12 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

j Sahife 2 AKŞAM 12 Eylül 1934 Italya. Yugoslavya! arasında hadise Spalatoda Italya aleyhinde nümayişler yapıldı Belgrat 10 — Mareşal Balbo Spalâtoya gelerek gazinoda İtal- yan cemaatine. nutuk irat: eder- ken, salondaki İtalyan tebaası Dalmaçyanın ltalyaya. ilhakı le- binde hararetli tezahüratta bulun- muşlardır. Hadiseyi öğrenen dışarıdakiler de İtalya ve Mussolini aleyhinde mukabil nümayişe geçmişlerdir. Mareşal Balbo gizlice yatma avdete mecbur kalmış ve bugü şerefine verilecek ziyafet geri kal- mıştır. Gazinoyu ve İtalyan kon- #oloshanesini muhafaza eden po- is birçok defalar halkın hücumu- skürtmüştür, Bir hayli tev Yugoslav siyasi mahafili reşal Balbonun ziyaretini ve bi hassa Italyan kolonisinin tavır ve zemin ve zaman ile hiç telif bulmamaktadırlar. Kolera değil Romanyadaki hastalık had şekilde anteritmiş (A.A) — Radyo ror. Selâbiyettar ma- hafil, Köstence civarındaki askeri konakta çıkan hastalıkta kolera basili bulunmamış olduğunu kati mektedir. Hastalığın için laboratuvar araştırmalarına devam edilmekte- dir. Hastalığın bad: şekilde ante- rit olduğu zannedilmektedir. duğu zannetmek Belediye intihabı e olanların reylerini bir kaza dal lindeki sandığa bir günde ları maddeten imkânsız gi bunun üzerine intihap günlerinin çoğaltılması lüzumu hissedilmiş- ir. Kanunen, bir günde intihabın. ikmali kabil olmadığı takdirde intihabatın müteaddit günlerde yapılması için umumi meelisin ka» Yar vermesi ve intihap günlerini tayin etmesi lâzımdır. Meclisin içtimadaki sebep bundan ileri geliyor. İmtihap encümenleri tarafından tetkik edilmekte olan isim defter- lerinin ne günü asılacağı da a cak yarından sonra belli olacaktır. Geçen intihap devresinde in hap sandığının başına gelen mün- #ehipler, reyleri verebilmek için isimlerini defterde buldurmak ve (defterlerin yanını imza ettikten sonra reyini vermek gibi merasi- me tâbi tutuluyorlar, bu suretle yakit kaybediyorlardı. Halkın reyini kolayca kullana: bilmesi ve vakit kaybetmemesi için bu sene ameli bir usul ittihaz edilmiştir. Belediye birer pusula bastır. miştir. İntihap encümenleri, int hap defterlerinde mevcut her is- me göre bu pusulayı dolduracak, bu pusulalara müntehibin mahallesi, sokağı, evinin numara- 41 zikredilecek ve intihap defte- rindeki sıra numarası kaydedile- cektir. Pusulalar, intihaptan evvel intihap encümenleri tarafından evlere dağıtılacaktır. intihap günü reyini vermek is- #iyen müntehip, sandık başına ge- Jerek bu pusulayı gösterince pusu- Jadaki sira numarasına göre def- #erdeki ismini kolayca bulduracak ve reyini kullanacaktır. Bu Sahahki Teleraflar İ Sovyet Rusya davet edildi M.Litvinof İsviçre hududuna yakın yerdedir, yakında Cenevreye gelecek Cenevre 11 (A.A.) — Milletler konseyinin gizli celsesi şu şekilde cereyan etmiştir: 'M. Benes Sovyet Rusyanın Mil- Jetler cemiyetine girmesi lehinde- ki sebepleri kaydederek Almun- ya ve Japonyamın çıkmalarından sonra cemiyetin 180 milyon luk bir memleketin iştirakile kuv- vetlenmiş olacağını söylemiştir. Leh hariciye nazırı M. Bek ge- rek Sovyetlerin cemiyete girmesi ve gerek kendilerine daimi âzalık) ibi verilmesi lehinde rey vereceği dirmiştir. M. Barthou, M, Bekin kar dan dolayı memnuniyet beyan et- miş ve usul meselesini ortaya koy- muştur. Tasavvur edilen usul iki Sülüs ekseriyetin Sovyet Rusyaya müsait olduğunu bildiren bir no- tanın imzasile Moskovaya gönde- mon, mütalâa serdinden istinkâf eden murahhaslar tarafından ve- kolaylaştırabile- cek tadilât yapılıp yapılmıyacaği- nı anlamak için teklif edilen met- sikanın imzası nin tet arkadaşlarından etmiştir. Hatırlardadır ki Türkiye ve Meksika assamblenin müttefi- kan kabul ettiği bir kararla davet edilmişlerdi. M. Benes usul meselesinin ehemmiyetinden bahsederek sa- kat bir tarzda halledildiği takdir- de siyasi bir kararın manevi neti- .cesini kısmen tehlikeye di leceğini bildirmiştir. Nihayet usul meselesi bugün hususi mükâlemelerle tenvir edil mek üzere celse tatil edilmiştir. Sovyet Rusya davet edildi Cenevre 12 (Hususi) — Millet ler cemiyeti, Sovyet hükümetine o müracaatla bu hükümeti Milletler cemiyeti- ne girmeğe davet etmiştir. Sovyet hükümetinin bu daveti kabul et- tiği ve cevap verdiği bildiriliyo, Bir habere göre Sovyet hari. ye komiseri M. Litvinof Fransa- da, İsviçre hududuna yakın bir yerdedir ve bugünler hududu ge- çerek Cenevreye gelecektir. irebi- Fransa vasılasile Liman şirketi | Tasfiye işi 28 eylüle kadar bitecek Liman şirketinde tasfiye heyeti | vazifesine devam etmektedir. Al dığımız malümata göre şirket umumi heyeti bu ayın 28 inde bir toplantı. yapacaktır. Bu top- lantıda tasfiye faaliyeti hakkında; izahat verilecektir. — Toplantıdan sonra şirketin hukukan hiç bir sıfatı kalmıyacalıtır. Şimdiki: halde şirket işleri, gir- ketin umumi kâtibi Reşat bey | tarafından idare edilmektedir. İdare meclişi faal değildir. Bu vazife tasfiye heyeti tarafından yapılmktadır. Nufusumuz 18 milyon Ankara 11 — Af kanununun neşri tarihinden eylülün ilk haf- tasına kadar mektum nüfustan 2,684,644 doğum, 1,568,761 ölüm, kay- dedilmişti AF kanununun meriyet müdde- tinin nihayetinde Türkiye nüfusü- nun 18 milyonu tecavüz edeceği tahmin edilmektedir Şirketlerde tetkikat Elekirik ve tramvay şirketlerinin sermayeleri ne kadar? Tramvay ve elektrik şirketi se- kiz sene evvel sermayesini Fran- frangına tahvil etmişti. Bu tahvil neticesin- de sermaye altı misli artmıştır. Evvelce sermaye beş milyon lira tutarken bu suretle 30 milyon lira olmuştur. Halbuki eksi tesisattır. Bunun için mesele tetkik edilerek yeni bir esas aran- maktadır. Şark şimendiferlerinde ücretle. in indirilmesi için tetkikat yapı. yor. Bu münasebetle diğer mua- meleler de tetkik edilmektedir. Bazı muamelelerin fransızca ce- reyan ettiği görüldüğünden buna da nihayet verilecektir. Gülyağı fabrikasının inşası Ankara 11 — lspartada yapi” sz frangından İsviçre tesisat gene lacak gülyağı fabrikasının inşası, Fransız Agpo şirketine verilmiş. tir, Köylüye erazi Dahiliye vekâletinin hazırladığı talimatname tatbik ediliyor Ankara 11 — tarafından hazırlanmakta olan köylüyü topraklandırma talimat- namesi bitmiştir. Talimatnameye göre devlet arazisi Türk vatandaş” lara tevzi edilecektir. Arazi be- kârlara verilmiyecek, yalnız ile. edilecektir. abiliye vekâleti sahiplerine tey: Aile başına iki dönümden beş dönüme kadar toprak verilecektir. Bunları iki sene zarfında imar edenlere ayrıca 10 di verilecek, imar etmiyenlerden ara- zi geri Mühim müzakereler Dört hariciye nazırı 26 teşrinievvelde Ankarada toplanacaklar Atina 10 — Hükümet taraftarı zetesi Cenevreden aldığı şu telgrafı neşrediyor Ehemmiyetli siyasi bir şahsiye- tin söylediğine göre dört Balkan devleti hariciye nazırları Anki rada tastik edilecek itilâflara ait müzakereleri Cenevrede yapacak- lardır. Dört hariciye nazırının Türkiye merkezi hükümetindeki telâkileri 26 teşrinievwelde olacak ve dört gün sürecektir. Ankara siyasi ma- hafili hariciye nazırlarının. bun- dan sonra 1935 senesi ilk ayların- da Atinada toplanacaklarını tah- min etmektedir. Tevfik Rüştü bey eylâl sonuna kadar Cenevrede ka- Jacaktı Buğday alımı im arazi nacaktı Fenebi şirketler ihraç için mübayaaya başlıyorlar Ankara 11 Ecnebi şirketler tarafından harice gönderilecek dövize mukabil buğday alınması- 'na başlanmıştır. ilk olarak Fener- ler idaresi Ziraat bankasile müza- kereye girişmiştir. Ziraat bankası muhtelif mer- kezlerde alım işine başlamak üze- redir. Ankarada büyük bir kolec Ankara 11 Türk maarif cemiyeti Ankarada büyük bir kolec açacaktır. Talililer Dünkü keşidede büyük ikramiyeyi kazananlar Dün gelen tayyare piyangosun- da büyük ikramiyeyi dört kişi ka- | Zanmıştır. 30 bin liranın onda bi rini kazanan Nişantaşında Teşvi- kiyede Karakol sok: bahriye kolağalığından mütekait Talât beydir. Bu zat, piyangodan çok talihlidir. Evvelce-de elli bin | liralık büyük ikramiyeyi kazan- mış, beş bin lira almıştır. ikramiyenin diğer onda birini “Abdi efendi isminde bir hamal kazanmıştır. Üçüncü talihli Virjin hanım is- minde Kasımpaşada oturan bir hasta kızdır. Dün ikramiyesi kız- cağıza yatağında verilmiştir. F. kat tesadüfe bakın ki Virjin bı nım da bu biletin yarısını Kuz- guncukta Alber efendiye satmış- tir, İkramiyenin yarısını Alber da oturan efendi almıştır. On bin liralık ikramiyeyi henüz kimin kazandığı tesbit edilme- t «bin liralık ikramiye- i ide Hürriyeti Ebediye caddesinde ekmekçi Hiristo efen- di kazanmıştır. Fındıklarımız Ziraat vekili Muhlis beyin Giresonda tetkikatı Gireson 10 — Ziraat vekili Muhlis bey dün ticaret odasında oda ve borsa azalarile fındık müstahsil ve tüccarların kabul | ederek bunların temennilerini din- lemiş ve fındığın istihsalinde, taşında ve ihracında tesadüf edi- len müşkülât hakkında kendilerile üç saat kadar görüşmüştür. Muhlis bey fındık istihsalinin çoğaltılması için hastalıklarla olan mücadelenin vekâletçe lâboratu- varlaştırılacağını ve bu mliessese- nin Türkiye fındık mıntakasının merkezi olân Girosunda kurula” cağını ve ayrıca bahçelerin imarı ve ağaçların gençleşi yan etmiştir. Vekil bey akşam küçük kırk beş kişilik ziyafete hazır bulunmuştur. Kanserin mikrobu bulundu mu ? Operatör Cemil paşanın muharririmize beyanatı Alman tıp âlimlerinden dok- 4or Brehnerin © kanserin mikro- bunu keşfettiğini Avrupa gaze- leleri yazıyorlar. Bir muharriri- miz, kanserin ötedenberi: sari ol- duğunu iddia eden operatör Ce- mil paşayı ziyaret etmiş ve pa- gaya şu suali sormuştur: — Kanserin mikrobu bulundu ğü haber veriliyor, bu habere inanıyor musunuz? Cemil paşa şu cevabı vermiştir; — Almanyalı doktor Brehne- rin. kanserin mikrobunu keşfey- lediğini Pariste çıkan yevmi ga- zetelerde okumuştum. Henüz tıb- bi mecmünlarda ve. tıbbi aka- Avrupa ve Amerikada bir çok âlimler, kanser hastalı. ğinm mikrobunu aramakla uğ” raşıyorlar. Hattâ pek çok defa- lar, bu mikrobu bulduklarını bi- le iddin ettiler. Şimdiye kadar birinin iddiası sabit olmadı; bu- güne kadar da kanserin mikro- bu bulunamadı. Ben doktor Breh- nerin bu keşfine henüz inanma- dığım gibi bu keşfi rütmek tarafını da iltizam et mem, Çünkü hemen her zaman yeni bir keşfin ve yeni bir ihti râm bidayetinde aleyhtarları çok- tür. Onun için etraflıca #çtebbüat yapmadan Brehnerin keşfini itmek doğru değil dir. Ben esasen bir çok müşehe- data ve kliniklerdeki tetebbün- tima istinaden - her na kadar be- müz mikrobu bulunmamış olsa bile * kanserin irsi olmayıp, mil robik © olduğunu kabul eyledi. ğimden bu müthiş hastalığın €r geç mikrobunun dahi buluna- cağına pek kuvvetle kaniim, — Mikrobun bulunmasile kam lâci da keşfedilmiş olur çü lelkik ve mu? — Hayır, bir hastalığın mikrobunun bilinmesile o has talığa da çarei tedavi bulunmuş değildir. Meselâ bugün verem illetinin mikrobu bizce. malüm. Öyle olduğu halde verem illetine duçar olan hastaların — hepsi kurtaramıyoruz. Yalnız. şurasi var ki kanserin mikrobu keşfedi- lirse hastalığın sari olduğu an- laşılacağından bütün tahaffuz ça- releri ve mümkün mertebe has- taları kurtarmak tedbirleri at nır. ve ihtimal ki kanser de künden büsbütün imha edilebilir. Yunanistan musevileri (Baş tarafı 1 inci sahifede) pek iyi biliyorlar. Diğer Yunan şehirlerindeki yahudiler. mükem- mel birer vatandaştır. ve hiç bir ayrılık meyli ve yahudi milliyet- perverliği göstermiyorlar. i — Demek yahudilere siyasi haklar tanimiyorsunuz? — Hayır! Yahudilere umumü intihabata iştirak etmelerine mü- saade elmiyeceğim. Hiç bir fer- din önünde boyun eğmiyorum. Nerede kaldı ki yahudilere boyun Şayet yirmi sene sonra irler İse ve iyi birer vatandaş olurlar ise gene ya- 'hudilerden bahsedebiliriz. Şimdi hiç bir suretle onlardan bahsedil. mesini kabul edemem,