13 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MA e 13 Temmuz 1934 Sahife 3 'AKŞAMDAN AKŞAMA Kabzımallar Kabzımallar galiba gürültü fve gidecekler, Hâlden şikâyet et- kiler. Esmayı başlarına si Kendilerini hâl çarptı. Çün hal, belediye mahafili memlekette gebze ve meyva fiatlerinde paha- Hığın mesuliyetini yükliyecek bir. makam buldu: Kabahat kabze mallarındır diyorlar. Binaenaleyh, hâli beğenmiyen kabzımalları hi de sokmamak için vücutlarını orta: an kaldırmak istiyorlar, Bu ilk fırtına sonra biraz hafif- ledi. Belediyenin bir tasavvuru de- Zil, hususi bir fikir ve mütalea ma- Zımız işlerde, daima prensipteni ayrılmayız ve hiç bir tara etmeden umumi prensipler daire- sinde muhakeme yürüterek selim bir fikir edinmeyi tercih ederi Onun için şu kabzımallar mesele- sinde de ayni kaideden ayrılmıya- cağız. Kabzımallar. cemiyeti hâlden et ettikten sonra mi fena ve zararlı oldu? Her halde, şu tesa- (düf birdenbire iyi bir tesir yap- yrıyor, Kabzımallar cemiyeti, ta- rihini bilmiyoruz amma, her hal- de epeyce eski bir teşekkül ola- cak. Bu bir ihtikâr ve halkı ızrar esmiyeti olsaydı muhtelif zaman- lardanberi faaliyetine pervasızca “devam edemezdi. Her halde çok- tan buna nihayet verilmek iktiza eylerdi. Demek ki bir ihtiyaca te- kabül ediyor. Bu ihtiyaç nedir? Kabzımallar cemiyeti meyva ve sebze satışlarında ne rol oynuyor? Müstahsillere ne faydası yahut'ne zararı var? Müstehliklere karşı ne tesiri oluyor? Bunlar rakamlarla, vesikalarla ortaya konulmalı. Herkes görme- Ti, söylenen şeyleri tetkik ve mu. hakeme etmeli, Ondan sonra kab- zımallar cemiyetinin lehinde yar hut aleyhinde bir kanaat edinmek kabil olur. kadar beledi- ye makamlarının böyle bir kana- ata irişmemiş olmaları biraz geç kaldıklarını gösterir. Çünkü bele- diye iktisat müdüriyetinin vazife- leri arasında bu kabil tetkik ve #efahhusların yer alması tabiidi Müstahsillerle müstehlikler ara- sinda ne kadar mutavassıt bulu- ursa bunun bilhassa müstehlikler rma olması pek tabii ve umu- mi bir kaidedir. Sebze ve meyva fiatlerini yü re başlıcası kabzımallar cemiyeti midir, değil midir? Bir kere burasını bilmeğe muhtaciz. Halbuki, kabzımallar cemiyeti şürmek ve toplan kende sebze ve meyva satmak içi çareler arıyor, belediyeye müra- €aat ediyor, kolaylık istiyor. Ce- selten bu mutavassıt- görünüşe nazaran, iatleri dü- ünü celbedecek bir teşeb- , Nasıl ki bizim de kendile- rine alâkadar olmamız bundan leri gelmektedir. Halbuki biz gö- rüyoruz ki bu müracaatlari kâfi derecede teş larda kendilerine yer ayrılacak. mış? Bu lâf değil, Bundan bir fay- da çıkmaz. Şehrin başlıca semtle- rinde esaslı ve devamlı satış mer- kezleri ister. Ancak böyle ciddi bir tecrübe yapıldıktan sonradır ki kabzımallar cemiyetinin toptan fiatine perakende mal satmak te- şebbüsünün ameli bir iş olup ol. Jas4-” halkında kanaat edinmek kabil olur, Akşamcı edilmiyor. Pazar. Sergi açılıyor Kauçuk - deri rekabeti sergide de kendini gösterecek Xerli mallar sergisi çarşamba küşat resmini B. M, Meclisi rei Kâzım paşanın yapmasını rica et- vetiye gönderecekti; Salâhiyettar bir zat sergi hakkında bize şu ma- lümatı vermektedir: — Sergi, her seneki sergiden farklıdır. inhisarlar idaresi bu se- neki sergiye daha büyük ehem- miyet vermiştir. Sergide ufak bir atelye açılacaktır. Ziyaretçiler, atelyede sigaranın nasıl yapıldığı- nı bütün safhalarile göreceklerdir. | Diğer taraftan lâstik ayakkabi fabrikatörleri davalarını isbat et- mak sergiyi iyi bir vesile — ittihaz © edeceklerdir. Lâstik © ayakkabi için yapi lan paviyona bu sanayiin Tür- için, hakkında afişler, grafikler yapi” lacaktır. Diğer taraftan ayakkabicilar, deri sanayii de bu seneki sergiye ehemmiyet vermiştir. Bu suretle kauçuk ve deri rekabeti, sergide de kendisini gösterecektir. Sümerbank müeseselerinin, pa- viyonu da, sergideki paviyonların €n mühimlerinden biri olacaktır. Aşırıp giderken.. Polis devriyesile karşılaştı, yakalandı Zabıta bir müddettenberi Fer- hat isminde bir hırsızı arıyordu. Bir çok sabıkaları olan Ferhat dün gece de Ayaspaşa civarında Süleyman ağanın evine girerek el- bise, para ve saire aşırıp çıkmış, fakat yolda kaçarken devriyslere tesadüf etmiştir. Ferhat polisleri görünce elin- deki eşyayi atıp savuşmak iste mişse de buna vakit bulamadan yakalanmıştır. Çaldığı eşya mü- sadere olunmuş, Ferhat adliyeye teslim edilmiştir. Yeni pavyon Cerrahpaşa hastanesi civarındaki arazinin haritası yapıldı İade edilecek olan telefon pa- ralarile Cerrahpaşa hastanesinde bir harici pavyon inşa edilmesine karar verildiğini yazmıştık. Belediye, Cerrahpaşa hastane- sini büyütmek ve ihtiyaç nisbe- #inde yeni pavyonlar ilâve etmek üzere üç senedenberi buradaki bostanlardan bir kısmını istimlâk ed ek hastane arazisine ilâve et- Yeni cerrahi pavyonunun plânı yapılmak üzere arazinin mükemmel bir harita ve kroki hazırlanmı Tayyare cemiyetine teberru Fatihte Nişanca mahallesinde 8 No. evde oturan Mehmet Ferit bey, Tayyare cemiyeti Istanbul şubesine bir halı, üç seccade ve iki kilim teberru etmiş ve Cemiyet larafından (o kendisine teşekkür edilmiştir. Heroinciler Üç kişi yakalanıp adliyeye verildi Muzaffer isminde birinin he- yoin satmakla olduğu zabıta tara- fından haber alınmış ve yapılan takip neticesinde bı keli kimselerle gi edilmiştir. Zabıta Muzafferin evinde araştırma yapmıştır. Bu araştırmada evde bir dolap için de asitborik kutularına doldurul- muş heroinler bulunmuştur. Bun- dan başka muşambadan yapılmış büyük kese içinde de henüz mahi- yeti anlaşılamıyan o ve kokaine benziyen bir madde bulunmuştur. Bunlar müsadere edilmiş, kese içindeki beyaz toz tahlilhaneye gönderilmiştir. , Kaçakçılık iş Muzafferle Beraber zevcesinin ve kayinbil derinin de alâkadar bulunduklari anlaşıldığından hepsi yakalanıp adliyeye teslim edilmişlerdir. Stok mallarımız Türkofis ihracat mahsullerimizin İzmirdeki stok miktarlarını sor- muştur. İzmir odası bir cetvel hazırlamıştır. Izmirde üzüm stoku 18000 çuvaldır. Kadın meselesi Iki arkadaş arasında kanlı bir kuga Tophane civarında bir beraber oturan İsmail ve lerinde iki arkadaş geçenlerde bir kadınla tanışıp münasebet peyda etmişlerdir. Aradan bir kaç gün geçtikten sonra il hbap arasın- da rekabet başlamış ve her biri kadına yalnız başına tesahüp et mek için diğerini kıskanmaya başlamıştır. Bu kıskançlık yüzün- 'den iki arkadaş bir çok kavgalar da yapmışlardır. Evvelki gece geç vakit odalari- na giden Ali ve İsmail gene kadın. meselesini tazelemişler ve tekrar kavgaya tutuşmuşlardır. Bu kay- gada İsmail bıçakla Aliyi Zından tehlikeli surette yaralamış- kasi tır. Yarası ağır olan Ali hastane- | İsmail yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. » üç hırsız yakalandı Remzi, Tevfik ve Salâhaddin isimlerinde üç kişi Atik Alipaşa hanım civarında oturan Haj isminde bir kadının evine gece- leyin girerek evi soyup kaçmışlar, fakat zabıtanın sıkı takibi netice- sinde üçü de yakayi ele vermiş- lerdir. Hırsızlar evraklarile adli- yeye verilmişler ve hepsi de tev- kifhaneye sevkedilmişlerdir. Adliye yangını Mahkümlar verilen kararı temyiz ettiler 7 Adliye yangını maznunlarinin. izmitte yapılan muhakemeleri ne- ticesinde muhtelif müddetlerle mahkümiyetlerine karar verilmiş- 4i. Bu meyanda İstanbul adliye levazım müdürü Tevfik bey de üç sene müddetle hapse mahküm ol- muş ve kendisi bir temyiz tanzim ederek temyiz mahkeme- sine göndermiştir. Diğer mahlküm- lar da haklarındaki karari temyiz etmişlerdir. Sıcaklar münasebetile su fiatı pağalamşır: Meli suya taşıyan arabalara Fanla iç dakdaralda ğundan iki bayvap bunları çekememekte, eşek arabalarına üç eğek koşulmaktadır. Ucuz yaşamak usulü! İstanbulda ihtikâr olmadığını iddin eden bir zatın gazetelerde çıkan sözlerini okudum, Aman ne hoş, ne hor. Diyor kiz — istanbulda ibtikâr yoktur. Fakat bizim halk ucuz mal satın almak ilmini bilmiyor, İstanbulun bazı yerlerinde ucuz pazarlar yardır. Meselâ Balıkpazarı. Bu- radan bir çok şeyleri ucuz almak kabil İstanbulda ucuz yaşa- mak istiyenler şöyle hareket et- melidirler: Eti ucuz satın almak istiyen etin ucuz olduğu semtten alış veriş etmelidir. Erzakı ucuz mu almak istiyorsunuz. Erzakın tıldığı yerden alış veriş. Doğrusu mükemmel tavsiye, Maçkada mı oturuyorsunuz? Ya- rim kilo kıymalık et mi lâzım ol- du? Etin ucuz olduğu yer mere- si? Balıkpazarı mı? Hemen gi yinin, kuşanın, tramvaya mı bi ceksiniz? Arabaya mı? Otomobi- le mi7, Neye binerseniz “binip doğru Balıkpazarı: «Kasap efen- di 500 gram yağsız kıymalık ko- yun eti... Ertesi gün bir kile dolmalık biber lâzım oldu. Ne duruyorsu- nuz? Hemen koşun meyvahoşa, Kabzımallar cemiyeti reisi Ziya beyi bulun. Beraber bir kilo dol malık biber alıp ver elini Maç- ka, Ne pratik bir usul değil mi?. Artık siz caddelerdeki otomo- bil, araba kalabalığını. seyredi- niz. Bir taraftan oluk oluk pata- tes alanlar geliyor. Bir tarafı oluk oluk domates almağa gi 'denler... Derken raaap bir kaza., Ne ol 'du?.. Vay efendim vay vay... Dolmalık biber alanlardan turşuluk sivri biber alanlardan başka birine çarpmış!.. Fakat bu ucuz yaşamak usul nün daha ötesi var, Daha ucuz mu yaşamak niyetindesiniz, Ko- layı var... Gene ayni usule mü- Tacaak. Kahve mi alacaksiniz... Ucuz olmak şart değil mi? Hemen par saportunuzu şıkartı i, vapura bi- nin, Brezilyaya , Kahvenizi alıp dönün efendim.. İşiniz ne7. Canınız muz istedi öyle mi?. Ye- şilköyde oturuyorsunuz. İstanbu- la gelin. Gene pasaport çıkarıp "Afrikaya... muz yetişen şehirle re gidin. Ucuz ucuz bir hevnk muz alıp dönün., Hikmet Feridun Ermeni vatandaşlarımızın tayyare cemiyetine yardımları Ermeni vatandaşlarımızın tay- yare yardım derneği dün saat dörtte vilâyet merkezinde içtima etti. Bu toplantıda vilâyet heye- #i de hazır bulundu. Tayyare yardım derneği aralarında reis, reis vekili ve fahri mürakıpları intihap ederek hava kuvvetleri mize yardım için faaliyete geçe ceklerdir. — Liman şirketinde tasfiye başlıyor iman şirketinin tasfiye edilerek işlerinin hükümete geçeceği yazıl- mışt. Aldığımız malümata göre tasfiye heyeti önümüzdeki pazar günü, Liman şirketinde toplana- rak tasfiye muamelesine başlıya- caktır. rsak ve Karaciğer rahatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU