *k Ipekçilik Adapazarında yeni faprikalar açılıyor Kasabamız zenginlerinden Arap- zade Cevat beyin inşa ettirdiği büyük ipek fabrikası işe başladı. Bu fabrikada çalıştırılmak üzere Bursadan bir çok usta işçi geti- rildi ve bunların yanına kasaba- mızdan da iki misli acemi işçi karıştırıldı. Yakında daha bir çok usta işçi getirilecektir. Bu fabrikanın faaliyete geçmesi buradaki kozacılığa büyük bir inkişaf verecektir. Yakında daha iki fabrikanın açılması muhte- meldir. Orduda yol faaliyeti Ordu, 19 (Hususi) — Yol faax liyeti hararetle (devam ediyor. Vali Nazif bey bir kaç güne 'ka- dar Ordu - Mesudiye kazası ar: sında dere yolunu açtırmağa ya hyacaktır.