20 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sah'fe 2 Bir Belçika gazetesinin terbiyesizliği (Baş tarafı birinci sabifededir) kalma merhamet hislerine ve baş- kalarınn — zaferine | dayanarak din ve lisan ekalliyetlerine yolum etmekten, alman toprak: larını haksız yere zaptederek asıl dünya harbi hazırlamaktan ibaret olan bu harp yüz bulmuşu millet gazetesinin, bütün gayesi sulhtan İbaret olan Türkiyeyi harp bezir itham etmesi gülünç hep başka- ların parası ile maaş verebilen, para bulmak için meliyesini nebi kontrolu altına koymaktan çekinmeyen bu yan müflisler, acaba efkâr umumiyelerine teselli olsun diyemi Türkiyede maaş verilmediğini yazıyorlar? Halbuki, Türkiyede Cumhuriyetin teessü- sündenberi, biç bir memurun, senede dört ey değil, on senede bir aylık bile alacağı kalmamıştır. Ismet paşanın kurunu vustâ zihniyetli / olduğunu utanmadan yazan bu gazeteye, İsmet paşa ndi memleketlerinde ğını, eğer Avrupada kaç kişi olsaydı n bu kadar bozuk (Baş tarafı birinci sahifemizde) merhundur. Elinde yapacağı bina- pin ancak onda biri derecesinde 'sermayesi olanlar, inşaata baş- lar o başlamaz © borçlanıyorlar ye en aşağı yüzde on ikiden faiz veriyorlar. Halbuki yeni binaların çokluğundan kira be: delleri düştüğü için alının yalar, verilen faizin yüzde altısına itekabul edebiliyor. Şehrimizde terhin edilmiş em- ilâkten mühim bir kısmı Emniyet sandığına rebinlidir. o Emniyet sandığı, bilhassa son senelerde büyük bir tekâmül eseri göster akiki bir. banka haline İmiştir. Emniyet sandığı emlâkin ter- hinine mukabil bir sene müddetle . Vadi hülulunda ve kendisine tebliğ edilecek ihbarnamedeki üç aylık müddetin inkızasında borcunun onunu ve senelik faiz ve syonunu ödeyenlerin muame- ene daha uzatılıyordu. paranın yüzde onunu ödeyemeyenlerin merhun | mah doksan bir gün vade ile müze Ei e konayardu. Bu surele bitamından borcunu ödeyerek © muamelesini | temdit edebilmeğe imkân bulabiliyordu. Bu vaziş 4 Eylülde meriyete giren yeni iera kanununa kadar devam etmiştir. in ire kanununun 49 uncu made esi mucibince vadesi gelen gayrı yaçakul end 4 eyalden Ee Emniyet sandığında değil, icra dairesi tarafından müzayedeye konuyor ve talbine dewedilerik Emniyet sandığının alacağı sandığa tevdi. ediliyor. Buraya kadar vaziyette bir gayrı tabillik gö zükmiyor. Fakat yeni icra kanunu, borçluya yeni külfetler raflar tahmil it satış işini de güçleştirmiştir. Evvelâ, yeni muna göre vadesi gelen emlâk sahiplerine emniyet sandığı, eski- den oldağu gibi çe aylik İhbarname göndermiyor. Vadesi elen ve sahibi tarafından mua inelesi tecdit edilmeyen muame- b satışa çıkarılmak üzere icra dairesine tevdi ediliyor. Bununla beraber Emniyet sandığı borçlr ra kolaylık olmak üzere bir ehinin müddeti bitmeden on beş evvel bir ihbarname gönde- Fiyor, Bu zaman içinde de borcun İnizini, ana paranın yüzde onunu verenlerin muamelesi yenileşti Yor ve satış için icraya sevkedil- ir. Fakat, icraya giden emlâk için, yetie devlet adamım o sahte Sosyalistten değil, 1923 de Lozana gitmiş aklı başında diplomatlar. dan sormasını tavsiye ederiz. Gazi hakkında, küfür ve gayız dolu yabancı ağızlarla münaka- saya girişmek, cevap vermeye tenezzül etmek, bir türk için, tabammülü gayrı kabil bir eziyet, bir. işkence, Bu ağızların hakkettiği | şey, | cevap değil, kendilerini süküta, hürmetle ayağa kalkıp ba: açmaya davet eden bir tedip sillesidir. Gazinin milleti sinesinde ne olduğunu, neifade ettiğini bildikleri içindir ki, onun yüksek milletine dil uzat maya cesaret ediyorlar, ona izafe ettikleri dinçlik, kuvvet, sıhhat, haya- Beşe noksanında Türkiyeni tiyet eksikliğini iyma edi Türkiyenin Devlet Reis Belçikada anlaçılamıyan bir sima- dır. Çünki, Mustafa Kemal, fesat havası ile çürümüş tabtl taçlı saraylar içinden, senelerce millet- leri köle gibi kullanmış hanedan- ların son mütereddi ahfadını kapı dışarı atmış adamı Daha fazla söylemeğe terbiye- miz müsait değildir. Sonra, o Bel- çika gazetesile aramızda seviyo farkı kalmaz! Necmeddin Sadık sandığı yeni icra kânununa göre satıştan yüzde beş tahsil, yüzde | üçte komisyon. alınmaktadır. Bundan başka ilân ,tasarruf senedi kaydının. çıkarılması gibi masraflard edi büyük külfetler ve masraf karş sında tadır. Emniyet sandığı, İcranın mua- melesini kolaylaştırmak için mi zayedeye ait muameleli evrakı dosyaları icraya hazırlanmış bir şekilde vermektedir. Buna rağmen İcrada Emniyet sandığından başka iğer bir çok muamelât olduğu için Emniyet sandığı İcra daire- sine günde on beş, yirmi dosya- dan fazla muamele sevkedemi- yecektir. Kanuni zaruretlere rağmen Enniyet sandığı borçlunun İehin de bazı idari kolaylıklar göster- mpi Fl) akl gn malın satılığa çıkarılması için ilk mikllekl koklama vi ik adi vaziyete nazaren luncn iki ayağını bir papuca sokmaktadır. > Ondan sonra icradaki masrafın ağırlığı da düşlinülürse yeni icra anunundan borçlular zarar gör dükleri gibi, müddeti gelen mer ER e mayan emniyet sandığı da zarar örnektir; Güre, kanma bark be inde ödemeğe mecbur terbiyevi bir mahiy eti maaş sabiple: iyeti ayet Timi baban gi amiler 1 borcunu vaktinde ödemek in müşkilâla sevk etmeatedir. Haber aldığımıze göre kanunun borçlunun aleyhinde olan bu ma: için kuvvetli Ümit ederizki hükümet, emlâk eshabını tazyık eden bu kayitleri tadil edecekti Dahiliye vekili Ankaradan dünkü trenle Ankaradan gelm #ir. Vekil bey, burada bul ailesi erkânmı alarak biriki güne kadar Ankaraya dönecektir. Şülrü Kaya bey, dün öğleden sonra vilâyete gelerek vali Mu biddin beyle görüştükten sonra, fırkayada uğramıştır. lahisarlar umumi müdürü Ankara 20 (Telefon) — Teft bulunan inhisarlar umumi Hân beyi bayan Kayiariden Ankaraya gelecci Berlin, 19 — Siyasi bubranm inkişafı, Hindenburgla Hit karşılaşması neticesinden çıkar çaktır. Tarafeynce alınan taahbütlere göre bugünki muhavere neticeleri hakkında hiçbir tebliğ meşredil- miyecektir. Görünüşe göre ve milli sosya- Hst gazetelerinin neşriyatıma ba- kılırsa Hitler, yeni mutalebatını Zabıta ve müddeiumumilik es- rarengiz bir. vakanın tahkikile meşguldür. Vaka şudur: oturan Sıdıka Kasım paşada hanım isminde bir kadın bundan bir müddet evel o hastalanmış, (o hastaneye kaldırılmış, fakat tedavisi kabil olamamış ve bundan bir ay evvel vefat etmiştir. Aradan bir ay geçtikten sonra polis merkezine bir ihbar yapılmıştır. Bu ihbarı yapan, Hikmet isminde biridir. Hikmet olis merkezinde verdiği Kömürden ölüm Üç amele kömürden zehirlenmiş, birisi ölmüştür Kasımpaşada üç amele kömür- den zehirlenmişler, bunlardan biri ölmüştür. Vaka göyle olmuştur: Kasımpaşada iskele caddesinde Varta © Maskarayan efendinin fabrikasında amele Hüsnü, üseyin isimlerinde üç kişi fabrikadaki odalarında bir mangal yakarak yataklarına yat- mışlardır. — Sabableyi efendi fabrikaya geldi amelenin ortada olmadıklarını görmüş ve odalarının vurmuştur. İçerinden yınca kapıyı açıp girmiş Vartan efendi üç amelenin ya- taklarnda sessiz sedasız yat tıklarını © görünce | polise ha ber versiştir. Derhal zabıta ve doktor gelmiş, yapılan muaye- pede bunlardan Hüseyinin ölmüş olduğu, Mehmetle Hüsnünün de ölmek üzere bulundukları görül müştür. Bunların / hepsinin kömürden zehirlendikleri anlaşılmıştır. Mehmet -Hüsnü / hastaneye kaldırılmışlardır.. Pangaltı altı yangını 3 ev 2 dükkân yandı Pangaltıda Halâskâr gazi cad- desinde kunduracı Mihal efendi- nin dükkândan dün gece saat 23,10'da yangın çıkmıştır. Yangın yerine derhal itfaiye ve polisler yetişmişse de (o ateş (birdenbire genişlemiştir. Itfaiyenin bütün gayretine rağ- men kuaduracı dükkânile, yanın- | daki dükkân ve üzerindeki bina, bitişik olan fotografhane, 85 ve 87 numaralı evler yanmış” lardır. Yanan binalar hepsi ab- yaptır. Yangın kunduracı dükkânındaki merdivenin allından © çıkım Yangının sebebi henüz anlaşıla- mamıştır. Tahkikat devam ediyor, tekrar yeni kabineni yalist olmaması ve riyaset kabi- Desi olması şartile başvekâleti kendi istiyecektir. Bu kabinede milli fırkalar tem- sil olunacaktır. Eğer Hitler, başvekilliği iste- mekte israr ederse zanmolundu- ğuna göre Hindenborgun muhale- fetine maruz kalacak ifadede bir ay evvel hastanede vefat eden Sıdıka hanımın ken- dikendine hastalanarak | ölmedi- iddia etmiştir Bu adamın iddiasına nazaran Sıdıka hanımla komşusu Melâhat hanımın bundan bir müddet evvel bir meseleden dolayı araları açıl mış ve kavga etmişlerdir. Bu kavgada Melihat hanım, Sıdıka hanımı Ofena o halde dövmüştür. Gene bu iddiaya nazaran Sıdıka hanım bu dayak tesirile © hastalanmış, © hastalık fazlalaşmış, hastaneye götürülmüş, Kış bastı Trabzon, Kars, Kayıseriye kar yağdı Trabzon 19 (Hususi) — Bir kaç gündür karada, denizde fır- şehir civarına kar düştü, Üst mahalleler beyazlandı. Vapurlar açıklarda dolaşıyor; limana gire- miyorlar. Bu gün hava nasıl olacak? Yeşilköy | rasat merkezinden verilen malumata göre bugün hava az bulutlu olacak, rüzgâr şimalden esecektir. Dün en fazla hararet 9 derece, bu sabah 4 derece olmuştu. Kayseriye kar yağdı Kayseri, 19 (A.A.) — Son gün- lerde düşen bol yağmurlardan sonra birdenbire kış bastırmış ve şiddetli soğuklar başlamıştır. Erceyiş eteklerine kadar karla örtülmüştür. Her tarafta kış var Ankara 19 — Memleketimizin her tarafında kış hüküm sürmeğe başlamıştır. Elmadağı beyazlara bürünmüştür. Karsta kar alçak yerlerde sekiz santimetre kalınlık peyda etmiştir. Gelen haberlere göre Dicle nehri bu sabah bir metre kadar yükselmiş bulunu- yordu. 13,000 çuval kahve İzmir, 19 — İzmir gümrüğünde bekliyen 13,000 çuval kahvenin ithaline müsaade edilmiştir. Bu kahvelerin piyasaya dağılmasından sonra fiatin tenezzülü ümit edil Müessif irtihal Esbak Hariciye nazırı merhum Raşit paşa zade Marsilya sabık baş şehbenderi Muhiddin Ri bey kısa bir hastalığı mütcalıp vefat etmiştir. Bugün cenaze pamazı Nişantaşında Teşvikiye gamiinde saat iki buçukta badel: ga Maçka kabristanına defnedi lecektir. Allah rahmet eyliye 'Telgraflar i Se Sahahki Alman başvekili kim olacak? Siyasi buhranın halli Hitlerin elinde Zannolunduğuna göre başvekâ- letin en mühim mamzedi Hitlerin muavini Adolf Streasserdir. Maamafih büyük sanayi mer- kezleri Siresserye karşı hasmane bir vaziyet almışlardır. Onun 80s- yalist temayüllerinden endişe edi- yorlar. Bunlar Hitlerin hükümet riyasetinde bulunmasın bir ga Tanti addettiklerinden bu cihetten propaganda yapıyorlar, Komşusu mu öldürmüş ? Sıdıka hanımın ölümündeki esrar bu esnada Sıdıka hanım kendi kendine hastalandığını söylemiş, nihayet kadm hastanede vefat etmiştir. Zabıta bu ihbar üzerine Hikmet efendinin. istiçvabını yapmış ve meseleyi geniş bir şekilde tahkike başlamıştır. Komşusunu dövüp müne sebebiyet verdiği iddia edilen Melâhat bamımın da isticvabı yapılmıştır. Zabıta tahkikata de- vam ediyor. Tahkikat bittikten sonra bu esrarengiz meselenin yüzü meydana çıkacaktır Çay, kahve Yeni kontenjan listesinde mevcut değil Ankara, 20 (Telefon) — Iktisat vekâleti yeni kontenjan Tistesile ona merbut kararnameyi hazır- ile kararname lamıştır. Liste beyetinde müzal Yeni kontenjan istesinde kahve, çay, şeker için kotenjan yoktur. Iktisat ekili Celâl bey bu bur susta dediki Kahve, şeker ve çay meselesi gelince, * döviz hakkındaki bir numaralı kararname © mucibince kahve şeker ve çav ithal edecek lere bir santimlik bile döviz ver- miyeceğiz. Şeker, kahve ve çay hakkında ayrıca bir karar alıp hazırlanmakta olan kontenjana ilâve edeceğiz. Vuran kim Zabıtanın . tenvirine çalıştığı esrarlı vaka Beyoğlu pol ve esrarlı bir başlamıştır. Hadise şudur. Bundan üç gece evvel gece yarısına doğru polis devriyeleri Beyoğlunda Yeniçarşı caddesinde bir adamın sokak ortasında başından yaralı olarak yatmakta olduğunu görmüşlerdir. Meçhul adam derhal yerden kaldırılarak Amerikan hastanesine götürülmüştür. Hastanede yapılan tedi nelicesinde bu adam (| boğuk bir sesle ancak “van , diye bir tek isim söyliyebilmişti Yaralı, Beyoğlunda Yeni; caddesinde birinin Fabri da gece bekçiliği yapan Iv isminde bir adamdır. Kendi Rus tebaasındandır. merkezi çok garip vakayı tahkike Fakat bu adamın nerede ve ne suretle yaralandığı henüz İtemamile tesbit edilememi Yakında bu esrarlı va yüzile faillerin meydana çıkarlar cakları muhakkaktır. nın İç ..-———-—-—-—..........—........————.: