28 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

28 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

a A. Sahile 6 Tak” merakı ve salgın hastalık Hastalıkla “mücadele le bile bir çok aile evleri çif- in şehir içine nakledilen şubesine maliktir. Bir iki kovan anısı, birkaç tane keçi ve koyu bulunan evler çoktur. Şehrin beğinden biraz kenara d evlerin, sayfiye köşkler leri bile va Tavuk ise ötedenberi hemen her semtte, her evde denilecek kadar çok beslenir. Bilhassa son i senedenberi bu merak çoğal- Evlerin bahçelerinde hususi ve zarif kümesler yapıldığını, ta- vuğa kiymet ve ehemmiyet veril. diz görüyoruz. Bu kümeslerde iki, cinsi bozuk hayvanların ye- rinde Legorn, Wiyandut, Raday- lant ırklarının çok o güzellerine tesadüf e Tavukçuluk aile halkı için güzel bir meşgale oluyor. Kümes ya mak, tavuğa bakmak merak evde kendisine bir eğlence buluyor. A kadını ise sofra ve mutfak artık” larını vererek daha ucuzca bes lenen ve çocuklarına taptaze yumurta veren bu hayvancıkları istifadeli telâkki ediyor. Ihracat mahsulâtımızın başında yumurta vardır. Tavuklarımız bu kada cinsleri bozuk, bakım usülleri fena, beslenme keyfiyeti mühmel olduğu halde yumurtadan memleketimize senede on milyon lirayı mülecaviz bir Servet giriyormu: miktarı arttırılrsa refahımıza yar. rn edebileseği kanaatı umum leşti. İzmirde, Ereğ- lide fenni tavukhaneler tecessüs ekti. Aile tavukçuluğu da bu nisbette arttı. Geçen sene ve bu sene Istanbul ziraat odasının tertip ettiği ser- gilerde bu yoldaki çalışmanın wuvaffakıyelli “neticelerini ve inkişafını memnuniyetle gördük. Bu güzel işin büyümesini bütün kalbimizle temenni ederken bir taraftan da fena haberler alıyoruz Tavuklara hastalık musallat ol. muş. Kırılıyor! öyle yeni teşebbüs- lerde bazen küçük bir muvaffak yetsizlik, aksaklık bizi yıldırabilir. Hastalıkların yayılması bir taraf- Buna mani olmak için el birliği ile çalışmak, tedbir almak lâzımdır. Bu maksatla tavuk sahiplerine faideli bazı malümat vermeği uluyoruz. in Ankarada Etlikte ve İstanbulda Pendikte birer baktriyoloji enstitüsü vardır. Bu enstitülerde kiymetli mız çalışıyor. Tavuk kolerası difterisi için Avrupanınkiler aya: rında aşılar ve serumlar ihzar ediyor: Hastalık zuhur etmezden evvel bu aşılarla aşılanan tavuk- lar hastalığa tutulmadığı gibi bastalık zuhurundan sonra da serum tatbik edilenler den muhak- kak kurtuluyor. Derhal haber verelim ki hükü- met baytarları ihbar ve davet vukuunda hastalık olan her kümese gidiyor. Bu aşı ve serumları mec- canen tatbik ederek | tayakları hastalıktan ve ölümden kurtarıyo: Binaenaleyh kümesinde hastalı “Tekirdağın en mühim ihtiyacı Kasabaya iyi su temini için bir - Memleket hastanesi teşebbüs Tekirdağ 22 (Hususi) — Te- | Marmara sahilinde sevimli bir kasabadır. Abalisi çalışkan- dır. Kasaba, rum- eliden mübadiller geldikten sonra daha ziyade bü- yüdü, muntazam caddeler açıldı; yeni bir çok bi- Balar yapıldı. Be- lediye / tâkdire şayan bir surete te çalışıyor. Yalnız kasabanın mühim bir vardır: Su.. diği sular yüzde kırk beş nishe- önde kireçlidir. Bundan başka Bu sebeble sıhhi noktai nazardan bu suları içmek tehlikelidir. Tekirdağ valisi Fahreddin bey bu meseleyi nazarı bazı teşebbüslerde bulunmuştu Kasabaya su getirtmele için yal derecede para olmadığından ci- vardan damacana ile içilecek su getirtilmesi bir menba suları şirketi teşkili kararlaştırıldı. Bu teşebbüs halle arasında büyük bir memnuniyet uyandırdı Tekirdağında içilmeğe elverişli yalnız (İnanlı) suyu vardır. Bu şehrimize yirmi kilometro mesa- fede kâin ( İnanlı ) köyündedir. Lezzeti ve temizliği itibarile Ist; bulun güzel sularına muadildi Bazı aileler ağızları hususi bir memur tarafından o mühürlenen Yeni fabrikalar Kayseride büyük bir fabrika açılıyor Kayseri, 25 (Hı seride yapılması — kararlaştırılan mensucat fabrikasının, Kayseriye takriben bir buçuk kilometro mesafede Orhancık köyü ile Kay- seri müş proje ve plânları hazırlanmıştır. Fabrika 165 metre uzunluğunda ve 150 metre genişliğinde olacak, makineleri 1500-2000 beygir kuvvetinde bulunacaktır. Fabri: kada daimi surette 1000 amele çalışacaktır. Sanayi umumi müdürü Şerif beyin riyasetinde 2 rus ve bir türk mütabassısından mürekkep heyet dün akşam Kayseriye vasıl olmuş, kuvvei muharrike mesele- sini haletmee zere Kayar lek. idaresile temas Heyet Binyandaki San tralı Ziyaret edecek ve Ankaraya | avdet edecektir. tedbirleri derhal ittihaz ederse hem kendisi zarardan kurtulmuş hem de bu yüzden o memleket zararını tahdit etmiş olur! 1 — Çarşı ve pazarlardan kesil- inek için alınan hayvanları ayrı bir yerde on beş gün karantineye tâbi tutmadıkça kümesinize koy- mayını İ — Hasta hayvanlarınız. varsa bunları derhal, diğerlerinden ayı- dir eden ber tavuk sahibi şu esletinize hemen kireç Tekirdağından bir manzara ve Memleket hastanesi getirtiyorlar. Suyun nakli için araba servis yapar. Şehrimizde yalnız bir hastane vardır. Yeni şirket bu işi daha muntazam ir hale koyacaktır. Kaçakçılık Çeşme sahillerine kaçak eşya çıkaran bir sandal Çeşme, 35 (Hususi) — Dün gece lan! “Ayasarandi mev- ine yelkenli bir sandal gelerek bir takım kaçak eşya çıkarmağa başlamıştır. Bu sırada gümrük muhafaza memu yetişerek sandala girmek istemişlerdir. Fakat, sandal yelken açarak uzaklaşmağa başlamıştır. Gümrük memurları silâh atmışlardır. Fakat uzaklaşmakta devam sırada Çeşme güm: numaralı motörü gelmiş ve yek kenliyi takip etmğe başlamıştır. Fakat deniz sert ve karanlık oldu- ğundan yelkenli kaçmağa muvaf- fak olmuştur. Karşıyakaya getirtilecek su Izmir 26 — Karşıyakaya su ge- tirtilmesi için yapılan plânlar nafıa vekâletine | gönderil: 'Nafıa vekâleti tetkikatını plân ları sıhhiye vekâletine göndermiş- tir. Bunlar bir dafa da sıhhi nok- tadan tetkik edilece arkadan sandal iştir. Bu krezolin ile badana ediniz. NI — Hasta hayvanlarınızdan ölen olursa bunları sokaklara, tar- alara atmayınız. Ya derin bir çukura kireçle gömünüz, Yabut yakınız. Bu. ikisi kabil olmazsa ve hiç değilse bir kaç kat gazete kâğıdına sarıp çöpçünüze teslim ediniz. Ölmüş bir tavuğı sokağa, tarlalara atmak sağlık kanununa mugayir bir cürümdür. Bunu ancak hain — — Tekirdağındı sılıhi vaziyet iyi dir. Bir kaç sene evvel kara hümma, . lekeli mma gibi bu- Jaşıcı hastalıklar görülmüştü, Şim- di bunlardan eser yoktur. Vilâyet merkezinde iki doktor vardır. Kasabada gü- zel bir hastane mevcutlur. Memleket hastanesi gok temizdir. Burada günün her Saatinde bir çalışma vardır. Idarci hususiyeye ait olan bu hastane 40 yataktlıdır. Hastanenin bir operatörü, bir dahiliye mütehas- ısı vardır. Ameliyat dairesi, ceza- Desi çok mükemmeldir. Hastanede son üç sene zarfında (4005) hasta muayene edilmiş, bunlardan (1125) kişi hastanede yatmış, (212) kişiye de cerrahi ameliyat yapılmıştır. Hastanenin sertabip ve opera- #örü Hami beydir. Bu kıymetli doktorumuz bir kaç ay evvel Avrupada tetkik seyahatinde bu- lunmuştu. Dahiliye mütehassı Ismail Hakkı bey güzide ve muk- tedir bir doktorumuzdur. Ümitsiz. olarak hastaneye gelen hastalar doktorların ve hasta bakıcıların şefkatlerine minnet ve şükran bislerile mukabele ederek hasta- neden çıkıyorlar. zn Sıtma mücadelesi Izmir yakınındaki bataklıklar kurutuluyor Izmir, 26 — Vilâyet sıtma mec lisi sıhhat müdürlüğü daire sinde vali Kâzım paşanm riyase- tinde toplanmıştır. Meclis, belediyece | kurtulması icap eden ve mesai plânı hazılan- mış bulunun bataklıklar hakkında uzun müzakeratta bulunmuştur. Neliceye göre Halkapınar ve Bostanlı bataklıklarının. sıtma kanununa tevfikan küçük sâyile doldurulmasına ve bu maksadın temini için de halkımıza, dokunul- mıyacak şekilde bataklıkları ku- rutma parası tevziine karar veril- miştir. Alınacak * para miktarı çok olmıyacağı gibi senelere de taki sim edilecektir, Ikinci bir içlimada para miktarı karanlaştırılacaktır. Sayılan tedbirleri aldıktan son ra hastalığın vukuumu derhal hü- kümet baytarlığına mufassal ad- resinizle ve hayvan mevcudunuzla birlikte Her. kaymakamlık merkezinde bir hükümet baytarı vardır. Mili serveti teşkil eden hayvanları ko- rumal için bu zevat afetlerle, salgınlarla fedakârane mücadeleyi | olduğu gibi vicdan borcu Türki in ticari münasebatı Iran sefiri Sadık hanın beyanatı n Seliri Sadık han hazretleri, Türkiye - Iran münasebatı hak kında şu beyanatta bulunmuştur. —Türkiye Iran arasında ihtilâfir bir nokta mevcut değildir. Yakın- da ikamat ve ticaret muahe- deleri ikmal edilecektir. Bundan sonra kardeş Türkiye ve Iran ara- sında en mühim mesele iki mem- leket arasında iktisadi münaseba- işafıdır. Ben şahsen bu me- selenin her şeye takaddümen te- mini için bütün mevcudiyetimle galışmakıtayım. Çünkü iktisadi mir noktalarda iki memleketin süratle yapabileceği bir takım işler vardır. Onları şu suretle hülâsa etmek mümkündür. Tibriz - Trabzon transit yolu: Bugün İranın Avrupaya ihracat için en yakın ve en tabii yolu Tibriz-Trabzon transit yoludur. (Çünkü bu yolun haricinde kalan iki yol bir Basra körfezi Umman denizi, Babriahmer yolu ki gayet uzak ve masraflıdır. Diğeri de Rusya ve Batum tarikidir ki bu rası da Rusyadaki rejimin hususi ücarete müsait olmamasından ve gösterilen bir çok müşkülât yü- den İran tüccarları tarafından ir zaman tercih edilmemek- tedi Binaenaleyh yegâne tabii yol Tahran - Tibriz - Trabzon yoludur. İranlılar bu yolun ehemmiyetini takdir ettikleri için Iran dabilinde Türk hududuna kadar muntazam otomobil yolları yapmışlardır. Binaenaleyh Trabzondan hududa kadar esaslı bir yol açılması ve Iran transit eşyasına kolaylık gös- terilm memleket arasında pek mühim bir münasebeti ikti sadiyenin tesisine hadim olacaltır. Bundan başka Türkiye - Iran arasında serian bir hava Yolunun açılması da şayanı tavsiyedir. Ayrıca iki taraf milli bankalarının mütekabilen birer şube açarak münasebata girişmeleri lâzımdır. Türkiye ile Iran arasında ih cat maddeleri üzerine esaslı bazı anlaşmalar ü kündür. Meselâ bizim afyonlar kemmiyeti itibarile çoktur. Fakat Türkiye afyonları da keyfiyet i barile mükemmeldir. Iranda afyon inbi yon meselesinde Türkiye ve İran anlaşarak cihan pazarların müş terek tuttukları takdirde. büyük menfaatler temin edilmesi pek âlâ mükündür. : Bunun gibi daha bir fikrimce her şeye takaddümen il rdeş memleketin — birbirlerini İmesi lâzımdır. Çeşmede tasarruf günü * hazırlıkları ğ Çeşme 25 ( Hususi ) — Mili iktisat ve tasarruf cemiyeti bura şubesi bu günlerde çok çalışıyor. Cemiyet şubesi beynelmil raf günü olan 29 teşrin için hazır lıklar o yapmaktadır. Buradaki memur, esnaf ve halka satmak üzere Aydın incir müstahesillri kooperatifinden (1000) okka incir sakın alınacaktır. Cemiyetle bizzat kadar olan cemiyetin fahri Kaymakam Ihsan ve reis Ahmet Hamdi beylerin faaliyetleri