31 Ekim 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Ekim 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Teşrinievvel 1293 Sahife 3 “Komşumuz Sovyet cumhuriyet- AKSAMDAN AKŞAMA lerinde neler oluyor? Fransız menabii Sağırlara ses Türk münevverlrinin . ekserisi işittiren bir alet i ii ipi < ub ma e e V şi iii Şehir meclisi | Posta vapurculuğu | Büyük bayram | sür hari bini — — il ii ii emvali İran a Yarın çün: cü Devletin eline geçince Dala pa rlak ml ba Güneş vasıtasile gece fenviratı yapılacak mı?| Komşumuz Rusyada pek dikkate gayan hadiseler cereyan etmek- tedir. Bunlardan bir kaçını dercediyoruz: | Sağırlara müjde âlim, sagırlara ses meğe mahsus yeni bir alet keşfet- ir komisyon, bu aletin olduğunu tasdik eti yeni keşif, Sovyet fabrika: larında teksir ile imal olunacaktır. den istifade! Güneş kuvvetir Taşkent Geophy. e sine mensup âlimler, “Güneş evi, isminde bir ev inşa e Bu evin ısınma, ele Soğuş tertibatı münhasıran güneş- ten alınma kuvvet sayesinde işle- mektedir. Evin kazanı ve hama- mıda, keza, güneş kudreti i kaynayıp ısınmaktadır. Aynı kud- retle buz yapan birde dolap ve pompa da ikmal olunuyor. Pek yakında, Taşkentte büyük bir âlimler ve teknikçiler kongresi toplanacak güneş kudretinin geniş mikyasta kullanılması çarelerini araştıracaklardır. Yeni bir mahrukat maddesi! Schistes (— şister ) tabir olu man arduaz cinsi bir madde, son zamanlarda, Rusya'da ge- niş bir kullanış sahası bul me.lur, Bu madde, Sovyet cumhuriyetlerinin bir çok yerle- rinde, - ez cümle şimdiye kadar kömür ve petrol çıkarılan taraf larında - külliyetli miktarda istih- sal olunmakta; lokomatiflere ve elektrik istasyonlarına kadar muh- telif nakliyat ve sanayi şubelerinde kullanılmaktadır. Bu “şister terbiye edilerek cinsi iyileşti ektedir. İçinden o kimyagerlik in faydalı gazler de çıktığı için, aynca istifade temin eylemektedi Bundan sokak kaldırımı yapılnc: pek elverişli oluyormuş. 1929 senesinde bu sanayi 3,5 milyon ruble sermaye tahsis edilmiştir. Geçen sene, bu ser- maye 11,5 milyona iblâğ edilmiş» tir. Bu sene 25 milyona çıka caktır. 1930 de ancak 30 bin ton “şis- ter, çıkarılmışken, geçen sene 150 bin. tan istihsal “edilmiş: Bu sene 600 bin kadar istihsal olun- ipası umulmaktadır. Şister, dünya yözünde / mıktarı mahdut olan petrol ile kömürün mühim bir yardımcısı hâline gelmiştir. Hkinci bir Filistin) Rusya'da da resmen bir yahudi vatanı ihtas olunuyor. irohidjan içtima devresine başlıyor Yarın şehir meclisi üçüncü sene içtima devresine başlıyor. Kenunen bu içtimada riyaset divanı ve encümenler yeni baştan intihap edilecektir. senedenb; vazife etmekte olan şehir meclisi daimi enclimen azasının bu. seneki içtima devresinde değişeceğini ve yerlerine diğer arkadaşlarının. seçileceğini yat yordu. Bizim yaptığımız tahkikat | meticesinde bu haber doğru deği İ dir. Daimi encümen âzalığı, her Şeyden evvel belediye işlerinde derin bir vukuf ve ihtisasa müte- vakkıf bulunmakta ve şimdi daimi bütün belediye işlerini yakından kavramış bulunmaktadır. Belediye işlerinin selâmeti için yerl diğerlerinin. Ziraat bankası içtima! Ziraat bankası, umumi heyeti bu ay nihayetinde o Ankarada toplanacaktır. Istanbul ziraat ba kası nanıma, kongrede gümrük ve inbisarlar vekili Rânâ beyle mebusu Selâh Cimcoz. bey bulunacaktır Şehir içindeki kulübeler Ahşap bina inşaati menedildiği halde yeni açılan bazı caddelerin kenarında kulübelere, salaştan r. Bele- diye hiç bir ruhsatname alınma: dan yapılan bu kulübeleri yavaş yavaş ortadan kaldıracak, burada oturanları medreselere ve & umumi binalara yerleştirecekt verilen bu Filistin, ihtimal yeni bir isim olacak ki, aradık, yerini haritada bulamadık. Fakat, Sov- yet neşriyatında okuduğumuza azaren, inde olduğu gibi, Birobican'a da akın jakın yahudi Bbm) ami gitmekte; orasını, kendi nam ve hesaplarına millileştirmeğe çalış- maktadırlar. Yeni Filistinde bir çok muhtelif cins sana, ve ziraat havzaları asıl memleketin alık ve kerestecilikte imiş, Rusya dahilinden, Birobican'a senevi bir kaç bin musevi bicret etmektedir. Meselâ, bu senenin ilk beş ayında 4500 yahudi vatanlarına gitmiştir... Ecnebi memleketlerden, ezcümle Ameri- İ kadan da yüzlere yahudi | mekte buraya yerleşmektedir. Bu memlekette, / yahudi temin edilmek içi Harsi cihetlerde ona göre tanzim olunacakmış. tesisatı iş; fakat encümen âzası iki seneden beri | ger | ekseriyeti | vapurcular ne yapacaklar? Vapurcuların e kadar yapurlarını — satmak için hükümete beyanname | verme diklerinden bahsetmiştik, posta vapurculuğu devlet inhisarına geç- tiği zaman, vapurculerm ne ya pacakları merak edilmektedir. Bunlardan yelkenci zadeler, inhi sardan sonra çalışma tarzlarını tesbit etmişlerdir. Aldığımız malümata göre yel- Me um İskenderiye hattına vapur işlet meğe karar vermişlerdir. Diğer küçük vapurcular, kanun. müddetinin © uzatılacağını ümit etmektedirler. Bunlardan bir kısmı vapurlarının hükümete satılmasma taraftardırlar. Fakat satış şekline itraz etmektedirler, Bıçaklı yankesiciler Bir şoförü soymak isterlerken yakalandılar Nişantaşında iki tane bıçaklı iş başında yakalanmış» Şoför Rasim efendi. isminde birisi evvelki gece Nişantaşında otomobilin içinde uyurken uyku arasında bir gıdıklanma hissetmiş ve birdenbire uyanmıştı Rasim efendi. güzüni yanında bir adamın kendi ceple- Fini karıştırmakta olduğun görmüş- uyku sersem! bu vaka karşısında evvelâ şaşalamış, ve biraz sonra kendisini toplıyarak cebini karıştırmakta olan adamın bileğini yakalamışlır. Bu sırada otomobilin yanına bir adam daha yaklaşarak cebin- den bir bıçak çıkarmış ve sesini çıkarmaması için Rasim efendiyi #ehdide başlamıtır. Rasim efendi. bıçağı görünce bağırmaya başlamış, polisler yetiş- | mişler, bu iki zorbayı bıçak larile birlikte yakalamışlardır. Yapılan tahkikata bunların maruf sabıkalılardan «yankesici Receple arkadaşı Hasan oldukları anlaşılmıştır. ABONE ücretleri Türkiye Bene SENELİK 1400 kurup 2700 kuruş GAYLIK 750 > 1450 » 3 AYLIK 400 » 800 » | JAYLIK 150 » — 44 - Abone deretleri doğrudan doğruya AKŞAM. ilmi namına, gönderilmeli. Adres tebdili için. yirmi baş ke raşlu pul göndermek Bözrıır. Pecep 1 — Ruzülmzr 179 5. mak Güneş Öğle indi Akşam EMAZ 20 650 sal Nİ tesidi için tedbirler alınacak Cumhuriyet bayramının gelecek ne daha parlak ve halkı daha ziyade eğlendirecek bir şekilde tesit edilmesi için şimdiden bazı tedbirler alınacaktır. Gündüz geçit resmi, gece ten- viratı gibi. resmi ve nim resmi tezahürlerden başka dini bayram- larda olduğu gibi bu bülyük mil bayramda da hallan ve bilha: çocukların eğlenmesi için tertibat alınacaktır. Dini bayramlarda ma- balle aralarındaki bayram yer- lerinde üç dört gün süren salın- cik, atlı karınca gocuk eğlencelerinin Cumhuriyet bayra- nda da kurdurulası düşünülüyor. Fakat bu salıncakların bir gün kurulması, salıncakçılar için büyük ve külfeti mucip olacağı in şehir meclisine verilecek bir takrir ile cumhuriyet bayramında kurulacak salıncak ve sair eğlen- resim ak bayramlarda olduğu gibi devlet demir yollar nın şimendifer bilet ücretlerinde tenzilât yapılmasının da temini için alakadar makamlar teşebbü- Satta bulunacaklar bu suretle Is- tanbul veya Ankaradaki merasime iştirak etmek arzusunda olanlara kolaylık gösterilecektir. Kömür günü 8 Teşrinisanide Zongul- dakta tesit edilecek Zonguldak | Halkevi, kömür havzasında ilk kömürü bulan Uzun Mehmet hakkında tetkikat yapıyordu. Son günlerde Hale; zeisi Mithat Akif beyin riyasetin- deki bir komisyon, Uzun Mehmet ve kömürün tarihçesi hakkındaki tetkikatını ikmal etmiştir. tetkikata göre, Havzada kömür bundan tam: 103 sene, evvel, Uzun Mehmet tarafından bulunmuştur. Kömürün bulunuş tarihi de 8 teşrinisaniye tesadüf etmektedir. Zonguldak halkevi 8 teşrinisani gününü uzun Mehmet günü ola- rak kabul etmiş Bu münasebetle, 8 teşrinisani günü Zonguldak havzasında uzun Mehmet © hakkında merasim yapılacaktır. Halkevi bu hususta bir program yapmıştır. Program mucibince amele, ilk kömür ame- lesi olan uzun Mehmet hakkında tazahüratta bulunacaktır. O gece sinema | binasında - konferanslar verilecektir. | Netiçede pek garip bir man- zara sas olmaktadır” Edebiyat ve umumiyetle fikri- yatımızın dolayısile fransız üslübü tesirinde olduğunu bir tarafa bıraz kalım. Fakat, bazı yerlerde, doğ: rudan doğruya Fransız prop: gandasının tam tesirinde kalıyo- ruz: Bizim Anadolu ajansı, Fransız ajansı olan Havas'dan aldığı tel grafları, hemen öylece terceme ve neşrediyor. Halbuki, bu tek grallar, beynelmilel | hadiselerin sırf fransız noktainazarından gö- rünüşüdür. Onun için, Anadolu ajansı imz neşredilen telgraflarda, — türkiye ileri, her beynelmilel mesele ve kon feransta, evvelâ fransız başveki- inin nutkunu, yabut Fransızları fikrini öğrenir. Halbuki kendi ajansımızın imzasile neşrolu- nan telgraflarda, biz, evvel emi her mesele hakkındal nokai nazarımızı ö pF mak, bitaraf bulunabilmek iç #ransız ajansından terceme ettir ğimiz. nisbette diğer ajanslardan da tereeme edilmelidir ve menba gösterilmelidir ki, efkârı umumiye- de tam ve yazik bir ila buse gelsin. ır, sekiz sinemada, i cumhurunun oğlunun. evlenme merasimini seyrediyoruz. Mösyü Lebrun'un oğlu, biz Türke leri bu kadar alâkadar mı ediyor? Bütün sinema vekayii de, hep fransız başvekili, fransız reisicum- buru, lânkal diğer bir eenebi siyaset rehberi ağzile ve suretile perdeye aksediliyor. im balk, bunları ve seslerini İsmet paşanın sesinden daba iyi tanıyor. Türk ajansından ve sinemacılı- ından uyanıklık, canlılık bek- deriz. (Va - Nü) Alacak yüzünden Karı koca borçluyu yaraladılar Kasımpaşada İsmail isminde birisi ayni mahallede oturan diğer bir İsmaille alacak yüzünden kavğa etmiştir. Kavğada İsmail cebinden bir ustura çıkararak alacaklısı Ismailin bileğine saplamış ve damarlarını kesmiştir. Be sırada lsmailin kanısı Cam feza ismindeki kadında gelip kavgaya — karışmıştır. Kocasın dan sonra Canfeza da yerden büyük taş alıp yar il kafasına vurmuş ve büyük bir yara da açmıştır. Gürültüye polisler yetişmişler, yaralı İsmail ha mış, kavgacı Ismaille ka feza yakalanarak evraklarile bi likte adliyeye teslim edilmişlerdi & Sülukaleli Ame Bıktık bu göçebelikten beyciğim, biz de artık medeni istiyoruz. | Bunun için de Vali beyoiğime arzahal göLürüyorun ki bizim zmaballaya olektrik, havagazı. |. Telefon, radyo, terkosu. diyel., “Tramvay, otomobil, getirsin | A.B. — ilepsi işl amıma çeribağaş olomabilden yazıeçla?. n Amca bey? — Nofusumuz eksisi AR