16 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM Tetrika No. 227 Yakup Cemil ıaenaleyh Satvet Lütfi bey, prens Sabahaddin beyden böyle bir mektup almakla, bunu hükü- mete bildirmeği, memleket lehin- de bir fayda olur ür ile Talât beye müracaat etmeği dğoru gör- Yakup Cemil, herkesle ayni mevzuu konuşmuştu. Yakup Cemil bey, Bursada bu- Tunurken Hüsrev Sal eyle ara- larında geçen müküleme, memle- ket vaziyetine ve harbin aldığı kil etrafındaki meselelere taallük ediyordu. Bu esnada hükümetin hattı hareketi ve takip ettiği siya- set uzun uzadıya tenkit edilmişti. Bu acı tehkitler, Yakup Cemil be- yi büsbütün çileden çıkarmış ve hükümete karşı ruhunda ilk isyaa hislerini duymağa başlamıştı. An- cak Bursada Yakup Cemil beyin edindiği intiba, sadece hükümete karşı eskidenberi mevcut olan his- lerinde bir değişikliğe imkân ver- miş, kendi mensup bulunduğu fır. kanın hükümetine itimadı sarsıl- mıştı. Fakat bilâhare İstanbula dönen Yakup Cemil bey, ken. ne fırka kumandanlığı ve kayma- 'kamlık rütbesi verilm: .kümeti devirmek fikri koymuştu. Yakup Cemil beyin Bursada iken hükümet aleyhinde idarei ke- lâm etmesi, yalnız kendisi ile Hüs- rev Sami bey arasında cereyan eden muhaverelerden ibaret de- gi O, Hüsrev Sami beyden memleketin vaziyetini dinler din- lemez, ayni mevzuları ine ge- Tene söylüyor, hükümeti alenen tenkit ve müahaze ediyordi Bilhassa Bursada iken mi: kaldığı Çekirgedeki (Servinaz ote- Ti) ne gelen yolcular, bu mevzu et- rafında kendile, Yakup Cemil beye muhatap mevkide buluyor- ardı. O zaman (Servinaz oteli) Satvet Lütfi bey tarafından idare ediliyordu. Satvet Lütfi bey, Ya- kup Cemil beyin memleket işle- rinden ve harbin lüzumsuz yere uzayıp gitmesinden acı acı bah- settiğini görünce prens Sabahad- din beyin (sulhü münferit) tel fi etrafında kendisine gönderdiği mektubu İstanbula giderek Talât beye gösterdiğini söylemiş ve bun- den sonra Talât beyden hiç bir ses çıkmadığını ilâve elmişti O tarihlerde Bursa, Satvet Lüt- ince hi aklına fi bey gibi daha bazı menfilerin bulundukları bir şehirdi. Binaena- leyh, hükümete karşı muğber ve gayri memnun olan bu menfilerin sözleri de Yakup Cemil beyin hü- 'kümet aleyhindeki düşüncelerini takviye ediyordu. Bursadan İstanbula dönen Ya- Cemil bey, İstanbulda temas i bir takım kimseler arasında şehremaneti tahniye müdürü İs- mail Hakkı beye (şimdi Eski hirde avukat) Satvet Lütfi beyin sözlerini hil iş #in elim hallerinden bahsetmişti. “Hüsrev Sami beyi ilk vasıta ile gönderiniz!,, İste Yakup Cemil beyin «suk lü münfe teşebbüsü ve atak- libi hükümet» cürmi tevkif edilmesi üzerine ken: uzak tan, yakından münasebeti olen bir çok kimselerin tevkif edilme- “ ittihat ve Terakki | tarihinde esrar perdesi | “niçin ve nasıl öldürüldü | Muharriri: e lerine sebebiyet verdiğinden Sat- vet Lütfi beyin Bursada tevkif edilip Istanbula getirildiği halde, Ismail Hakkı bey de sırf bu ba- his etrafında Yakup Cemil beyle görüştüğü için tevkif edilmişti. Fakat bu tevkifattan maksat l Yakup Cemil beyle arkadaş- olduğuna göre divanı harp, Hakkı beyden sonra Hüsrev Sami beyi tevkif etmeğe karar verdi. Divanı harp ını. cezalandırmak reisi Nafiz beyin imzasile İzmir vilâyetine şu mealde bir telgraf çekildi: «Divanı hanpça görülen lüzum üzeri” ne Hüsrev Sami beyi ük vanta ile İs- b Pa Bu telgraf, İzmir valisi Rahmi indür- meğe başladı: Acaba Hüsrev Sa- beyi derinden derine mi beyi mevkufen mi, serbes ola- rak mı göndermeli idi? Telgrafta sarih bir kayıt olmadığından Rahmi bey bu tereddüde kapı mıştı Rahmi bey, Istanbulda yapılan tevkifattan ve in mahiyetinden haberdar olmadığından Hüsrev Sami beyin divanı harp tarafın. dan ne maksatla çağırıldığının sebebini de tamamile anlıyamı- yordu. Bahusus Hüsrev Sami bey (karargâhı umumi) den aldığı salâhiyet ile firarileri toplıyarak göndermek vazifesile de meşgul. dü, Şu halde hiç ümit edilmiyen zamanda divanı harbin ken- istemesi pek manidar: Rahmi bey, evvelce Talât be- yin Hüsrev Sami bey hakkına çektiği telgrafı da hatırladı. Fa- kat bundan sonra vaziyet değiş- in Hüsrev Sami beye isnat edilen cürüm, artık bugün icin nasıl mevzuu bahsolabilirdi? Ba- husus o ratihten sonra Hüsrev bey serbes olarak Istanbula giz dip gelmişti. Bununla beraber İz- bu eski ittihatçı arka- 'daşına fena muamele yapmak, nezaket hududu haricinde hare- ket etmek istemedi, Hüsrev Sami beyi davet etti, hakkında gelen &a söylememekle beraber; telgraf mealine hususile emrin divanı harpten geldiğine göre hayretler inde kalan Hüsrev Sami bey, Rahmi beyin tereddütlerini his- seti, Harp zamanında, divanı harp, gibi mühim bir merciden çi lan bir kimsenin mevkii ve hü- viyeti ne olursa olsun, İstanbula tek başıma gönderilmesi pek te muvafik olamazdı, Belki de ga- bir mesele yet ciddi ve mü igin Hüsrev Sami bey hakkında böyle bir tedbir ittihaz ediliyor- du. (Devami var) İlk mektepler talebesine müjde Tarih dersleriniz kolayca ve herkesten daha iyi öğrenmek için alacağınız kitap Yardımcı Tarih Hulâsası 124 sahife - yalnız 10 kuruş Tosta Yereti 8 kuruş diş merkezi Bul AKŞAM KITAPHANESİ 191, Ankara caddesi Türkiye turu Muhafız gücü bisikletçileri Kilise vasıl oldular Kilis 14 (A.A) — Bugün mw bafızgücü bisikletçileri saat 17de Islahiyeden Kilise gelmişlerdi | Beraberlerinde Islahiye kayma" kamı, belediye reisi ve Jkda vardır. Misafirler kaymakam, alay ku- mandanı muavini, o Cumhuriyet Halk fırkası belediye reisi mem- leketin sporcu ve bisikletçilerile alar bir bir çok halk tarafından kı dılar, Firkada kırk kiş ziyafet tertip edilmiştir. Kilis, 15 (A.A.) — Muhafızgücü bisikletçileri Kilisten Antebe ha- reket ettiler, Kaymakam Dağ alayından bir zabit |. K. belediye ve Halk fırkası reisleri, memleket Sporcuları tarafından bir saat mesafedeki Öyluma kadar teşyi edildiler. Antep, 15 (A.A) — Mubafız- gücü bisikletçileri bugün saat İlde Antepe var: Kendile- rini vali bey, belediye ve Halk fırkası reisi, bisikletçiler ve kesif bir halk kütlesi pek samimi bir surette karşılamışlardır. Şoförler Nöbet meselesi hakkında cemiyetin bir mektubu Otomobilciler ve şoförler ce- miyetinden: Gazetenizin dünkü nüshasında (Şoförler arasınd lâf devam ediyor) başlıklı bir yazı okuduk, Şoförler arasinda çok okunur bir gazete olan (Akşam) m bu dikkat ve alâkası idare heyetimizi de mütehassis etmiştir. Ancak, bu yazıda izaha muh- noktalar bulunduğundan bu cihetleri tavzih ediyoruz. 1 — Cemiyet tarafından ihdas ve bir müddet tatbik edilmiş olanı intizam memurlukları hütçe 2: Yüzünden lâğvedilmişti Türeti intizam memuru yoktur. 2 — Buzzı kalabalık taksi ma- hallerinde esnaf, nöbeti tanzim ve taksi haricinden müşteri almı yı menetmek için içlerinden bir arkadaşlarını intihap etmişler ve bu zatın masrafını kendi araların» da temin elmeği taahhüt etmiş. lerdir. 3 — Bir müşteri gelince bu 2a- tin kendi otomobilini veyahut ken- disine en çok yevmiye veren şo- İ förün otomebilini sevkettiği id. diası verit değildir. Çünkü: Mey- dancılar içinde - bir tanesi mür- tesna - olomobil sahibi olan yok- tur. (Çok yevmiye veren otmo- bil de sırası gelmedikçe müşte iye sevkedilemez. Çünkü: Taksi mahallinde iş nöbet usulü ile ve sıra ile alınmaktadır. Nöbette bu- lunan otomobillerin böyle bir mü- samahaya imkân vermiyecekleri tabiidir, 4 — Şoförler arasında sizıltıyı mucip olduğundan behsedilen bu iş üzerine resmi makamların al kasını davet etmek için bir s€- bep yoktur. Alâkadar daire esasen taksi ma- hallerinin intizamı ile yakından alâkadar olmaktadır. 5 — Ne hükümet ve ne de ce- miyet tarafından sıfat ve vazife- gazele leri tanınmamış olan ve niz tarafından meydancı tesmiye edilen bu eşhasın faaliyette bu- lunmaları ve kendi hesaplarına para toplamaları ahiren cemiyet tarafından menedilerek keyfiyet esnafa tamim edilmiştir efendim. Üç aydanberi taksi mahallerinde | Dünkü Hapoel - Beşiktaş maçından bir intiba Vaktile neşriyat yapılmadığı halde dün Taksimde oynanan Be- şiktaş - Hapoel maçını görmek üzere stadyoma hatırı sayılır bir kalabalık toplanmıştı. Filistinden gelen takımın musevilerden mü rekkep olması, maçlarda görmeğe alışık olmadığımız bazı simaları da futbol meydanının ctrafna çekmişti. Gelen takımın Beşiktaşa 10 mağlüp olması tabii bir neti dir. Vakıâ musevi misafirlerimiz, iyi koştuklarını ve nefesli olduk- larını dünkü maçın devamı eti müddette gösterdiler, Fakat iyi futbol oynadıklarını, top kullan- mağı becerdiklerini isbat edeme- diler. Onun için Beşiktaşın vasat bir oyunu önünde sahayı mağlüp terkettiler. Dün Hapoel takımında oyni- yanların akılları ve intikal hassa- arı bacaklarından iyi işliyordu. Irklarına mahsus çabuklukla oyni- yan misafirler ayaklarını toparlak meşin topa, birinci derecedeki futbolcular kadar henüz alıştıra: madıklarını güç vaziyetlerde he: men belli ediyorlardı. Futbolculuktan ziyade koşucu- lukla işi başarmağa çalışan Ha- poel takımı, atletik kabiliyetlerin iş göreceği yerlerde top oyununun! hakkından geldiler. İyi futbolcu- luk lâzm olduğu vakitlerde de aksadılar. Bazan müdafileri seme- Teli çalışıyor gibi gözüktüler. Bu- mun sebebi de; yapmaktan ziyade yıkmağa memur olan müdafaa oyuncularının . süratli oldukları vakit elde ettikleri mesafe kaza ma avantajının gözü alan man- zarası idi. Hemen her çıkışta topa rakiple- rinden daha evvel yetişen Filist müdafileri yer tutmağı biliyor hissini verdiler, Ayağına tez olma- nın fazla nazara çarpacağı mev. kilerde oynıyan iki açık ta top sürüşlerinde, süratleri sayesinde, becerikli göründüler. Buna mukabil Beşiktaş takımı irini çıkarama- iyi oyunlarından dı. Bir zamanlar çok iyi olan, mu avinlerden Feyzi ve muhacimler- 'den Şeref ve Eşref'muvaffak ola- madılar. Hüsnü de penaltıyı çe- kemiyerek dünkü maçta talisiz oyuncular sırasına gir Hakem Suphi bey, iyi gören ve çabuk karar veren vaziyeti maçın! başından sonuna kadar muhafaza etti, Oyunun tafsilâtı Rüzgâr altında başlıyan Beşik: lerinin faik sürat- Beşiktaş Filistinden gelen takımı 1-0 yendi inünde ilk dakikalar karış tılar. Hapoel takımının. ilerifs. me çabukluğunu arkadan gelen rüzgâr daha arttırıyordu. Bereket İl versin kale önlerine yakın topu kontrol o ederek için tehlikeli zaviyeler kendil ği arak hücumlar gok le: meticeleftemiyordu. takımın faikiyeti ile sıfır sıfıra beraber- likle bitti, ikinci devrede rüzgüri İehle- rine alarak başlıyan Beşiktaşlılar süremedikleri en kaş devre misafir kismen daha düzgün akınlar yapıyorlardı. Bir iki dakika sonra Nâzimin Hakkıdan aldığı pasla topu Av- rupalı bir forvet gibi Hapoel ka- esine göndermesi Beşiktaşa gali- biyet sayısını kazandırmış oldu. Bu golden sonra kırk dakika kar gılıklı çalışan iki takım oyuncu ları fazla gol yapamıyarak maçı bitirdiler. mağ Beşiktaşın bir golle malüp' ettiği Filistin oyuncularına karşi pazar günkü maçta Gi Hilar, top sürmeden yerden pasli oynıyacak olurlarsa, iki üç farkla) galip gelebilirler, Mecmuumun sür || rati saray. bizim takımlarımızın cemi süratine faik olan Hapoellilerle koşmak ve atlamak gibi atletik | meziyetlerle boy ölçüşecek vazis yetlere gelmemeğe çalışarak fazı la paslı bir oyun etmek dünkü oyundan alınan bir derstir, Eşref Şefik Şilt maçları Dün Taksim stadyomunda EB: şiktaş - Hapoel maçı yapılırken Kadıköyünde de devam edildi sistemi takip maçlarına: Sahaya esasen kadrosu, ek: ve başka oyuncularla yapılmış | olarak çıkan Fenerliler tam hâki- miyeti alamadıkları bir oyunla Sü leymaniyeyi 2-1 mağlüp ettiler , Ankarada şilt maçları Ankara 15 (A. A.) — Bugün Tstiklâl spor sahasında Ankara gücü ile Gençler birinci takımları arasında yapılan. şilt maçında her iki takım ikinci dev- rede İkişer golle berabere kak Ankara gücü gollerin den birini penaltıdan yapınıştı Maç zevkli ve heyecanlı olmuştur. Saba çok kalabalıktı, müsabaka gelecek: hafta tekrar edilecelitir.