14 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Temmuz 1934 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Hafta tatili ” Berberler, hamamcılar, kundu- | hafta yarım gün istifade iç a boyayıcılar ve ricada bulunmuşlar. Hafta tatili epeyce uzun bir za- yaandanberi kararlaştırılmış oldu- Zu halde bir türlü halledilemiyen | meselelerden biri oldu. Muttasıl hafta, tatili ir takım rica- ar, teşebbüsler Bu neden oluyor? Çünkü hafta tatili mefhu- yaunu açık surette tahlil ve muha- keme etmiyoruz. Hafta tatiline neden “yar? Tabii ki bir insan ilânihaye çalışamaz. Çalışan Beni İsraili Allahı bile dünyayı altı yapmış ve bir gün lüzum günde yaçtır. Bundan dolayı haftada bir gün tatil günü olarak kabul edil miştir. ki: «Bu ihtiyaç i» bir ihtiyaçtır. İstiyeni Dinlenmek istemiyen, galışmağa devam eden bir adamı çelişmaktan menetmekte mana Hafta tatilinin mecburt olmasi &sassız bir muhakeme mahsulü değildir. İstiyen çalışsın, istiyen #atil yapsın demek pek basit bir Çün- iste sauhakeme yürütmek olur. Hü, bazı kimseler çalışmak medikleri halde zaruret ve ihtiyaç onları çalışmağa sevkedebilir. Iş- te vazii kanun bir takım kadınla- rm, çocukların, muhtaç işçilerin sermayeda, mamaları için, onların hayatıni kurtarmak emelile hafta ta mecburi kılmayı tensip etmiştir © ve iyi etmiştir. Burada dikkat edilecek nokta bu prensibi gözden uzak tutma. mak ve tatbikatta bu prensipten mülhem olmaktır. Taşrada bazı kasabalarda kimseleri gördük ki bunlar için cuma tatili adeta bir ceza yerine geçiyor. Vakitlerini nasıl geçire ceklerini bilemiyen bu kimseler cuma günleri dükkânlarının önü ne bir iskemle koyarak sokakta oturuyorlar! Bunlar, işlerinin sa- hibi olan küçük esnaf ve dükkân- cılardır. Amele değil, patrondur- lar, İşte bu gibilere karşi cuma ta- ilinin mecburiyeti hikmetini kay- bediyor, Binaenaleyh, esas pren- ” sipi feda etmeden tatbikatı biraz geniş tutmak icap eder. Hafta tilinden istisnayı talep edenlerin, içtimai ve iktisadi bir mahzur bu- lunmadıkça, bu talepleri isaf edil paek münasip olur. Fazla çalışmak. tan şikâyet edecek kadar gayret sarfetmeğe düşkün kimseler de- giliz kit Akşamcı tatilinden | müracaat | Hayat pahalılığı Ticaret odası perakende hesaptan vazgeçti Ticaret odası her ay nihayetin- de hayat pahalılığı hakkında is tatistikler neşretmekteydi. Aldı- ımız malümata göre ticaret od. 81 geçim masrafı hakkında pe- rakende fiatler üzerinde bu gibi hesaplar yapmaktan vaz geçmiş- tir. Oda bundan sonra toptan tlerle meşgul olacaktır. lığı endekslerinde beş kişilik or- ta halli bir ailenin geçim masra- fı hesap ediliyordu. Ticaret borsasında intihap Ticaret borsasında idare heye- tinin müddeti bu ay nihayeti, de bitecektir. Borsada yeniden hap yapmak için hazırlıklara baş- lanmıştır. Mübayaacılar, idare heyetinde ikiden fazla âza bulundurmak içim alâkadar yerlere müracaat etmizlerdir. Ticari istihbarat Ticaret odasında yeni bir büro açıldı Ticaret odasmda ticari ve si istihbarat için yeni bir büro açılmıştır. İstihbarat bürosu bey- nelmilel ticaret odası, ve Balkan ticaret odalarile sıkı bir surette münasebette — buluna, memleket dahilindeki gibi, odalarla. icaret odasının hayat pahali | da her sahada teşriki mesai ede- | cektir. Selânik ticarel odasında Balkan bürosu Selânik ticaret odasindan ti- caret odasına gelen bir mektupta, Selânik odasında Balkan iktisa- bürosu, Balkanlar hakkında alâkadarlarıni sorduğu suallere cevap verecek- tir. Kuş yemi fiatleri yükseldi Ticaret borsasında bazi ibra: cat malları üzerinde canlılık var- dır. Bunlardan kuşyemi Fiatleri 7 kuruşa kadar yükselmektedir. Bul 'dolayısile kuşyemi az yetişmiştir. sene Trakyadaki zirai vaziyet Fiatlerin kabarmasına sebep bu- dur, r malları 1 teşrinievvel tarihine kadar Gümrüğe gelen Macar menşeli malların memleketimize serbesçe girebileceği iktisat vekâletindeği alâkadarlara bildirilmiş! Beş sabıkalı Nafia hizmetinde çalışmak! üzere hudut haricine çıkarıldılar Müteaddit defalar yakalanip mahküm oldukları ve hapis yat tıkları halde ıslahı hal etmeyip gene yankesicilik yapan beş sabi- kalı yankesici zabıta tarafından yakalanmıştır. Bunlar yankesi liği kendilerine meslek edinmiş- lerdir. Yankesicilerden Nesim dekinin yedi, küçük Hüseyin is- minde diğer birinin elli dört, AK Rıza ismindekinin elli, Mehmet isminde olanın yirmi iki, Pırçık mamile maruf Hüseyin isminde diğer birinin de on dokuz sabr kası vardır. Bu beş yankesici mahkemelere verilmişler ve kaklarında muhte- H£ müddetlerle sürgün karari alınmıştır. Yankesiciler muayyen. müddetlerini nafıa hizmetlerin. de çalışarak tamamlamak üzere vilâyet hudutları haricine çıka- rılmişlardır. Soğuk hava depoları meselesi Ticaret odasındaki komisyon- lardan biri de, soğuk hava depo- ları komisyonudur. Komisyon son zamanlarda muntazaman içtima- larına devam edemiyor, sebebi de, âzadan borsa komiseri Akif beyin komisyondan çekilmesidir. Diğer taraftan peynir, ve yağ tacirlerinden mürekkep bir grup bu meselenin halli için yeniden ticaret odasma müracaat etmis Duvara tırmanırken Bahçeye düşen top yüzünden bir çocuk yaralandı Fatih civarında Akif ösminde on üç yaşlarında bir çocuk top oynarken fırlattığı top o civarda Ali efendi isminde birinin bah- çesine düşmüştür. Küçük Akif to- punu almak üzere duvara tırma" mıp bahçeye girmek istemiş, bu sırada bahçe sahibi Ali efendi kendisini görmüştür. Çocuğun duvara tırmanmasin: dan hiddetlenen Ali efendi koşup Akifi bacağından yakalamiş ve çekmiştir. Bacağı çekilince dara. cık duvarın üzerinde müvazene- sini kaybeden Akif duvardan taş- ların üzerine yuvarlanmıştır. Bu düşme neticesinde bacak kemik- leri kırıldığı gibi çocuk başından ve boynundan da tehlikeli surette yaralanmıştır. neye kaldırmışlardır. Ali efendi halkında takibat yapılıyor. ŞEHİR HABERLERİ Yumurta fiatleri Bir sandık yumurta 13 liraya | düştü Yumurta fiatlerindeki düş Jük devam etmektedir. Son gün- Jerde bir sandık yumurta 13 lira- ya kadar düşmüştür. iki hafta evvel, bir sandık yumurta 2022 aya kadar yükselmi; inlüğe sebep | İspanyanm Türkiyeden az mal almasıdır. Diğer taraftan o Almanyanin Türkiyeden fazla miktarda yu murta alacağı hakkındaki haber ler de teeyyüt etmemiştir. Harp malüllerile şehit yetimlerinin inhisar beyiya ikramiyeleri Harp malüllerile şehit yetimle- rinin 934 senesi inhisar beyiye ikramiyeleri havalesi gelmişti Üsküdar askerlik şubesi 15 tem- muzdan itibaren cuma ve pazar günleri tevziat yapacaktır. Asılı ceket Cebindeki 20 lirayı aşıran hırsız yakalandı Sirkeci civarında bir şeker ima: Mthanesinin makineleri bozul. muş ve Ekrem isminde birisi bunları temir etmek üzere fabri- kaya girmiştir. Ekrem tamir ba- banesile fabrikada dolaşırken fabrikanın ustabaşısı Luka efen- di de ceketini çıkarıp çiviye as- miş ve kendi işile uğraşmaya baş- lamıştır. Etrafı kollamakta olan Ekrem bu fırsatı kaçırmamış ve yavaş” — Luka efendnin asılı ceketine sokularak cebindeki elli lirayi ayırmıştır. Biraz sonra işin far. kına varan Luka efendinin mü- Tacaati üzerine zabıta Ekremi y. Kalamış ve çaldığı paralar üzerin- 'de bulunarak sahibine iade edil- miştir. Hirsiz Ekrem adliyeye veril. miştir, Erdekte koza piyasası Erdekte kuru kozalar 30-40 kuruş arasında satılmaktadır. Alı- cılar İstanbul namına iş görüyor” lar. Zonguldak elektrik santralı Eski sa müdürü Refik bey elektrik mütehassıslarile birlikte, bir güne kadar Zonguldağa .gideçektir. Evvelce — yazdığımız | bağırıp çağıramıyacak, De Bir dert . Herkes sokakta istediği gibi istediği gibi gürültü edemiyecek. Mükemmel, Rahatsız olmaktan. kurtulacağız. Lâkin gürültü yap- madan, yavaş sesle de sokakta insanı çileden çıkaranlar, küple- re bindirenler az mı?, Gün geçtikçe büyüyen katmer- leşen bir illetten bahsetmek isti- yorum: Küfür meselesi. Bizim muharrir arkadaşlar «s0- kak terbiyesi» diye bir şey tuttur- muşlar, gidiyor, Münakaşalar de- vam ededursun, sokaklardan kü- fürden geçilmiyor. Adamcağızın biri şöyle koşan bir otomobilin önünden biraz ace- mice kaçsa hemen otomobil duru. yor. Artık ne din, ne iman, ne de mezhep ve saire kalıyor. Hepsi kavga sahnesinin yanından bir kadınla bir genç kızla yüzü kızar biyatı öyle ilerledi, etti ki, öyle müthiş bir hale geldi terakkiye bakın. Hele bazılarında küfretmek adeta bir ihtiyaç bir zevk haline girmiş. Adam ayağını taşa vur Tüyor: — Hay dinini!. diye kendi aya- ğına küfrediyor, çamura basıyor? — Vay imanmnı.. diye kundura- sina küfrediyor. Şapkası uçuyor. Rüzgâra küfrediyor. Hem de ne #onturlu cinsinden. Amma yanın- da kalabalık mi varmış? Ağza alınmıyacak kelimeler herkesi patlatacak” kulağının zarını mi edilmez. Böyle münasebetsizlik- lerle de rahatsız olur. Bir vatan- 'daş nasıl sokağa çöp dökemezse, fena bir maddeyi bir köşeye ata- mazsa, bir kabadayının da pis pis sözlerle şehrin manevi havasını kirletmesine müsaade etmemeli- dir. Hikmet Feridun Bir hileli iflâs maznunu tevkif edildi Kocaeli gal eden Muharrem efendi de bir adam hakkında hileli iflâs suçundan maznunan takibat ya- pılmış ve kendisi mahkemeye ve rilmiş fından tevkif müzekkeresi kesile- rek İstanbula gönderilmi Tevkif müzekkeresile Muhar- gibi heyet Zonguldakta. elektrik santralının mevkiini tayin ede- cektir, rem efendi burada tevkif edilmiş ve Kocaeline sevkolunmuştur. Amca beye göre!.. — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — Mi (Çok sükür Boğazişine ehemmiyet verilmiye başlandı Amca bey... Yi mmm NN, » Bir gazete diyor ki: «Boğazın ev. velâ Rumeli... Sonra da zelilecek.. Anadohü kıyıları dü- - Rüştum boyunca akasya ağaşlarile süvlü asfalt yollar yapılacak... Ve bu suretle belediye Boğaziçi meselesini halledecek...3 A.B. — Mükemmel! işinin başınalsı. Dan boğaz