4 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Reisicumhur (Hazretleri dün Dolmabahçe sarayında ki dairele- rinde meşgul olmuşlar, akşamleyin Sakarya motörü ile Boğaziçinde bir gezinti yapmışlar ve saat yir- mide saraya avdet buyurmuşlardır. Ismet Pş. Hz. Başvekil Ismet Pş. Hz. dün Heybelide biraderlerinin köşkle- rinde istirahat etmişlerdir. Balkan ittihadı (Baş tarafı birinci sahifede ) retli münakaşalar olmuş, ve me- sele konferansın mesaisini tehli- keye düşürecek bir safhaya gir- mek üzere iken, heyeti murahha- samızın dostane tavassutu saye- sinde, bu tehlike bertaraf edile- bilmiş ve bu çetin meselenin müzakeresi üçüncü (konferansa bırakılmıştı. Şimdi bu mesele Bükreş konfe- ransında tekrar mevzuubahis edi- lir, ve alâkadar murahhaslar, bu hususta itidal ile hareket etmez- lerse bir takım müşkülât çıkma- sından korkulabilir. Balkan Okonferansında Türk heyeti murahhasası reisi ve Trab- zon mebusu Hasan bey Annales de Turguie mecmuasına Balkan itti- hadı fikri hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — Balkan ittihadı fikri, büyük ve güzel bir mefküredir. Bu mef- kürenin yakın bir atide tahakkuk edeceğinden şüphe etmiyorum. Bu mefküreye inananlar, onu ni- hayete kadar müdafaa etmekten vaz geçmiyeceklerdir. Biz de bun- lar arasında bulunmakla bahti- yarız. — Bu büyük Balkan mefküre- sinin yakın bir atide tahakkuk edeceğinden ümit varmısınız? Acaba üçüncü Balkan konferansı, mesa- isinin Oo muvaffakiyetle bittiğini görecek mi? — Kehanete imkân yoktur. Bu kabil mesai, uzun bir gayret silsilesi teşkil eder. Üçüncü balkan konferansı me- saisinin makul tarzı haller ile netiçeleneceği muhakkak değildir. Bu konferans hakkında fazla ümitler beslemiyoruz. Itilâf yolunu kapayan Türkiye değildir. »Sulha çalıştığımız kanaatile vicdanımız müsteribtir. Konferansın muvaffa- kiyeti kâfi zayret ve hüsnü niyet iraesine bağlıdır. Bu gayreti ve hüsnü niyeti en vasi surette gösterenlerin ön safında bulunu- yoruz. Gazi Türkiyesi, hiç bir zaman milletlerin dostluğu aley- hine çalışmamıştır. Yeni sene ders programı Geçenlerde maarif müdür ve müfettişleri bir içtima yapmışlar geçen seneki ders ve imtihan neticelerile (önümüzdeki (o sene takip edilecek program hakkında müzakerede bulunmuşlardır. Haber aldığımıza göre bu sene ders programlarında büyük bir tebeddül £ yapılmıyacak, O ancak umumiyet itibarile zayıf görülen bazı dersler takviye edilecektir. Bundan başka lisan dersleri mu- allimleri yalnız sınıflarda ders vermekle (iktifa © etmiyecekler, takip ettikleri ecnebi lisanına alıştırmak için talebe ile konuşa- caklardır. Bisiklet kazası Boğos isminde hirisi dün bisik- letle caddede giderken Antranik isminde bir adama çarpmıştır. Bu müsademede Boğos bisikletten düşmüş, yaralanmıştır. Boğos bundan hiddetlenerek hiç kabahati olmadığı halde An- traniği başından yaralamıştır. Zabıta ikisini de yakalayarak tahkikata başlamıştır. Polis imtihanları Ankara 3 — Emniyet işleri müdüriyeti (e vilâyetlerden gelen imtihan evrakının tasnifine baş- lamıştır. Netice iki ay sonra belli olaçaktır. Bu Sahahki Telgraflar Teslihatta müsavat Ingiltere Alman teklifinin ileride müzakere edilmesi fikrinde bulunuyor Londra 3 (A.A.) — Hükümet, şimdi Almanyanın teslihatta mü- savat temini talebi karşısında intizar vaziyetini muhafaza etmek ister görünmektedir. Yalnız hükümet, meselenin boş bir zamanda müzakere edilmesini ve devletler tarafından tetkiki hususunun tahdidi teslihat kon- feransından sonraya bırakılma- sını temenni etmektedir. Zira hükümet, Cenevrede icra edilecek olan müzakerelerin hali hazırda pek müphem olan bir çok meseleleri tenvir edeceği ve hattâ bu müzakerelerin mahiyeti Alman talebini başka bir plâna koyabileceği mutalâasında bulun- maktadır. Londrada umumiyetle teşebbüsünün pek mevsimsiz ol- duğu mütalâası serdolunmaktadır. alman Alman buhranını izale için Von Papen kabinesi iktisadiyatı ıslah için ne tedbir alacak? Berlin, 3 (Hususi) — Başvekil von Papen ile milliyetperver fırka reisi Dr. Hogenberg arasında vukubulan muhaberat neşredik- miştir. Dr. Hogenberg başvekile gön- dermiş olduğu bir mektupta, kendi İri uzun zamandan beri ziraate ve iktisadi sistemin kontenjan sistemine tahviline dair büyük bir alâka ve ehemmiyet atf- ettiğini, ve Almanyanın iktisadi vaziyeti ıslah (oiçin (okontenjan usulünden başka bir çare bulama- dığını beyan ediyor. Borçlar meselesinide bilâ tehir hal ve fasletmek ve ecnebi istik- razlara verilen faizleri de indirmek lâzımdır. Mahsulâtı ziraiye fiatlerinin te- nezzülü yalnız ziraat için bir felâ- ket değil, fakat bütün Alman iktisadiyatını da felce uğratmak- tadır. Başvekil bu mektuba verdiği cevapta, hükümeti hazıranın bu- günkü müşkilâta ehemmiyet ver- mediğini zannetmek (haksızlık olacağını beyan ediyor. Şimdiki halde hükümet, milli paranın kıymetini muhafaza etmek tedabirini almakla meşgul bulu- nuyor. Bunun için zirai mahsulâtın ithalâtını tahdit edici bazı tetbir- ler de almıştır. Bunlar kontenjana tabi tutulmuştur. Başvekil, mektubunun sonunda diyor ki: “Hükümet, alman ziraa- tının muhafaza ve himayesi, bütün Almanya için hayati bir ehemiyeti haiz olduğuna kanidir. Berlin, 4 (A. A.) — Volf ajansı bildiriyor: Kabine, bugün iktisadi progra- mının tanzimini ikmal edecektir. Bu program, Alman iktisadiyatına yeni bir terekki hamlesi verecektir. Birinci tedbire göre 1 teşrini- evvelden itibaren meriyete vazedi- lecek ve kararname mucibince Alman iktisadi müesseselerine iki buçuk milyon mark kıymetinde vergi bonoları verilecektir. Bonolar, mezkür müesseseler tarafından verilmiş olan vergilerin karşılığı olacaktır. Ikinci tedbire göre 15 eylülden itibaren tatbik edilecek olan emir- name mucibince iflâs tehlikesine maruz bulunan iktisadi müesse- seler, ücret tarifelerini (tenzil edebileceklerdir. Patronlar ile amele arasında çıkacak ihtilaflara hükümet ha- kemlik vazifesini görecektir. Hicaz harbi Tbnissuudun kuvvetleri Akabeye yaklaşıyor Şam 28 Ağustos — Hicaz-Erden arasındaki son hâdiseler çok ehemmiyet peyda. etmiştir. Bu mesele daha ziyade Hicaz- İngiliz ihtilâfıdır. Son gelen haberlere göre İbnissuut kuvvetleri, Akabe körfezine bir kaç saat mesafeye kadar ilerlemişlerdir. Muharebenin devam ettiği ve Akabeye tayyare ve vapurlarla mütemadiyen ingiliz takviye kıtaatı ile mühimmat geldiği teeyyüt etmektedir. Bu vaziyet Suriyede derin bir alâka ile takip edilmektedir. Bu hâdise şimdi Şamda günün en mühim meselesidir. Manisa hastanesi başhekimi istifa etti Manisa, 2 (Hususi) — Memleket hastanesi başhekimi rontken mü- tehassısı Enver bey istifa etti. Hastanede iyi bir disiplin vücude getirerek kıymetli mesaisile mu- hitte kendisini candan sevdiren fen arkadaşımızın istifası derin bi teessürle karşılandı. Bilhassa Manisada spor hare- ketlerinin başında cidden büyük hizmetleri görüldüğü için Manisa gençliği de müteessirdir ve Manisa Enver beyi kaybetmekle ne kadar elem duyuyorsa yeri vardır. Mermeriste orman yangını Mermeris, 3 (A.A.) — Mermeri- sin Hisaronu ve Turgut mevkileri arasında büyük bir orman yangını çıktı. Yangın beş gündür devam ediyor. Yangının bugün söndü- rülmesi muhtemeldir. Şamda galeyan Milliyetperverlerden biri cerh edildi Halep, 3 (A. A.) — Havas ajansından: Milliyetperverlerden Ibrahim Ha- nan münazaa esnasında, bir çiftlik sahibi tarafından (o cerhedildiği cihetle, siyasi bir sui kast rivayeti ortaya çıkmış ve Şam Hama müslü- manları (arasında şiddetli bir galeyana sebebiyet vermiştir. Hü- kümet icabeden tetbirleri almışır. Izmir limanının altı aylık faaliyeti Izmir, 2 (A.A.) — 1932 senesi ilk altı ayı zarfında Izmir limanına girip çıkan sefain hakkında yapılan bir istatistiğe göre İzmir limanına ilk altı ay zarfında 843 bin 72 rüsum tonilâtoluk 579 vapur ile 16,698 rüsum tonilâtoluk 1014 motör ve yelkenli gemi girip çıkmıştır. Bu vapurlardan 270i türk 26 -ısı Alman, 25-i Hollanda, 51 -i Ingiliz, 104 - ü Italyan, 19 Sovyet » a2, 13-ü Yugoslavya, 1l-i Yunan, 9-u Amerikan, 5-i Bulgar, 7-si İsveç, 3 -çü Norveç ve mütebakisi muhtelif devletlere aittir. Tenzilâtlı tarife Ankara, 3 — Bir ay zarfında Devlet demiryolları ( hatlarında tatbik edilen tenzilâtlı tarifenin neticeleri idarece tetkik edilmek- tedir. Neticeye göre idarece yeni tedbirler alınması muhtemeldir. Tenzilâtlı tarifenin tatbiki esna- sında İstanbul ve sair yerlere gidip gelenlerin miktarı diğer ay- lara nisbeten çok fazla olmuştur. Yavuz Ineboluda Filo bugün oradan hareket edecektir inebolu, 3 ( Hususi) — Bugün limanımızı Yavuz ve Hamidiye zırhlısı ziyaret ettiler. Belediyemiz tarafından kumandanlar şerefine mükellef bir ziyafet tertip edil- miştir. Gemiler yarın hareket edeceklerdir. Manisa emniyet müdürlüğü Izmir 2 (Hususi) — Bir müd- detten beri İzmir kısmı idare riyasetinde bulunan Ihsan bey vazifesinde gösterdiği muvaffaki- yetten dolayı; üç derece terfi ile, yani emsaline az nasip olan bir şerefle, yeni ihdas edilen Manisa emniyet müdürlüğüne tayin edil- miştir. Ihsan bey, İzmire gelmeden evvel Istanbulda merkez memur- luklarında çalışmış, gerek orada, gerek (şehrimizde (o vazifesinde bihakkın muvaffak olmuş güzide bir zabıta amiridir. Yeni vazife- sinde muvaffakiyetler dileriz. Iskenderiyede bir yangın Iskenderiye 2 (A.A) — Hükü- mete ait 200 balya pamuğu ihtiva eden bir depo yanmıştır. Balya- ların yarısı kurtarılmıştır. Mahvolan pamukların kıymeti 25 bin Mısır lirasıdır. Yangını söndürmek için itfaiye 5 saat uğraşmağa mecbur ol- muştur. Ifa ameliyesine, biri sabih olmak üzere 5 tulumba ile 50 kadar itfaiye efradı iştirak eyle- miştir. 4 Eylül 1932 Mason kongresi Öbürgün şehrimizde top lanacak murahhaslar geldi Beynelmilel masonlar kongresi, salı günü şehrimizde toplanacaktır. Ekseri memleketler mason teş- kilâtı murahhasları, şehrimize gek mişlerdir. Henüz gelmemiş olanlar da bugün şehrimize vasıl olacak- lardır. Türk masonları arasında hasıl olan ikiliğin izaleleri için yapılan teşebbüsler, henüz bir netice verememiştir. Maamafih bazı ma- son ekâbiri, ihtilafın izalesi için teşebbüsat sarfına devam ediyorlar. Türkiye - Yunanistan arasında telgraf ücretleri Türkiye ile Yunan posta ve telgraf idareleri arasında hasıl olan son itilâf mucibince iki memle- ket arasında taati edilen telgraf ücretleri yarı yarıya indirilmiş ve bu husustaki mukavelenamenin tatbikine başlanmıştır. Iptidai maddeler hakkında yeni bir teşebbüs Son kararname © mucibince sa- nayi erbabı mevadı ibtidaiyeyi eskisi gibi serbest ithal edemiye- ceklerdir. Fabrikatörler, sanayide kullanı- lan ham maddelerin kontenjana dahil olmasından şikâyet etmek- tedirler. Dün fabrikatörler, bu mesele hakkında gümrük ve inhisarlar vekili Rana beyi ziyaret etmiş- lerdir. Rana bey, kendi vekâletine taallük eden hususatın nazarı dik- kata alınacağını, sanayi erbabına söylemiştir. Ihracat mallarımız hakkında filim Bundan bir müddet evvel, ihra- cat ofisi, ihracat mallarımız hak- kında sesli bir propaganda filmi yapılması için iktisat vekâletine müracaat etmişti. Vekâlet, ihracat maddelerimizin filimlerini yapacak olan müessese hakkında tahkikat yapılmasını ihracat ofisine bildir- miştir. Muaşeret adabı 1624 senesinde neşredilen bir emirname Adabı muaşeret kitapları, son zamanlarda o kadar çoğaldı ve o kadar ucuzladı ki, bir ziyafette nasıl yemek yenileceğini, balolara suarelere gidildiği zaman ne elbise giymek lâzım geldiğini, muhata- bile nasıl konuşulacağını öğrenmek pek kolaydır. Fâkat kurunu vustada adabı muaşeret omüdevven (olmadığı cihetle, Avrupada arasıra bu hususta krallar tarafından emir- nameler neşir ve istar olunurdu. 1624 senesinde, Avrupa kral- larından biri tarafından muhafız alayı zabitanına hitaben bu hu- susta neşredilen bir emirnameyi naklediyoruz : Kahraman muhafız alayı zabıtanına 1 — Huzuru kraliye çıktığınız zaman potinleri temiz bulunacak ve yırtık olmayacaktır. 2 — Oturdukları sandalyenin üzerinde sallanmamalı ve ayakla- rını uzatmamalıdır. 3 — Kendilerine yemek ikram edilen büyük tabaktan parmaklas rile yemek almamalı ve kemikleri büyük tabağa koymamalıdır. 4 — Parmaklarını yalamamalı ve yemek peşkirine sümkürmeme* lidir. 5 — Sarhoş olup ra da üzerinden düşmemek için yem esnasında fazla içki içmemeli KERE ank A ği aaa ia 5 / < '