September 6, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

September 6, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Eylül 1934 - 2 Açık yerlerde kurulan bu yurtlardan köy çocukları çok istifade ediyor Tire (Hususi) — Tirenin lâtif ve nefis sularile ta- Dınınış, 350 metre irüifamda yakın bir mesiresi olan Kaplan ve Arpa- cılar yolu açık mıştır. Bu müna- sebetle burada, ova köylerinin yorgun ve cılız mektep çocukları için de bir yurt açılmıştır . Bu yurdun muhtelif köylerden alın- mış otuz kadar çocuğu vardır. Bunlara köy bütçelerinden alınan yardımlarla bakılmaktadır. Işe Sermet ve Haydar bey isminde kıymetli iki muallim ne- zaret etmekte ve yurdun umumi işleri maarif memurluğunca görül mehtedir. Çocukların sıhb işleri hükümet doktoru İsmai Hakkı beyin neza- retlerine tevdi edilmiştir. Her gün muntazaman kaymakamlıkça raj Iri alınmakta ve çocuklara sıhhi Şartlara uygun bir şekilde bakık maktadır. Bu bakım yurdu gibi bir yurt sının güzelliğile tanınmış nahiye merkezi olan Büyük Kale köyünde açılmıştır. Bu yurtta da aynı esas dahilinde liz köy çocukları bakılmaktadır. Vali Közim paşa, Kaplan ve | yurdunda çocuklar kanvaı | ve köy çouklarle bu yakın ve Arpacilar yolunu ve bu yurtları, iişoirar hayırlı alâkasını takdirle yadetmek beraberindeki heyetle beraber | fx işaretli zat kaymakam Gafur beyân | bir borçtur. » Orman yangını Ucuz trenler Mersine su Manisanın üstündeki dağda bulunan çamlar Manisa 5 (Hususi) — Mani sanın üstünde ve deniz seviyesin- den 1500 met ükseklikte da- ğın çamlarla ü kısmında çi- kan bir yangın dört gün sürmi tür. Pek büyük çamlardan mü- rekkep bu ormanın ya nisalıları teessüre düşürmüştür. Evvelce tamamen ağaçlık olan Manisa dağına asırlardanberi mu- sallat olan baltalar bu dağı kup- kuru yapmışır ve bu kuruluk Manisaya Türkiyede rekor yapan (44) derece sıcaklığı vermşitir, Dağın tepesinde kalan kı sını çamılığın da yanmasile atiyen Mi ım daha sıcaklık çekece- ğine şüphe yoktur. Yangının daha ziyade ilerile- mesine meydan kalmamak için evvelki gece Manisadan vali ve- kili Feyyaz beyle bir tabur asker yangın yerine gitmiş ve söndüre- rek avdet etmişlerdir. Taşla öldürdü Acıpayamın Korular köyünde Hacı Mehmet oğlu Mustafa bir müddettenberi arası açık olduğu için babasının evinde bulunan zevcesini almak istemiş, fakat ke- pıda kayinbiraderi tarafından başından taşla cerhedilerek öldü- — rülmüştür, * Tire, Boğaziçi bakım yurdunda çocukların yatak odası üzerine trenler dopdolu Manisa (Hususi) — Devlet de- miryollarının tatbik etmekte ol. duğu ucuz yolcu tarifesi üzerine trenler dopdoludur, 1 eylülden itibaren de Alaşehir - İzmir ara- sına şümil hususi tarifenin seme- releri derhal görülmüştür. Afyon- dan, Bandırmadan gelen trenlerle İzmire inmek istiyen Manisalı için trenlerde yer bulmak imkân- sızdır. ği Izmir bel izmir belediyesince tertip edi len eşya piyangosu için hazırla man yeni evin inşaatı bitmek üze- redir. Ufak tefek noksanların maline çalışılmaktadır. Panayır. daki satış yerinde mühim mik- tarda bilet satılmıştır. Piyango 16 eylülde çekilecektir. Manisa zahire borsasında hararetli satışlar Manisa 4 (Hususi) — Bir haf. | tadanberi Manisa zahire borsa sında köylüyü sevindirecek ha- Faretli bir satış başlamıştır. © Şimdiye kadar en iyisinin kile- 8u iki kuruşa alınmıyan arpanın sira malları bugün üç buçuk ku- ruşa ve buğday da beş kuruşa sa- tilmaktadır. Bu fiatlere | köylü memnundur. teltişe | geldiler ve çok mükemmel buldular, bilhas- sa bu işi başaran- a teşekkür et- hususta kaymakamımız Gafur beyin bimmetleri çok büyük tür. 4 Vali paşa, bu yurtlarda çocuk- larla uzun müd- detmeşgul olmuş hep birlikte ye- mekler yenmiş ve eğlenilmiştir. Aynı zamanda paşa, getirdiği bir (hamak)ı çocuklara hediye etmiştir. Çocuklar bundan çok sevinmi; ler ve “Yaşasın paşa babamız diye (bağırmışlardır. Yerinde olan bu teşebbüsten neticeler elde edileceği sene için bu yurtların daha esaslandırılacağını kuvvetle tabirin edebiliriz. Bu yurtlarda bulunan çocuklar az zaman zarfında görbüzleşmiş- ler, sikletlerini arttırmşlar ve ta- Bınmıyacak bir hale gelmişlerdi Bu yurtların» büyük faydaları çocukların hal ve tavırlarından açık bir surette anlaşılmaktadır. Binaenaleyh gönül arzu eder ki bu yurtlar. çoğalsın. Cumhuriyet hükümetimizin köy İyi bir su getirilmesi fasavvuru kuvveden file çıkıyor Mersinin temiz bir içme suyu- na kavuşması için senelerdenbe- yin gayretile kuvveden Filiyata bu defa belediye reisi Mitat be- yin gayretile kuvveden filiyeta çıkarılmıştır. Fenni bir şekilde | filtre İrmak suyunun hikemi ve kimyevi / tasfiyesine esas olmak üzere belediyece bir proje mü- nakasası açılmıştır. Mühendis Bedri beye 3,500 liraya pazarlık: la ihale edilen bu proje, tasfiye ve şehir şebekesine ait kısımları a girmişlerdir. Tasfiye tesisatının inşasına ta- lip bulunan Sinema fabrikası ve sair firmalar proje münakasası- na girmilşerdir. Tasfiye ve şehir şebekesine ait yapılacak projenin ikmal ve sıh- hiye, nafıa vekâletlerince tas kini mütenkip ayrıca tesfiye te- sisatı için bir münakasa caktır. Manisa ziraat mütehassıslığı Manisa vilâyeti ziraat müdürü | Ali bey iktidar ve liyakatına bi- naen ziraat mıntaka mütehassıs- | açıla a lerfi etmiş ve ayni zama iğü işlerini ted. | Birgi kasabasında oturan Aydın | nefis bulunmasından ödemiş ve İ tur. Gölcük son zamanlarda çok Ödemiş 4 (Umumi muhabirimiz- den) — (ödemiş) adının nereden anlatmak istiyorum. bir nahiye merkezi olan geldiğini Şimdi oğulları, her tarafı haraca kes tikleri derebeylik devirlerinde, şimdiki Ödemişin bulunduğu yer- ler bir çiflik imiş ve orada bir 'de han varmış, Çiflik sahibi ver- gisini veremeyince hepsedilmiş borcunu ödediğin- 'den ismi hizasına (Ödemiş) ya- zılıış ve ondan sonra bu isim “kalmıştır! Buzdağı ve Gölcük Ödemişin o meşhur iki yaylası vardır, Bunlardan (Buz- dağı) ve diğeri de (Gölcük) tür. Buzdağı, pek fazla yüksek ol duğundan Bursanın Uludağı gibi serindir. Gölcük ise hem şehre yakın ve hem de mamur olma- sından ve havasile suyunun çok ve bilâhare civarının bir yazlık yeri olmuş- ileri gitmiştir. kadar yeni yapılmış olmasındandır. Sebebi de oraya bir otobüs yolunun Burada zenginlerin konakları vardır. etrafı bir saat süren büyük bir göl de mevcuttur. Bu gölün etrafı ağaçlar ve elma bahçelerile be- zenmiştir. Birgi nahiyesi Birgi nahiyesine merkez olan | bu kasaba Türk âlimlerinden Birgevinin doğduğu yerdir. Mu- maileyhi il ismi Mehme de Birgi köyünün adile bulmuştur, Burada Aydın oğul- larından Mehmet beyin camiile onun mimberi âsarı âtikadan- dır. Kasabada tamam (200) sene- lik eski bir ev de mevcuttur! Meşhur Havuzlu park Ödemişte su tesisatını yapmış olan şirket şehir halkma bir ce- mile olmak üzere burada şık bir havuz ve orlasına da on metro yüksekliğinde bir sütun yapmış bır. Sütunun kırk sekiz yerinden fışkıran sular. birer kavis teşkil ederek havuza dökülmekte ve havuzun dört yerinden havaya doğru fışkıran dört su sütunu da bunlara karışmakta olduğundan oraya gidip oturanların gözleri, ni saatlerce oyalamaktadır!. «4 Havuzun etrafı saksılar ve çi- | virle tavzif edilmiştir. çeklerle süslenmiş ve suyun içine Anadoluda Akşam Gölcük Ödemişin en | mamur yazlık yeridir Kasabada güzel bir havuz yapıldı, eski çınarların kesilmesi çok yazık oldu de bir kaç Havuzun gu sıcaklarda içine girip banyo yapmak istiyor! Havuzun orta- Sindaki siyah sütun beyaza bo- yansa ve tepesine de su ile dö- ner bir top konsa canlı bir man-' zara husule gelecektir. Park epi ce süslü ve oldukça büyüktür. Her akşam bütün kasaba halki buraya gelip oturmektadırlar. Sıhhat cephesi ne halde? Ödemişin sıhhat ve sağlık cep- hesi omaalesef zayıftır! Sokak- lara akıtılan çirkef suları piyade kaldırimil cadde arasındaki faslı müşterekte uzumlamasma birer bataklık teşkil etmişlerdir. Burada su mecraları ve lar henüz yapılamamış olduğun- dan evlerde kullanılmış sular hep sokaklara akmakta ve bun- lar mahalleler arasında müteaf- fin ve iğrenç bataklıklar halin- de kalmaktadır. Ödemiş gibi 22 bin nüfuslu güzel büyük bir şe- birde şu halin devamına göz yı mulması inanılmıyacak bir ha sedir! Fakat bu bir hakikattır! Bu yüzden hastalık eksik ok mamaktadır. Sonra bundan 200 sene evvel dikilmiş olan çinar ağaçları elekirik tellerinin geç- mesine mani oluyor diyerek dip- lerinden kesilmişlerdir! Yazın fazlaca sıcak yapan bu havalide çların pek bü- yük kıymeti vardır. Şimdi Öde- mişin sokaklarında gezmek ve bir yerde oturup ta gölgelenmeki İmkân kalmamıştır! Kesilen çi- narların yerlerine akasyalar di- kilmiştir. Bunlar da bir zaman sonra büyüdükleri vakit acaba elektrik tellerine zarar vermiye- cekler midir? İzmitin cesim ve asırdide çi- narlarınr bilmiyen yoktur. Ora- da o sık dalların arasından elek- trik telleri nasıl geçirilmiştir? Ragıp Kemal Bolu panayırı bitti Bolu 4 (A.A.) — iki gündür devam eden Bolu panayırı bugün bitmiştir. Geçen seneye nisbetle! hayvan satımı daha çok olmuştur. ' Bu ayın onunda Mudurnu kazası” nın, 15 inde Düzcenin, 28 inde ds' Geredenin panayırlari açılacaktı Bu panayırlar üçer gün devam edecektir. “sr amenna