13 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Temmuz 1934 Habeşistanla ticari münasebat Tütün ihracı imkânları | araştırılıyor / Yekenderiye ticaret mümessil İiğine tayin edilen Mithat bey Türkofiste ihracat tacirlerile gö rüşmektedir. Mithat bey, Mısır. dan başka Hicaz, Habeşistan #nemleketlerile olan ticari müna- sdbetlerimizle de alükadar 'ola- caktır, dünkü toplantıda Habe- | gistana ihracat imkânli (da tetkikat yapılmıştır. Diğer taraftan öğrendiğimize Zöre Habeşistan dışarıdan mü- kim miktarda tütün almaktadır. Satın aldığı tütünlerin çinde Türk tütünleri de bulunmakta dir. Habeçistana Türk tütününü rethaneler satı- yor. tacirlerinin doğrudan doğruya Habeşistanla münasebetlerini tanzim etmeleri düşünülmektedi Incir kurdile mücadele Kuşadası, Tire ve Ödemiş ka- galarile Aydın vilâyetinde önü- müzdeki pazar gününden itibaren incir kurdu mücadelesine başla” nacaktır. Mücadele ziraat vekâletinden | gönderilmiş olan talimstname vilâyetin üç kaza- sındaki ziraat o memurluklarına gönderilmi Afyon mahsulü İnhisar idaresi yakında mal almağa başlıyacak etrafın Uyuşturucu maddeler inhisari yeni sene afyon o mahsulü hakkında kati bir rapor meşret- meiriştir. Rekolte hakkında elde edilen muvakkat rakamlar, bu 4e- meki mahsulün 1500 sandıktan ileri geçmiyeceğini © göstermektedir. Geçen seneki rekolte 4 bin san- (diktan © ibarettir. Uyuşturucu #naddeler inkisarında salâhiyet- #ar bir zatın ifadesine göre, in Hisar idaresi yakmda mübayaata Bunun için tahsisat Uyuşturucu maddeler inhisari umum müdürü Ali Sami bey ya- kında İzmire giderek afyon işle- rini tetkik edecekti Malyaya gönderilecek deriler Ankara Türk ofis reisliğinden İzmir Türk ofis şubesine şu tek graf gönderilmiştir. * Italyaya Türkiyeden dört mik. yon liretlik debağlanmış deri ihraç edebilmek için Italya nezdinde eşebbüsatta bulunulmuş ve bu hu susta mutabakat hasıl olmuştur. , Mısırda mahsul Bu sene Mısırda buğday zeri yatı sahası tevsi edilmiş olduğu hislde mahsul 1,050,000 ton ol- muştur ki geçen seneye nazaran 40,000 ton noksandır. Arpa mah- sulü geçen seneninki gibi 200,000 tondur. Hergün bir ma sözü; GÜNÜN HABERLERİ Cenubi Amerikada| muharebeler | Son muharebelerde 11,000! ölü ve yaralı var Santiago de Şili 12 (A.A) — Paraguaylıların Bolivya kuvvet leri ile büyük Chaco cephesine 8 temmuzda yaptıklari taaruzlar. | dan dı ordunun zayiatı | 11,000 kişidir. Paraguaylılar, söy- lendiğine göre 'galip vaziyette- dirler. Assomption 12 (A.A) — Mi biye nazırı, şu tebliği neşretmi tir: Ballivian muıntakasında düş man, şiddetli bir hücum yapmış, fakat tarafımızdan tardedi Bolivyalılar, eski mevzilerine çe- kilmeğe mecbur olmuşlardır. Di- ğer mintakalarda mühim terak- kiler elde ettik, Amerika reisicumhurunun seyahati Bristobal 12 (A.A.) — M. Ro- oseveltin de bulunduğu Hous- , Panama kanalına girmiştir. Rsisicumhur, dün akşam Panamada kalmıştır. Bugün Hawai adalarına gidecektir, | Almanyada bir maden kazası Essen 12 (A.A) — Bir maden kazası neticesinde 3 madenci öl- müştür. Dortmund civarda da madenci ölmüştür. M. Goebbels in dünya gazetelerine hücum ediyor. Berlin Ti — Propaganda nazırı M. Goebbels dün-akşam radyoda irat ettiği yeni bir nutukta, birkaç, gazele müslesa olmak üzere, bütün Avrupa matbuatının son alman hadiseleri hakkında fesat- kârane yazılar yazdığını bilhassa Tayms gazı riyatını tenkit eylemiş Nazır, Alman mille namına hiddet ve infial ile protestoda bulunmuştur, Memel meselesi Berlin, 12 (A.A) — Hariciye M. von Neuratb, Memel arazisindeki vaziyet hakkında atlerini celbetmek ve sit mukavelenameyi etmiş bulanan devletlerin âcilen müdahelede bulunmalarını talep eylemek üzere Fransız, İngiliz, talyan ve Japon sefirle. rini kabul etmiştir. Graf Zeppelinde bomba mı bulundu ? Berlin 12 (A.A.) — Graf Zep- pelin'in kumandanı M. Eckter, dirigenble'de bir bomba bul duğuna dair çıkan haberlerin ta- mamen asılsız olduğunu söyle miştir. Grevcilerle çarpışmalar Portland (Oregon) 12 (A.A.) — Polis, bir marşandiz trenini dur durmak istiyen greveiler üzerine ateş etmi Biri ağır olmak üze- B AKŞAM GÜNÜN MESELELERİ hadiseler Son günler zarfında | Hollasilanin Amsterdam gehtinde bazi kanlı vaka lar oldu. Şehrin bir kem mahallele sinde müsademaler vukua geldi, bir kaç kişi öleli, bir gök ikimaeler yaralan. du Hükümet polis kuvvetlerile süküneti temin edemiyeceğini anlayınca Yin yardımına, miliracaak etti ve büyük müşkülüş ile asayişi temin edebildi. | Hollanda ötedenberi sakin bir mem- lekettir. Orada karlı vakalar, kanşik- Ular. görülmemistir.— Bu defaki ike tile, snüsedemelere sebep “nedir? Buna kısaca cevap vermek lâzım ge- diyebiliriz. evvel çok Müstemlekele- tin. bulrana a. umumi harpten ire Beli zengin bir memleketti, Fiaden her sene milyarlar temin eler. di Umumi harp esnasında hu kazanç ölmedi, bilikis artt. Bireraf kaldığı için bütün mubariplere yiyecek ve sai. ve saft, bu sretle de lihim mer. Faatler termin etti Fakat harpten sonra İktisadi hub Hellanda müstemlekelerinin mahalleri para et memeke başladı: mütemlekelerde se- falet baş gösterdi. Müstemlekelerdeki sefalet tabii asl Holland gösterdi: bir çek kim Hükümet, iptidalar duğu gbi. sizlerin seçinmesini temin bunlara tahsisat Germeğe başladı. ca iktisadi bulran şiddetini art dikça hükümetin de yaridatı ekeildi- Hinden tahsiratı tamamen tesviye ete ieğe imkân görülmedi. İşsizlere veri len para azaltıldı. yan başlayınca iş değişi. ia da tesirini işsiz kaldı İngilterede ol. Son zamanlarda kükümetin varla. vi yeniden eksildiğinden hükümet, ea sartaf tedbirleri arasında, işsizlere Ve: kahsisatı bir miktar daha ii karar verdi. İşte son hadiseler bunun üzerine baş gönterdi Amsterdamdaki işsiz nümayişler tertip etiler. eyi kendilerile birlikte hareket etmek için kandırdılar. Araya korünn pro magandası da girdi, iş büyüdü, Hükü. met nihayet asker kuvvetine müracaat ederek öktilâli baatırmağa muvaffak. oldu. Hallanidadaki son hadiselerin mahi- yeti budur. a > Ingiliz veliahtının ahçısı zik amele derhal Bir kasım ame- Dünyadaki akçıların en bünerlisi | ingiliz veliahtının ahçıbaşın olan Göroe imiş. Büyük babası müteveffa Ingiltere kralı Eduvard gibi ağır om tadımı pek bilen genç veliaht nereye giderse alıçısım da bera- ber götürüyor. Resmimizde bu ahçı iş başmda görünüyor Batan bir deniz allı gemisi yüzdürüldü Lisbonne 12 (A.A.) — “Persee, isimli denizaltı gemisi, yözdürül. re dört yaralı vardır. *iywx638 müştür. ğe Y av) Slim £ Kudarmuştan beterdir 1. | yapacakları ilân edilmişti. Lâkin İ şimdiye kadar Avrupa memle- | borçlarımı tediyede uğradığı müy- | sen sene 10,300,000 tondu. CIHAN IKTISADIYATI Hollandadaki | |Sanayimemleketlerinin ihracattaarruzu Idurdu, yalnız Japonlar muvaffak oluyor- | Cihan şeker istihsalâtı- 28 milyon çuval kahve yakıldı - Buğday piyasası Büyük sanayi memleketlerinin geniş mikyasta ihracat taarruzu ketleri kendi aralarındaki didiş- melerden bu taarruzu yapama- muşlardır. Almanya, ceki ticari külâttan moratoryom ilâh etmesi üzerine muhtelif devletlerin güm- rük muharebesi tehdidi karşısın: da kalmıştır. Diğer taraftan Ro- manyanın hububat üzetine takas yapmaktan imtina eylemesi Bal- kanlardaki ticaretinde bu esas üzere hareket eden Almanyayi hayli müşkül mevkide bırakmış tir, Avrupalılar ihracat taarruzu” nu beceremedikleri halde Asyalı devlet olan Japonya günden güne taarruzunu arttırıyor. Yakın şarkta ve hattâ Türkiyede Japon- yanın ihracatı kok ilerilemiştir. Şimdiye kadar Sovyetlerin tica- ri hâkimiyeti altında bulunan mali ve şimali şarki İranda ve Bahrihazerin İram limanlarında Japon eşyası Rus emtiasının ye- rini tutmuştur, erikadaki yeni pamuk için Japonyanın verdij parişlerin geçen senekine maza- zan yüzde 110 dan fazla olmasi bu sanayi memleketinin mensu- cat ihracatında İngiltere ve Ame- rika ile daha şiddetli rakabete girişeceğine delâlet etmektedir. Japonya İngilterenin Kanada ve Avustralya gibi dominiyonla- rı ile ayrı ticaret mukaveleleri yapmak istiyor. Aksi taktirde Ja- ponya her iki memleketin ham eş- yasına boykot ilân ederek bu do- miniyonların iktisadiyatına vahim 'darbeler indirecektir, Cihan şeker istihsalâtı 1933-1934 senesi cihan şeker is- tihsalâtımın 26,900,000 tona ba- Tiğ olacağı tahmin olunuyor. 1913- 1914 mahsulü 20,100,000 ton idi. 1932-1933 mahsulü dahi yirmi al. tı milyan ili yüz bin ton idi. Ye- ni mahsulün pancardan olanı tahminen 8,900,000 ton tutuyor. Cihan şeker sarfiyatı 1932-1933 de 26,500,000 tona baliğ olduğu” na göre insan başına vasali 13,2 kilo isabet ediyor. Bu seneki şe- ker stokları 9,700,000 tondur. Ge- Kahve piyasası Kahve piyasası tutkundur. Çünkü Brezilyanın piyasaya ar- zettiği mal'azdır. Brezilyadan ge- len haberlere göte geçen martın ortası ile haziranın iptidası ara- smda yeniden 1,400,000 çuval kahve imha edilmiştir. Bnun ile şimdiye kadar imha edilen kah- velerin miktarı 27,900,000 çuta- la baliğ oluyor. Nev York kahve ve şeker bor. sasının tahminine göre 31 mayıs- #a nihayet bulan mahsul senesi- nin on bir ayinda cihanın kahve sarfiyatı 22,630,000 çuvaldır. Amerika müttehit hükümetle ri ile Avrupada sarfiyat yüzde se- kiz ve cihanın diğer memleket- lerinde yüzde 21 nisbetinde art- mişi Cihan buğday piyasası Cihan buğday (piyasası hare- kelsiz ve durgundur. Çünkü müs | tahsil memleketlerin cümlesinde | i kitlik ihtimali olmadığı sön ha berlerden anlaşılmıştır. Buğday mahsulü hakkında bidayetteki tahminlerin olmadığı ve ih- tikâr maksadile neşredildiği girm- di meydana çıkmış bulunuyor. Amerika müttehit hükümetlerin. deki buğday sahalarında yönü buğdayın keyfiyeti mükemmel ol- duğu gibi taneleri de tabii cesa- mettedi Filvaki burada bu seneki mah- sulün mevcut ihtiyaca kifayet et- miyeceği zennolunuyor ise de bü noksan cihan piyasasını o tahfif edemiyecek derecede mevzitdir. Kanadadıj mebzul | yağmarlar yağdığında yeni mahsule ait tahminler iyileşmiştir. Arjantin” de şimalde zeriyat hitam bulmüş ve cenupita tam bir faaliyet devre sine girmiştir. Avustralyada 2e- riyal sahası geçen senekine na zaran yüzde on ilâ on beş daha azdir, Romanya: iyileşmiştir. Misınh piyasası yat artmıştır. Arpa ve çaydarm pahalaşması üzerine mısıra pi yasalarda alâka çoğalmıştır. Sırp afyonları Yugoslavyada o Komanovadan ildirildiğine göre bu şehir havas lisindeki afyon mahsulü doğru dan doğruya müstahsillerden sa- tın alınmıştır. Fiatı kilogrami 240 ilâ 260 dinardır. Yegligovo havalisinde bu seneki afyon mah- sulü on bin kilograma baliğ ol- Geçen seneki mahsul de Filislin tütünleri Yafadan bil ldiğine göre Fi- listinin tütün ihracatı geğen $e- ne 45,418 kilodan 306 kilaya in- miştir. Bumun başlıca sebebi Le- tanın tütün ithalâtını tahdit et- sıdır. Filistinde az tütün ekildiği halde stoklar artmıştır. Hali hazırda bu stoklar elli bin kiloya baliğ olmuştur. Bulgaristan mahsulü Bulgaristanda kuraklık o mah- sule çok tesir etmiştir. Sonbahar da ekilen mezruatın zayiatı yüz“ de kırktır. Yalnız öenubi Bulga- ristanda mezrifıt tabii haldedir. İlk bahar zeriyatı daha fenadir. Pamuk ve tütün o mezruatı bik hassa mutazarrır olmuştur. tarlaların vaziyeti Yalmz — pirim mohsulünün memnuniyeti mucip bir derecede olacağı tahmin olunuyor, Meyva ve sebze iyidir. Domates mahsu- lü 1,500 ton tahmin olunuyor. Di- ğer sebzeler 12,000 ton tutacak- tir, Bulgaristanda ihraç memnuiyeti Bulgaristan hükümeti kuraklık dolayisile geçenlerde hep türlü hububatın ihracını venetmişti, Şimdi de her türlü hayvan yemi ve onu dahi ihtaçtân menedilmis- tir. Bu memmuiyetten takas esa- sı üzere ihraciha mü: mmsırlar ile piriş sindan dolayı Bulgaristanda tür tün zeriyat sahası bü sene de yüzde 30:40 azaltılmıştı. Yetişmekte olan tütünün elsi yi bulunuyor. Yeni tütün mah- sulü 1617 milyon kilo tahini olunuyor.