16 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Haziran 1934 AKŞAM A ag ep e MM e AŞMA MM MMAMANMNMMNMMMMNMMMNNMMMNMMMNNNNNNNNNNN Sahife 5 Tütün satışları iyi gidiyor Gerek inhisar idaresi gerek şirketler mal alıyor Tütün mahsulünün idrak vazi- yeli ile salış dereceleri hakkında truhtelif muntakalardan lara gelen malimat sevinç vere- cek derecededir. Haber verildiğine nazaran 932 ve 933 seneleri tütün mahsul satışları son zamanlarda oldukça hararet kesbetmiştir. Bilhassa bu İasmen noksan olması, tüccarlar tün bulundurmasını mucip olmaz. tur. Marmara ve Karadeniz mınta- kalarında tütün satışlarına, gerek tütün inhisar idaresi tarafından ve gerekse tüccar tarafindan de- vam edilmekte İnhisar idaresi son on beş gün- de İstanbul, Gebze, Kartal ve Yolovadan 120,000 Edirmeden beş günde 56,100 Bursa ve havalisim- den son on beş günde 235,700, Balikesirden 94,900, Samsun one takasından 174,700, Trabzonda 75,000, Taşovadam 84,000 kile tütün mübayaa etmiştir. Yine bu mmtakalardan tüccar tarafından on beş gün zarfında 655,400 kile tütün satın alınmıştı İngütere yeni gemiler yaptırıyor Londra 14 — İngiltere hükü- neti 1934 bahriye programını ta- mamlamak üzere bazı gemiler in- şa edecektir. Bunlar | arsında 8,000 tonluk üç kruvazör, bir keş- şaf gemi, 3 tahtelbahir, bir çok küçük ger r vardır. Bu inşaat için 14 milyon İngiliz lirası sar. fedilecekti Süt fabrikası Istanbuldan fabrikaya siparişler başladı © — Karsta bir sük tozu fabrikasının bir kaç gün evvel istiksalâta başlamıştır. Şehrimizdeki çikol fabrikaları, Kars fabrikasının. faa- liyetine yakından alâkadar olmak- tadırlar. Şimdiden siparişler bile başlamıştır. Kara fabrikası çilo- lata fabrikalarının süt ihtiyacını tamamile temin edecektir. Veri'en malümata göre fabrik: da süt hülâsası ve süt konserva- ları da yapılacaklır. Bu suretle fabrikanın faaliyeti yalvız çikolata fabrikalarına inhisar etmiyeceltir. Süt hülâsaları, süt konservaları pak ucuz bir fitla balm salla caktır. Istihlâk vergisine tâbi maddeler Ankara 14 — Hiihlâk vergisiz ne tâbi maddelere dair maliye ve- kâleti yeni bir tahrirat mıştır. Bu bilümum unlar mevile- rine göre kanunda yazılı nisbet | lerde, makarna, şehriye ve i te kiloda 2 kuruş istihlâk vergisi- ne tâbidir. © Kanunun maksat ve sarahatine | göre makarna ve saire istihsal | eden un fabrikalarının bu mak i hazırl, satla kullandıkları unlardan 72 kilosu için 2,5 lira un vergisi alın- ması lâzımdır, denilmektedir. “ergün bir ata sözü: gen dünya tütün rekoltesinin | rn ber ihtimale karşı elinde tü | açıldığından bahsetmiştik, Fabrika | GUNUN HABERLERİ Romanyada mali kalkınma Parlâmento fevkalâde içtimaa başladı Bükreş 15 (A.A.) — Parlemen- tonun fevkalâde içtima devresi 'dün açılmıştır. Başvekil M. Ta- laresco âyan ve mebusan âzasi- man müştereken akdetmiş olduk- ları celsede kral açılış nutkunu okumuştur. Bu mutukta fevkal de içtima devresinin, mali vazi- yete ve bülçeye müteallik olan me- selelerin halli için akdedildiği beyan olunmakta ve bu meselele- re bütçe müvazenesinin ve para- man istikrarı imkânının, temini kaya) gusunun hâkim olduğu ilâve edilmektedir. Nutuk 1934 -35 bütçesinde ta- sarruf ve ihtiyat siyaseti esasına göre vücuda getirilmiş olduğunu beyan etmektedir. Bütçenin bazı fasıllarında yapılmış olan tahdi- dat özami dereceyi bulmuştur. Diğer fasıllar için de devlet Zinın ve bütün hidematı umumi- yenin basitleştirilmesi işine de- vam edilecektir. Maamafih milli müdafaznın, maarifin hayati ihtiyaçları nazarı itibara alınmış ve bunlar için müx him fedakârlıklara katlanılmıştır. Kralın nutku bütçenin tatbiki” na ve hükümet tarafından baş- umumi sıhhatin ve Tanılmış olan ve hükümetin prog-), ramı mucibince devam edecek olan iktisadi kalkınma işine mü: teallik bir takım kanun lâyihala. edile- rının parlâmentoya tev: ceğinden bahsetmektedi Yasak kalkmca.. “Amerikada içki içenlerin miktari azalmış Londra 14 — Amerikada tan- edilen bir istatistiğe göre içki yasağı kaldırıldıktan sonra halk eskisinden daha az içki iç- mektedir. Bilhassa gençler ara- sında içki sarfiyatı azalmıştır. içki yasağı esnasında bir çok gençler arka ceplerinde yassı şi- şeler içinde içki taşırlardı. Şimdi bu usül kalkmıştır. Diğer taraf- dan bozuk ispirtolu içkiler yüzün den bir zamanlar bir çok kimse- ler ölüyordu. Şimdi bunun da önü alınmıştır. Almanyanın nüfusu Berlin 14 — 1933 senesi zar- fında Almanyada 956,000 'doğmuş, 730 bin kişi ölmüştür. Bul suretle 226 bin nüfus artmış de- mektir. Maami bu miktar bir sene evveline nisbetle noksandır. Evlenenlere verilen mükâfat yür zünden evlenme vakaları artmıştır. Yoyoslavya ile ticaret muahedesi Türkiye - Yoyoslavya arasında yeni bir ticaret muahedesi yapı" lacaktır. İktisat vekâleti bu mli- nasebetle ticaret odasının fikrini sormuştur. o Vekâlet bir rapor hazirlamaktadır. “ GUNUN MESELELERİ . | “Şahinşah Hı. Ankarada İran Şahinçed Rıza Pehlevi Hz, Bur gün Ankaraya yâsül oluyorlar, Şahinşak. Hz. Türk hududuna girdikleri günden. elen büyük tezahürat ile kuraılanmışlardır. Aziz mir salirimizin geçtiği her yerde halk ken divini selimlemak üzere güzergöha kop muş, komşu ve kardeş milletin hüküm- darını aramızda görmekten mütevelli memnuniyetini izhar etmistir. Bu & hüzat Türk - İzan dontluğunun milletin kalbinde ne kadar derin kök salmış ol. duğunu göstermeğe kâfidir. Türk we İran milletlerinin son asir- hk tarihleri biribirine çok benzer. İki iller te uzun seneler tazyik altında, yanı müstakil bir halde yaşamışlardır. Bu Vaziyet karşısında müstevlilere karşı mücadele edecek yerde birbirlerile ih- lüfa düştükleri zamanlar da olmuştur. Bu hal iki milletin tam istiklâl ve hür iiyete kavuştukları zamana kadar devam) etmiştir. Türkiye, Gazinin sevk ve ilaresi altında istiklülini elde ettiği gibi İran 'da Riza Pehlevi Hz. nin idarelerile tamı intikllini kazanmış, asri bir devlet halini beri her tarafta kalpten ali İki memleket arasında ihtilâl hiç bir mesele yoktur. Bilâkin her sahada men- Bu vaziyet karşısında iki milletin elele vererek bir- Hive çalışmalarından daha tabii me ola bilet abinşah Hz, min Ankarıyi ziyaret leri iki memleket arasındaki dostluk kis- lerini bir ker daha kuyvetlendirecek ve her sahada daha siki Bir surette teşriki mesai imkânlarını hazırlyacaktır. Bunun! iki memleketin saadeti huruvunda çok iyi neticeler vereceği tabidir. Türk - İran dostluğu ayi zamanda yakın şark sulhünü de, kuvvetlendirecektir. Türk milleri bunları bakkile takdir ettiği izim- dir ki aziz mimfirimizi candan tezahür za'la karslamaktadır. Bigün. hükümetimiz. merkezine şeref verecek olan Şahinşah Hz. mi hürmetle faatlerimiz. müşterektir. selimlar ve bu ziyaretin şavkta yeni ve Feyizli. biz devrenin baslanıcı. olma | sina temenni ederiz. Gene görünmüş! İskoşyada Lock Ness gölünde- ki canavar yeniden görünmüş. Bu defada bir takım rabipler canavarı, gördüklerini iddia edi yorlar, Bunlardan biri canavarın resmini de çekmiştir. Fakat bu- nun canavar mı, yoksa bir deniz yılanı m olduğu belli değildir. Tarih konferansı Bal 14 — Burada beynelmilel bir tarih İconferansı toplanmış ve üç gün sürmüştür. Konferansa 15 memleket faaliyetler şunlardır: ASKERİ BAHİSLER —— Italyan ordusunun 934-935'seneleri faaliyeti Askeri maharririmizdene » Geçen senenin sonlarına doğru | hükümet reisinin tekrar ordu, de- niz ve hava kuvvetlerini tek başi- alması bunlari yekdiğe- Tile ve bilhassa dödüncü bir kuv- vet olan milis ordusile daha siki bir surette birleştirmeği istihdaf etmektedir. Bu maksatla hemen her garmizonda faşizm ve onun yeni devlet nizamı olan korporas- le bu muhtelif sınıf ibiri arasındaki münasebeti hakkında uzun konfe- yanslar verilmiş, muvazzaf, ihti- "| yat ve milis zabitleri devam üzere bu maksada göre tenvir olum muştur. 934.935 senelerinin bütçe ka- munu müzakeresi, mebusan ve yanın ordu hakkında teveccühler izharma vesile kılınmıştır. Harbi- ye nezareti müsteşarı Baistrachi buna mukabeleten efa- şist hükümetin tipik bir asker kümetin olduğunu meclis ki sünde ifade etmiştir. Diğer üç müs teşar (kara, deniz, hava) Faşist ruhunun orduya hergün biraz da- ha nüfuz ettiğini söylemişlerdir. Muhtelif ordu kısımlarının birli- ğini temin etmek ve kuvvetlen- 'dirmek için Romada bir «ordu bir. liği mahfeli» tesis olunmuştur. Her üç müsteşar ordunun muh- telif kınmlarındaki faaliyeti uzun uzadıya anlatmışlardır. Yalnız 193435 senesi bülçesi, iktisadi buhran dolayısile kara ordusu ve denizde bir miktar tasarruf yap- mak zaruretini duymuştur. Bu s€- ne geçen seneye nazaran kara or dusu bütçesinde 100 milyon, de niz bütçesinde 174 milyon liretlik bir azalma vardır. Yalnız. hava | bütçesi geçen seneden 14 milyon ret fazladır. Bunlardan başka müsteşarların meclis ve senatoda beyanatından istihraç olunan Kara ordusunda, askeri şüra se- kiz senelik bir fasıladan sonra tek- car içtimaa davet edilmiştir. Âza- lar ordunun en kiymetli kuman- danlarmdan seçilgiştir ve harbi- ye nezaretinin bir müşaviri ola- Tak icrayı faaliyet edecektir. İlk İçtimamı budutların müdafaası meselesini tezekkür etmek üzere yapmış ve bu hususta esaslı karar: lara varmıştır. Bundan başka or- dunun diğer işlerini tezekkür için çalışacaktır. Harbi yadenin büyük ehemmiyetini an- Tatmak için bunu esııfların kra- | Tiçesidir» şeklinde tavsif etmiş ve harbiye nezaretinde de piyade müfettişliğinin esas olduğunu ve hattâ müfettişliğin diğer sım? mü- fettişliklerinin faaliyetini de tan zim ettiği söylemiştir. Nakliye meselesinde bilhassa mühim ordu kuvvetlerinin, büyük kıtaların kısa bir zamanda bir yerden diğer yere nakli nazan iti- bara alınmaktadır. Erkâm harbi- ye zabitanı kâfi derecede kıta hiz- metine tâbi tutulmakta ve bilhas- sa kendi asli sınıfından başka si- nıflarda çalıştırılmasına itina olun- maktadır Kabiliyetli küçük zabitler zabit- nezareti müsteşarı pi- İ liğe terfi olunmakta ve bunlar or. duda yüzbaşı rütbesine kadar ter-, fi imkânın: bulabilmektedirler. Bölüklere kadar 8-10 sene hizmet görmüş küçük zabitler dağıtılma- sina çalışılmaktadır. Mühim talimatnameler yenideni tanzim olunmaktadır. Esliha meselesinde; piyadeye yeni el bombaları ve yeni «hafif piyade topları» verilmektedir. Tayyare topları ve tank müdaf: topları da dahil olmak üzere bür tün silâkların memleket dahilin- den tedariki alınmıştır. Şimdi sanayile müza- kereye girilerek bunların her bi- rine en az bir top nümunesi vücu- da getirmesi vazifesi verilmiştir ki bunda muvaffak olanlar kolay- lıkla seri halinde imalâta geçebil. sinler, Keza cephane ve zehirli gaz me- İcap ederse İtalyanın da gaz harbi ya- pacağı ve bunun için lâzım gelen ihzaratı yapmış bulunduğu temin olunmuştur. Keza motörleştirme, makineleştirme, telsiz cihazlarile teçhiz meselelerinde de devam üzere tetkikler ve araştırmalar için teşkilât vücuda getirilmiştir. Hülüsa müstakbel bir harpte or- dunun bütün ihtiyacatı tamamen selesi de hallolunmuştur. | dahilden tedarik olunacaktır. Har- Biye nezaretile ziraat ve korpo- rasyonlar nezareti (sanayi ve amele işlerile meşgul nezaret) bu mun üzerinde müttehiden mesai sarfetmektedirler. Milis ile ordunun müşterek me- saileri mütekabilen irtibat zabit- leri memur edilmekle daha sıkılaş- tırılmıştır. Sen zamanlarda Bali ve Giovani faseisti teşkilâtına mur- vazzaf ordu zabitleri de memur edilmiştir. Liselerde ve üniversin tede askerlik üzerine olan ders saatleri çok artırılmıştır. ve bu dersler o şekilde takrir olunmağa başlamıştır ki, bunlar talebeyi yormasın ve hattâ bilâkis diğer derslerdeki yorgunluğu gidermek ve neşelendirmek, canlandırmak için bir vesile olsun. Halyada kanuni bir mecburiyet olan «gençliğin askerliğe ihza- n> keyfiyeti halen harbiye meza- retinin işarı dahilinde ve milis ki talarma ait bir vazifedir. Keza her fırkaya ilhak edilen 2 kara gömlekli taburunun teşkili ve ye- iştirilmesi, telemil İtalyanın hava- » vazifeleri de ya karşı müdafa. milis ordusunundur. Bunlara inzimamen bu defa sa- hil topçusunun yetiştirilme ve teş- kil işi ile askerliğini bitirmiş olan- ların öğrendiklerini unutmaması vazifesi de milis ordusuna bırakıl. mıştır, Bur suretle milisim esas or- duyu hava ve sahil müdafaasın- dan azade ve seyyar vazifeler için serbest bırakması gayesi istihdaf edilmektedir M. Şevki San Salvadardaki kasırga Londra 15 len haberlere daki kişidir. Amerikadan ge- re San Salvador- son kasırgada ölenler 339 Yalnız bir şehirde 250 Nörasteni, zailyet ve Chlarosa: