20 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

20 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

20 Teşrinisani 1932 Berlin mektupları Almanyada yeni yapılan intihapların neticeleri Vilâyet meclisi intihabında da komünistler epice yer kazandılar Berlin, 14 (Hususi) — Geçen haftaki Reichstag intihabı üzerine gönderdiğim mektupta “Almanya komünistliğe doğru mu sürükle- niyor?, diye sormuştum. Bu haf- tanın tecelliyatı bu sualime cevap verdi: Almanya komünistliğe doğru gidiyor. Hem de oldukça haz Bu hususta bize en doğru fikir verecek olan şey yapılan intihap- ların neticeleridir. Geçen hafta Almanyanın her tarafında Reic- bstag intibapları yapılmıştı. Bu pazar günü de tekmil Saksonyada vilâyet meclisi, ve serbes şehir Sübeekde de halk idaresi meclisi intihabı yapıldı. Bu sene içinde Almanyada yapılan intihapların bu beşincisi olduğundan, balk artık bıkmıştı. Bugünden intihaba iştirâk eden lerin mıktarı geçen haft zaran daha azdı. Bunun yapacağım mukayesede rey mık- tarlarını değil her fırkanın inti- | bapta kazandığı reylerin yüzdeki nisbetlerini ele alacağım. bir kere Hitler azalınakta devam Yani geçen haftaki milli sosyalist fırkası telâfi edemedi... Acaba bu fırka, artık (o yüksek noktasın- dan aşağıya düşmeye mi başladı? Bunun şimdiden kati olarak yemezsek de kuvvetinden çok kaybettiği muhakkaktır. Geçen haftadan beri Hitler taraftarlarının zayiatı şu nisbelte- dire Saksonya hükümetinde: Leipzig şebrinde geçen haftaki Reichstag intihabında | verilen reylerin yüzde 27,7sini kazanmış» ken, bu defa verilen reylerin yüzde 24.1 ini alabildi kaybını reylerin yüzde 33,2 sini kazanmı ken ba sefer yüzde 29,9unu, Pla- wen gehrinde, geçen haftanın yüzde 49,8 nisbetine mukabil, bu vr bu defa yüzde kazanabilmiştir. Sosyaldemokratlar da her taraf ta kaybetmiştir. | Kazandığı rey miktarı 33,1 ini Geçen sene | Busene Leipzik o 33,6 417 Dresden — 30,4 6,9 Glamen — 159 24 Chemitz | 275 23 Lübech | 378 36,3 Bu suretle mutedil markisistler | kaybederken müfrit marksistler, yani komünistler hemen her ta- | rafta kazanmışlardır. | | Her sene rmuntazaman kuvvet- İ lenen, ve 1939 senesinden beri yapılan her intihata gittiğçe dal fazla rey kazanan bu fırka hafta içinde de yeniden kuvvet Şehirler kazandığı yüzde rey nisbetleri Geçen hafta bu hafta Laipzig oo 217 229 Dresden o 159 172 Planen diz 05 Chemnitz o 221 (O 227 Sülech M7 M9 Bururetle komünistler bir kaç adım daha ilerlemişlerdir. Aceleci âni bir ilerleyiş değil, fakat mun- tazem ve muttarit bir ilerleyiş. Korkarımki, bu Almanyanın istikbalini gösteren bir işaret olmasın. Erzincanda böcekçilik yeniden canlanıyor Erzincan, 16 (Hususi) — Bi zamanlar Erzincanda ipek bö: yetiştirmek mühim bir sanat idi Binlerce halk bu işle geçinirdir. Umumi harbın iptidasından sonra nihayet hiç hükmüne girdi, Son zamanlarda bu işi yeniden canlandırmak için çalışılıy maksatla Erzincanda bir böcekçiliği ri açıldı. Mektep büyük bizmetler görüyor. Mektep müdürü Faik beyin | teşvikile marangoz Salih efendi tarafından yeni bir filatör aleti yapılmıştır. Âlet tecrübe edilmiş ve çok muvafik bulunmuştur. Bursa ipek böcekçiliği enstitüsü de âleti çok muvafık bulmuştur, Âleti memlekette ilk defa bü- yük bir muvaffakiyetle kullanan bir zat günde on saaf çalışmak İm İİİ İn Erzincan Erzincan böcekçliik mek- o ziraat tebi müdürü müdürü | Falk bey Ekrem bey, gartile 115413 denyasında yövmiye 850 gramdan bir kiloya kadar ipek çıkarmıştır. Bu ipekler Bursa ipek böcekçiliği entitüsünün tak dirine mazhar olmuştur. Dresden şehrinde geçen hafta | almışken | ancak Londra hayvanat bahçesindeki arslanlarla kaplanların yeni ve çok güzel resimleri çekilm — Arslanlar ve kaplanlar Yukarıda Beşrettiğimiz bu resimlerden biri dişi bir arslanla iki yavrusunu; diğerleri bir çift kaplanı ve bir erkek Galatasaray Lisesi Müdürlüğünden: 1 - Mektehimiz leyli talebenin ikinci taksit ücretlerinin tahsiline başlanmıştır. Bu muamele 1932 senesi linci kânunun 10uncu günü sonuna kadar devam ede- cektir. "Tayin olunan müddet içinde taksitini vermeyen talebenin leyli olarak tahsile devam etmelerine kanunen imkân olama- dığından kayıtları nehariye tahvil olu- nacaktır. 2 — Devlet memuru çocuklarından olup ücretleri tenzilâta tahi olan talebe: Ba- balarının memur olduklarını ve barem- deki derecelerini gösterir resmi vesika ibraz etmek mecburiyetindedirler. 3 — Taşradan gönderilecek ücretlere | ait posta ve banka havalenamelerinde talebenin isminin ve mektep numarasının behemehal tasrih edilmesi ve bu paralar kanunen muayyen müddet içinde idare- mize gelebilmek için şimdiden gönderil. mesi lâzımdır. İnhisarlar Umum müdürlüğünden İdaremizin Paşabahçe fabrikasında bulunan iki adet yüz bin ve bir adet iki yüz bin litre hacmi istiabisindeki cem'an üç adet demir İspirto Tankının plân ve şartaamesi mucibince ve (pazarlıkla mon- tajı yaptırılacak ve boyadılacaktır. Taliplerin şartnemeyi gördükten sonra pazarlığa iştirâk etme üzere “7,5 teminatı muvakkate akçe- lerini hamilen 28/11/9352 pazartesi günü saat (14)te Galatada Mubayaa Komisyonuna müracaatları, İerriN YAĞI Osmanlı bankasında! 4), 3 faizli, 1911 tarihli Mısır Kredi Fonsye tahvillerinin; 1/12/ 1932 tarihinde icra edilecek itfa keşidesi üzerine başabaş tediyesi esine karşı Osmanlı bankası Galata merkezi ile Yenicami ve Beyoğlu şubeleri tarafından pek | müsait şeraitle sigorta edileceği mezkür tahvilât hamillerini lümu olmak üzre ilân olunur. Darülaceze Müdürlüğünden: Müesseseye bir sene için iktiza eden bin beş yüz kilo kuru rez- zakı üzümünün kapalı zarf usulile münakasası 30 teşrinisani 932 çarşamba günü saat 14 de lera edilecektir. Taliplerin teminat akçelrile müesseseye müracaatlrı. Sermayedar aranıyor Kârlı bir iş için 5 lar arıyorum, Alakadarann <Ller» rumuzile İstanbul. 116 posta kutusu adresine yazronları. m a