6 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

6 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Uzun ve kıvrık Uzan ve düz Alimler şimdiye kadar insan çehresini, deriyi, saçı derin derin tetkik ettikleri halde kaşlar hak- kında büyük tetebbülerde bulun- marışlardı. Son gelen Avrupa gar zetelerinde okuduğumuza göre « Çekoslovakyada Masaryk Üniver- sitesinin antropoloji enstitüsünün tanınmış profesörlerinden Suk ve Rozpreym isminde iki âlim kaşlar nmız hakkında senelerdenberi “ yaptıkları tetkikler neticesinde bazı garip keşiflerde bulunmuş” larmış. © Bugüne kadar kimse kaşalrı © şekillerine göre tasnif etmeği ve bu şekillerle irki veya ailevi irsi- yet arasındaki rabıtaları araştır. © mamıstı. Diğer cihetten kirpikle- rin de kaşlar gibi nihayet âlimler © için bir tetkik ve tetebbü mevzuu ” olması zaruri idi. Profesör Suk © şimal mıntakası sakinlerinden Es- medar memleketlerin kimolarla. © yerlileri arasında sari hastalıkları ve irki tesirleri hakkındaki kıy ymetli tetkikleri ile beynelmilel bü- Bu yük bir şöhret kazanmıştır. İlim şimdi bunu Kaşlarımızın ve ş Kirpiklerimizin şekilleri bir mana ifade ediyor mu? araştırıyor Kısa we düz © Kısa ve kıvrık muhtelif nevi teşkil ettiğini görmüş- ler. Bilhassa bunlardan beşine pek sık tesadüf olunuyormuş. Bazıları tamamile şahsi şekiller alıyor ve bunları bir grup halinde toplamak mümkün olmuyormuş. Bir de şurası garip ki insan vü- vu teşkil eden fzaların her in vazifeleri hakkında pek dikkate değer bilgiler elde etmiş olan ilim kaşların rolü hakkında kati bir şey söyliyemiyor. Kirpik: ler için iş böyle değil... Onların rollerini kolayca takdir edebiliyo- Tuz, Göz kapaklarının uçlarını süsliyen bu kılların bususile vahşi ve iptidai hayatta pek lüzumlu ol- duklarını âlimler kabul ediyorlar. Gözler kapandığı vakit kirpikler biribiri üstüne oturarak birçok kür gücük böceklerin göz kapakların. dan içeri girmelerine mâni olu- yor, ve bu uzun, sivri kıllar âdeta bir perde gibi gözleri muhafaza ediyorlar. Halbuki kaşların mev- eudiyeti için böyle basit ve aşikâr fikirler bulunamıyor. Insanlarda, maymunlarda ve şi “zat, asistanı M. Rozprymle bi te Brno şehri sakinlerinden erkek, çocuk 470 inin kaşlarını tasnif et- ömişler ve bunların şekille- Findeki değişikliklerin bir tesadüf eseri olmadığı atına varmışlardır. Âlim- “ler irsi tesirlerle vücut bu- lan bu şekillerin on bir Gizem zn / “ gok tesadüf olunan tip kaş enarları daha kalın ve enli. İkinci tip ince ve e EE mi yük maymunlarda göz oyukları | Muhtelif kaş tipleri eş yukarıdakidir. beşeri bü- | Kaşların da bir manası var Çifte kaş tipi, kadından giyade erkekte olur Yukarıdaki birinci ekil en çok kadınlarda görü- löyor. Uçları inaece. Ortadaki tip de en çok ka- 0 AKŞAM İçeriye kıvrık © Dişarıya kıvrık üzerinde kalın bir kemik bulun duğunu görüyoruz. Bu kemik ağaçlar ve dallar arasında dola- girken gözleri bir yere çarpıp i cilmekten muhafaza için kâfi bir siper gibidir. Bu halde kaşlara ne Tüzum var? Bazıları bu çıkıntı üze- rinde yetişen kaşların, her hangi bir darbenin gide hafiflete- cek bir yastık mahiyetinde oldu- ğunu ileri sürüyorlar. Bir kısım Alimler de maymunlarda ve ilk insanlarda, bu kılların, gözleri gü- neşe karşı muhafaza için büyü müş olması mühtemel olduğunu söylüyor! azı âlimler İse kaşların, ilk devirlerde yağmur damlalarını sa- ğa ve sola yollamak suretile bun- ların gözlere doğru akmasına mâ- ni olmak gibi bir lüzumdan doğ- duğunu iddin ediyorlar. Fakat bu faraziyelerden hiç biri kaşların rolü hakkında bize kati bir fikir veremiyor. Profesör Sukun tetkiklerine gö ve en çok tesadüf olunan kaş şel içeride burun tarafında ince olup dışarı taraflarda daha kalınlaşan tiptir. Kaşları tetkik edi. len insanların üçte birinin kaşı bu şekilde imiş. Bun- dan sonra en çok görünen #ip düz kaşlardır. Her ta- yafta kalınlığı bir olan ş kil, fakat bu tipe daha zi- yade kadınlarda tesadüf (Devamı 11 inci sabifede) | 5 düz en ziyade kadınlarda oluyor. En öndeki dınlarda tesadüf edilen bir şekildir. En öndeki No, 49 LoydCorcun harp hatıratı Hakikaten bir iki hafta sonra Rusya uçuruma düştü ve arkasın- dan nazik ve mültefit Çarını ve bunun Fransaya yaptığı bol bol vaitleri sürükleyip götürdü. (Şimdiye kadar mister Loyd Corç Çarın Rus milletinden alâ- kası ne kadar kesildiği ve nasıl teerit edilmiş bir halde kaldığı- nı ve halkın ve zadegânın ve en sonra ordunun kendisinden yüz çevirdiğini ve Çarlığın hâl miyeti müstakilesinin sukutu manı yaklaştığını izah etmişti. Bundan sonra mister Loyt Corç Rus ihtilâlini anlatacak ve bunun başlıca simalarının portrelerini yar pacaktır. Mamafih Çarlığı yıkan. | ların Çariçe ile Rasputin olduğu- nu ve koca hanedanı devirmekte kendilerine yardım edenlerin ge- | ne kendilerinin iltimas ve yardım ederek yükselttikleri gayretsiz na- zırlar olduğunu isbat ediyor. Mister Loyt Corca göre ihtilâ- lin hakiki ve müessir propaganda- cıları Lenin değil, belki Rasputin ile Protopopoftur. Sahibi göre Kerenski sıhhati mütezelzil olmuş vatanperver bir bürokrat. tır. Mutedil sosyalizm efkârı var- dır. İngiliz sosyalist ricalinden Snewdenin gençlik devrindeki ha- ine pek benzer.) Tufan ve hükümet sefinesi Alâmetleri evvelden beliren tu- fan bir gün Rusyayı istilâ etmi ir. Tufan müthiş ve lâkin Rusya. mın hükümet gemisi çürük ve fır- tınalı havada seyrüsefer kudret ve emniyetiideri mahrum İdi, Gemi- 'nin mürettebatından çoğu da ace- mi idi. Geminin kaptanı ise ancak sa- 'kin sularda gezmeğe mahsus bir tenezzüh yatını idare edebilecek kudreti haiz idi. Geminin yelken- lerini ve seyrini idare edecek reis kendi zevcesi tarafından intihap edilmiş olup güverte altındaki ka- marada sırtüstü gelmiş gaflet uy- kusuna dalmıştı, Geminin dümeni başsız ayak ta- kımının eline geçmişti. Bunlar rasgele toplanmış olup kimi Du- maya, kimi asker ve bahriyeli ve işçi komitelerine mensup idi. Renk ve akidesi muhtelif olan her türlü teşekküllerin adamları arasında vardı. Bunlar vakit ve gayretlerinin çoğunu gemiye verilecek istika- meti tayin meselesi etrafında kendi aralarında yaptıkları münazaalar- 'da israf etmiş olduklarından bir gün gemi mürettebatın korsanlık yolunu tutan ve mukadderatını iyi bilmiyen bir züm: tarafından zapledilerek batırıl Çarın sukutu akabinde kurulan ihülül hükümetine karşı İngiltere Ale Fransa tarafından ittihaz olu- man tavır ve hareketi, ihtilâlden evvelki ahval ve şeraiti unutanla- Fa izah edebilmek için sukutu in- #aç eden bazı esbabı anlatmak zaruri olduğunu hissediyorum. Çarlığın sukutu İşi sonundan başlıyarak anlat- mak vazifesi bana isabet etmiş ol- duğundan meselenin menşei hak- kında bazı malümat vermeği ma- bemahal bulmuyorum. Daha 1915 ve 1916 senelerinde #aüttefikleri, nihayetülemir ihtilâ. le müncer olan Rusyadaki - seka- metleri ve noksanları izaleye sevk, ve ikna için bütün kuvvet ve gay- bunların kalın çatık kaş erkek tipidir. tepeli kaş şekli de erkeklerde görülür. Fetimle çalışmıştım. Tam harbin Umumi harbin esrarı içinde ve ortasında Rusyanın ba- şına kopan kıyameti hazırlıyan fe- nalıkları bertaraf ederek felâketi tehir yahut izale edecek tedabiri almak için ciddi ve hakiki surette ilk ve son defa ancak Petrograt konferansında gayret gösteril miştir. Fakat bu konferans ve teşeb- e pek geç kalındığından ne Çar kurtarılabildi, ne de Rusyanır. harp üzerinde müessir bir kuvvet ve müttefik olarak kalabilmesi temin edildi. Eğer böyle bir konferans 1915 senesinde aktedilmiş olsaydı büs- bütün kati ve mücssir neticeler husule getirebilecekti. Hattâ böy- le bir konferans 1916 senesinde aktedilmiş olsaydı Rusyayı 1917 senesini selâmetle geçirmeğe ve hattâ 1918 senesinde bile Alman- ya ve Avusturya orduları için bir tehdit unsuru olarak kelmağa ikdar edebilirdi. O zaman Alman- lar şarktaki güzide fırkalarını garp cephesine nakletmeği ihti- yatsızlık addederek garp cephe- Sini takviye etmekten sarfı nazar ederle, Petrograt konferansı kaldığından yaptığı mi yelerin — Petrogradın önünde nöbet bekliyen aç ahali ne un dolu fazla vagonlar temi edecek surette tatbikine İmkân hasıl olmamıştır, Eserinde bu vaziyetten bahse- den mister Çorçil der kit «O zamanlarda Çarlık rej ni sırf kör; mürteşi, ehliyetsiz Zulüm ve istibdat ole tahkir etmek düşüncesiz bir mo- da olmuştu. Çarlık Rusyası zafer elinin ye- ği bir mesafede olduğu hak ten yere düştü ve Eyüp Peygamberinki gil kurtlar diri diri yedi.» Fakat hakikat halde Rusyadaki eski rejimin hayati uzuvlarını ke- ın kurtlar kendi dahili tefes- sühu ile türiyen mikroplar idi. Çarlık Rusyası devrildi. Çünkü Çarlık devletinin kuve vet ve nüfuz ve otorite elyafını baştan başa kurtlar kemirmişti. Bunun için isyanın ilk sada: karşısında Çarlık Rusyası devleti nin binası parça parça olarak ye- re serildi. çok geç im tavsi fırınlar ak tavsif ve Petrogradın . aç ayak takımı taht saltanatının emirnamelerine meydan okuduğu zamanda bile Çarlık devletinin kolunda âsâyı hükmü nüfuzunu — kaldıracak kuvvet kalmamıştı. Mister Çorçil eserinde «Rusya hükümeti sefinesi, selâmet sahil ve limanı inde battı» demiş- tir. Bu gülünç tablo, ancak bü- yük bir renk artisti tarafından ü getirilen çerçevesindeki t şaşaası ile cazip olmuştur. Çorçüi (Çarlık sefinesinin fır- tınaya tutulduğunu) (yaziyor. Evet, bu gemi sakat ve fersude bir tekne, ihmal edilmiş görmemiş bir makine ile coşkun ve azgın dalgalar arasında ümit- siz bir halde çalkanıp durdu. Ba- sında âciz ve budala bir kaptan ve temir vardı, Gemiyi idare eden zabitan ve mürettebatı kısmen isyan linde ve kısmen dahi isyana mün- ik cer olacak bir memnuniye! işinde idiler, (Arkası var) mmm NEEEE-Hitemeen DE ÖERESEEEEENEEEEİEEEEEN