6 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM 6 Eylül 1934 SON TELGRAFLAR M. Hitlerin yeni bir nutku “Dünya harp ile yaşıya- maz ,, diyor Berlin 6 (Hususi) — M. Hitler Nurenberg şehrinde mühim bir mutuk irat etmiştir. Nutkunda de- miştir ihtilâl bitmi ya nasıl harp ile yaşıyamazsa m letler de ihtilâl ile yaşıyamaz. Bunun için ihtilâli kapadık.» M. Hitler, bundan sonra gele- cek zamanın siyasi vazifelerinden bahsederek demiştir ki: «Eski mu- hariplerin muhtelif teşkilâtı bir- İeştirilecektir. Bu suretle bu teşki- It kuvvetlenecektir. Sadık ve muti olmuyanlar teşkilâttan çıka» rılacaktır. Bir kısım vatandaşlar bizden uzak bulunuyor. Bunun sebebi ya cihalet, yahut yollarını şaşırmış olmalarıdır. Bunları bize yaklaş- tırmak için tedbir alınacaktı Bundan başka milletin azmini arttırmak için de tedbirler ittihaz. edilecekti Bazı mahafil M. Hitlerin dünya- nın harp ile yaşıyamıyacağı hak- kındaki sözlerini, M. Mussolini- nin harbin lâzım olduğu hakkın- daki nutkuna bir cevap telâkki ediyor. Litvinof - Benes mülâkatı Prağ 6 (Hususi) — Sovyet ha- riciye komiseri M. Litvinof Mar- yebinada gelmiş, hariciye nazırı M. Benes ile uzun müddet görü müştür. Bu konuşmada şark mi takı ve umum siyaset gözden ge- girilmiştir, iki nazır her noktada mutabık kalmış Muamele vergisi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Diğer bir mahzur daha var. gük müesseseler vergiye tâbi ol madıkları için, büyük mücssese- İlerle rekabet imkânlarını elde et- mektedir. İstanbul ve Bursada tri- kolaj işi bu vaziyettedir. Evlerde yapılan trikotaj mamulâtı, fabri- ka mamulâtından daha ucuzdun Bu şerait altında fabrikatör daha ucuza maal çıkarmak için amele üc- etlerini haddi asgariye indirmek- tedir. Tetkik edilen meseleler arasın- da elektrik tarifeleri de vardır. Balkan konferansı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu komisyonlardan iktisat ko- misyonu, Hasan beyin riyasetinde doplanarak kendi sahasına taallük eden meseleleri tetkik etmiştir. Bu- günlerde hukuki ve siyasi komis- yonlar da toplanacaklardır. Geçen sene aktedilen Balkan misakından sonra toplanacak olan 'bu konferansa büyük bir ehemmi- yet atfedilmektedir. Bulgarlar, Balkan misakı meselesinin ruzna- meye konulmasını talep ettikleri De göre konferansta, bu meselenin de görüşüleceği ve hararetli mü- zakereler cereyan edeceği anlaşıl- maktadır. Yunan, Yugoslav, Bulgar, Ar- wut heyeti murahhasaları eylü- sonlarına doğru, şehrimize gelecektir. Heyeti murahhasamizca hazir. Tanmakta olan konferan: ruzna De bugünlerde alâkadar Bal- murahhas heyetlerine gön- Tokyo 5 (A.A.) — Sovyet sefi- ri M. Yurenevin şark Çin demir- yolları Sovyet memurlarının tev- kifine dair 22 ağustosta yaptığı müracaatlara karşı, Japonya ha- riciye nazırı M. Hirota Yureneve bir nota göndermi Nolada, tevkifatın, Mançuko me- murları tarafından, askeri tren- lere suikast hakkındaki kanunla” ra İstinaden yapılmış olduğu bil- dirilmektedir. Kızıl ordu Fahrettin paşanın mühim beyanatı Moskova 6 — Türk askeri he- yeti manevralarda hazır. bulun- muştur. Fahreddin paşa Tas ajan- sı muhabirine beyanatında demiş- Gr kiz — Yapılan manevraları tak ettik. Kızıl ordunun kuvvetini, teknik vesaitini, mükemmel rette işliyen tanklarını gördük. Tayyarelerin hareketini takip et- tik. Muavin ordunun çalışmasını da gözden geçirdik. Bu kadar bü- yük kuvvetleri değildir. Bi idare kolay bir iş ın için derin teknik ik soğuk kanlılık ter, Kızıl ordunun bunlara malik olduğunu gördük. istikbalde bir harp olursa kızıl ordunun vazifesini hakkile yapa- cağını emniyetle söyliyebilirim. Bir ayda evlenenler Ağustos ayı içinde Balıkesir belediye nikâh memurluğu tara- fından on dokuz çiftin medeni nikâh kıyılmıştır. Perili ev masalı taşlanıyor, budrumda gürültüler duyuluyormuş mustafapaşada Alifıkıh mahalle- sinde oturan Ibrahim bey ismin- 'de birisi zabıtaya müracaatla ge- celeri meçhul eller tarafından evi» ne taşlar atılmakta ve bu sırada evin bodrumundan da bir takım gürültüler duyulmakta olduğunu İbrahim bey taşlar atıldığı sı- rada etrafı araştırmış, fakat kim- Uzun tarassut- lara ve araştırma! rumdan gelen seslerin mahiyetini 'de bir türlü anlıyamamıştır. Evin taşlanması ve bodrum gü- rütlüleri mahallede duyulmuş ve <vde periler olduğuna dair birçok rine İbrahim bey zabıtaya müra- <nat etmiştir. Zabıta bu idin üze- Tine lâzım gelen tertibatı almış ve gece ev tarassut altına alınmıştır. Memurlar bir kaç gece evde bek- lemiş ve etrafı gözetlemişse de ibrahim beyin dediği gibi ne taş- lama, ne de gürültü duyulmuştur. Bu taşlama ve gürültü işlerinin z neticesi veya lâtife içi beyi tanıyanlardan bi tarafından yapıldığı anlaşılmakta- Ibrahim beyin evi geceleri perili ev hikâyesi çıkmıştır. Koca- rağmen bod- dedikodular çıkmıştır. Bunun üze Bu Sahahki 'Telgraflar Japonyanın Sovyetlere notası Japonlar, Mançuride yapılan tevkifleri hangi sebeplere ati atfediyorlar ? M. Hirota bu tevkifatla ça Çin demiryollarını satın ei mü- zakerelerinin durması arasında hiç bir münasebet olmadığını ilâ- ve etmektedir. Notada, bu suikastları teşvik etmek ihtimalleri olanlar hakkın- da endişeler izhar edilmekte ve #uikastların bilhassa askeri tren- lere tevcih edildiği ve kurbanla- rın başlıca Japon ve Mançurili- İ lerden oldukları kaydedilmekte- Gazi Hz. nin bir mektupları Amerikada Türkiye lehinde dostane tezahürler Cenevrede 1931 senesinde im- zalanmış olan uyuşturucu madde- ler imalinin tahdidi hakkındaki beynelmi mevkiine girmesinin birinci yık dönümünü kutlulamak münase- betile 9 temmuzda Nev Yorkta yapılan toplantıda Gazi Hz. nin cemiyete hitaben göndermiş ol- dukları bir mektubun okunması Türkiye lehine pek dostane te- zahürata vesile olmuştur. içtimada büyük elçimiz Müni bey tarafından okunan bu mek- tupla Gazi Hz. afyon iptilâsının beynelmilel büyük bir afet oldu- ğunu zikrettikten sonra iştirak ve imza ettiğimiz beynelmilel mu- kavele neticesinde Türkiyenin en mühim ihraç maddesi olan afyon ihsalinin azaldığını, şu buhran- lı devirlerde bunun Türk köylüsü- 1 mukavelenin meriyet si tabii olduğunu, maamafih Tür. kiyenin bu fedakârlığı göze ala- Tak memlekette şeker imaline ve pancar ekimine genişlik verildi. ğini dermeyan etmişler ve afyon alım satımının da devlet inhisarı altına alınmak suretile sıkı kon- #rola tâbi tutulduğunu ilâve bu- Yarmuşlardır. Reis Amiral Hobson Türkiye- nin dâhi reisin rehberliği sinde büyük ve esaslı pre rin kabulile dünya milletler sında yüksek bir mevki işgal et- mesinden ve uyuşturucu madde- lerle mücadelesindeki | enerjik programile bu teşebbüsün Başına geçmesinden dolayı memnuniye- tini izhar ve teşekkürlerini tekrar etmiştir. Boğaz seferleri Şirketi Hayriye dört vapur alıyor Şirketihayriye Boğaz seferleri için dört vapur almağa karar ver- miştir. Bu iş için şirket müdi Yusuf Ziya beyin riyaseti altın da bir heyet cumartesi günü ha- reket edecektir. Heyet İngiltere ve Fransaya gidecekti Alınacak vapurlar küçük, fas kat çok yollu olacaktı Ankara - Istanbul tayyare postaları Ankara 5 — Ankara - Istanbul e ücretleri indirilecekti in hareket günlerinde dı dir. Notada, tevkif edilen hemen bütün Sovyet memurlarının ka- nuni olmiyan cemiyetlere men- sup oldukları ve bu cemiyetlerin maksatlarının Mançukuda sulhü ihlâl olduğu iddia edilmektedir. Hattâ memurlardan bazılarının haydutlara demiryolunu uçurtmak için talimat ve patlayıcı maddeler verdikleri de bu iddizlar arasın- dadır. Ismet paşa Salı günü şark vilâyetlerine hareket etmesi muhtemel Başvekil İsmet paşanın şark s€- yahati teahhura uğramıştı. İsmet paşanın önümüzdeki seyahate başlama: temeldir: lı güni kuvvetle muli- Şükrü Kaya bey a refakat edecektir. İsmet paşa Trabzona, oradan da şark vilâyetlerine geçerek eylül mihayetine kadar seyahat ve tet- kikatına devam edecekti Trabzon 5 (A.A.) — İsmet pa- şa Hz. nin şehrimize gelecekleri haberi halkımızı çok sevindirmiş- tir. Şehrin her tarafında taklar kurulmakta, candan tezahürat hi zırlıkları yapılmaktadır Fındık fi Trabzon 5 (A.A.) — Şebrimiz piyasasında kabuklu fındık 16 kuruşa istel atılmaktadır. Türk - Yunan ticareti Türk - Yunan hükümetleri ara- sındaki ticari anlaşma teşriniev- vele kadar temdit edilmiş Yeni adliye binası Adliyenin vilâyet kona- Zının bulunduğu arsada inşası muvafık görüldü Hstanbuldaki adliye daireleri ve mahkemeler, postahane binasına tamamile yerleştikleri halde fs- tanbulda bir adliye binası inşası kararlaştırılmış ve bu binanın in- şası için de bir karşılık bulun muştu. Yeni adliye binasının ar- #ası hakkında şimdiye kadar bazi arsalar mevzuu bahsolmuştu. Bir aralık Sirkeci istasyonu karşısın- daki arsaya yeni adliye binasının , Fakat bu yapılması düşünülm fikirden de vazgeçi Nihayet en muvafık eski Babıâlide meşrutiyet bidaye- tünde yanan eski şürayı devlet bi- nası arsası adliye binası için en münasip bir mahal olarak muva- | ık görülmüştür. Bu saha adliye | erkânı ile belediye fen heyeti ta- rafından müştereken tetkik edil. mişitr. Adliye binası bu arsada ya- | pıldı sonra İstanbul vilâyeti- | nin şimdi bulunduğu eski sadaret binası ile İstanbul maliye ve polis idarelerinin bulunduğu eski dahi liye ve hariciye nezaretleri biz lari da kaldırılacak ve bunların yerine vilâyet, belediye, polis gibi resmi devlet daireleri inşa edile cektir. Bu suretle eski Babâli bi. masında İstanbuldaki bütün resmi aklar Iş bankasının yeni şubesi (Baş tarahı 1 inci sahifede) Celâl bey Edirnenin iktisadi vaziyeti hakkında izahat aldı. Ve öğleden sonra 15 te banka şubesi- nin açılma resmini yaptı. Banka şubesi önü müthiş kalabalıktı. Cex nutukta demiş- «Bugün İş bankasının Edirne şubesini açıyorum. iş bankası tek- nik esaslara dayanarak çalışmayi şiar edinmiş, her açtığı şube bu €sası gözeterek kendisine ve mu- hitine faydalar temin etmiştir. Çok temenni ederim ki Edirnede de memleketimizin bu güzel köşe- sinde de ayni esası tebarüz ettire- rek muvaffakıyet silsilesine bir yenisini ilâve etmiş olsun, Arkadaşlar, Banka ve sermaye daima emni- yet arar. Aradığı emniyet birinci derecede siyasi emniyet, ikin: derecede ise dahili istikrardır Görüyorsunuz ki vatanımızın hu- dudunu teşkil eden Edirnede em- niyetle masına şahit oluyorum. Bunun mühim bir manası vardır. Bu da vatanın her yerinde olduğu gibi Edirnemizde de siyasi emniyet ve istikrarın mahfuz olmasıdır. Edire Türk tarih ve milletinin bütün mukadderatı ile alâkadar olmuştur. Onun zaferlerile sevin- miş, elemli günlerinde büyük ıztı zaplar duymuştur. Edirne bütün Türkün ruhu de- mektir. Sizin sevinçlerinizi duy. gmiyacak, onunla alâkadar olmi- yacak tek bir fert yoktur. Edirne- iâ ve iktisadi inkişafı için Edirnenin ilânihaye hür ve me- #ut kalması için Türk hükümeti- nin azimkâr olduğunu ve bu hu- susta lâzım gelen her şeyi yapma: ya hazır bulunduğunu söyleyebir rim, Edirne cumhuriyet altında mesut ve müreffeh ola- caktır. Onun refah ve saadetini hiz görmekle bahtiyar olacağız.» Vekil beyin nutku sürekli bir sus yette alkışlanmıştır. Bundan sonra bütün davetliler bankaya girmişler, Celâl bey ban: kanın vezmesi önündeki şeridi kesmek üzere kendisine verileni makası mebus Şeref beye vermiş! ve mumaleyh kurdelâyı kesmek suretile resmi küşadı icra etmiştir. Mebus Şeref bey, hemen vezne ye sokularak kendisine kir hesabil cari açtırmak suretile ilk muame-' leyi yapmıştır. Vekil bey resmi ra Edirnenin tarihi yerlerini nüs mune bahçesini ve bağları gezi mişlerdi Şereflerine bu gece belediyede bir ziyafet verilmiştir. Edirneliler yeni bir iktisat müessesesine kat vaştuklarından dolayı sürur ve meşe içindedirler. Vekil bey yarın sabah İstanbu, la hareket edecekti Alpullu 5 (Hususi) — İktisat vekili Celâl bey, refakatindeki zeş vat ile birlikte buradan geçti. Bu geceyi Edirnede geçirdikten son n sabah (bu sabah) Uzun-' tarikile Alpulluya | gelesi ir mali müessesenin açıl rejiminin cektir. > ” Bir motör battı, İçindekiler kurtarıldı Osman Cemal bey isminde bi: bir tenezzüh motörü dü bir mavnaya muştur. Bu çarp: mış ve İçindekiler garp ada moti