16 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

16 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Si Sahife 7. Izmir mektupları İzmir maarif erkânının i köylerde tetkik seyahati Valinin de iştirak ettiği seyahat çok iyi neticeler vermiştir Şehir tiyatrosu artistleri Çalı artistler sakal Bu yakınlarda Şehir tiyatrosa artistleri görülecek haldedir. Ar- üistlerin bazıları aralarında söz iği etmişler gibi sakal salıver- miş, kimi bıyık uzatarak çebresini adamakıllı d di Bıyık ve sakal bugünlerde Şehir tiyatrosu. sanatkârları adeta moda halindedir. Henüz bıyık veya sakal uzat mamış olanlar da yakında uzata- caklardır. Buna sebep artistlerin «Bataklı damın kızı» çevirmeğe başlamak üzere olmalarıdır. Ba- taklı damın kızı hemen hemen ta- mamile köyde geçen bir vakadır. Filim Ertuğrul Muhsin beyin rejisörlüğü alında çevrilecektir. Filim için mevzua uygun bir köy lâzım olmuştur. Uzun uzun aran- dıktan sonra Bursada «Çalı» köyü ismindeki yer pek münasip göl müştür, arasında filmini Ertuğrul Muhsin bey ve arka- daşları bu köye giderek filim lâzım gelen hazırlıkları yapmışlar. dir. Filimde baş erkek rolünü ar- tistlerden Talât bey, baş kadin rolünü Cahide ve Feriha Tevfik hanımlar yapacaklardır. Şehir tiyatrosu artistlerinden bir çoklarının da filimde rolleri vardı Artistler bir kaç güne kadar ma kinelerile beraber Bursa civarın. daki «Çalın köyüne hareket ede- ceklerdir. Burada sanatkârların hemen hepsi günlerce köylü kıya- fetinde «Çalın köyünde dola; caklardır. Çalı köyü bilhassa tereyağı, tü ve yumurtasile meşhur bir yer- dir. Bunun için köye zayıf giden artistlerin bir kaç kilo almaları |mektedirler.Yalmız rej ile çevirdikleri öyüne gidiyorlar Bataklı damın kızı filminde oynıyacak ve bıyık koyverdiler Bataklı damın kızı fliminde baş rollerden birini yapacak olan Feriha Tevfik hanım, çok muhtemeldir. Şişmanlık kor- kusu şimdiden artistleri sarmıştır. Fakat bunl — Şimdi şişmanlık moda, Za- yıflık modası geçti, Diye kendi kendilerini teselli et- Ertuğrul inema artistlerinden Kate von Nagy, Hans Albers 'Dünyanın ucunda, filminden bir sahnede, Muhsin bey şişmanlamıyacağın- dan emindir, kıymetli artisi — Çalışmaktan çöp gibi sayıf- lamıyayım da,. demektedir. Filim bir genç kızını bir adam hakkında nafaka davası açmasile başlamaktadır. im çok derin bir hissi vaka- Fakat bu vaka tamamile i bir şekilde anlatılmakta. Şebir tiyatrosu arti ve bıyık salıvermeleri ilk defa de- Zildir. Bundan evvel de Nurbaba, Leblebici Horhor ve sair filimler için bazı artistler sakal ve bıyık salıvermişlerdi Bataklı damın kızı başka bu sene milli bir filim daha yapılacaktır. Bunun «Bir buğday başak verdi» olacaktır. Sinema haberleri AAFA şirketi, tekrar, çok filminden ismi rağbet gören dağ ve kar sporu fi- limlerinden çevirmeye karar ver- miştir, İlk olarak Willy Reiberin idaresinde «Beyaz bölük» adında: ki filim yapılacaktır. 4 Heollivuttaki Fox stüd; rında «Kervan» isminde bi bir filim çeviriliyor. Filmi «Kon- gre eğleniyor» filmini yapmiş olan | Erik Charell idare etmektedir. In gilizce nüshasmda Charles Boyer ve Loretta Yung, fransızcasında gene Charles Boyer ve Amnabel la- lerinin sakal İzmir 15 (Hususi) — Vali Kâ- zum paşa, refakatinde İzmir maa- rif müdür ve muavini ile ilk tedri sat müfettişleri ve bazı muallim. ler bulunduğu halde vilâyet dahi dinde bir «kültür ve maarif tetkik seyahatin tertip etmiştir. Kafile otomobil ve otobüslerle İzmirden hareket etmiş, tesbit olunan prog- ram ve güzergâh üzerinde dört gün köylerde, dağlarda çalışmıştır. Bu tetkik, Iâalettayin bir seya- hat halinde vukubulmamı; ve kül işleri üzerinde ayrı ayrı tevakkuf edilmiş, o yerlerin ileri gelenleri, münevverleri, muallimleri ile top- lantılar yapılmış, kararlar. veril | miştir. Köylerde içtimai, sıhhi ha- yat, mektep işleri, okuma odaları, umumi kültür meseleleri gözden | geçirilmiştir. Köylüler, misafirleri büyük bir hararet ve ile karşılamış, şlardır. Bu meyan- da köylü ve kafile, mütekabilen bir çok işler etrafında yekdiğeri- İ ne karşı taahhüdatta bulunmuş- lardır. Kafile, İzmirden çıktıktan son- ra dağ ve oya mınatakalarından dolaşarak Bayındıra, oradan Öde- mişe, Ödemişten de Tireye ve Tor- balıya geç gene İzmire dön- Köylü halkla yapılan te- maslar, müsbet ve faydalı ol muştur. Avdette vali Kâzım paşa, kaza kaymakamlarına bir tami müştü dererek, cumhuriyet Türkiyesinde modern bir köyün nasıl kurulabi leceğini, köy bünyesinde iktisadi, i filri hayatın nasıl kuru- ceğini izah etmiş, direktif | İKON | Filim ve im, bilhassa son tetkik- ten mülhemdir. Valimiz. bu işin başarılması için bilhassa programlı ve plânlı çalışma lüzumuna işaret ederek hülâsaten diyor ki: «Gerçi bu işlerin bir hamlede başarılması mümkün değildir. Fakat bildirilen işler, senelere taksim edilir ve programa raptolunursa köylümü- ze yük olmadan beş senede bu da- va tahakkuk edebilir...» Emirde, modern bir köyde ne- ler bulunabileceği, maddeler ha- linde uzun uzadıya zikredilmiş- tir. Yakında kaza kaymakamlık» ları nezdinde köy muhtarlarının mühim bir toplantıya daveti bek- lenmektedir.. Bu toplantılarda, her köyün, ihtiyaçları tesbit edi- lecek ve bu işler muayyen seneler üzerinden programa bağlanacaktır. İzmir vilâyetinin bu teşebbüsün nü bilhassa takdirle işaret etmek lâzımdır.. Bir kaç sene sonra İz- mir vilâyeti köycülüğünde, diğer ilâyetlere nümune ve misal ola- bilecek bir inklıâba şahit olacas diz, Memleketin matbuatı, münev- yerleri, muallimleri, bu maksat şaya müzaherete karar vermişlerdir Cenupta yakalanan kaçakçılar Ankara 14 (A.A) Bu ayın ikinci haftası içinde cenup hudus dunda üçü müsademeli 20 ka- çakçı yakası olmuştur. Bu vaz 'kalarde “i Biri ölü olarak 17 kaçakçı ele geçmiş, 17 kaçakçı hayvanı, 400 kilo gümrük kaçağı, 450 kilo in- hisar kaçağı, bir silâh, 100 muh& telif cins kaçak hayvan tutul muştur, üzerinde vali Fotoğraf i meraklılarına; Paranızı beyhude yere sarletmeyiğiz | Filmpakları sayesinde reslmierinizi daha pars ak ve daha nat çıkaral Fotoğraf leyazımatımı satan tcars pi Meşhir ZEİSS İKON tmlerini manfaatiniz la oynuyorlar, musrran talap etmeni N ktizasındandır.