11 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Alışam 11 Teşrinisani 1932 Şehir meclisinde Gazi köprüsü ve Üsküdar tramvayı Muhiddin bey dün mühim izahat verdi Istanbul umumi meclisi dün top- lanmıştır. Gazi köprüsü ve şehir silanı meselesi müzakere edilirken raretli münakaşalar. olmuştur. Âzadan Mehmet Ali bey Gazi köprüsünün ne şekilde yapılaca- Eını asmamı yoksa ayaklımı ola" cağını sormuştur. Bunun üzerine belediye reisi Muhiddin bey şu izahatı vermiştir: stakbel şehir plânında limanı Haliçte yapmak düşünce- sile Gazi köprüsünün asma olması 40 milyon Limanın Haliçte olup olmaya: cağı omeselesini (tetkik ettik, Bu da imkânsiz.. Haliçte yapılan sondaj neticesinde 35 metroya kadar hep çamur çıkmaktadır. Buna nazaran burada vapurları yanaşması için rıltım yapılamaz. “Anterepo ve ardiye için de Haliç sahilleri müsait değildir. Çünkü bu sahiller pahalıdır. Liman için ucuz yer ister, Bizde asma köprü meselesine yanaşmadık. Şehrin haricine yeni baştan yapılacak bir liman Haliç- ten daha pahalı olmayacaktır. Bundan fsonra azadan Tevfik Salim paşa söz almış ve demiştir ki: — Fen heyeti müdürü Ziya bey köprü ile şehir plânı arasında münasebet yoktur dedi. Buna aklım ermedi. etanbul şebri s0- senelerde parasini uluorta toprağa gümüyor. Apartımanlara milyon- lar gitti, Bunlar hep pilânsiz inşa ediliyor. Madam ki bunlara mani olamıyoruz. Barı Gazi köprüsünü biz plâna uygun yapalım. Muhiddin bey — Bizim yapa cağımız köprü dubalar üzerinde seyyar olacaktır. İstenilen yere götürülebilecektir. Plân Tevfik Salim paşa — Gazi köprüsü şimdiki halde dursı Çünkü henüz şehir plânı yı | mamıştır. Kanalizasyon meydanda. plan | yapılmadan işe başladık. Para boşa Muhiddin bey — gehiremini bulunıyo, hep Unkapanı köprüsünün üstün- den gelip geçmeği menediyoruz. Tabii bu vaziyette köprü kalaba- hile olmaz. Sonra yeni köprü inşa edilince üstünden tramvay geçirmekle tabii daha kalabalık olacak, o zaman nakden beyoğluna daha kolay çıkalaçaktır. Fatih yangın yerinde birde sebze hali yapılacaktır. Sebze ve meyveler bu köprü- den beyoğluna nakledilebilir. Bundan sonra Üsküdar tram- vaylarının — meselesi — konuşuldu Muhiddin bey: | — Üsküdar tramvayları önü- müzdeki | hazirandan — itibaran Işliyemiyecektir. Bu hale mah- İümdur. Yeniden muavenet ede- bilirseniz. tramvaylar işliyebil Şirket üç sene içinde 267 binli Açık vermiştir. Şirkete bu seneki açığını da verecek misiniz? Yoksa buradaki hatları temdit ile daha başka kazanç menbaları mı arıya- lum. dedi. Bu mesele için bir komisyon töşkiline karar verildi. Müzakere bitti. i m Bu Sabahki 'Teleraflar Herkesin bir soy adı olacak Dahiliye vekâleti bu hususta bir kanun lâyihası hazırlıyor Ankara 11 (Telefon) — Dahiliye vekâleti bir Soy adı kanunu lâyihası hazırlamaktadır. Lâyihanın kanunun geçilmesinden altı ay sonra herkes kendisine bir âile adı bulmağa ve bu adı nüfus kütüğüne yazdır- ihtiva ettiği esaslara göre mağa mecbur tutulacaktır. Bu adların bir şahıs adı, tarihi bir ad veya yer olmasında mahzur görülmiyecektir. Yalnız adı kullanacak adam ve olan alâkasının vesikalarla ve yurd adlarile alâkadar €v halkının © adle isbatı lâzımdır. Türk milli tatbikine | | nılması menedi Yalnız ilk tatl edilebilmesi içi konulacaktır. Ali bey değ Aile adı alana meselâ bayraktar , Ali bey bayraktar oğlu denilecektir. ananesine ve göreneklerine günün medeni isteklerine uygun olmayan adların kulla” ilecektir. Ayrı evlerde oturan sileler isterlerse müşterek bir aile adı isterlerse ayrı ayrı ad alabileceklerdir. bil adlarının birbirinden ayırt iki benzer addan birine bir işaret oğullarından Roosevelt Avrupaya gelecek Iktisadi buhrana karşı tedbir alınıyor Londra 10 (Hususi) — Ameri- kada reisi çumbur intibabının verdiği netice dünyanın mubtelif memleketlerinde muhtelif surette karşılanmıştır. Bu neticeden Al manlar memnun olmamışlardır. Çünkü M. Hoover öteden beri Almanyaya müzahir buluniyordu. Fransızlar. bilâkis memnüniyet gösteriyorli Cemiyeti akvam mahafilinde Amerikanın Cemiyeti akvam daha sıkı temasta bulunacı hattâ cemiyete gireceği ümit Posta vapurculuğu Iktisat vekâleti yeni lâyihayı hazırlıyor Ankara 10 — Posta vapurculuğu kanununda yapılacak tadilâtın esasları hazırlanmıştır. Yakında beyeti vekileye verilecek, orada tetkik edildikten sonra meclise gönderilecektir. Tadilâtn başlıca esasları şunlardır : Vapurcular Gay zarfında posta vapurculuğu yapacak bir şirket teşkil etmekle mükellef tutulacak- lardır. Bu şirket Seyrisefainden ayrı olarak milli kapotajımızı temsil edecek, hükümetin göste- receği iskeleler arasında vapur işletecektir. Gerek Seyrisefainin gerekse yeni şirketin tarifeleri iktisat vekâletinde tarafeyin mü- messillerinden mürekkep bir ko- misyon tarafından tesbit olunacak ve seyrüiseferde bu tarife bi kaydü şart tatbik edilecekti Lâyihanın diğer maddelerinde şirketin bundan sonra mübaysa vapurların evsafı şeraiti esi ve yolcuların. esbabi irahati meseleleri hakkında ka- kayıtlar bulunacaktır. Iktisat vekâleti Seyrisefainin de vaziyetini tetkik ederek bu mü- masrafla idaresi için icap eden aktar, ve tekemmülü tedbirleri Bugünkü hava Havalar biraz düzelmeğe yüz tutmuştur. Civardan gelen malü- | mata mazaran bir çok yerlerde havalar açmıştır. Yeşilköy rasat merkezi bugünkü hava hakkında şu malümatı ver- mektedir: Bugün hava bulutlu ve şimal istikametinden mutedil rüzgârl olarak geçecektir. Hava tazyıkı 770 milimetredir. Dün en fazla sıcaklık 17 enaz 12, bu sabah saat yedide 14 derece idi. edilmektedir. Amerikalılar iptida içki sağının kaldırılmasını lar, Demokrat fırkası Susta taahhütte bira ve ya bekliyor- bu hu bulunduğundan az İspirtolu şarapla Satılmasına o müsaade | edilecej tahmin olunmaktadır. Bundan sonra iktisadi buhranla mücadele geliyor, yeni reisicum- hur etrafına bir çok mühim ma liyecileri toplamıştır. Alınacak tetbirler bunlarla birlikte karar- Jaştırılacaktır. Vilâyetler Husuşi idare bütçeleri üçte bir indi Ankara 11 (Telefon) — Dahi- liye vekâleti hususi idarelerin pa vaziyetlerini ehemmiyetle tet- kik etmektedir. Bundan evel 50 milyon lira kadar tutan bu ida relerin büdçelerinin yekânu üçde bir derecesinde inmiştir. Vaziyet Ankara, 11 (Telefonj — i tetkik cemiy Gazi mükâfatı parası, cemiyet kütüphanesine sarfedilecektir. Ziraat işleri Buğday satın alınması usulü genişletilecek Ankara, 10 — Köylüden bug” day satın alınması hakkındaki kanun bu sene tamamen tatbik edi . Kanunun tetbikinden gok iyi neticeler alınmıştır. Gelecek sene diğer bir çok vilâyetlerde bu kanun tatbik olunacak, bunun ii Silolar, ambarlar vücuda getirile- cektir. Bu sene satın alnan bug- daylar muhafaza edilmektedir. Ziraat Vekâleti bundan başka pirinç zeriyatırın inkişafı için de bir lâyiha hazırlamağı kararlaş- araştır. Vekâletçe yetiştirilmekte olan bağ çubuklarının bu sene bağer- lara mecanen değil, küçük bir bedel mukabilinde verilmesi dü- şünülmektedir. Bunun için de bir lâyiha yapılacaktır. Yeni nüfus lâyihası Ankara, 11 (Telefon) — Ye nüfus lâyihası üzerinde dah e vekâleti tarafından yapılan tet- kikat bitmiştir. Lâyiha yakında vekiller heyetine verilecektir. Reisicumhur işe başlamazdan evvel Londraya gitmek istiyor. Relsicumhur Avrupadaki yeni si- yasileri tanımadığından bunlarla tanışmak için bu seyahati yapa caktır. Reisicumhur 4 martta işe başlıyacalır. Son haberlere göre mebusan isinde âzanın yüzde yetmiş beşi demokraltır. Âyanda âzanın yüzde elli dokuzu demokrat, otuz beşi cumhuriyetçi, mütebakisi çifçidi Silâhları bırakma Ingiliz hariciye nazırının mühim bir nutku Londra 11 (Hususi) — Ingiltere hariciye nazırı sir Jhon Simon avam kamarasında mühim bir nutuk iradetmiştir. Hariciye nazırı nutkunda silâhları bırakma mese- lesinden bahsetmiştir. Sir Jahon Simon, Almanyanın müsavilik istemesinden bahisle Versay muahedesinin Alman; İ silâhlarnı temdit eden beşinci lının değiştirilmesi, bunun yer bütün milletlere şamil olacak hür kümler — konması lâzimgeldiği | söylemiştir. Yalnız bu tatil için almanyanın silâları azaltmak halkında diğer milletler tarafından kabul edile- cek hükümleri kabul etmeği & ahhüt eylemesi ve yeniden silâh- lanma niyetinde olmadığını bildir. mesi lâzımdır. İngiliz hariciye nazırı bu usulün Avusturya, Macaristan ve Bulga- ristan hakkında da tatbik edilmesi i söylemiş, sonra “Bu meseleler etrafında Alman- ile müzakereye | girişmek imdır.. Almanya — olmadıkça hları bırakma meselesi halle- dilemez. Bu sebeple İngiltere, Almanyanın da konferansa iştira kini temine çalışıyor. Bu hafta sonunda Cenevreye giderek bu hususta müzakereye girişeceğim.,.,, | Fevzi paşa Edremitte Edremit, 10 — Büyük erkân harbiye reisi Fevzi paşa hazretleri Edremide vasıl olmuş ve parlak surette istikbal edilmiştir. Müessif bir vefat Paris, 10 (A.A) — Moskovadan gelen telsiz, madam St in vefat etmiş olduğunu bildirmekte” dir, Talebenin sıhhati Kızıl vakaları münasebetild maarif idaresi tedbirler alıyor Son günlerde ötede beride kızıl vakaları görüldüğünden hastalığın önüne geçmek üzere tertibat alınmıştı. Bu meyanda maarif müdürlüğü de mekteplerde hasta- lığın sirayetine mani olmak için bütün mekteplerde talebeye kızıl aşısı yapmağa karar vermiştir. Diğer taraftan maarif idaresi mektep talebesinin hariçteki sıhhi vaziyetlerile de yakından alâkadar olmaktadır. Bu hususta maarif müdürlüğü tarafından bilumum mekteplere yeni bir tamim gönderilmiştir. Bu tamime nazaran bundan sonra mektep idareleri hergün yapılan yoklamada mektebe gelmediği anlaşılan talebe hakkında derhal tahkikat yapacak ve evine adam gönderip | talebenin niçin gek ini öğrenecektir. Talebe- hastalık © dolayısile mek tebe gelmediği anlaşılırsa derhal bu talebenin evinin adresi maarif idarsine bildirilecektir. Maarif idaresi talebenin evlerine doktor göndererek sıhhi tedabir alacaktır. Bu suretle hastalığa yakalanan talebenin gerek ev halkına ve garekse mektepte diğer talebeye hastalık aşılamasının önüne geçi” lecekktir. Sahte yaver 4 ay 15 gün hapse mahküm oldu Kendisine riyaseticumbur yaveri süsü vererek dolandırıcılık mağa kalkışan Hüseyin Fikri ile arkadaşı Fahreddin ve Fatma Tarçın hanımın o muhakemeleri dün hitam bulmuştur. Muhakeme- leri neticesinde Hüseyin Fikri 4 ay 15 gün hapse mahküm olmuştur. Kendisini tevkifhanede bu müd: deti ikmal etmiş olduğundan der- hal tahliye edili Arkadaşı Fahreddinle Tarçın beraet etmişlerdir. Alman kabinesi Von Papen müzakerelere devam ediyor Berlin, 11 (A.A. ) — Başvekil von. Papenn milli bir temerküz kabinesi teşkili için küçük fırka- larla yaptığı müzakerelerin neti cesiz o kalması o üzerine sağ cenaha mensup büyük fırka larla müzakereye girişmeğe me- mur edilmesini reisicümhur Hin- 'denburgtan talep edeceği bildiril mektedir. Von Papen bu müzakerelerde de muvaffak olmassa yeni Rayiş- Alman hükümetinin idaresine ait bazı islâhat esaslarını hazılaya” caktır. Bu ıslahat bilhassa müfrit ko- münist ve faşist fırkalarını kuv. vetten düşürmek için intihap usu- line ait olacak Memurin lokantası Inhisarlar Umum Müdürlüğü binasının üst katında memurlara mahsus bir lokanta açılmıştır. Bu lokantada memurlar için 23 kuruşü Çocuk Dünyası YO-YO Müsabaka kuponu