22 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

azil izni 22 Eylül 1952 Gazi Hiz. Reisicumhur. r Fiz. dün Dolma- bahçe sarayındaki dairelerinde İ) meşgul olmuşlar, İ) çıkmamışlardır. Şeker satışı (Baş tarafı inci sahifede) *Bu sene yalnız Alpullu fabri- kası 2000 vagon şeker imal etmiş- tir. Uşak fabrikasının istihsalâtı da 500 vagonu tecavüz edecektir. Netiçe itibarile, Türkiye şeker istihsalâtı 2500 vagona baliğ ol maktadır. “Türkiyede her sene 6000 v gon şeker sarfedilmektedir. Yerli mamulât, bu ihtiyacın yarısına yakın kısmını temin etmekti: Eldeki stok mallarla beraber, fabriklarımızın imal ettiği şekerler altı aylık ihtiyacımızı temin ede- bilir. “Şeker ithali menedilince bem fabrikalarımızın malları sa- lacak, hem de harice paramız gitmiyecektir. ,, Piyasadaki tacirlerin müt alâası da şu suretle hülâsa e: “Şeker ithalinin mel inhisar demektir. Bunun tesirile daha ilk günlerde, piyasada şeker fiati iki lira artmıştır. Memleke- timizde fazla stok olduğu hakkın- daki haberler doğru değildir. Esasen şeker pahalı bir meta olduğu için stok yapmağa taham- turnesine çıkan Ynnan Türkiye hakkında çok mühim bir Venizelos, Türk - Yunan dostluk ehemmiyetinden bahsettikten sonra —Türkiyede üç mümtaz şahsiyet cumhur Gazi Hz,, Başvekil İsmet vekili Tevfik Rüştü bey. Bi başvekili Türki e ile yı Ankara, 22 (Telefon) — Düyunuu: neticeleni ile Yunanistanın müstakbel münasebatı nutuk irat etmiştir. M. bu suretle iki devlet yekdiğerini tamamlamaktadır. ranistanın tek bi letile cereyan eden müzakerenin bir anlaşma ile abat M. Venizelos ve demi buldum. R. paşa, Hariciye cektir. ayırıyor, mumiye hâmi Yeni Türk - Yunan ittihadı Bir reisicumhurun idaresi altında müşterek kanunlarla idare Atina, 21 (Hususi) — Garbi Trakyada in reisicumhurun idaresi altında müşte- rek kanunlarla idare edilen bir dev- let teşkil etmeleri pek âlâ mümkün- dür. Belki bir gün bu, tahakkuk ede- Tevfik Rüştü bey bir gün bana Ankaradayken şu sözleri söylemi günün bi meleler hususunda bizi ayıracaktır. M. Venizelosun bu nutku halk tarafından gid- detle alkışlanmışi Senede 750 bin altın verilecek Düyunu umumiye müzakeratı itilâfla neticelendi, itilâf yakında imzalanıyor “Bizi yalnız Meriç mehri inde bu, yalnız idari mua lâf esaslarına göre bütün borçlar birleş tirilecek tek obligasyon çıkarılarak, bu obligasyon- Borsada vaziyet Ünifiye yükseliyor Bu defa itilâfın imza edileceği ümit olunuyor Kambiyo | borsasında ünifiye üzerine hararetli muamele cereyan etmektedir. Evvelcede yazdığımız gibi, Almanyanın tahdidi teslihata iştirak etmemesi kararı, Berlin, Paris borsalarında ve âlelümum Fransız ve Alman eshamı üzerinde bir düşkünlük göstermişti. Bu arada ünifiye fiatleri sukuta meyyaldi. Ünifiye sukuta temayül ederken, Saraçoğlu Şükrü beyin tekrar Parise hareket edeceği ve itilâfın yakında imzasl muhtemel olduğu haberleri üzerine — yükselmeğe başlamıştır. Dün ünifiye borsada 58 lira 75 kuruşa kadar çıkmıştır. Evvelki gün yazdığımız. gibi, Saraçoğlu Şükrü ve Nurullah Esat beyler Perşembe günü Parise hareket edeceklerdir. Murahhas” larmızla hâmiller arasında, esaslı bir surette anlaşma olacağı lenmektedir. Istanbul ve Paris piyi salarında, ünifiye üzerine iş yapan- lar pek nikbindirler. Diğer taraftan, borsa koridorla- nda, Rumeli demir yolları bake kında şayialar devam etmektedir. Bu şayialara göre, hükümet, Rumeli demir yollar borçlarını ödemek için, bu borçları umumi düyundan ayıracakmış. iğini ve Saraçoğlu Şükrü beyin yakında lara “Unitürk,, verilecektir. Tesbit Parile linreket edeceğini baba vermiştim. taksitlerin tediyesine ya üç, ya beş edilen | © Bu haberi Rumeli demiryol mülü yoktur. artırmak isteyen ve ayak Hariçten, muvakkat bir müd- sene sonra Aldığım malümata göre kuponlar için senelik | | başlanacaktır. 928 itilâfnamesinde olduğu gibi her | esbam ve tahvilât satan sarraflar, in olsun, şeker ithalinin | çaki olarak 750 bin altın fira verilmesi kararlaş- Bin li senede taksit miktarı artmıyacak, | dellâlar tarafından ortaya çıkar rma 2 tarılmıştır. Bu suretle borcumuz. faizlerile birlikte, | | her seneki taksit aym olacaktır. rıldığı anlaşılmaktadır. eğ lerek, fiat ilen Lui yekün itibarile beşte bire inmiş oluyor. H ğ tebliği Rumeli demiryolları tahvilâta an Rl Eee Şükrü bey, Nurullah Esat beyle birlikte Cuma i avas ajansının tebliği “| halkında, Berlin borsasından es Bu karar değişmezee, bakkal; günü hareket edecek, lstanbulda bir kaç gün Paris, 21 (A, A.) — Havas ajansından: Mali © nazaran, farklı bir fiat gel ir LE gidecektir. İtilâfname mahafil, kuponlar meselesini Türkiyenin lehine 'dükânında bir okka şekerin 60 -70 | kuruşa kadar satılacağı ümit ediyorum. , Piyasada şeker müzekkep bir gurup, kındaki bu kararın de; işin Ankaraya bir heyet gönder- meğe karar vermişti izmirde şeker fiatleri Emir, 2i — Şeker ithalinin meni üzerine şeker fiatleri yük- selmiştir. Perakende olarak okka başında beş kuruş fark vardır. Ahmet Rasim bey (Baş tarafı birinci sahifede) zamanki hayatını gösteren bir vesika hükmündedir. Bu tarzdaki yazıları yanında edebi makaleleri, ilmi tetkikleri, hikâyeleri ve tarihi iyatı, türkçe hakkında eserleri tacirlerinden hak- Ahmet Rasim bey bütün bu muhtelif sahalarda kalemini büyül bir vukuf ile kullanmıştır. Eserleri bir kütüphane teşkil edecek ka- | dar çoktur. Türkçeyi sade ve herkesin an- İıyabileceği tarzda ilk yazan Ah- met Rasim beydir. Merhumun otuz. sene evvelki yazları bu gün gene Hal el Ahmet Rasim B. a) kıymetli bir. tarihçi ait cilt cilt eserleri vardır. Ihtiyar A iki ile de meşgul olmuş. Kendisi alaturka mı ler gelen tatlarından br Bir çok besteler vapmıştır. Bunun için denilebilir ki Ahmet Rasim B, tam bir sanatkâr ve tam bir âlimdi. Onu yalnız Babıdli arkadaşları deği bütün memleket severdi.Iyi kalpli lüğü ile tanınmıştı. Ahmet Rasim bey eski arkadaşı merhum Mahmut Sadılç beyi çok severdi. i ay evvel Heybeli ziyaret eden bir de kendisini vuştu. Fakat Allah rahmet eylesin. Ankara, 22 (Hususi) — Tetisat vekâleti erkânı evvelki gece sa baha kadar Iktisat vekili Celâl beyin köşkünde toplanarak çalış- mışlardır. Celâl bey vekiller heye- ne takdim edeceği projeleri hazırlamıştı. Dün vekiller heyeti saat 17 de toplanmış, içtima beş saat sür- müştür. Bu içtima yeni Maarif vekili Reşit Galip bey de iştirak etmişti Içtimada paranın kıymetini koru: ma kararnamesi, kontenjan karar- Bamesinin zeyli, 3 aylık kontenjan listesi müzakere ve kabul edik miştir, Kararnameler tasdiki öliye arzedilmiştir. Bunlar gelecek hafta) resmi gazelede inlişar edecek, ay. başından itibaren de tatbik edilecektir. Evvelce de bildirdiğimiz. gibi yeni para koruma kararnamesine azaran Türkiyede mevcut hakiki ve hükmi şahıslar. ellerine geçen döviz miktarın devlet bankasına bildirmeğe mecbur olmayacaklar ve tüccar gümrüklerde muamele- sini yaptırdıkdan sonra elindeki makbuzla bankadan döviz alabile- cektir. Kontenjan listelerine göre üç ay zarfında 23 milyon liralık eşya girebilecekti Bu liste şimdiye kadar yapılan listelere nazaran en çok eşya ihtiva edenidir. Bundan | evvel hazırlanıp lâğvedilen liste 10 mil- yon iralıktı. Kontenjan kararnamesine mer- but listelerden biri sanayi erba- bının mevadı iptidaiyesine dairdir. Bu maddeler memlekete serbestçe girecektir Gene diğer bir li olarak kati sürette halledilmiş telâkki etmektedir. 23 ilyanluk mal girecek Heyeti vekile dü: kararnameleri kabul etti hazırlanan ihtiyacına ve benzin, eşya vardır. Dünkü kararlar içinde en mü- himmi “kontenjan © meselesinde ecnebi memleketlere tatbik edile- cek usuller hakkında iktisat vekeletine salâhiyet verilmesidir. Adliyede cinayet İzmir adliyesinde bir adam öl dü İzmir, 21 (Elnsusi) — Sekiz ay dair maddeler petrol kış ibtiyacatına ait evvel Çeşmede kamyonu soyan | Osman, Battal ve arkadaşlarının 'muhakemeleri yapılmak özere bu gün adliye dairesine getirilmiş” lerdir. Bunlardan Battal eline geçirdiği bir ile kendisini soygunculuğa teşvik eden Osman peklivanı kalbinden, böğründen feci surette yaralayarak öldür- müştür. Katil derhal yakalanmış, kama- ya adliye abdesthanesinde buldu- ğunu ve cinayetten nedamet et- mediğini söylemiştir. Hadise, ad- liyedeki halk arasmda heyecan uyandırmış Vanda Gazi Hz. nin heyeeli Van, 21 (Hususi) — Belediye dairesi önünde Gazi Hz. lerinin bir heykeli rekzedil, Bu münasebetle merasim yapılmış, nutuklar söylenmiş Hariciye vekili dün akşam hareket etti Cemiyeti akvam içtimamda hükümetimiz namına bulunacak olen hariciye vekili Tevfik Rüştü eti altında Necmeddin mal Hüsnü beylerd yet dün akşam nevreye hareket etmiştir. İ yolcu başına 40 lira olacaktır. Iktisat vekili Celâl bey çarşamba günü gelecek Ankara, 22 (Telefon) — Iktisat vekili Celâl bey Anadoluda tetki- kat yapan Rus mütehassısları Şerefine pazartesi günü bir ziyafet verecek, salı günü Istanbula hareket edecektir. Hava postası Ankara 22 (Telefon) — Istan- bul - Ankara - Diyarıbeki arasında yakında hava seferlerine başlana- caktır. Ankaraya kadar ücret Beyoğlu ve Kadıköy Muallimlerin maaşları Ankara 21 — Yeni maarif vel Reşit Galip bey bazı mahallerde muallimlerin şekle ait. bazı mu- ameleler yüzünden maaşlarını geç aldıklarım öğrenince derhal bu mesele ile o meşgul olmağa başlamıştır. Reşit Galip bey her yerde © muallimler | maaşlarının muntazaman verilmesini temin edecektir. Yeni vekilin Dil kurul tayında hazır bulunmak üzere cumartesi günü Istanbula hareket etmesi muhtemeldir. Tapu umumi müdürü İzi Izmir, 21 — Tapu umumi mü- dürü Cemal bey tetkikatta bulun- mak üzere gelmişti Telefon Santralleri 22 Eylül 1932 Perşembe günü saat 23 de otomatik olarak işlemeğe başlayacaktır. Şimdiki sistemin istimalden kaldırılmasına saat 22,50 de iptidaar olunacak ve saat 22,50 ile 23,10 arasında bazı hatlar işlemiyecektir. Saat 23 ten sonra, muhterem abonelerin kadrana bağlı sicimi söküp atarak telefonun otomatik tarzda kullanılmasına ait talimat dairesinde hareket etmeleri rica olunur. MUHİIM 1 — İstanbul, Beyoğlu ve Kadıköy'ün kandan mnrakkeptir. bilumum telefon rumeroları 6 rak 2 — Ahireyi yerinden kaldırmadan evel görüşmek istediğiniz numeroyu iyice Biliniz, 8 — Nümeroyu çevirmeden evel mütemsdi olan «çevir sesi> nin İşitilmesin) 4 — Nümere Mükolen a etmeyerek fa durmaksızın. çeviriniz. bltar bilmez ahilzeyl yerine takınız. 6 — Faslah olan «meşgul sesle ni duyar duyma ahizeyi yerine takıp birazı a takrar çağırınız, balm ole ettiğiniz numeroyu gifahen söyleyiniz Bilâmum eski telefon rehb: tonbul, Bayoğlu ve Kadıköy santrallerinden başka bir santrale al bir mumero çağırmak istadiğiniz takdirde kadran a de ilk iki rakkamı çeviriniz vo size nda santral İsmi yerine vap veren memureye arzu, lerin Istimalden kaldırılmaları mühterem abonelerden rica olun MUDİRIYET RR mmm