28 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e 25 Teşrinievvel 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA 'Ateşsiz yerde duman olmazI,, fakân idarasinde meydana çıkan timalden dolayı altmış memu- run tahtı mubakemeye alınmasına Dünyanın her yerinde suüst mal (olur. Maalesef, tedbir De geçemiyor. Rusya'da vazifesini suiistimal © edenleri, Bolşevikler, kurşuna diziyorlar; gene de mür- teşilerin, suüistimalcilerin köküne kibrit suyu ekilemiyor. Onun için, şayı dairede, filânca bankada “ Filânca bir yahut iki memur bir ihtilâs yap şeyler olağan işler.. Oh, hele şükür! işte nihayet yakalanmışlar; elbet kanuni cezaları neyse çekecek İerdir!,, der; geçerdik, Lâkin, bu sefer, iskân müdiri- yetinde karşılaştığımız. manzara, böyle münferit ve her yerde gö- rilen alelâde vakalardan değildi Bir dairenin altmış memurunun da şaibe altında kalarak hâkim huzuruna sevkedilmesi, hepimizi uzun uzun düşündürecek içtimai bir meseledir. Çok derin bir yara ile karşı karşıyayız. Esasen, senelerdenberi: “O dairede sujistimal oluyor!,, diye, kulaktan kulağa fısıldandığını dur yayorduk. Demek ki, müdiri içinde zuhur eden bir irtikâp nü vesi imha edilmemekten cesaret almış, faaliyetini genişletmiş. Tıpkı bir üzüm salkımında bir kaç tane çürüğün bütün salk tüğü gibi, iki üç ki koskoca daireyi ifsat etmiş. “Kur runun yanında yaşta yanarlı, diye bir darbı mesel vardır. Mürtekip anasır, şüphesiz önce den faziletli olan diğer memur- larıda çürütmüş... Onların da baş- larını nâra yakmış... Bunun böyle olduğuna şüphe yok... Zira, eibet- te, bunca iskân memuru çekir- dekten © yetişme © suüstimalei değildiler. Hadiseden alınacak ders nedir?... Şudur ki: "Ateşsiz yerde duman olmazl,, sözünü daima aklımızda tutmalıyız. Ne zaman “filânca yerde suüistimal oluyormuş!, diye kulaktan kulağa dedikodu deve ran ettiği. işidilirse, hükümet tetikte bulunmalı oraya, der. hal müfettişlerini © göndermeli; sıkı bir kontrol ihtas'ttmeli.. Çü- rük tanelerin bütün salkımı ifsa- dna meydan vermeden, fenalığın | önüne geçilm Her halde, bir şayia, bir dedi- kodu halk arasında devatir dere- cesini buldu mu, kulak kabart- malı, ehemmiyet vereli. Bu, muhakkak: Tevatür, şikâyet, hoşnutsuzluk, boş yere çıkmıyor, mutlaka bir esas oluyor. Şu halde, ey müfettişler, ey müdiranı umur! vaktinde ortalığa | kulak verip nerede neler olduğu hakkındaki rivayetlerin. esasını araştırınız; zahmetiniz, boşa git- mez! Yoksa, bir dairenin altmış | memuru birden hâkim huzuruna çıkan cidden utanacak vaziyetl Istanbul tevkifhanesinde evvelki gün bir teftiş yapılmıştır. Teftiş esnasında, muvakkaten işten el çektirilmiş olan tevkifhane müdürü Meki bey hakkınd, da devam edilmiştir. yakında bitecektir. Hayvanat bahçesi Yıldız için yeni bir mukavele yapılıyor Yıldız sarayı belediye ile defterdarlık ında yeni bir mukavele. Belediye Yaldız nı bahçesinde büyük bir hayvanat balıçesi yaptıracaktır. Burada memleketimizde y: cektir. rekâletinin bu işe yardım edeceği ümit olunuyor. Avrupanın hemen her böyük şehrinde bir hayvanat bahçesi vardır. Belediyenin teşebbi Istanbulun bu noksanı tamamlan- maktadır, Yeni mukavele mucibince Yıldız. sarayı hükümete (kalmaktadır. Saray muhtelif merasimde kulla- nılacaktır, Zehirli mi? Çimento fabrikasının bacasından çıkan duman Bakırköy çimento fabrika bacasından çıkan gazların civar halkının sihhatini bozup bozma dığı belediye tarafından etki edilmiş ve nihayet mesele mah- işti. Mahkeme- linde tetkikat yapmıştır. Bacanın tert kındaki tetkiklerden de havanın tahlili lâzım gelmiş- ir. Ekserisi kimyakerlerden ibaret olan ehli vukuf, fabrikanın hava- nı tahlil etmeğe başlamıştı Ancak havanın vaziyetini bir iki tahlil neticesinde lâyıkile anlamak kabil olmadığı daha uzun için bu tetkikat müddet sürecektir ikikaten zehirleyici ve muzur olduğu. anlaşılırsa ozaman bu mabzurların önünü almak için fafrikada bazı tadilât yapılacaktır. Eski bir tapu memuru beraat etti Eski tapu memurlarından Cev- det efendi isminde birisi bir sulistimal © suçundan © maznunen mahkemeye verilmişti. Üçüncü ceza mahkemesinde Cevdât efen- inin suçu sabit olmadığından beraat etmiştir. Bu sene çoğu, bilhas Son yağmurlar üzerine bunlar lardı Sayfiyelerden avdet Balık konservesi Fabrikatörler teminat istiyorlar Konserve iki tamı iz kareye yanlar fabrikalar daha ziyade fedakârlık ederek, fazla miktarda palamut konserve etmekten çekiniyorlar. Konserve fabrikaları, hükümetin mekteplerde, kışlalarda balık kon- iervesi sarf tellözeğine deizite nat istemektedirler. Bir fabrikatör diyorli Hükümet bu tarzda bir teminata girişecek olursa, memleketimizde balık konservesi yapan mücsse- seler çoğalacaktır. Ihtilâf bitti Denizden dolma yerler kime ait? Denizden dolma sahiller hak- kında evelce belediye ile defter- arasında uzun ihtilâflar Her iki dairede denizden kara parçalarının kendile- rine sit olduğunu iddia ediyordu. Kanunu medeni ile belediye kar nunu bu ihtilâfları prensip noktai mazarından balletmiştir. Kanunu medeninin bir maddesine göre ken. kendine denizden dolan kara parçaları hükümete aittir. Belediye | kanunuda | belediyece mesai sarfedilerek | doldurulan kara parçalarının belediyeye ait olduğunu kabul ediyor. Her kanunun bu suretle bu pürüzlü ji halletmesi üzerine defterdarlık belediye daki bütün fl işler halledilmiş ve bu ABONE #cretleri Türkiye © Kene SENELİK 1400 kurup 2700 İzaraş SAYLIK 780 11480 5 3AYLIK 400 » o B00 > JAYLIK 150 > — gr Abana Deretleri doğrudan doğruya AKŞAM idare. namına gönderilmeli Adres tebdili için yirmi baş ke ruşluke pul göndermek: Jâzurıdır, Comazilahır 27 — Ruzuhuzır: 170 5. İmei Güneş Öğle Ikindi Akşam Yata MAS AS GA BAD AR a Van A6 626 1188 ASİ VAZ AS, Idarehane: Babıali civarı Acımusluk sokağı 13 No, alar iyi gittiği için sayfiyelerde oturanlardan bir yanı Adalarda geçirenler henüz şehre inm-mişlerdi. ii Istanbula nakletmeğe başlamış smimiz. Adalar iskelesinde göç eşyas gösteriyor. Bun- ların yanında bazı kadınlar güneşte öğle yemeği yiyorlar. Zam istiyorlar! Sigorta idareleri | iktisat vekâletine müracaat etti Bazı si sigorta tari hakkında iktisat vekâletine mü- racaatta bulunmuşlardır. Bunlara göre sigorta tarifelerini yeniden tetkik ederek arttırmak lâzımmış. son yangınlar. zararlar gördüğünü iddia etmek- tedir. Bundan başka, hayat, nak- liye. şubelerinde de sigorta mua- bu. azalış siyorta sseselerini pek ziyade müte- &ssir etmekdeymiş. Iktisat vekâleti, bu tarzdaki müracaatlara henüz resmi bir ce- p. vermemiştir. Fakat sigorta şirketlerinin teklifleri tetkik e mekte: Büyücü kadın Zabıta kendisini cürmü meşhut halinde yakaladı aragümrükte — Aliye hanım isminde bir kadının — büyücülük yapmakta olduğu haber alınmış, zabıta tahkikata başlamıştır. Ya- pılan tahkikatta Aliye | hanım cürmü meşhut halinde yakalan- haklanda tanzim beraber mahie- Aliye hanım, olunan evrakla meye teslim e Yakalandılar Inşaat yerlerinden eşya çalanlar tutuldular Zabıta inşaat yerlerine dadanan bir hırsız kumpanyası yakalamış. tır. Vaka şöyle olmuştur: Taksimde eski Talimhane mey» danında in; yerlerinden / son zamanlarda bir çok eşya aşırılmış- tır. Zabıta bu hususta icabeden tahkikatı yapmış ve tertibat al mıştır. Evvelki gece etrafı tarassut etmekte olan polisler gece yarısı bir adamın etraflı gözetliyerek inşaat yerlerine doğru ilerle mekte olduğunu görmüşlerdir. Memurlar bir tarafa; saklanarak meçhul adamın hareketlerini ta- kibe başlamışlardır. Bu adam Talimhane meydanında Niyazi bey isminde birine ait binanın yanına yaklaşarak bir çok kalas, demir, us aletler ve saire alıp başlamıştır. Bu sırada yetişerek ken. dr. Hırsızın Ali anlaşılmıştır. daha bir çok yerlerden eşya çalıp başka semtlerde sattığı meydana çıkarılmıştır. Bunun daha başka arkadaşları olup olmadığı araş tırılmaktadır. Bursadan kaçan bir maznun Istanbulda yakalandı Zabıta Hasan isminde birini tevkif etmiştir. Hasan Bursada bulunduğu sırada bir soygunculuk suçundan aznunen o hakkında tahkikat yapılırken ortadan kay- bolmuştur. Hasanın vakayı müteaki, bula kaçtığı anlaşılmıştır. Bursa zabıtasının müracaatı üzerine Ha- san burada yakalanmıştır. Hasan jandarma muhafazasında Bursaya gönderilecektir. kaçmaya polisler. i yakalamışlar. Istan- Metelik devri Berlin 20 (Hususi) — eti buhran dünyanın her tarafında metelik devrini geri getirdi. Harp zamanında ve onu takip eden bir kaç sene zarfında ortalıkta müt- biş bir para bolluğu vard. Hiç kimse meteliğe değil, kuruşa bile el sürmlyordu. Harp zamanında Istanbulda, yere düşen beş kuru" şunu, hâttâ yirmi beşlik kâğatını kaldırmak için eğilmeyi büyük bir zahmet addedenler pek çoktu. Avrupada da vaziyet böyle idi Ufak paralara biç kimse ehemmiyet vermiyordu. Halbuki şimdi vaziyet tamamile değişti, herkes beş parasını bile kaybetmemek için gözünü dört açıyor. Esasen ortalıkta büyük para kalmadı. Piyasada tedavül eden en çok ufaklıktı Iktisadi buhrandan en çok mür tsessir olan memleketlerden biri de Almanyadır. Burada şimdi halle bütün manasile meteliğe kurşun atıyor.. Almanyada en çok fenik. denilen ufaklıklar, yani alma: metelikleri tedavül edi bunu kaybetmemek iç dört açmış bakıyor. Tarihte tay devri, tunç devri gibi bir takım devirler vardır. Harp seneleri ve onu takip eden para bolluğu zamanı kâğıt devri şimdiki zamana da metelik devri denebilir. Bir millet refah halindeyken vahidi kıyasi yüksektir. Az kan zanınca, bilâkis küçülür. Tıpa deve hikâyesi gibi... Para bol olunca yüz akçeye bir deve ucuz lr. Para olmadığı zaman bir akçeye pabalı gelir. Alma bugünün vahidi kıyasisi metelik Bir kaç sene evvel 50 marklık 25 türk liralık bir kâğıdı y her hangi bir satıcı bozardı. Tramvayda yirmi marklık kâğıdı biletçiye ver: size derhal paranın üstünü iade ederdi. Şimdi liralık bir kâğıt çıksa ört açarak hayretle ba- kıyor. Eskiden camekânlarda görülen fi hep marktı, şimdi ik göze çarpıyor. Geçen gün bir mağazanın önünde dur- dum, içerideki eşyaya — bakım, En pahalısı 50 fenik, yeni 25 kuruştu. Alman i metelik bub- ranını nazarı dikkate alarak yeni ler bastırdı Şimdi en çok bu paralar tedavül ediyor. Otomatik lokantalarda bir san- deviç bir kaç meteliğe ver Almanyada en pahalı eşyayı 50 fenik, yani 25 kuruşa satılan bir takım mağazalar açıldı. Metelikten yukarı para istenince halkın gözü dört Bütün manasile. tün güzide gençliği Birlik riyasetine Şemseddin Ha? mit bey, idare heyetine Ibrabim Osman, Zeki, Ibrahim Mu: Recep Ali, Aziz ve Fethi beyler seçilmişlerdir. Cumhuriyet © bayramı © günü saat 19da bir danslı çay tertip edilmiştir. Aldığımız bir mektupta bir kiymetli yardımından dolayı Şişli Halk fırkası nahiye reisi Hüsnü beye teşekkür etmektedir. Zonguldak maden müdürü ıstanbulda Zonguldak O maden o müdürü Nafiz bey evvelki gün şehrimize gelmişti