13 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

13 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

1 EA AA Lİ NN k 13 Temmuz 1934 İranın harici ticareti için en müsait yol hangisidir? İranın Akdeniz limanlarına daha mütemayil olduğu , anlaşılıyor, bu takdirde en ucuz yol Elâziz - Malatya Fevzi paşa - Mersin tarikidir İran harici ticaret münasebet lerinde, coğrafi vaziyeti do- layısile, bir transit yoluna muh- taçtır. İran için, dünya pazarları- 7. Şimdiye ka- dar bu meseleler bir kaç yol üze- rinde tetkik edilmi Bir iddiaya göre, Iran dür Pazarlarile Basra körfezile müna- sebette bulunmalıdır. Diğe: riye limanları arasında bir transit yolu bulunmalıdır. Üçüncü bir kısım da tari iaya göre İran ile Su- Türkiye münasebat tesisini tavsiye ediyor. Türkiye tarikile iki yel vardır. Biri, Türkiye hudutları cenubundanı geçen yollar, diğeri de, Türkiye hudutları şimalinden geçen yollardır. Basra körfezi yolu, iran için müsait görülmemiştir. Çünkü İran halı ve deri sanayi dadır. Basra körfezi, şimali İran- daki iktisadi mıntakalara pek uzaktır. Basra körfezinin dünya pazarlarına uzaklığı da bir mah- Zur teşkil etmektedir. ali İran- İranın Suriye limanlarından bi- rile transit tı yapmasına ge- lince, Nafıa vekâleti mecmuasın- da bir tetkik yapan mühendis Şev- ki bey bu yol hakkında di $u suretle izah ediyor. Bu yol Irak, Şarki Erden, üz yeni kurulan inden geçecek Bu devletlerle İngilizlerin de sr- kı bir alâkası vardır. münasebetlerinin bir arızaya wğ- ramaması için, İranın Filistin, $ ki Erden ve İngilizlerle olan ker türlü münasebetlerini, bozmama- ğa dikkat etmesi lâzımdır. Bir kaç devlet arazisinden geçmek için daima siyasi müvazeneleri ve mü- masebetleri idare etmek müşkülâ- ti baş gösterecektir.» Diğer taraftan İran için Kaf- kasya demiryollarından istifade | 1300 kilometredir. etmek fikri de vardır. Bu da sene- lerdenberi İran tüccarı tatmin. Mersinin denizden görünüşü ve 1skoleden bir manzara İran ticari | Şahinşah Hz. nin avdet seyahi Uğukanıda Şahinşahı Hz, Trat AKŞAM rinden bir kaç enstantane ıda halkın alkışları arasında karaya çıkarken, aşağıda Şahinçah Hz. kendisine hükümet erkâm takdim edilirken balk: fırkası elsi Ruhi beyin elini sıkarken ve hariciyo vekili Tevfik Rüşiü beyle beraber Doğirmenderadel etmemiştir. Bunun en büyük mahi- Zuru İran şimendiferile, Sovyet şimendiferleri arasında aktarma yapmak müskülâtıdır. Mühendis Şevki bey, İran için €n iyi transit yolu olarak, Türkiye yollarını göstermektedir. Bu yol lar sunlardır: 1 — Elâziz - Malatya - Fevzipa- Mersin hatti, 2 — Elâziz - Malatya - Sıvas » Samsun hatti, 3 — Erzurum - Sıvas - Ankara » İstanbul hattı, Elâziz - Mersin yolu İran hudu- duna kadar uzatılırsa 1100 kilo- metre olacaktir. Samsuna inen di- ger yol İran hududundan itibaren Üçüncü yolun uzunluğu da 2000 kilometreye yakındır. Bu yollara dair tetkiklerde muh- telif noktai nazarlar ileri sürül mektedir. Meseleyi biz İran harici ticaret menfaatlerine göre tetkik edecek olursak, İranın daha ziyade Ak- deniz limanlarma mütemayik ol. duğu anlaşılmaktadır. Bu itibarla İran için en ucuz yol olarak Elâ. Ziz - Malatya - Fevzipaşa - Mersin hattı müsait görülmektedir. Atletizm Bugün yapılacak müsabakalar Gal spor kulübtinden: 13 ve 15 temmuz 934 cuma ve pazar günleri yapılacağı evvelce ilân edilen Balkanlıların işt edeceği atletizm müşabakalarma cuma yünü saat İ5te Taksim #tadyomunda başlanacaktır. A— Bu yapılacak müsabakalar: 100, 400, yüksek, uzun, disk, 4x100 ba; Beşiktaş şilt maçı, B — Pazar günü yapı müsabakalar: 100 final, 200, 1500, 3 adım, gülle atma ve B0Dx400x200x100 günü 800, 110 maniz, Balkan bayrak koşusu. Futbol maçı. Hakem heyeti: Hareket ami antrenör Abraham. Vildan, Şinasi Reşit, Vedat Abut, Davit, Nado- Rebii Refik, Sedat Peridis, Ali Riza, Cemil, Musa Kâmm, Hayati, Agopyan, Küçük Kemel, Feridun, Yusuf, Recep, Sablt ve Hikmet beyl Balk bu maçları halkımızın kolaylıkla seyredebilmeleri için bilâ ietima dubuliye 25, ve tiri 100 kuruş ol şubesinden: 18 resim sergisine İ eserlerini 15-16 temmuz 14-16 ya kadar mezkör liseye getirmeleri. saat Bürhanişe (Umumi muhabir. mizden) — Bürhaniyenin eski is- mi Kemer Edremit imiş. Burası evvelce kaza iken nahiye yap- mak istemişler. Halk telgrafla mabeyne müracaat etmiş. O sıra- da şehzade Bürhaneddin efendi ismine nisbetle doğmuş. Orun buraya Bürhaniye denmiş ve na- hiye yapılmaktan vaz geçilmiş. Geldiğim gün çarşı içinde ku- lağıma ahenktar bir musiki sesi geldi. Merdivenlerden yukarı çık- tım, Kasaba gençleri orada top- lanmışlar. Musiki meşki yapıyor- ardı. Buranın gençliğinde yük- selmek için büyük bir heves var- dır. Gerek spor ve gerekse güzel sanatlar bu gençlerin başlıca meşguliyetleri olmuştur. Bürhaniyede çok büyük ve mo- bilyeleri | mükemmel gazinolar vardır ki bir çek vilâyet merkez- lerinde yoktur. Gerek temizlik ve gerekse manzara itibarile bu ga- Zinolar çok müşteri celbetmekte- dir. Güzel bir iş Kaymakam İsmail Hakkı bey köylüler için çok faydalı bir işe girişmiştir. Her köyde sıhhat iş leri için birer ilâç dolabının yap- tarılmasını mecburi kılmıştır. Bu dolaplarda pamuk, sargı bezi, ki- zin, temtirdiyot ve aspirin gibi ilâçlar bulundurulacaktır. Dolap- arın beheri beşer liraya köylüye imaledilmiştir. Köylerde ani bir vaka olunca #ehre koşmağa hacet kalmıyacak ve ilk sağlık tedbirleri orada alın mış olacaktır. Bu işleri husus #muhasebe idare eylemektedi | Bigada Sakârya mektebi Hi Bigada Snkarya mektebi Hilâli ln bir çıkmıştır. Grup Gönen, Bandırma, miş ve tekrar me zarfında biriktirdiği rkesine tevdi edilmek Üzere gazetemi len para Hilâliahmere tevdi edilmiştir. Mektep muallim ve talebe Bandırmaya dönmüştür. olmuştur. Resmimizde bu seyahate iştirak edehler görünüyor. Sahife 7 Anadoluda Akşin Burhaniyeye bu ismin verilmesine sebep nedir? Manzarası Kasabahın manzarası pek hoş” tur. Orta yerdeki boşluğa güzel bir cami tesadüf etmiş ve onun ber tarafında sokaklar açılmıştır. Bütün çarşı bir arada topluca ol- duğundan höş bir manzara hasıl olmaktadir. Yalnız camiin arka cihetindeki mezarlık bu manza- rayı bozmakta olduğundan orası- nin kaldırılması için uğraşılmak- tadır. Bu güzel işin geciktirilmesine teessüf etmemek kabil değildi Azminde, teşebbüsünde pek ci di olan kaymakam İsmail Hakkı beyin bu işi başaracağına kuv- vetli ümitler vardır. Bir pehlivandan şikâyet Buradan hareket için hazırlar mirken birisi beni kahve içmeğe 'davet etti. Kâhvehanede başbaşa konuşuyorduk. — Etrafımıza bir kalabalık toplandı. Bunlar diyor- ler ki: «Meşhur bir pehlivan ba- $a güreştiği halde buradaki köy- lerde oturarak küçük pehliyanla- ra rekabet ediyor ve bir kuzu için başa çıkıp güreş yapıyor ve bi- zim gibi ortaya güleşen çoluk ço- .cuğun ekmeğini elinden almağa uğraşıyor! Yakışır mı ona hiç böyle şeyler? Halbuki o, büyük pehlivanlardan kaçıyor ve bura- larda dolaşarak adi şeylere te- mezzül ediyor. Rica ederiz bun- ları gazetenize yazımız» dediler. Filhakika adını yazmağa lü- zum görmediğim o pehlivan ken- di emsalile böyölçüşmüş olsa da- ba şerefli bir hareket © yapmiş olur. Ragıp Kemal İŞ MEn 'hamiyeti ihmer geriçlik teşekkülü Azaları lik teşekkülünün Hilâli- Hilâliahmer ” | — Bigağa mekteplerin tatilini müteakip 18 kişilik bir muallim grubu, maarif memuru Ali beyin releliği altında bir tetkik zeyahatine Karaca bey yolile Bursaya git Seyahat çok isitadeli