20 Kasım 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sabife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Iktisadi buhran ortadan kalkacak mı? Amerikadan bir haber: “Iktisadi buhran ortadan kal- kıyormuş., — Oh. Yarabbi şükürl - Diye- rek rahat bir nefes alıyoruz; ve yüregimiz gümbürdiyerek soru tur: - Acaba bunu nereden istid- Hâl etmişler? Gene Amerika'dan gelen haber, bu neticenin nereden | istidldl edildiğini bildiriyor: “Zira, kırmızı mürekkep yapan Jebrikaların istihsali azalmışı, Bu da şu manaya gelir Ameri- ka'da, ticarethanelerde hesap tutarken, kör rakamları, siyah mürekkeple, sarar rakamları ise kırmızı mürekkeple yazılır. Ma- emk, Kinin mizekkep sarf yatı azalmış; o halde, zarar hanesine 02 rakam yazılıyor demektir. — Netice: Zarar eden tüccarlar azalmıştır. Öyleyse, buhran ortadan kalkıyor. Bunun üzerine: — Vay benim köse sakalın! » demekten başka çare kalmıyor. Eğer, buhranın ortadan kalka: cağına dair ortalıkta deveran eden haberlerin menşei bu gibi istidlallerse... Yandık... Amerika'dan gelen diğer ha- berlere nazaren, işsizlerin adedi ilyonmuş ; ticarethanelere us binaların daireleri, dörtte boşmuş... Tek. alış veriş olsun diye, dükkânlarda mallar, maliyet fistinden yüzde yetmiş ucuzuna satılıyormuş. Buhranm kalkıp kalkınamak istidadında olduğuna dair emare- ler, bunlar olsa gerektir. Yoksa, elbette kırmızı mürekkep istihsar linin azalması değil, Kırmızı mü- rekkep, belki de, ticarethaneler faaliyetlerini tatil ettiği için azak miştir. Esasen, bü işin asıl barometrosu kendi cebimizdir: Buhranın sebebi. fabrikalarda yapılan malları almak kabiliyetinin hasıl olduğuna emare var mi? Bu emare, mucize evinden zu- bur etmedikce, buhran ortadan pasıl kalkar? /Va.Na ) 931 Kati hesap raporu 931 senesi belediye var 'kati hesabı hakkınd. daimi encümeni tı edilen mazbıta şehir me tetkiki hesap eneümenine havale işti. Daimi encümen şimdi masraf kısmını da hazırlamıştır. meclisi bu haftada evvelâ İli m Mihman beğ tarafından imza edilmemiştir. Encümen varidatin noksanını, £5 takım sebeplere, bu meyanda helediye muhasebesinin Jâyıkile çalışmamasına atfediyor. Riyaset makamı bu noktaları kana görmüştür. Kanalizasyon Beyoğlunda da yakında işe başlanıyor Beyoğlunun bir çok yerlerinde kanalizasyon yaptırılması bediyece kararlaştırılmıştı £ bütün Beyoğlunun kana- tamamile yapmağa imkân olmadığından, açık lağımların kapatılması ve yeni teşekkül ederek hiç lağım terti- batı olmıyan yerlerinde kanalizas yon yapılması muvafık görülmüş, Beyoğlu kanalizasyon plânlarının tanzimi Istanbul kanalizasyonunu yapan şirket müdürü M. bavale edilmi M. Vild, Beyoğlu kanalizasyon pilânlarından bir kısmını hazırl yarak belediyeye göndermiştir. Plânlar geldiği için belediye yar kında Beyoğlunda kanalizasyon ipşaalma başlayacaktır. Beyoğlu kanalizasyonu için yeni tahsisat aramağa lüzum yoktur. Istanbul kanalizasyonu için büt- çeye konan tahsisatdan bir kısmı bu işe hasredilecektir. Ancak, bangi semtin lağımlarının inşasma evvela başlanacağı henüz karar- laştırılmamıştır. r taraftan mezbahada ye- niden ve mükemmel kanalizasyon tesisatı yaptıracaktır. Bu tesisa- tında plânları gelmiş Büyük ikramiye! Esrarı çekince kendisini milyoner sanmış! Yersiz yurtsuz zın isminde biri fazla miktarda Fr: Üzerine de esrar içip | sokağa çıkmıştır. Nazım © sendeliyerek Boyarkesen caddesine © gelmiş, burada bir geleni geçeni yanına çi tuk söylemeğe başlamıştır. kınından Ne- evvelki akşam a içmiş ve duvara yaslanarak rip nu büyük ikramiyesi çıktığından ve artık bundan sonra konaklarda olurarak herkesin karnını doyu- racağından bahsederek bir çok aliyi başma toplamıştır. Bu hal polisin nazarı dikkatini celbetmiş ve Nazım yakalanarak hakkında tahkikata başlanmıştır. Üç arkadaş berat etti Ahmet Hakkı ve Nezihi efendi inde üç arkadaşın Beyoğlunda tifet hanım isminde bir ke ın evine taarruz ettiklerini yazmıştık. Bu üç zat sulh mahkemesinde muhakeme edilmişlerdir. Atifet hanım böyle bir taarruz olmadı. ğını, işin yanlış anlaşıldığını söy- demişti Üç arkadaş berat etmiştir. 27 nci defa! Azılı bir hırsız polis tarafından yakalandı Zabıta azılı irsız. yakalar mıştır. Ferhat isminde olan bu adam evvelki gece Pangaltıda Sinan isminde bir kömürcünün dükkünna giderek kapıdaki kilidi kırıp içeriye girmiş ve eline geçen peraları aşırmıştır. Fakat Ferhat kapıdan çıkarken polis devriyelerile karşılaşmış ve yakayı ele vermiştir. Ferhadın şimdiye kadar zabıta tarafından kaydedilmiş 26 tane hırsızlık ve yankesicilik sabıkaları vardır. Evvelki gece de 27inci defa olmak fizere yakayı ele vermiştir. Bu azılı hırsız adliyeye teslim edilecektir... 800 kişi 300 kişi Darülacezeye sağlam dilenciler alınmıyor Darilacezedeki aceze miktarı olmuştur. Geçen sene bir vakitler müesse- senin mevcudu bini bulmuştu. zabıtası, malül olan oplıyarak darülâcezeye sevkettikçe: buradakilerin miktarı artıyor. Dilencilerin içinde eli ayağı tutan ve kazanarak hayatını kurtaracak vaziyette olanlar vardır. Bunlar, bu sene alınan tedbirler sayesinde dilencilikten © menettikleri gibi Istanbullu olmıyanlar da memle- ketlerine sevkedilmektedirler. Darilacezenin tiyatro ve sina- malardan aldığı hissenin. tahsil edilebilmesi yeçen sene tamamile kabil olamamıştı. Belediye, yeni tayin ettiği memurlarla bu mü kabeyi daha muntazam şeki idare — etmeğe | başlamışt seneki varidatın, iktisa devam iğmen, ziyade artacağı tahmin ediliyor. ABONE ücretleri “Türye © Kenebi ŞEN ğü run 2700 ber GAYLIK 750 »' 1450 AYLIK 400 > 809 » TAYLIK 150 > — er Atons Deretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için. yireli baş ke ruşluke pal gözdermek lâzımdır. Reçep 21 — Kasım 13 5. İmali Güneş Öğle kimdi Ak api 2872 Sa Va. 89 GS3 OTA, TAE 167 Iaarehane: Babıali civarı Acımusluk sokağı 13 No. Kızıl hastalığı Alınan tedbirler tesirini gösteriyor Sihhiye müdürlüğü tarafından teşkil edilen yedi grubun mek- teplerde kızıl aşısı yapmağa baş- mağa başladığını yazmıştık, Aşının tesirile kızıl hastalığı eski şidde- tini kaybetmiştir. Diğer taraftan aşı gruplarındaki hekimlere verilen emir üzerine mekteplere devam etmiyen çocuk ların neden dolayı mektebe gek medikleri / öraştırlarak evinde basta yatanlar muayene edilmekte, şayet kızıla tutulmuşlar ise serom tatbik edilmekte, kızıla tutulma mışlarsa aşı yapılmaktadır. Bu tetbirler sayesinde pek az zaman içinde kızılın önü temamile alınacaktır. Kızıl hastalığın cn iyade hüküm sürdüğü mıntako, Şişli, Nişantaşı ve Beyoğludu Hastalık Istanbul cihetinde daha hafiftir, Çalınan elmaslar Kadıköyünde Mecit efendi is- minde bir gencin, komşusu Fev- ziye hanımın elmaslarını çalarak ğı yazılmıştı. Bu satiş esma sında Mehmet efendinin, Kemal efendi isminde bir arkaşının da birlikte bulunduğu söylenmiştir. Kemal efendi, kendisinin bu sa. tişka hiç alâkası olmadığını bi dirmektedir. Bu noktayı tavzih ederiz. Kuru sebzeler Havalar soğuyunca fiatler yükseldi Souklar arttığı için, kuru sebze fatları da bahalılaşmaktadır. Bun dan biran evvel pâlamut ve mey- ve bolluğunda kuru fasulye tica eti bek durğundu. Son günlerde, horos fasulye- lerini okkada 6 kuruş yük- selmiştir. İnce fasulyelerde bir tahavvül yoktur, bu malların top- tan olarak okkası 6-7 kuruşa kadar satılmaktadır. Diğer taraftan, nohut fiatleri de yükselmektedir. Mevsim başında, Silivri, Karar biga, Balıkesir nohutları, 7 - 8 kuruş e muamele görüyor. du, Bir ay evvel bu malların fiati 11-13 kuruşa kadar çıkmıştı. Son günlerde Silivri, Karabişa hohutları 17 kuruş olmuştur. Diğer mallarda da bu nisbette bir yükseliş vardı Bir kurşun ı hırsızı yakalandi Selim isminde birisi evvelki ce Ayas paşada bir çok apart m 0 kaçarken yakalanmıştır. Selimin bir müddetten beri kur- şon hırsızlığı yapmakta olduğu anlaşılmıştır. Bu adamın nereleri soyduğu tahkik ediliyor. Rekor bizde Kadınların giyinişleri şimdiye- kadar bir çokların alay mevzuu olmuştur. Cinsilatife karşı biraz kızgın olan her erkeğin ağzından- dan işidiyorsunuz — Ağır kürk manto ile tram vaya biniyorlar.. Bu ne zevksizlik.. — Güpe gündüz elinde yalnız taştan yapılmış balo çantası vardı. Şu hale bakı — Efendim kadınlar gece tiyat- roya giderlerken şapka giymez- ler ki, Fakat ben kimi görsem hep şapka ile gidiyorlar. Benim bildiğim bara tiyatroya gidilirken başa ince bir tül bağlanır. Erkeklerin yüzde ellisi her ne hikmetse kadınları giyiniş mes- elelerinde pek zevksiz bulurlar... Hoş, ne yalan söyliyeyim... Daha son zamanda ben de bu yüzde ellinin .. Fakat teşrin- imi baş ladıktan sonra fikrimi değiştirdim. Zevksizlikten yana biz erkekler kadınları fersah fersah geride bırakıyoruz. Yağmnurlardan sonra caddelerin zaman zaman karnaval alaylarına rast gelmeğe başla- dım.. Boyanmış manda kursağını andıran garip garip muşambalar.. » Sarı, Yen şil., Fakat bilhassa kırmızı, kıp- kırmızı, Yakalarmdan boğmalı omuzlarda acayip acayip apolet” ler. Kollar çaprazlama boğmalı Bu. allı, yeşili, morlu, arılı alaylarla kâh Beyoğlu cad- inde, kâh köprü üstünde kâh Sirkeci'de rast geliyorum. Bunların içinde siyaha, yahut daha mutedil bir renğe benzeye- nini boş yere aradım. Fakat yak, yok.., Yalnız. bir şey nazarı dik- katimi celbediyordu. Alacalı bu- lacalı, Şeffaf o pardesi | giyen gençlerin başlarının açık olması, Yağmur, fırtına, o karayel, ahmak ıslatan, soğuğa rağmen Sırtta kırmızı muşamba fakat baş açık, saçlar biryantinl.. İçimden; — Zavallılar, diyordum, galiba bütün paralarını bu kırmızı mu- şambalara vermişler, şapka para- ları da gitmiş. Fakat ne aldan- mışım, ne aldanmışım... Sonradan dostum anlattı. Meğer bu mus şambaları şapkasız giymek moda imiş. Vah biçareler.. Allara bürünüp moda uğrunda tepe açık, baş kabak allabın yağmurunda sokak sokak sürt.. Sıhhat müdürlüğü, sıhhat nanuma bu modayı menet- melidir. Bir zamanlar kirli trinç- kot yani kirli muşamba modası çıkmış. Bir çok delikanlıların mikrop kaparak tifoya uğrama sına bir şey kalmamıştı, Bu ondan beter. Fakat muhakkak olan bir şey var. O da giyiniş meselesinde sevksizlikte rekor kıran erkek- lerdir. Hikmet Feridun — Selâmlaştığım zatla iki sene- dir beraberiz Amca bey, » Cumadan muntazaman. maada — hergün ve Aynı saatta, aynı dakikada., takip ediyor sunuz? di idin zn İM İli e lke lm Öğ şk inin klik zi, Binin bü,