20 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

20 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Şeker, kahve, çay Ankaraya yeni bir heyet gönderildi Şeker tacirleri “takasa imkân yok,, diyorlar Iktisat vekâleti, gümrükler: 'bekliyen şekerlerin idhali tacirler arasında bir şirket teşki- lini teki i. Vekâlet son verdiği bir emi tacirle mallarını çıkarmadan evvel kalara teminat vermelerini, ticaret üdüriyetlerine bildirmiştir. Şeker, kahve, çay tacirleri, ve- köletin şirket teklifi hakkındaki emirlerini memnuniyetle kabul etmişlerdir. Yalnız bu bankalara — temin: üzuli addetmektedirler. diyorlar İ — Esasen bu mallar için, biz avrupa fabrikalarına, para ver dik, bu paralar, kambiyo karar- namesi mucibince, döviz olarak, Avrupa fabrikalarını gönderi mişt Bu şerait altında, tekrar ban- kalara teminat | vermeğe işin tahammülüjyoktur. Diğer taraftan, vekâlet, bu malların takas usulile, itbalini şart olarak: ileri sürmek tedir. Tacirler, malların bedel lerini Avrupa fabrikalarına ver- dikleri için, takas yapmağa imkân olamıyacağını iddia etmektedirler. Dün çeker, kahve tairlrinden ir grup bu meseleler hakkında iktisat vekâletile temas üzere Ankaraya hareket Tacirler Diğer taraftan, çay tacirleri de Ankaraya bir. heyet gönder. mişler: Pamukları ıslah Adanadan tohum getirtildi Adana pamuklarında yapılan tetkikat m de, o pamuklu mensucat sanayiinde, yalnız Adana “ pammuklarının kullanılmasına imkân olmadığı anlaşılmıştır. Pamuklu mensucat için, hariçten başka tins'pamuk getirerek, Adana pa- muklarına karıştırmak icabetmek- tedir. Ziraat vekâleti bu ciheti nazarı dikkate alarak Adana pamuklarmı, tamamile pamuklu mensucat sanayiine elverişli bir bale getirmeğe çalışılmaktadır. Aldığımız malümala göre, ve- kâlet bu maksatla Amerikadan pamuk tuhumu getirtmiş, Adı ziraat müdüriyetine gönder: Bu tohumlar ilk baharda, nümune tarlalarında ekilecekti. İncir satışı Son günler zarfında fiatlar yükseldi İzmir, 17 — Hamburg piyasa- #ayi olduğuna göre Tü as mukavelesi mucibince gatmıştır. Bu haber gerek piyasa ve gerekse fintler üzerinde tesir- İzmirde incir fiatları yükselmiştir. Mevsim iptidasından 13 Teşrini- saniye kadar İzmir borsasında 13,239,248 kilo incir satılmıştır. Son hafta zarfında İzmir bor. gasında muamele gören incir fiati 5,75-14 kuruştur. Son hafta zarfında İzmir lima- mundan muhtelif cenebi memleket. lere ihraç olunan incir miktarı 3,844,522 kilodur. im iptidasından 13 Teşrini- 17,603,586 kilo incir GÜNÜN HABERLERİ Kuru meyvalar Bir sergi açılması d lüyor Milli ve tasarruf cemiyeti üzüm, incir, fındık gibi kuru meyvalarımızdan pasla ve tatlı yapılmasını teşvik için çalışıyor. Cemiyet, bu münasebetle bir sergi açılmasını düşünmektedir. Bu sergiye, pasta ve tatlıcılar, lokantacılar iştirak © edecektir. Sergide fındık, üzüm, incirden yapılan tatlı ve pastalar arasında müsabakalar tertip edilecekti Bu müsabakalarda birinciliği kı zananlara ikramiye verilecekti Bundan başka, sergide, bu gibi meyvalardan ne suretle tatlı ve pasta yapıldığı halka | tarif edilecektir. Dreslau'de yahudiler aleyiine yapılan nümalş Breslau, 18 (A. A.) — Yahudi ler aleyhine yapılan bir nümayiş kargaşalıkları mucip olmuştur. Breslau hukuk fakültesinin en kıdemli müderrisi istifa etmiş ve Prusya maarif nazırının himayesini talep etmişti e gaza ep son zamanlarda boğucu gara karşı manevralar yapılmaktadır. Bu münasebetle hemen herkes maske takıyor. Ingilterede yapı” lan bir manevrada hayvanlara da maske takılmıştır. Bir beygir böyle bir mask: öy Amerikada harp Muharebe şiddetle deyam ediyor La Paz, 17 (A. A) — Erkâm barbiyenin işarına göre Bolivya ordusunun sağ cenabına karşı Yennesde Paraguaylıların yaptık- ları 3 taarruz şiddetle defedilmiş- &r. Paraguaylıların — verdikleri zayiat pek çoktur. Bolivyalılar, bir Bolivya tayya- resinin Paraguaylılar tarafından tahrip edildiği haberini tekzip ediyorlar. | Bolivyalılarm iddialarınca San Vidar istibkâmı üzerinde uçan bir Paraguay tayyaresi, hastaneyi bombardıman etmiş ve doktörü yaralamıştır. Bolivya matbuatının neğriyatına göre Paraguay ordusunda hizmet eden 10,000 ki bir kuvvet, San Vedra istihkâmma karşı yapılan hücumun akamete uğra- ması ve maaşların tediyesinde #aallül gösterilmesi üzerine bir çok esirler vererek mevzilerinden | Avrupanın muhtelif yerlerinde | i | geri çekilmişlerdir.- abife 5 Silâhları bırakma Cenevrede yeni müzakereler Silâh yapılması mesele- sinde uzlaşılamıyor Cenevre 19 (A.A) — Silâhle- rn azalt konferansında, silâh ve mühimmatın imali bak- kında yeniden 3 saat devam eden bir müzakere (yapılmış bu esnada iki muhtelif ter ileri sü rülmüştür. Amerika, İngiltere, Italya ve Japonya silâh imali bahsinde'silâh. ticaretine dair olan 1225 tarihli mukavele ve olan 1929 tarihli proje haricinde hiç bir şey yapılmaması lâzim geldiği mütaleasındadırlar. Bu da bu devletlerin her türlü hakiki kontrol fikrini ortadan kaldırmak istemekte olduklarını göstermektedir. Diğer taraftan Fransa, Lehig- tan, Danimarka, İsveç, Türkiye, Ispanya ilh.. bilâkis, silâbların azaltılmasını umumi bir muka- welename | tanziminin £ bizzarure silâh imali meselesinin yeniden tetkikini icap ettireceği müta- laasında bulunmuşlardır. Kabinenin programı Bagdat 18 (A.A)— Yeni kabi- enin dün neşredilen proğramının İhtiva ettiği ıslahat meyanında ordunun takviyesine müncer ola- cak ve milli müdafaaya milletin iştirakini temin edeçek yeni bir müdafaa siyaseti do vardır. Buna nazaran Irakta da fırka usulünün ihdas edileceği tahmin edilmek: tedir. rm ği Mis Johnson Ingiltere - Kap seyahatini muvaffakiyetle bitirdi Kap 18 (£.A) — Tay, Mis Amy Jetnson bugün 3/30 da buraya vasıl olmuş Mumaileyh bu uçuşla İngiltere - Kap rekorunu 11 saatte kırmıştır. Kadın tayyareci bu uzun ve tehlikeleli seyahat esnasında fev- kalâde bir cesaret ve harikulâde fenni mabaret göstermiştir. Tayyareci kadın İngilterede bu ayın İlinde şi evvel hareket eyle Mollison'un İngilterenin Kap reko- yunu kırmak üzere günde vasati olarak 1400 mil. uçmak azmile yola çıkmış ve bunada muvaffak elmuştur. Hindistanda Vaziyet yeniden karışmağa başladı Londra, 18 — Hindistandan gelen haberlere göre son günler zarfında yeniden bazı hadiseler olmuştur. Birçok şehirlerde Ingiliz memurlarına taarruzlarda bulu" mulmuştur. Halk arasında heye- can devam etmektedir. Benkâle hapishanesi sir Luke suikaste uğramış, yerinden yaralanmıştır. Yakında tiçüncü yuvarlak masa konferansı toplanacaktır. Fakat bu defa da bir anlaşma olması ümit ediliy Feci tramvay kazası Metz 18 (AA) — Bir ira vay battan çıkarak devrilmişti Iki ölü ve 30 kadar yaralı vardır. müdürü üç Teirik aHo. 94 20 Teşrinisani 1932 Harp zengininin | Gelini Büyük milli roman — Dimitri, hayvarı çorba taba- ğına koy da öyle getiri. Küşif bey efendiye sahanda sucukl., Firdevs hanım ablamıza midye tavası.. (Istasu!), dur gitme, Cezmi bey taratoru beğendi. Bak, madam Sara turşuyu kâse ile istiyor.. Bana sığır dili. Agop efendiye topik bulamaz mısınız be çocuklar?.. Agop, parmağını Takuhi han mın yanağına dokundurarak; — Şeftali mezem ile yanbeyan iken topiği ne edeyim gözümün bebeği? Diye tekrar ettikçe, Takubi hanım, Agobun burnunu gösteriyor : — işte topik bundadır: dudak- larının üstüne kadar uzanıyor. Cam çekerse dilini uzatan, yala sen! Diyordu. Yine aşağıdan bir sayha. Bu seferki de, tekrar helâya inmiş olan Firdevs hanımın sesi: — Ayol, kelli felli bir bey elendi geldi. Adamcağız etrafına bakınıp duruyor; yukarı alacak kimse yok mu? Kandilzade, bu kelli felli bey efendinin kim olduğunu merak ederek dışarıyı boyladı. Merdiven başında, ortağı Mev. lützade Cevdet beyle karşılaşınca hemen kocakladı ve boynuna sarıldı. Boyuna, bir yanağını bıralap. ötekini öpüyor, avaz avax bağırı- yordu: — Müjdel,, Müjdel, Gün gör- mez padişahının oğlu geliyor. Savulun çocuklar. Koluna girerek salona sokmuştu. Cevdet efendide as, şıklık son Boojurunu giymiş, gözlüğünü takmış altın bastonunu koluna rl fes; kra- asmış. Başındaki hı vatında pırlanta iğ: getrler... eli, kabarık cebin üstünde kasık bağının kemerinde. Suat, kayın pederini görür gi mez, okla vurulmuş bir ceyl gibi yerinden sıçramış, kendi göstermeden, kargaşalık arasında sofayı bulmuştu. Yatak odasma kaçıp kapıyı kapadı. Helecanlar geçiriyordu. Cevdet efendinin geleceği Tprogramda yoktu. Lâfı bile olma- mıştı, Davetliler muayyendi, Bu adam nereden çıkıvermişti böyle? Sazendeler, Nihavent faslından: Narı aşkınla senin oy nevcivan Döndü aleşizare cismi natuvan Şarkısını ayyuka çıkarırlarken, Cevdet efendi salona girmiş, Agop derhal boynuna atılaral — Senin aşkın ile (karpit) yanmayanın ensesine mengene Muharrirk: Sermet Muhtar ile bayır torpu sıkayım Cevdet beyciğim. Bir kola (arc en cil), tabiri sema) denilen alâmetin altından bir tabanı yağlayıp karı olsam, senin ayak parmaklarının arasını yalarım. Yalamazsam suratın erbaasma, yaniya, şimaline, .cenubuna, şark ve garbine ağız dolusu .. Suat, yatak odasında kendini yiyip bitiriyordu. Cevdet efendi orada iken bir daha içeri girmenin imkânı var mı? Isabet ki, kalebalık arasında Sundı görmemişti. Salonda, şarkılar, naralar, yas şalar aksediyordu. Suat, kendini toparladı, Kurt luş çaresi?. Derhal Madam Viyoleti halır- Hadi, Yatak odasının kapısını kilitledi; telefonu açtı. Kabristan sokağındaki bakkal Sofokliyi bulmuştu. Gözleri kapıda kekeliyord. — Çabuk, madam Viyoleti telefona çağırın. Bildiğiniz66 nu- maradaki madam. Açele bekli- yorum. Cevdet efendi, salondaki hay huy arasna girer girmez, bir curcuna daha. Ala alaheyler arasında, yayga- Tanın bini bir paraya — Gel bakalım Mevlützadem, birader canberaberim, ruhumun Tall, — Yağma yok, oraya olmaz; şöyle yamma gel, sol böğrümün yamacına... — Adamcağız şaşkına çevir diniz yabul. Fazla lâfa kulak asma mirim, sen bu tarafa yaklaşl, — Tu, tu, tul, Vallâhi Cevdet beyimizin maş Alimallah delikanlı olmuş, çıkmış. — Bu yosmalığa can mı daya- nar, Allahın kulu. Bari o fesinl kaşının. üstüne “yıkıp hanımların bağrını delmel.. Madam Sara: — Yalan söyliyorsam iki yozum gör olsu. Beyoğlunda, Alman, Avusturya, genç zabitler yelmer yor mu, sen onlardan bin kat yuzelsin, tatlısın. Takcuhi hanım: — Ciğerim, karnının içine artık hiç vesvese koyma, Aramızda, sapına kadar(jön prömiye) oldun, çıktın. Seni temaşa eden karıların. içine buruntu çöküor, erkeklerin Yüreğine haset oturur!. Derken yazmacı Agop, sözünü kesiyordu: (Arkasi var)