20 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

20 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahile 6” Akşâm 20 Teşriniseni 1932. “Memleket haberleri m Malatya tekrar nura kavuştu Kuraklık yalnız tarlada değil elektrik tenviratında da tesirini gösterdi Belediyesi ç çok mükemmel bir köy Vilâyet merkezinde olmıyan teşkilât burada varl Kargı, 15 (Hususi) — Evvelce de yazdığım gibi Kargı bir na- hiye merkezidir. Fakat nüfusu iki binden noksan olduğu için köy şeklinde idare edilebilir. Köyde belediye reisi yerine muhtarlık var. Belediye dairesi yerine de köy konağı var. Kargı, köy amma, köy bütçesi, gene bir çok kaza belediye bütçelerinden fazladır. Köy bütçesi yekünu beş bin küsur liradır. Kasabada bir hükümet konağı, bir posta telgraf binası, tam teş- kilâti bir ilik mektep, 12 odalı bir köy konağı, 3 cami, 3 mesçit ve 3 mahalle vardır. Köyün muh- | tarı Osman efendi isminde çok çalışkan bir zattır. Köyde, beledi faaliyetler, muh- tarın gayreli sayesinde çok mü- kemmel bir surette idare ediliyor. Her sokakta, “karınca, kaderince, fehvasınca birer petrol lâmbası var. Adedi 39. Parası köy büt çesinden temin edilmiş güzel ve temiz 12 odalı bir köy konağı var. Vilâyet baytar müdürünü bile fenni olduğunu tastik ettiği bir mezbahası var, Ayrıca yangın tehlikesine karşı küçük bir gaz deposu yaptırılmış, Osman efendi bütün bu mütevazi galışmasile 25 seneden beri geti- rilmesine uğraşılan bir içme suyunu da kasabaya getirmeğe muvaffak olmuş. O zamana kar dar Kargıda içilecek menba suyu yokmuş; içilen acı kuyu suyu, gok kireçli sularmış; hattâ. dir çok halk üç kilometro uzakta bulunan kızılırmaktan getirdikleri suyu içerlermiş. Osman efendi Kargı halkını bu su sıkıntısından kurtarmış, on sekiz kilometro uzakta bulunan bir suyu, büyük bir tünel açarak ve on yedi bin lira harcayarak kasabaya getirmiş. a e şadırvan ve çeşme | yaptırmış. Şimdi halle ve hepimiz bu temiz Sudan içiyoruz. Köy bütçesi, kâmilen halka tevzi edilen köy. vergisi ile teva- zün © ettirilmektedir. e Öyle zan- pederim ki, kargı halkı kadar eli açık. ve çcömert bir halk hemen yok gibidir... Bunu birkaç misalle gördü; teyit edebilirim; Birdefa kari akne Ola KE Demeği mektep, cami, şadırvan gibi şey- lerin hiç. birisi için hükümet biç bir yardımda bulunmamış ve hep: si de halkın verdiği para ile ya b ö argıda sebze ve yoğurt, süit atam âdet deği. EMA sik ve yoğurt satmak kadar da büyük bir ayıp yoktur. Süt ve yoğurdu olmayıp ta istememek gene aynı şekilde bir büyük ayıp sayılır. Sebze işine gelince, herkesin bağı bahçesi açıktır. Bağınız, babçeniz yok, fakat sebzeye ibtiyacınız var. Hiç telâşa, sıkılmaya lüzum yok. Ahmet ağanın, Mehmet ağanın, Ha san efendinin, Hüseyin efendi bahçesine istediğin ka: sebze, arzu ettiğin kadar mey topl, kapıyı da kapa git Ne soran olur, ne söyleyen. Şayet söylesen derhal sahibi darılı — Ne söyleyorsun, ne var, diye... Kavun karpuz işi de tıpkı böyle. Mahaza, onu bazen salıyorlar. Sakat * kaça, biliyor musunuz, zum. Malatya, 14 (Hususi) — Vilâ- yetimizde aylar» dan beri devam eden (o kuraklık neticesinde bü- tün sular kesik işti. Hattâ Ma- latyanın meşhur Derme suyu bile Yarı yarıya in Susuzlük yak nız — tarlalarda değil, elektrik tenviratında da birçok müşkilâta sebebiyet © ver- mişti, Kuraklık yüzünden Malat- Yanın bir çok yerleri © izaran- ikta kalıyordu. “ Kuraklıkla elektrik arasında ne (o münasebet var? , diyecek- siniz. Malatyada çok büyük mü- nasebet var. Çünki Malat- yayı tenvir eden elektrik kuvveti sudan alınır su- yun miktarı azalınca elektrik tür- binleri eskisi gibi dönmemeğe, ne'ice “itibarile (istihsal edilen elektrik kuvveti azalmağa baş” ladı. Elektrik şirketi de verdiği elektrik cereyanını azalttı. Bu yüzden Malatyanın bir kısmı apaydanlık iken bir kısmı karan- ta kalıyordu. Sünnet düğünü Çankırı hapishanesinde bir eğlence Çankiri 18 — Buradaki hapis- hanede bulunan mahkümlardan 30 yaşında Süleyman ile 25 yaşın- daki Mehmet şimdiye kadar her nasılsa sünnetsiz kalmışlardır. Geçenlerde hapishane ark: ları bu iki sünnetsize bir düğünü te deiumumiliğin müsaadesi ile ark; daşlarını hükümet £ doktoruna sünnet ettirmişlerdir. Düğün pek muntazam olmuş, Mebmetle Süleyman tıpkı çocuk- lara yapıldığı gibi bir çok sünnet hediyel erin miş, başlık giydir i buyeni sünnetliler beş -7 okkal 5 kuruşal Kargın bütün bu i rağmen sevilmeyen şeyleri de ve Sıcaklığı, sıtması, doktorsuzluğu kenarda kalmış olması ve gidip gelme vasıtasızlığı.. Bunlar da te- mam olsa, insanın şüphesiz Kargı: lmıyacağı geliyor. Fakat izim gibi bunlara alışamayanlar zararı, kârına galip., Ve onun içindir ki, Kargıya dışarıdan ge- lenler, ya bir sene kalıyorlar, ya iki. “Bakalım biz ne kadar kalacağız! TM Malatyanın umum! manzara: Son günlerde bol yağmurlar yağdı. Bu hal çifçinin yüzünü güldürdüğü kadar elektrik şirke- tini de sevindirdi. Şimdi daha bol elektik kuvveti alınıyor ve şehrin her tarafında elektrik lâmbaları yanıyor. Malatyada çor zamanlarda hür yk bir un fabrikası yapıldı. fabrikayı Şeker yerine.. Antepte pekmez sarfiyatı çoğaldı Adana, 19 — Gazi Antepte son zamanlarda fazla miktarda pekmez çıkarılmağa başlanmıştır. Bu pekmezler her tarafa gönde- rilmektedir. Şehrimize muntazam teneke ku- tular. içinde Antep pekmezleri gelmiye başlamıştır. Bu kutular gok dikkat edilerek yapıldığı ve Üzerine muntazam etiketler sarıl- dığı. için bunların her hangi bir fabrika mabsulü konserveler ol- duğu hissini vermektedir. Tadı ve nefaseti miikemmel olan bu pekmezler okka 30 kuruştan satılığa çıkarılmıştır. Antepte pekmezin okkası 20 kuruşa satılmaktadır. Halle bütün tatlı ihtiyacını şeker yerine pek- mezden temin etmektedir. Helvalar, tatlılar pekmezden yapılmaktadır. Son zamanlarda şeker sarfiyatı oldukça azalmıştır. Sandalla seyahat Mersin 17 — Mustafa Ihsan bey isminde Istanbullu sporcu bir genç kendi yaptığı bezden bir sandalla bütün limanlara ve adalara uğrayarak çehrimize gel miştir. Donanmış sandalı iskelede demirlemiştir. Buradan — Suriye sahillerine uğrayarak lskenderi- ye gidecek ve 30 haziranda Istanbula dönecektir. ağıda elektrik fabriki 400 bin lira ser- mayeli olan bu şirket © elektrik fabrikasını yap- de wn fabrika sını tesis etmiştir. Halk temiz unla yapılan nefis ek- meğe kavuştu. Iptidai — değir- enler ortadan kalkmaktadır. Şirket üçüncü bir hizmet olarak bir iplik fabri- kası kurmak üze- redir, Bu fabrika Malatyanın bol pamuk mahsu- lünü kullanacak ve pamuk ziraa- tinin ilerlemesine et edecek- tir, Malatyada spor eskiden beri vaziyette Didi. Gençler vakit lerini kahvelerde geçiriyordu, Hah kevi reisi Osman Hilmi bey bunu nazarı dikkate alarak genç- leri toplamış ve bunlar arasında spor teşkilâtı yapmıştır. Bundan başka hal evinde bir kütüphane tesis edilmiştir. Şimdi. gençler burada toplanıyor ve istifadeli vakit geçiriyorlar. İstanbuldan elbiseler, voleybol ağ imiş Oğuz Iki sene sonra.. Adana civarında bir katil yakalandı Karaisalı 19 — Bundan iki sene kadar evvel bağlar arasında bir cinayet olmuş Salbaş köyün- den Mehmet, aynı köyden koca Mahmut oğlu Mehmet tarafından öldürülmüştü. Yapılan bütün araştırmalara Tâğmen ne katili bulmak, ne de cinayetin sebebini anlamak kabil oluyordu. Nihayet katil kendi köyünde yakalanmış ve cinayetin sebebi anlaşılmıştır. Vaka bir kadın meselesinden çıkmıştır. Katilin bıraktığı kadının maktul tarafından alınarak bir ip köye götürü Mehmet bunu baber almış ve bağlar arasında karşıla na çıkarak: — Sen, benim bıraktığım karıyı nasıl alabilirsin. Sözlerile taban- casını çekmiş, Ali oğlu Mehmedi başının «ol tarafından yaralamak suretile öldürmüştü üç arabayı soyan haydutlar yakalandılar Tokat, 17 (Hususi) — Zileden yüklü olarak gelmekte olan üç araba soyulmuştur. Haydutlar elli lira kadar bir para almışlardır. Jandarmalar takip neticesinde bu haydutları yakalamıştır. Konyada çifçiye tohumluk tevzül Bu sene millet mektep- lerine çok rağbet var Konya 17 — Köylüyü koruma kararnamesine tevfikan bu sene hükümetimizce 200 bin liralık tohumluk buğday alınarak bir nisbet dahilinde kararlaştırılmıştı. Bu iş için ziraat bankasının delâleti münasip gör rülmüştü. Son yağan yağmurlar üzerine toprak zeriyata çok müsait bir şekil aldığından tohumluk satın alınarak tevzii için uzun müdilet beklemektense köylüye tohumluk bedeli verilmesi ve bununla he- men piyasadan tohumluk tedâri- le zeriyat yapılması muvafık örülmüş Konya vilâyeti bu hususti vekâletine müracaat etmişti Ziraat bankası tarafından verile- cektir. Ziraat vekâleti bu hususa muvafakat etmiştir. Merkez kazada tohumluk ola- bilecek evsafı haiz buğday vardır. Bunlar satın alınarak hemen işe girişilecektir. o Yardım görecek gifçiler kuraklıktan müteessir olan- lardır. Millet mektepleri Millet mektepleri | tedrisatına faaliyetle devam edilmektedir. Bu sene halkın roğbeli geçen sene- den fazladır. Devre yine dört aydır, Maarif müdürümüz Hasip bey millet mekteplerini müfettiş Emin beyle birlikte sik sık teftiş et mekte. Sıtma kursu Adanada açılan kursta neler gösterildi ? Sıhhat ve içtim; muavenet vekâleti bu sene de Adana sıtma enstitüsünde (tabipler için. bir sıtma kursu açmıştır. Kurs derse lerine 20 eylül tarihinde “ başlar narak 2 teşrinisanitaribinde niha- yet verilmiştir. Aydın > sıtma mücadele doktor Mahmut sıtma parazitoloj ve seririyat) derek sıtma müçadele reisi doktor Ek- rem Tok bey (sıtma mücadelesi) derslerini Kocaeli sıtma mücadele reisi Mecit bey (Entomoloji) der- sini sıtma mücadelesi su mühen- disi Sabri bey de (arazi ve su ıslahatı) derslerini göstermişlerdir. 1932 senesi sıtma kursuna, askeri tabipler, bütçe zarureti sebebile gelmediklerinden, yalnız. (41) tabip iştirak etmiştir. ; Bu tabipler her gün öğleden evvel nazari ders görmüşler ve öğleden sonra da muhtelif ders- lere ait laboratuvar tatbikatı yap- mşlardır. Kendilerine arazi ve su ıslahatı ve tatbikatı gösterilmiş ve köylerde ve şehir civarında sürfe ve kâhil anofel taharri edilmiş, suların arazinin vaziyeti tetkik ettirilmiştir. İştirak eden tabipler Adâpanın köprü köyünde umumi muayene ve umumi kan alma tatbikatına bilfiil iştirak etmişler ve “Tarsus dispanserinde mesai istatistikler nin ne suretle tanzim edileceğini ve cetvellerin ne şeki edileceğini görmüşlerdir. reisi