October 28, 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

October 28, 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

78 Yeşrinicvvel 1952. Garip şeyl Pamuk ucuz, kumaş pahalı! Pamuklu fabrikalarının açılması bekleniyor Adanada pamuk fiatleri, diyer yali nara eyl. AMA 927 senesinde, hariç memleketlere sattığı pamuktan 6 milyon 858 'bin lira ulmıştı, 931 senesinin sekiz. ayinda Alamaya “bunun yarım derecesinde para girmiştir. Bu fark, pamuk fiatlerindeki düşkün lüğü bariz 'bir şekilde göstermek” tedir. İl “Yapilan hesaplara “yöre, 929 senesine nazaran 932 senesinde, manifatura Yiatları yüzde yirmi failadır, Halbuki pamuk fiatları iso yizle otuz noksandır. Şu va- siyet karşısında, Adana Zürral, tibsal ettiği pamuğu ucuza satmış buna karşılık ihtiyacı olan giye” cek ogyası dalın pahalı satın al heri Adana bu senenin sekiz ayında ba ap eşyasına 685 bin küsur lira vermiştir. * Adana gazeteleri bu vaziyetten bahsederken, Adana pamukculu- unun istikbalini Adanada açıla cak olan bez ve iplik fabrikalar rında aramakta. lâfı Afyon. Iranla aramızda bir mark ep ğunız malümata göre dram hükümeti, afyon satışlarında Tür- kiye ile bir itilâ yapmaj ar altına alınmıştır, “Türkiyede de mayıstan itibaren, kanun mucibince, afyon ticareti, afyon müistahsilleri | kooperal intikal edecektir. Her iki memlekette afyon İşlerinin bir teşekkül tarafından idare edilişi, böyle bir itilafın daha kolay bir surette tatbile “edilmesini temin edecektir. “ Türleelram fyon itikâf hulkında beniz resmi mahafilde bir malü- mat yoktur. Bu haberdaha ziyade Iran siyasi mabafilinde mevzun aktadır.. Üzüm a satışı yi Bu sene satış geçen seneden fazladır İzmirde ürüm satışları geçen seneye nazaran fazladır. Mevsim başlangrcmtlan, — 16 Teşrinievel ina kadar, İzmir borsasında yon kilo üzüm satılmıştır. Bundan 22 milyon küsur kilosu hariç memleketlere gönderilmişti Geçen sene, aynı müddet zar fında, İzmir borsasında 10 milyon 14 bin kilo üzerine mun olmuştu. Aradaki farka göre emir bor. sası geçen “seneye nazaran iki mislinden fazla dizim münmelesi yapmıştır. Prenses Helene Bükreşle Bükreş, 26 (AA) — Kader Ajansı, kral ile Prenses arasında yeniden resmi münasebetler tecs- süs edeceğine dair olan haberleri tekzip etmektedir. Dün doğumunun TI inci yıldö- nümünü tesit etmiş olan Voyvoda Michel, Sinaidan Bükreşe va olunuştur. Küçük prens, an prenses Helene ile yemek yemiş ve günü beraber geçirmiştir. Agam, Sahife 5. GÜNÜN HABERLERİ l Suriyede vaziyet Iktisadi güçlük gün geçtikçe urtyor | Urfa, 26 (Hususi) — Suriyede | ve bahusus Halepte iktisadi vazi- yet günden güne fenalaşıyor. Su- riyeden gelen yolculardan alnan haberlere göre, vaktile şarki ve orta Anadolu, İrak, Iran ve Kaf kasyanın kaza: servet temin eden “Suriye ticareti eski par aldığım ve eski ehemmiyetini Büsbütün kaybetmiştir. Ubrasat yapılamaması , alın param muhtelif vasıtalarla o suriyeden gikkarilması, âsayişsizlik yüzünden fena bir'hal alan sadi vaziyetin aslahına inikân görülmemekte ok duğu söyleniyor. Halk endişe içerisindenir. Bü- yil ve umumi bir İkargayalıktan korkuyor. Hükümet “emniyetin teessüsüne her ne kadar çalış” makta ise de halk bir türlü en dişeden yakasını alamıyormuş. Hudut üzerinde teessüs eden kaçakçılık o merkezinin sönmesi dolayısile buradaki ehali kısmen Halebe gitmişlerdir. Bu yözden Halepte esasen mevcut olan işsiz” lik bir misli daha artmışlır. 7300 metrodan.. Almanyalı kadin pilet endam Şiretür bir Eaygazodla ZİDD.matro. Yülcaaliiğe gılarsş, sorudan dipli sukutla kendini atmıştır. Kadın aklini yere taşi: “Bu kadar yökseliten nllan erkekler ipek nadirdir. Resmimizde kadın, ken- dislül “teyjereden #rrdimağa ba zırlamıkan göüliyer Çok yük sekto ği teneffün edebilmek i yüzünde mibediidülkumuzalı maske vardır. Buğday ziraati Herkes kendi buğdayını kendisi yetiştirmek istiyor Avrupa memleketleri hariçten az buğday almak için, buğday yiradtına ehemi t vermektedir. ler. Bu işte en ziyade proğranila çalışın Ttalyadır. Fakat busene İtalya buğday abant ilitiymen hafi “değildir. Bütün yyayretlere vağınen, “dahilde “az buğday elde edilmiştir. Fransa, ihtiyaçtan 1 milyon ton fazla buğday yetiştirmiştir. Fazla kalan miktar Aledeniz mem- leketlerine ihraç edilmektedi Ottava konferansının — “kararı mudibince,” Tnğiltere “kenili ikalo- nilerinden buğday almaktadır. Bun- bir 'dan en ziyade Sovyet Rusya buğ- day ihracatı müteessir soluyor. Almanyada “zahire fiatleri düş- mektedir. Polonyadan mühim miktarda çavdar alınmaktadır. Belçika, Hollanda, İsviçre müm kün olduğu kadar hariçten ax buğday almaktadır. Damping gibi.. Ingiliz Tirasının düşmesi Amerikalılar bundan telâşa düştüler Nev York, 27 — Son ggitnler zarfında “Ingiliz lirası “daha 'bir miktar. düşmüştür. Bu “hel. Ame- rikada endişe uyandırmaktı lgili parasınmı “düşmesi İn malını ucuzlatmıştır. Bu mallar şimdi Amerikada Amerika eşya” sına 'büylik vökabet yapıyor. Mevcut gümrük himaye tarife” lerine rağmen ingiliz. çimento, elektrik ampulu, inşaat levazım Amerika mallarına mektedi rakabet vet Amerikada — yapilan atta hep ingiliz çimento . ğin asıl a ayl gm ilme içindir. Halbuki ingiliz çimen mı kullanılmakla Ameri ini azaltmışlar, bu suretle in miktarı gene Son günlerde tiftik fiatleri gene artmaktadır. Sovyet ticaret mü- evvelki gün piyasadan 3500 balye “tiftik: satın almıştır. Harici meseleler Fransız meclisinde yeni istizahlar Pars, 26 (AA) — Harici me- seleler hakkında wüzkere açik masına “taraftar mebuslar, dünkü 'muvaffakıyetsizliklerine © Yağmen kendilerini mağlüp O mevkinde görmemektedirler. . Franklin Boüillon ile M, in, dün akşam birer istizah #akriri daha verilmiştir. kat mebuslardan bir çoğu M. in “Bouillonun Amerikaya le eden “meseleler “hakkında müşkilât çıkarmak istememesine ve yalnız tahdidi teslihat mesele- den bahse “hazır bulunmasına rağmen 'bu istizah teşebbüsünün muvaffakıyetle neticeleneceğinden şüpheli görünmekte Prusya kabinesi Leipzig âli malikemesi .kararmı verdi Berlin 26 — Von Papen kükü- iş başına geçtikten sonra Prusyadaki | kabineyi — azletmiş, oraya bir fevkalâde komiser tayin eylemişti. Bunun üzerine Prusyada iş bar şında “bulunan Braun "kabine Leipzig âli mahkemesine müraca- atla dava açmıştı Bu dava bitmiştir. Âli mahkeme, asayiş ve intizam bozulduğu tinin ittihada dahil her hangi bir hükümet dahilinde muvakka diktatörlük yapabileceğini, fakat hükümeti azledemiyeceğini beyan etmektedir. Âli mbkeme, 'Pras- yada meşru hükümetin Braon ka- binesi olduğunu kararlaştırmıştır. Bu kararın yeni intihapta kal menin mevkiini güçleşleştireceği ve mühim “bir rol oynayacağı tabınin ediliyor. Sabık Ispanya prenseslerinden Böatriceye ameliyat yapıldı Fortainebleau, (A.A.) — Sabik lapanya prenseslerinden Böntrice'e disit ameliyatı yapılmıştır. muvaffakıyetli bir su- edilmiştir. Tetrika No. 72. Harp zengininin Gelini Büyük milli roman — Allah aşkına dışarı çik; bir bahane bulup bu adam “buradan çek; şimdi düşüp bayılacağım! Dükkândakiler de bika kalmış- dari, Madam, kendini toparlamağa muvaffak “oldu. “Derhal, kapının örüne seğirterek “etrafa bakınır- ken Cevdet efendi ile burun bü- yuna gelmesinimi?. — 'Ne war, mürudidem, meara- yorsun “burada? Madam, son derece hiddetlen- miş gibi, gözlerini dikerek, soluk soluğa cevap verdi; — Ne oluyoğ? Kabahat işler dim yoksam ayıp bir şey yaptım? Burası bakkal dükkânı değil mi? — iyi amma hani sen bugün, aşama kadar karyolamda yere gitmiyeceğim açıp havaya kaldırarak, mukabele eti — Benim evde, sönin şato gibi hizmetçi yok, uşak yok, ahçı yak... Isteyorsun aç oturayım, yemek almayım? Cevdet efendi, yelkenleri suya indiri — Anam babam, birşey dedi imiz yek. İşim düştü, şarada bir tüccara uğramıştım da, otomobile binerken... — Paröleui, Çetest rudicüle)i; — Kızma şekerim, galiba bir hata etmedik. (Das ist absehcalickt).. — Allah aşkına gene ermenice tutturma; biliyoruz, yedi “düvelin lisanına aşinasın. Cevdet efen- — Parası ile değil mi? Alırız aslanım. — sma şimdi. — Hoppala... Şimdi “olurmu yabu ? Yazıhanede bizim ortak bekliyar, “ihtimal “dokuz doğurur yor. — Senin ortak “beklesin, ben bugün istiyağum, — Sana söz: Yalanım varsa yalnız. cemariyelevvelimdlen değil, silkademden , ilhiccemden de başla, Yarına kadar müsaade . — Öyleyse, yarın saat kaçta ? — Sen kaçta istersen gözümün elifi, Öğleyi geçir de birde mi mi, üçte mi, kaçta olursa — Parole? — Kahroll Deme be, insafsız, Cevdet efendinin koluna rek, caddede sürükler gibi. dü, Tepebaşına doğru yürüdüler, Hani, “Cevdet “efendi de, ma- damını kollamak, evinin etrafinda, dolaşmak teşebbüsüne bin «kere pişman, olmuştu. Bu “fikir de mereden aklına esniişli diyeceksiniz. O gece, operetin kapısmdan çikarlarken madam, kistik bıyikl ve şapkalı bir mösyöye, selâmını inde etmiş, ve (Benim uzuk tan dik!) diye araya Tükırdı karışt yük öişikini kuşkulandırmıştı. Bu mesele, o gün yazhanede, leye kadar Cevdet efendinin piece — Acaba benimki, üzerime başka bir gül mü koklayor?'diye işine bir ukte düşmüştü. Işi gücü “barükmış, yçayrı “ihti Muharri yari, sevgilisinin evinin çivarım teftişe gilrvermişti. Cevdet efendi, (Perapalaslın Önüne gelince gözüne ilişen ilk arabaya iseslendi, — Oğlum, beni acele Eminö- sine bırakl “diyip faytona atladik- tan sonra, canamına yılışa yilışa ellerini sallaya sallaya gözden nihan oldu, Şişlide, Ecmel Vamık beyin apartımanındaki telefonun zili galmakta devam ediyordu. Hizmetçi duymadığı için Suat hanım, yarı çıplak kendini yatak tarafı üryandı.. Telefona koştu. — Allol, Burada... Ha, siz misi- niz Kamerüddin Necat bey? “Yarım ağız: , işimdi meşguldür. Suat hanım, con gündür Ecmel Vamik beyin apartmanında idi. On günün işinde, on senelik kadar emiş kamış olmuş, xmubiti kendine benimsemiş, deta evin hanımı makamına girmişti Suat, telefonu kapadıkdan sonra gene odasına döndü; yatağının üstüne oturdu, gözleri “dalgın, dudakları mütebessimdi. Bir müğdet ayaklarını sallayıp, durduktan sonra birden siçrayıp kalktı. “Lavabonun önüne geldi. Biraz saçlarmı topladı. Gözlerine sürme, yanaklarına alık, vücudu- na lavanta slirdü. Elân gece kandili yarıyordu. Onu dn üfledi. “Aynalı Bolapta, biraz kendini seyrettikten sonra gene yatağının üzerine uzandı. Hizmetci, çay, * süt ve kahvaltı getirmişti. «Karyolanın yanına «bir masa çekerek üslüne koydu. Buvesnada, Ecmel Vamik “bey içeriye giri Arkasmtla pijmma vardı, Tarâle: ln saçlarını tarıyordu, Sunda hitap etti — Machöre, haberimiz yok, sant on buçuk olmuş. — Sana telelone ettiler. Ka marüddin Necat dedikleri v so- gok'herif, Meşguldür diye savdım, Ecmel bey, dudaklarım “büktü: — isabet © etmişsin... (Hall löktrik kuranı gelmedi galiba? Düğmeyi çevirdi. Lamba yan- rdu. Söylenmeğe başladı: — Bozululuk yalnız bizim tee bizatta değil; bütün apartmana kuran gelmiyor. Karyolanm “yanındaki işezlonga oturdu. Çay fincanna süt kayar ken sordu: — Gazeteler nerede? Bugün, öğleden sonra sadrıâzam paşayı dn göreceğim. — Yemekte “burna mısın? — Bu gidişle zannederim. — Rica eierim, elektrik için telefone etmeği unutma. Belki alışama Fahiman, Muallâ filân gelirler. “Vakit, nerede? Ecmel, sofadan gazeteleri ge Girdi, “ Vakit , i Suada verdi; kendisi de başka bir gazete aldı ve okumağa daldılar. (Arkası var) 29 Teşrini Evvel Veremle MÜCADELE GÜNÜDÜR