14 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Temmuz 1934 AKŞAM Zonguldak deniz | işçileri Şirketlerle aralarında bir Bb Sele ketler arasında yeni bir ihtilâf çıkmıştır. Bu ihtilâf sebebi şu- ileri vapur kömürü nakletmek için ton başına 55 ku- Tuşalıyorlar. Bu paranın 30 kuru- Şunu mavna işçileri, 18 kuruşunu vapurdaki, tahmil ve tahliye işçi leri, 7 kuruşunu mavna sahibi maktadır. ( iş olduğu günler, 25 kişiden ibaret olan bir amele grupu, ve purlara 100-150 ton kömür verir. Amele miktarı işe göre fazla ol- duğu için, iş günlerinde vapurlara nöbet usulile kömür verilmek dir. Neticede kir deniz işçisinin aylığı 15-20 liraya gelmektedi Son zamanlarda şirketler ihra- catı artırmak için, tahmil ücretle- rini de indirmeğe karar vermiş. lerdir. Bu karar mucibince bir ton kömürün vapura taşınması 45 ku- Tuşa indirilmiştir. Ton başına 10 kuruş kesilmesine amele itiraz etmektedir. , Amele, birliğe riyaset ve kendi- lerini idare edenlerin ücretlerinin azalmadığına da itiraz ediyorlar. Ameleden yüzde 8 nisbetinde bir para kesilmektedir. Amele bu pa- yayı kanun haricinde bulmaktadır ve mahkemeye müracaat etmek niyetindedir. Zonguldak. havzasi deniz işçileri aralarında bir heyet intihap ederek şehrimize gönder. mişlerdir. Heyet burada davalarini müda- faa etmek için avukat Ethem Ru- hi beyi vekil tayin etmişlerdir. Yunan zeytinleri Bu sene 115 bin tonu bulacak Atina ticeret mümessilimiz. den, Yunmistanın. zeytinyağı mahsulü hakkında bir rapor gel miştir. Bu mapora ve geçen ay toplanan malümata göre Yuna- nistanda her tarafta zeytin mah- sulü çiçek açmıştır. Rekolte kati olarak ağustos ayında belli ola caktır. Bu sene mahsulün bere- ketli olacağı ve 115 bin tonu bu- lacağı tahmin ediliyor. Bilhassa Girit, Eğriboz ve Sisam adala- Ti ile Klamata, Epir ve Lamyada mahsul bereketli ve feyizli gö- rünmektedir. Masmafih Girit, Midilli Hallesin muayyen bazı yerlerin de cüzi hastalık çıkmış ve Astras havalisinde de ağaçlar çiçek aç- muş ise de bilâhare kuruduğu hakkında haberler gelmişti Son. aylarda beynelmilel: piy: ön fiatlerinde görülen tahavvül lere rağmen dahilde yükselmiş olan fiatler tutunmaktadır. darik edilememekte. ğer cins yağlara rağbet fazla dır. Yüksek kalite yağların mev: cudu pek azdı Torbalı yolunda kamyon kazası Izmir 12 — Torbalı yolunda feci bir kamyon kazası olmuş, on. beş yolcudan altısı ağır surette yaralanmıştır. Yaralılar Memleket hastanesine kaldırılmışlardır. Kaza şoförün 70 kilometre || süratle giderken bir arabaya çarpması dan ileri gelmiştir... “pas Almanya Cemiyeti Akvama dönüyor mu? Berlin siyasi mahafilinde bu yolda bir şayia var Londra 12 — Rayhştağın top- lanmağa daveti her tarafta bü bir alâka ile karşılanmıştır. Baş- vekil M. Hitlerin irat edeceği nu- tuk merakla bekleniyor. Berlin yasi mahafilinde dolaşan bir şayi aya göre başvekil, Almanyanin Milletler cemiyetine ve silâhlari bırakma konferansına döneceği ivayet edildi- siklik Venedik mülâkatında M, Mussolininin tav- siyesi neticesi Hitlere bir müracaat Londra 13. (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Muhtelif sınıf. lara mensup bir çok zevat, M, Hi lere hitap eden bir vesika imzala- mışlar ve hali hazırda temerküz kamplarında mevkuf bulunan Al sulhperverlerinin — tahliye tmişlerdir. edilmesini Doktor Schachtın vaziyeti sarsılmış Viyana 13 (A.A) — Linzer Tages Postun Berlin muhabirine nazaran Rayşbank müdürü dok- tor Sahacktın vaziyeti, çak sarsıl- mıştır. Mektep ve izciler teşkilâtı Ankara 11 — Maarif vekâle- tince hazırlanan mektep ve izci ler teşkilât talimatnamesi mü talsaları alınmak üzere vekâletle- re gönderilmişti Bulgar maarifi Fazla münevver yerine sanat bilenler yetiştirecek Sofya 12 — Bulgar maarif ne- zareti umumi kâtibi maarif politi- kası hakkında gazetelere şu beya Batta bulunmuştur: — Yeni nesillerin tahsil ve ter. Biyesinde mühim değişiklik yapı lacaktır. Lüzumundan fazla mü- mevver yetişmesinin önüne geçile- cek, yalnız kendini gösteren ze- kâlar yetiştirilecektir. Liseler azaltılacak. orta mek- tepler çoğaltılacaktır. Sanat mek- tepleri artırılacak, orta mektep mezunları bir sanat öğrenecek lerdir. i Her işe atılabilecek müteşebbis gençler yetiştirmek üzere hayat GUNUN MESELELERİ Bulgaristana mahreç Yunanistanda. kabine ile muhalifler arasında her meselede ihtiliflar. mey- dana çıkıyor. İhtilâf barisi meselelerde bile kendini göstermektedir. M. Veni- aftarları kabineyi müşkül vaziyete sokmak için harici meseleleri de propaganda vesilesi ittihaz ediyor. | nr. . Venizelist gazeteler Balkan misakin dan başlıyarak hükümetin bütün. har ici politikanm tenkit ediyorlar. Sor zamanlarda bu gazeteler yeni bir mi nakaşm kapısı açmslardır. Bu. müna- kaşa, Adalar denizinde Yunanistana | mahreç. verilmesi meselesinden, gıkmiş- | tor | Atinada çıkan Katimerini gazetesi, Bulgar. gazetelerinden iktibseen Ege denizinde Bulgarislana verilecek mah seç hakkında yakında Bulgaristan ile Yunanistan arasında müzakerelere bas- anılacağını yazmıs. Ayni gazete, M. Yevtiçin de, Belgratta, M. Barthouya, Eae denizinde Bulgasistana verilecek iktisadi ve ticari mahreç hakkında Yur manistan ile Bulgaristan arasında yaz kında bir anlaşına yukuunun çok mel huz. olduğunu söylediğini Kaydetmintir. M. Yeviiç siktisadi ve mali james mu- |, habirine de ayni taczda beyanatta bu- Tunmustur. Bu haber üzerine Venizelint gazeteler şiddetli. neşriyat başlamış. lardır. Katimerini bu neştiymia ceva ben yazdığı makalede diyor kir Venizelin: eElefteron Vima» gaze tesi ME Yevtiçin bu beyanatını beğen memektedir. Halbuki M. Yeviş bu be- yanatı ile Yunan hükümetinin. herkes tarafından bilinen noletai nazarını ifade. emiş ve kendiliğinden hiç bir yahst fi hükümeti arasındaki tesiki met lardaki münassbatım. inkisalın © derece hizmet etmiştir ki (Elefteran Vir ma) nin hoşuna gitmiyen ve bu gaze te tarafından gayri tabiğ görülen bu ariyet, haddi zatında, gayet tabii ve ir hareketten baska bir şey Bulgarimtana Ege denizinde iktisadi bir mahrez itasi, Yunaninana. hiç bir mülskülâr vermez ve Yunaniatan, hiç bir zaman komişusunun üktüsadi bir tale Bini teddetmermiştr eKatimeriniz gi tesi bu makülesini söyle “bitirmektedir!— Yunanistan bu | meselede. Fikrini hiç bir zaman değiş tirmiyecektir.» Ingiliz limanlarını ziyaret eden Alman: gemileri İ Berlin 13 (A.A.) — Gazeteler, umumi harpten sonra ilk defa olarak İngiltere limanlarını ziya- ret elmiş olan Alman harp gemi- le karşı gösterilen iyi kabulü büyük bir memnüniyetle kaydet mektedirler. ar. etmiştir. mektepleri açılacaktır. Tatil zamanları deva 10 TÜRK L BERLİTZ de bu müddet için mühim tenzilât KAYDA BAŞLANILMIŞTIR. İstanbul 373: İstiklâl caddesi KANSIZLIK benizelik icim yeğine deva kanl ilya eden Eamünlabipela tarafından terüp edimi. Hergün bir ata sözü; “ Söyliyenden.. Ailelere ve talebelere İLÂN HACI BEKİR | mel Vm ınca “20 Eylüle kadar İRASİLE 10 her lisan için kurslar açılmıştır. Hususi derslere Ankara Konya caddesi Nörasteni, zalyet ve | Chlorose SIROP DESCHLENS, PARIS w Dinliyen ârif gerek | üzere yeniden bir «mil ASKERİ BAHİSLER Fransızların yeni milli müdafaa programı ve fransız ordusunun bu seneki faaliyeti 5 Askeri muharririmizden; # Hali hazırdaki Fransiz kabi- Besi, eskilerine inzimam etmek müdafaa İş programi» hazırlamış ve bunu parlâmentoya sevketmiştir. Geçen ayın on beşinde 114 veye karşi 254 reyle kabul edilen bu prog- ram Fransiz ordusunun müstakbel bir harbe karşı ne suretle hazir- landığını göstermesi itibarile şa- yanı ebemmiyettir. Muhalif kalan 114 sosyalist ve komünist mebus ta bu programin kendisine itiraz etmemişler, bunun bir parlâmente komisyonu tarafından tetkik ve kontrolumu şart koşmuşlardır. Bu itibarla programın âyan meelisin- de de tastik edileceği hemen kati- yetle ümit edilmektedir. Bu programa nazaran harbiye mazırının. emrine 1934/35 sene- lerinde tahkimatta. sarfedilmek üzere 1,175 milyar frank tahsisat verildiği gibi hava teslihatı için de hava nazırı emrine 980 milyon franklık © tahsisat verilecektir. Bahriye nazırı 1934-1938 seneleri arasında mayi mahruk depoları, sahil müdafaası, ve bahriye. em- rindeki hava kıtalarının. ihtiyacı için 825 milyon frank sarfına me- zundur. Bu suretle senelik bütçe- 'den maada talep edilen fevkalâde tahsisat mecmuu 3 milyar franga baliğ olmaktadır. Mamafih programın parlâ- mentoda müzakeresi esnasında bazı mebus ve komisyonların tek- difi üzerine bu tahsisat 140 milyon frank daha artırılmış (bunun 100 milyonu ordu, 40'milyomu bahriye için) ve bu mecmu 3,14 milyarı bulmuştur. Bunu mevzuu bahseden Temps gazetesi 17-6 tarihli müshasında «emniyet maalesef pek pahalıya malolmaktadır» diyor. Bizzat kabine reisi Doumergue ise harpten evvelki nazırlık faali- den edindiği tecrübelere ve Büyük harbin gösterdiği re istinat ederek hudut tahkimatı. nın ehemmiyetini bir defa daha parlâmento önünde tebarüz ettir- meğe çalışmıştır. nr. mareşal Pa ın harpten evvelki ordu vaziyetini nerede ise iktisap etmekte bulunduğunu, ordu ve hücum kıtalarının hazar mevcudu. 500,000 olup bunlardan 6 gün zar- fında 1,100,000, biraz sonra 1,800,000 ve nihayet bir kaç haf- ta içinde 2,800,000 asker. çıkar- mak iktidarında bulunduğunu ha- tırlatmıştır. Kara ordusu için ayrılan 1275 milyon franktan 880 milyonu plânları kabul edilmiş omüstah- kem mevkiler inşaatına, 292 mil. yonu Montmedy ile deniz arasın- daki yeni hudut tahkimatına, 103 milyonu mevakii müstahkemede- ki kıtaların ikametgâh inşaatına ve talimgâhlarına sarfedilecektir. Sosyalist ve komünist mebusla- rın bu işleri bir parlâmento komis- yonuna havale teklifleri bilhassa başlaması ziyamın doğru olma» tahkimat ve inşaatın için zama, dığı mülâhazasile reddedilmiştir. Halbuki bunların iddiasma ve bizzat Temps gazetesinin yazdı- ğına göre tahkimatta haddinden fazla beton sarfedilmekte ve mi- haniki tertibatta ise haddinden fazla lükse kaçılmakta imiş. Bilhassa Belçika hududundaki #ahkimatın yeni baştan ve esaslı surette inşası hakkındaki arzu ma- zarı dikkati celbetmektedir. Bu- mun Belçikanın büyük harpte ol- 'duğu gibi kendi hudutlarını kâfi derecede müdafaasnın. üpbeli olmasından ileri geldiği anlaşıl- maktadır. Bu hususta bilhassa çi mali Fransa aebusları kendi mün- tehipleri namına mütalcatta bu- Tunmuşlar ve hattâ Lüksemburg 'dükalığından gelecek düşmana karşı da kâfi tahkimat yapılmadı- Zindanı şikâyet etmişlerdir. Bu mıntakaya tahsis edilen 292 mil- yon frangın asla kifayet etmiye- ceği ileri sürülmektedir. Manbeuge istihkârnn. esaslı €n indilâta uğrıyacağı Sambrin cenubundaki tahkimat terkedile- rek nehrin öte tarafından yeniden yapılacağı söylenmektedir. Diğer taraftan Fransızların bü- yük harpten evvelki gibi yalnız tahkimata ve yalnız kalelere gü- venmesinin asla. doğru olmadığı ve tahkimatla beraber kuvvetli ve fazla manevra kabiliyetli bir or- du vücuda getirilmesinin icap et- tiği de Fransızlarca kabul edil. miştir, Eka dö Pari gazetesi «em- niyet için artık yalnız kalkan de- öik, kılıca da sahip bulunmalıyız» demektedir. Bu maksatla Fransız. ordusunun bilhassa yeni ve mo- Wörlü süvari teşkilâtına ehemmi- yet verdiğini görmekteyiz. Reims ve Verdunda bulunan 4 üncü sü- vari fırkasının tamamen motör. lendirilmesi karar altına alınmış» tır. Bu fırka bundan sonra artık ata malik olmıyacak ve teşkilâ da şöyle olacaktır. Yedinci liva: 18 inci Dragon alayı 4 Otomitrayyöz müfrezesi, 8 : 6 ıncı zırhlı alayı 4 üncü Dragon Porte taburu, 7A üncü motörlü topçu alayı Bunlardan 18 inci Dragon ala- yı arazi üzerinde yürüyen tank- larla, 6 ıncı zırhlı alayı keşif oto mitrayyözlerile teçhiz olunacak” tir. Dragon Port€ taburu 1200 mevcudundadır ve 8 bölükten mü- rekkeptir, bunlardan 2 bölük mo- tosikletli, 2 makineli tüfek, 2 ara- zide giden otomobli, 6 keşif oto- mitrayyöz ve 1 erkân bölüğüdür. Diğer dört süvari fırkası şimdi- lik ve kısmen hayvanlarını muha- faza etmektedirler. Her livada iki alay ve beher alayda da bir oto- mitrayyöz müfrezesi, 1 Dragon Porte taburu ve kismen motörlen- dirilmiş kismen. hayvan. koşulu bir topçu alayı bulunacaktır. Pa- yisteki 1 inci ve 3 üncü süvari fır- kalarile Lunevilldeki 2 inci süvari arkasının ikişer livası vardır. Bun- 'dan başka üçüncü fırkaya bir de sipahi (şimali Afrika) livası mer. buttur. Keza beşinci fırkanın da gene şimali Afrikada bulunan bir livası vardır. Bunlardan başka biri R ve üç alaylı diğeri Tarbsta iki alayı iki süvari grupu daha vardır ki bunlar da tamamen motörlendi- Yilmiştir. Ve bu suretle büyük bir manevra kuvveti iktisap etmiştir. te Fransızların yeni milli müdafa- a programını diğer makaleleri. mizde de tetkike devam edeceği