22 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ctz 22 Eylul 1992 Petrol ihtikârı Rekabet mi, yoksa danışıklı döğüşmü? Bugünkü zahiri mücadeleye inanılmıyor Petrol kumpanyaları arasındaki rekabetin mahiyeti henüz hakkile anlaşılamamıştır. ilk bakışta, pet- rol kumpanyalarımn Anadoludaki satış mıntakalarında fiatleri düşür- mek için yekdiğerile mücadele ettikleri göze çarpmaktadır. Fakat alâkadar dairelerden biri, bu rekabet hâr suni oldu- ğuna kani olmuştur. Petrol kumpanyaları, - kanuni takibatlan kurtulmak veya her hangi bir ihtikâr isnadına mey- dan vermemek için, birbirlerile suni şekilde rekabete girişmiş erdi Vaktile petrol kumpanyalarında bulunmuş bir zat, petrol trost- larının bu tarzı hareketleri hak- kında şayanı dikkat izahat ver- mektedir. Petrol kumpanyaları bir mem- lekette Fiatleri sebepsiz. yere arttırmak için © mıntakaya inlerce mal * göndermezlermiş. üren maka lace artarmış. Bir müddet sonra ber iki kumpanya, o mıntakada karşı karşıya geçerek fiatleri indirirler» miş, balk görünüşte, bu kum panyalarn — yekdiğerile | müca- dele ettiklerini zannedermiş. Bu zat bu izahatı verdikten sonra acaba, petrol trostları, türkiyede böyle plânlı, sistematik bir tarzda yirlerile rekabet ediyorlar diye bir sual sormaktad Ticaret odası, ticaret müdiriyeti Türkiyede de bu tarzda vakalar cereyan edip etmediğini tahkik etmelidirler. İzmirin teşciri Mütehassıslardan mürek- kep bir heyet teşkil edildi Ağaç dikme mevsiminin geldi- nazarı dikkate alan ve İzmir şehrini baştan başa ağaçlarla tez- yin etmek isteyen belediye İzmirde hangi ağaçların dikilmesi daha muvafık olacağını tetkika karar vermiştir, Bunun için on bir kişilik müte- hassıslardan mürekkep bir komis- yon intihap edilmiştir. Komisyon perşembe günü ilk içtimamı belediye, vali Kâzm paşanın riyaseti altındaaktederek bu hususta tetkikat icrasma baş- layacaktı Adana hanları Her han bir hal halini aldı Adana 21 — Şebrimizde bulu- nan bazı hanlar artık han kel mesile ifade eden vaziyetten çıkarak birer pazar yeri şekl almışlardır. Fakat isimleri hâlâ handır. Bu hanlar bir çok gıda maddeleri vesaire gibi şeylerin alışverişi / yapılmakta ve balk icabeden şeyleri nisbeten ucuza mal etmektedir. Adanada hayat ucuzluğunu pek ziyade arttırmıştır. Fakat bu hanların bir tek mahzuru vardır. Oda burada ra! alıpta kapıdan çıkmak isteyenlerden kapı parası istemesidir. En aşağı beş kuruş alınıyor. Herkes bu kapı parası dan şikâyet ettiği için bu usul » belediyece kaldırılacaktır. Sahife 5 Yakışıklı genç Çaldığı mücevherleri nişanlısına verecekmiş * Izmir, 21 — Zabıta, henüz 20, 22 yaşlarında genç, yakışıklı, fakat gok cüretkâr ve gözü pek, bir sabikalıyı yakalamağa muvaffak olmuştur. İsmi Recep olan bu sabıkalı Bergamada Ziya beyin evinden 15 parça muhtelif cins mücevher çalmış buraya gelmiş ve çaldıklarını satarken taharri memurları tarafından cürmü meş- but halinde yakayı ele vermiştir. Bu şik ve yakışıklı delikanlı zabıtaya verdiği ifadede: — Ben Bergamada nişanlıyım. Nişanlımı seviyorum, zaten yakın» da da evleneceğiz. Bergamada kainpederimin evinde yatıp kalkı- yorum. İhtiyacım vardı, mücev berleri onun için aldım. Nişanlım zineti sever. Onları kendisine verecektim. demiştir. Güvercinler Londrada Hyde Park bekçileri, parktaki güvercinlerle adam akıllı ahbaptırlar. Güvercinler sık sık bekçileri omuzlarına, başlarına konarlar. Resmimizde bir güver- cin, bekçilerden birle şakalaşır- ken görülüyor. Almanyada buhran Iki büyük şehir iflâs tehlikesine maruz Berlin, 21 (A. A.) — Havas ajansı muhabirinden : Almanyanın garbinde kâin iki büyük şehir olan Frankfurt - Am - Mein ile Cologne şehirleri şimdiye kadar birçok vahim mali müskülâta maruz bulunmakta idi. Şimdi ise komünler için akdetmiş oldukları istikrazların — vadesi | hululünde tediyatta bulunamamak istirarında bulunmakta ve boş yere impera- torluk o hükümetinin U yardımını istemektedirler. Bu iki şehrin bu vaziyetten kurtarılabilmesi için yegâne çare, reisicumhurun bir kararnamesi bu şebrin diyunatı hakkında monatoryom ilân etmektir. Hindenburg, Alman ordusunun manevralarında Fürstenberg -Sur - Oder, 21 — (ALA) — Reisicumhur mareşal Hindenburr, Alman ordusunun manevralarında hazır bulunmak üzere dün öğleden sonra buraya M. Macdonaldın kızının izdivacı Londra, 21 (A.A.) — İngiltere kralı ve M. Mussolini, azının izdivac münasebetile M. Macdo- nalda tebrik telgrafları gönder- mişlerdir. Müsavat meselesi Terki teslihat ve İngiltere Ingiltere şimdilik beş sene için anlaşma istiyor Londra, 21 — Ingiltere, Alman- yanın askı sahada müsavat temesini reddetmekle beraber Almanyanın şikâyet ettiği farkın ortadan kaldırılmasına taraftardır. Yalnız bunun terki teslihat kon- feransında icrasını arzu ediyor. İngilterenin bu maksatla iptida beş senelik bir tahdidi teslihat | vukavelesi tanzim ettirmek iste- | diği anlaşılmaktadır. Bu müddet bittikten sonra vaziyete göre yeni- den silâhlar azaltılacaktır. İngiltere bu suretle bugün mev- | gut müsavatsızlığın bir kaç mer- halede kaldırılacağını kanidir. Maamafih Almanya terki teslibat konferansma iştirak etmedikçe buna imkân yoktur. Bu taktirde şimdiye kadar Cenevrede sarfe- dilen bütün gayretler neticesiz kalacaktır. izmirde su faaliyeti Izmir, 21 — Izmirde dehşetli bir su faaliyeti vardır. Bu hafta cuma günü de Sineklide birinci Asiriye © mahallesinde on beş çeşmeye belediye suyu isale edil miştir. Gelecek cuma günü açılma merasimi yapılacaktır. Hall çeş melerin her biri için kesilmek üzere 15 dana hazırlamiştır. 'Merasime vali kâzm paşa ile fırka heyeti idare reisi Hacim Muhiddin, belediye reisi Behçet Salih beyler ve daha bir çok zevat ile gazeteciler davet edil mişlerdir. Mançuride Iki Ingilizi kaçıran haydutlar henüz bulunamadılar Tokio, 21 (A, A) — Askeri makamlar mistres Pawley ile Mister Colram kaçırmış olan şakilere bunları tabliye eyledikleri takdirde affedileceklerini vadet- miştir. Büyük Britanyanın Mukden baş konsolosu, mistres Havleyin pe- deri tarafından verilen bir istidayi Japon fevkalâde murahhası cene- ral Mutoya tevdi eylemiştir. Pe- ipingden gelen bir telgraf, şaki- lerin henüz bulunmamış olduk larını bildiriyor. Paraguay -Bolivya Paraguay devletlerin tavas-| sutunu kabul ediyor Londra 21 — Paraguay hükü- meli bitaraf devletlerin tavassut nolasına cevap vermiştir. Paraguay cevabında öteden beri takip etti sulh poletikasına devam edeceğini ve İavassutu kabul eylemekte olduğunu bildirmektedir. Yalnız Bolivyanın topladığı kuv- vetler Paraguaya karşı, kullanmı yacağına dair teminat istiyor. Paraguay, o İkendi askerinin Bolivyanın istilkâmını işgal etme: halbuki Bolivya askerlerinin beş Paraguay istihik mını işgal etmekte olduğunu söy- liyerek buna da nazarı dikkati eelbediyor. Romanya prensi Michel Pariste Paris, 21 (A.A) — Romanya veliahtı prens Michel, dün gece yarısı trenile buraya vasıl olmuştur. Tetrika No. 36 22 Eylül 1932 Harp zengininin Gelini Büyük milli roman Muharriri: Sermet Muhtar. — Kimin evini arıyorsun oğlum? Madam, akşamki | badireden sonra, Suadın odasındaki şezlong- ta bir müddet şekerleme yapmış, el ayak çekilince ayağa kalkmış, mutadı olan Karlsbad tozundan bir kahve kaşığı içmeği de unut- mamıştı. Şu dakikada, 25 yaşındaki gençlere zort çıkaracak halde idi. Gözüne uyku içinde zangoç gibi dolaşıyordu. Çantasını önüne çekip açtı. Diş macununu ve fırçasını alarak musluğa yanaşt İğreti dişlerini çıkarıp bir âlâ fırçaladıktan sonra başını, yüzünü, koltuklarının. altını yıkadı. Ter- den yamyaş olmuş kaşkorsesini musluğa tutup pençerenin dışma astı. Ayak parmakları arasına, Vi- yolet esansı sür Cevdet efendinin hanesini son ziyaretlerinde, bu yolda tuvalet- İere itina ediyor saatlerce didinip duruyordu. Bu alışam işi daha ziyade azıtmıştı... En çekinilecek olan bacı fertiği çektikten sanra kim- den perva etsin? 42 numara iskarpinleri ayağından çıkarmağa lüzum miyerek kütküt dolaşıyordu. Nişanlısını Amerikaya gider- ken vapurda battığı yünden beri sinir çektiğini, gece uykusu uyuz madığını söylemiştiya. Kâfi değil mi? Suat hanım, kümran olmasa tabii necekti. Hele Cevdet efendi b: şıma buyruk olsa Suat hanımı bastırırdı ya zavallıcık ne yapsın? Kocakarıların arasında kalmış. Madam Viyoletin asıl zamiri Cevdet efendi, Cevdet efendiyi avcunun içine almak. Olamıyacak şey mi? Kara.kuru mangal maşası gibi bir kadınla ömrü geçiyor. Herif Kalp kıyafetli, karısı bir Halbuki madam Viyolette neler yok neler? Etse et, butsa but; kar gibi ten, heykel gibi vücut, Dekoltesi madam Rejanınkin- den farksız; bacakları La belle bile gör di Otero'dan üstün. Onu krallar beğendikten sonra Cevdet efem diye haltetmek düşmez mi? Madam Viyolet, maalesef şim- müsait bir sirasına diye kadar, getirip Cevdet efendile iste gibi senli benli Tolamamış, dilinin altındakini, içini kas kas kavura- nı, lâyıkile söyliyememişt İşte bu gece en muvafık zaman. Hazır bacı da yok. Baklayı çıkar- manın tam sırası. Mütemadiyen odasından sofaya girdi, çıktı. Aşağıya inip cadde tündeki cumbadan sokağı dir. Herkes horul horul uyuyor. Büyük hanım Yemliha uyku sunda; ortanca hanım davul ça lınsa duymıyacak; dayının kapısı kapalı. Cevdet © efendinin. kendisine hayran olduğuna delil mi yoktu ki? karşısına geçti mi, neden saçını sakalını kaşıyarak, şişman karnını geriye çekip pantalonunun askısımı gevşeterek, dizinin dibine oturu” yor ve karısının yanında bil — Sen bizim canımız, ciğeri mizsin Madamal,. Hükmet, ku manda et; emir senin! diyerek etrafı gözü görmiyor. Madam, © keyfiyeti, o mahremi olan Suat hanıma da açmış, onun da müsait reyini almıştı. O da aynı fikri besliyordu. Bu adamda yem var. Bekçinin sopası bile işidilmiyor. Köpekler bile ulumayor.. Uzaktan uzağa otomobil sesleri. Bir şi” mendifer gürültüsü. Gayet derin den bir vapur düdüğü... Madam Viyolet, beklemekten usanmıştı. İş olsun diye ayaklar rının tırnaklarını. törpülüyordu. Sofadaki çalar saat vurdu. Iki buçul Hacı dayı fodasına girip kapı sını kapayalı çok olmuştu amma hâlâ gözüne uyku girmemişti, Yatağının — içinde mütemadiyen bir taraftan bir tarafa dönüyordu. Akşam, eve girerkenki rahat sazlığı, © muannit, kırk yıllık mide sancısı idi. Biraz ziyadece kaçırsa, abur cuburca yese o melân sancısı baş gösterirdi. (Arkası var)