16 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1 AKŞAMDAN AKŞAMA Peynirler Gıda maddeleri hakkında arada , Ba- irada Fiat listeleri neşre: zan mülâkatlar yapılır. Bunlerda ık sık gördüğüm bir nokta hayre- kimi celbediyor.. Merakımı izale gdecek izahata tesadüf ümidile bu yoldaki yazıları dikkatle okurum. Fakat şimdiye kadar bu müşkül mü halledecek sözlere rasgelme- dim. Onun için burada mevzuu bahsetmeğe mecbur oldum. Peynirlerimizden, beyaz peynir- lerden bahsetmek istiyorum. Bu- nun üç çeşidini görüyoruz. Yağlı peynirler, yarım yağlı peynirler, yağsız peynirler. Tabii, fiatler ona göre değişiyor. Fakat değişen yal- nız fiat değildir. Peynirin gıda Kuvveti ve lezzeti de değişiyor. İşte aklımın ermediği de nokta bu yarım yağlı ve yağsız peynirlerdir. Burada bir hile yok mu? Yağsız peynir ne demek? Ya- ğını niçin çıkarıyorlar? Peynir de- pilince, yağlı ve azotlu maddeleri- İle, yani sütün içinden hiç bir şey alınmadan yapılmış bir şey anlaşı- Jr. Yağdan istifade için içinden bir şey alındı mı, bu benim ce- bimden çalınıyor demel Buna karşı yağı kismen veya tamamen alınmış peynirlerin ucuz. atıldığı söylenel lede buradan çil yağını alıyorlar ve bana yağlı.di ye satıyorlar. Buna karşı gözümü. açmamı tavsiye edebilirler. Fakat göz açılmakla yağın çıkarılıp çı- karılmamış olduğu bilinmez ki, Vakıâ lezzet kendisini. belli eder. Bu, bütün bütün yağsız pey- nirler hakkında doğru olabilir. Fakat herkes çeşnici başi ol cağı için tam yağlı pey yarım yağlı peynirleri sadece tat- mak suretile ayırmak herkes için kabil değildir. Hem siz bu yarım. yağlı deseniz de karşınızdaki satı- cı da bin bir yemin! Peynir çok sıhhi, temiz, fayda- lı bir gıdadır. Kırk yaşını geçmiş kimseler için akşam yemeğinde güzel bir parca beyaz peynir pekâlâ etin yerini tutar. Fakat peynir diye yediğimiz madde sa- hihten peynir olmak şartile. Bizce, bu noktada belediye hiç tereddüt etmemeli, yarım yağlı ve » saade etmemelidir. ir. Zaten mese- yor ya, Peynirin yağsız peynirlerin satışına mü- Müsaade et- mek zarureti aklımızın ermediği bir sebepten dolayı mevcut ise, bari cinslerini tasrih ettirmek su- etile sattırmayı temin etmelidir. Çok kere, teneke ile aldığımız pey- nirlerde üstte tadılan parçalar lez- zetli olduğu halde alttakiler. ta- mamen sünger parçasi gibi can- 81z tuzsuz ve bilhassa lezzetsiz ve. yağsız çıkıyor. Hilekârlığın önü- ne geçmek için en iyi çare, hile- kârliğa az imkân bırakmaktan ibarettir. Akşamei Hile mi var? Belediyenin satın aldığı arsaya başka sahip ödülü Keresteciler yangın y. rında belediyenin istimlâk etti ve parasını verdiği arsa ve dük- kânlardan dolayı yeni.bir dava çıkmıştır. Belediye arsa ile dükkünlari elinde tapu idaresinden alınmış tasarruf senedi bulunan bazı kim- selerden istimlâk etmişti. Fakat bu kimseler istimlâk bedelini ken- dileri almamışlar, borçlu oldukla- rından alacaklıları tahsil etmiş- erdi. Şimdi bir zet mahkemeye mü- racaat ederek arsayı satanlarla belediye aleyhinde bir dava aç- mıştır. Bu zat belediyece istimlâk edilen arsa ile dükkânlar esasen kendi tasarrufunda olduğunu, hat- tâ tapu idaresine resmen protesto gönderdiği halde ferağın bu fü- Zuli müteferrikler namına yapık dığımı ileri sürerek bir bile yapıl. dığını iddia ediyor. Bu davaya ehemmiyet verilmektedir. Terkos kesiliyor Birçok büyük borular değiştirilecek Terkos gölü ile arasında yapılacak büyük tesisat yüzünden bu yaz şebrimizde sık sık suların kesileceğini yazmıştık. Bugünden itibaren su tesisatın” da yeni islahat yapılmağa başla” macaktır. Bu meyanda Terkos gölü, Manglava, Paşa çayırı, Edir- nekapıdaki borular degiştirilecek* tir. Bu borular eski ve kuturları küçük olduğu için ihtiyaca kâfi gelmiyordu. Boruların değişmesi münasehe- tile bügün öğleden itibaren Pazar- tesi sababıma kadar İstanbulun ber tarafındaki terkos musluklar rında su bulunmayacaktır. Pazartesi sabahı şehre su ver- mek kabil olacaksa da yüksek mahalleler sudan ancak salı sabahı de edeceklerdir. Binaenaleyh hallamızn su hususunda tedarikli davranması lâzımdır. Birinci ve ikinci ticaret mahkemeleri Istanbul Müddeinmumili; Ticaret odasında ifal v mekte bulunan as | ikinci ticaret | 16/6/934 Cumartet mahkemeleri gününden | itibaren Yenlpostahanede tefrik edilen dairelerinde vazife görmeğe | başlayacaklardır. Mahkemeler Bu sene talilin on gün kısa yapılması muhtemel Adliye her sene Temmuzun yirmisinden Eylülün beşine kadar olmak üzere bir buçuk ay müd- detle tatil yapmaktadır. Alınan | malümata göre bu sene bu tatil müddetinin on gün kısaltılması düşünülmektedir. Adliye yangı nında yanan dava dosyaları ye- niden ihya edilmekte olduğundan son zamanlarda yenilenen dava adetleri çoğalmış ve mahkemele- rin şleri de artmıştır. T. kısaltılmasile yığılan bu evrakın bir an evvel muamelelerinin bili- rilmesi temin edilecektir. Adam kaçıran kadın mahkemeye verildi Geçenlerde adam kaçırmak su- çundan maznunen madam Eleni isminde 'bir kadın hakkında tab- ata başlanmıştı. Madam Eleni Tevfik ve Haralambos isimlerinde iki kişiyi gizlice huduttan içeriye kaçırmaktan — suçludur. Kadın evrakile birlikte ikinci ceza mab- kemesine verilmiştir. Evvelki gün yapılan muhakemede madam Eleni- nin ayrıca üçüncü ceza mahke- mesinde de bir davası olduğundan bu iki davanın tevhidine karar verilerek mahkeme başka güne bırakalınışt Neden çıktı? Ankara caddesindeki yangın tahkikatı bitti Geçenlerde Anka de tütüncü ve kartı ci İranlı Abbas efendinin dükkânindan gece yangın çıkmış ve dükkân tamamile yanmıştı. Bu yangın hakkında yapılan tahkikat bit miştir. Tahkikat neticesinde geceleyin dükkânda bulunan Abbas efen- dinin oğlu Hüseyinin dükkândaki küpten su almak üzere bir mum yakıp küpün yanına biraktığı ve bu mumun alevinden üst taraf taki rafta bulunan kâğıtların tu- taştuğu, bunun farkına varmıyan Hüseyinin mumu söndürüp yattık- tan sonra yangının çıktığı tespit edilmiştir. Yangın esnasında dükkünin için- de diri diri yanmak üzere iken baygın bir halde çıkarılıp hasta- haneye kaldırılan Hasan da iyile- sip Etfaf hastanesinden çıkmıştır. Dükkân sahibi Abbas efendi hakkındaki istintak tahkikatı bit- miştir. Abbas efendi ihmal yö- #linden yangma sebebiyet ver mek suçundan mubakeme edil mek üzere evrak ceza mahkeme- sine verilmişi caddesine ŞEHİR HABERLERİ dg Kümes hayvanları Sari hastalığa karşı mücadele devam edecek Tavuk, kaz gibi kümes hayva- natina musallat olan kolera ve tifodan hayvanların kurtarılması için vilâyet baylar müdürlüğü ge gen sene vilâyet köylülerine bir sale neşretmiş ve hastalıklı hay- vanların baytara getirilerek aşı İdirmişti. Bunun üze- rine bir çok kimseler tavuklarına aşı ve serom tatbik ettirmek su- retile ölmelerine mâni olmuşlardı. Geçen sene yapılan aşı sayesinde bu sene kümes hayvanat arasın- da telefat olmıyacağı temin edil. mektedir. Kümes hayvanatında lanmasını şüpheli hastalık görenler mahalli baytar na telefonla da malümat verdik- leri takdirde hayvanların baytar tarafından derhal muayenesile aşı ve yahut serom yapılması müm- Gerek vilâyet, ge- kün olacaktı bunun için icap eden tertibatı al maşlardı, Hırsız misafir Çaldığı paralar üzerinde bulundu. Fındıklı civarında oturan Abdi efendi evelki gece Lütfi isminde bir tanıdığını evine davet etmiş ve geç vakte kadar oturup eğlen- mişlerdir. Eğlence bitip Lütfi gittikten sonra Abdi efendi bir şey aramak üzere konsolun gözünü açınca aralarının aşırılmış ol. irmüştür. Odaya başka kimse girmediği için Abdi efendi eğlence esnasında dışarıya çıktığı bir sırada paraların Lütfi tarafın. 'dan aşırılmış olduğunu anlıyarak polise müracaat etmiştir. Biraz sonra zabıta Lütfiyi ya- kalamış ve aşırdığı paralar üze- einde bulunmuştur. Hırsız misafir eye teslim edilmiştir. Sanat müsameresi *D, grupunun resim ser; münaşebetile bugün anat 18 de Taksim bahçesi yanındaki dağ sporları klübünde bir sanat mlisa- meresi yapılacaktır. Herkes gide- bilir, Yugoslavyalı seyyahlar Kıraliça Marya vapurilo dün şehrimize gelen Yugoslavyalı sey- yahlar şehrin görülecek yerlerini gezmişlerdir. Seyyahlar dün akşam şel trosunda verilen kon- serde hazır bulunmuşlardır. İlizir çırpıda || Gürültü mücadelesi Bir müddettenberi seviniyoruz? — Yakında gürültüden kurtu. lacı Artık kimse ; gürültü edemiyecek... — İstanbul sakin bir şehir ha line girecek... — Bak Kadıköyüne... Orada çit yokmuş... Elbette bizde de öyle olacak... Bizim semtte işgüzar bir bele diye reisi var galiba, Bir hafta- danberi satıcılar istedikleri gil bağıramıyorlar. Memurlar va! siz bağıran satıcıları kollarından tutunca yallah merkeze. Ancak bu gürül le» kararı gayet tuhaf şekilde tatbik ediliyo, Dün gece birdenbire müthiş bir Gürültü ile uyandık. Caddeden sesler geliyor. Pencereye yaklaş tım. Bir belediye memuru. Müt hiş bir vazifeşinaslığış tutmuş. Avaz avaz bağırıyor: — Bu satte yoğurt Boğazını yırtarcasına yorsun... Memur efendi sesi ha yükselterek 5 — Yazık değil Herkesi uyandıracaksın be mübarek... Satıcı fena halde korkmuş ola- i çıkarmadı. Me- 'mur gene bağıra bağıra: — Haydi buradan çekil git Bir daha yakalarsam... Bak ka- satılır mı? ne bağır: i biraz dar Bunun üzerine mahallede bir yelveledir koptu, Bu gürültü eden satıcıyı yaka- lamak için belediye memurları. nın çaldığı düdükler... ii — Yakala... Sesleri. Öyle müthiş bir yaygara ki sor. mayın, Bütün mahalle kalktı. Düşündüm. ayağa Gürültü ile müca- hoş amma... Böyle tat Bik edilirse hiç bir gece uyuya- mıyacağız, gürültüden başımız patırtısızca mücadele etmeli... et Feridun Sabanca gölünde su sporları Devlet demir. yolları denizcilik federasyozuna mü ederek Sapanca gölünde bir su bayramı icrasını teklif Federasyon mahallinde Me nakil geniz mutabakat hasıl olursa bu bayram 29 hazi- randa, yahut 6 temmuzda yapıla- caktır. Yelken ve kürek yarışla- rından mada yüzme müsabakaları da icra edilecektir. A bey Yeşilay bayramında! — iktibas ve tereiire hakkı mahfuzdur — eki “Fahreddin Kerim B düşmanlığı irade terbiyesinin, feragatin en kuvvetlisidir Amca beya» Dr. Bir taraftan gayet Tani, ez görül | müş mezelerin kokusu burnunuza çar pars. Bir taraftan bilür kadehler içinde elmas, yakut, kahrüba gibi içkiler gözü- — Bir taraftan da tanbur pağmeleri kulaklarınızı okgarken siz vurdum duy- mazlık edeceksiniz. İşte içki düşman. liğının irade üstündeki terbiye ve mu vaffakiyesi budurl z AB. — Evet, bir taraftan içki yü zünden hastaların çoğalması, bir tarafı tan da apartimanların yükselmesi kabil. ken içki içenleri azalimanızdan ane İaşilyor ki içki düşmanlığı bir fert ön