16 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Xx 16 Eylâl 1934 SON TELGRAFLAR Balkan hariciye nazırları toplandı Bütün meselelerde aralarında noktai nazar itilâfı vardır Cenevre 16 (Hususi) — Burada bulunan Türkiye, Yugoslavya, Ro- manya ve Yunanistan hariciye n: zırları, dün bir konferans aktet mişler ve konferansın neticesinde meşrettikleri bir tebliğde şu mese- leleri görüştüklerini bildirmişler dir: 1 — Şark misakı, 2 — Akde- niz misakı, 3 — Ekelliyetler me- selesi, Tebliğde dört Balkan dev- eti hariciye nazırlarının görüştük- leri bütün meselelerde aralarında ü ve bu noktai nazan küçük itilâfinkine uygun bulunduğu be- yan edilmektedir. Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtiç, dört Balkan hariciye na? rının teşrinievvelin sonlarına doğ- ru ve ağlebi ihtimal 28 teşriniev- velde Ankarada toplanacaklarını ve dört Balkan devleti arasında tam bir itilâf ve tesanüt mevcut ol- | duğunu teyit etmi Şark misakı Tokyo 16 (Hususi) — Tok- yodaki Fransa sefiri, akti gmu- sammem olan şark misakının Ja- ponyaya karşı müteveccih ol madığını Japon hariciye nazırı- na tebliğ etmiştir. Japon hariciye nazırı, bu mi- sak uzak şarktaki vaziyet aley- hinde bir mahiyet gösterdiği tak- dirde Japonyanın bu hele karşı lâkayt — kalamıyacağı cevabını vermişti, Fenerbahçe - Ankara gücü maçı Bugün öğleden sonra Istanbul ve Ankara Şilt şampiyonları karşılaşıyor © Evvelki gün İstanbul liğ şampi- yönu Beşiktaşı 2-1 yenerek İstan- bul şilt şampiyonluğunu kazanan © Fenerbahçe takımı, bugün saat dörtte, Kadıköydeki sahasında, Ankara şilt şampiyonu Ankaragü- gile dostane bir maç yapacaktır. Ankaragücü takımı, oAnkara- ın en kuvvetli takımlarından bi- ie İzmirde © yaptığı turnede. ri Türkiye futbol birinciliğinin en kuvvetli mamzetlerinden biri sa- yılan İzmir. şampiyonu Altaya 23 gibi az bir farkla yenilmesi ta- | kımın kuvvetine bir delil. teşkil eder. Bugünkü maçın diğer bir husu- tiyeti de Ankaragücünün kaptanı olan Alâcddinin senelerce sağa- çık ve sağiç mevkilerinde oynamış olduğu Fenerbahçeye karşı oyna- masıdır. Alâeddin bugün yaşlan- mış olmakla beraber, hâlâ Türki. yenin en kıvrak ve en kavvetli futbolcularından biridir. Alâcd- dinin Fenerbahçeye karşı nasıl bir netice alabileceği de merakla beklenmektedir. Uzun zamandanberi, maç zev- kini tatmamış olan futbol merak: Hları, bugün öğleden sonra Fe erbahçe stadında seyredecekleri şmaçla, bu zevklerini bol bol tat. in edebileceklerdir. Oyunun çok e e em Zum yoktur sanırız. Milli müdafaa vekili gehrimizde Bir kaç gündenberi Trakyada Lehistanın maksadı ne imiş? Bir ingiliz gazetesi soruyor: “Lehistan tekrar inkırazını mı hazırlamak istiyor,, Cenevre 15 (Hususi) — Leh ha- riciye nazırı M, Beckin, Lehista- nın ekalliyetler hakkındaki ahkâ- mi tanımıyacağına dair Cemiye- ti akyam umumi meclisinde söy- lediği sözler etrafında münaka, lar devam ediyor: Leh menabii bu şnutku muvafık görmektedir. Bun- lar diyorlar ki: «Büyük devletler için ekalliyetler meselesi yoktur. Lehistan hakkında: böyle bir me- sele çıkürilmisisini ve Lehistana' ikinci sınıf bir devlet muamelesi yapılmasını kabul edemeyiz.» Varşovadan gelen telgraflar ya" Tı resmi Leh gazetelerinin bu tarzda yazılar yazdığını bildi mektedir. Bu gazeteler Lehista- mın da müsavi muamele görmek istediğini ileri sürüyorlar ve bü- tün Lehistanın, M. cekin beya- natını gururla ve minnettarlıkla Elektrik şirketi Şirket murahhasları, Ankaraya gidecekler Nafıa vekili Ali bey dün şeh- rimizdeki şirketlerin vaziyet ve muamelelerini tetkike devam et- Elektrik şirketi sermayeinin. İsviçre frangma çevrilmiş olma- sından tahaddüs eden mali va yeti hükümetle müzakere edecek olan murahhasları M. Hansenin riyasetinde Ankaraya gidecektir. Murahhas heyet, nafıa veki Ali bey Ankeraya avdet ettikten sonra gidecek ve müzakerelere | başlanacaktır, Bu müzakerelerde | Tünel, elektrik ve tramvay şir. ketlerine müteallik muhtelif iş- ler de mevzuu bahsolacaktır. Ismet paşa Hz. sergiyi gezdiler Başvekil İsmet paşa Hz. re- fikaları, çocuklarıile birlikte dün akşam üzeri Galatasaray lisesin- deki iş bankası sergisini ziyaret etmişlerdir. İsmet paşa sergiden ayrılırken: «— Yirminci yıldönümünde daha yüksek grafikler isteriz» demiştir. İntihap defterleri Dün şehrin muhtelif mahallerine asıldı Belediye intihabatı için yapı lan hazırlık faaliyeti son safha- ya gelmiştir. Dün sabah erken. den şehrin her tarafında defter- ler halkın kolayca görebileceği yerlere asılmıştır. Bu defterler. 'de rey verme hakkını haiz dört yüz bine yakın vatandaşın ismi yazılıdır. Vali ve bel dün #aahallelerdeki intihap encümen- lerine bir tamiri göndererek hal- kın defterler hakkında ileri süre- ekleri itirazların altı gün i ratle tetkik edilmesi dirmiştir. Belediye intihabı ve belediye işleri hakkında halkımızı tenvir et- mek üzere İstanbul radyosunda, | #etkikatta bulunan Milli Müdafaa ekili Zekâi bey dün akşam İstan- bula avdet etmiştir. C. H.F. merkez şubelerinde, si- nema ve mektep salonlarında ve konferanlar Bu Sabahki Telgraflar karşıladığını ilâve ediyorlar. Çekoslovak gazeteleri de bu mütaleadadır ve M, Beckin nut- kunu, Lehistanın ekalliyet pren- siplerinden kurtulmuş büyük bir devlet gibi telâkki edilmesi için gevirilmiş bir manevra sayıyorlar. Avusturya gazeteleri bu teşeb- üsü iyi görmüyor ve Almanya- eseri addediyor. Londra 15 (A.A.) — Manches- ter Guardian gazetesi, Lehistanın Beynelmilel siyaseti ve bilhassa Almanya ile akdettiği ademi te- cavüz muahedesi ile, bedbaht ta. rihinin tekrarını ihdas etmek üze- re olup olmadığını soruyor. Leh ekalliyetlerinin mütaleası Varşova 15 (A.A.) — Diyet meclisinde Ukranya fırkası reisi Küçük itilâf kon- seyinin kararları Şark misakının bir an evvel aktine çalışılacak Cenevre 15“ (A.A.) — Küçük itilâf daimi meclisi dün öğleden sonra tekrar toplanmış ve sonra Bir tebliğ. meşretmiştir.- Tebliğde ezcümle deniliyor ki «Konsey evvelki gün ve dün toplanarak, ruznamesine dahil bü tün meseleleri ve bu meyanda Sovyet Rusyanın Milletler cemi- yetine girmesi, şark misakı, ekal İlyetler, orta Avrupa ye küçük iti Iâfin İtalya ile münasebetleri me- elelerini derin bir suretle tetkik eylemiştir. Konsey, Sovyet Rusyanın ka- bulü- lehinde rey vermeğe karar vermiştir. Konsey, şark misakını sulkün muhafazası teminatlarının takvi- yesi olarak telâkki ve bunun kısa bir müddet zarfında aktini temen- ni eder. “Akalliyet muahedelerine gelin- ce, küçük itilf malâm olan hattı hareketini muhafaza etmektedir. | Rusyadaki heyetimiz Fahrettin paşa heyeti Rusyadan döndü Kızıl ordunun manevraların- da bulunmak üzere Sovyet Rus- yaya giden ordu müfettişi Fah- reddin paşanın reisliği altındaki askeri heyetimiz dün sabah Çi- gerin vapurile şehrimize avdet etmiştir. Fahreddin paşa bir muharri- rimize şunları söylemiştir: «— Kızıl ordunun manevrala- rini çok istifadeli buldum. Bu ordu çok değerli kumanda he- yeti, disiplini, en büyük zorluk- lara tahammül etmesini temin eden idmanı ile mükemmel bir haldedir. Manevrada gösterilmiştir. Rusyada temas ettiğimiz aske ri mektepler ve diğer müessese- lerde de yüksek ve esaslı bir fa- aliyet gördük. Ziyaretlerimizden büyük yenilikler son derece memnunuz." M. Lewicki havas ajansına yap- tığı beyanatta demiştir kiz «Leh hükümetinin teşebbüsü Ukranya milletine Versay mus- hedesi hakkında diplomatik faa- Hiyette bulunması hakkını ver mektedir. Zira halen Lehistanda- ki 6 milyon Ukranyalının mukad- deratı Lehistan hükümetinin hüs- nü niyetine bağlı bulunmaktadır. Burbir taraflı icraat” teşebbüsü Uksanya ekalliyetine, “ekalliyet vaziyetinin ihlâli takdirinde Mil letler cemiyetine şikâyette bulun- mak imkânını kaldırmaktadır. Diğer taraftan, hükümet M. Beckin teşebbüsünü büyük bir | muvaffakiyet olarak telâkki et- mektedirler. Bir çok gruplar teza- hürat ve alaylar tertip etmektedir ler. Pilsudeski sabık askerler ce- miyeti M. Becki tebrik etmiştir. Şiddetli yağmur Payasta 20 vagon hububatı! hasara uğrattı Payas 12 — Dün gece fasılasız. olarak beş saat şiddetli bir yağı mur yağmıştır. Açıkta 1200 ton ih- raç edilmek üzere gelen tüccar malı vardı, Bir depo mevcut olma- İ dığından her birisi dağınık olarak tarlalara serpilmiş ve aylardanberi © vaziyette bırakılmıştı. Bunlar. dan 20 vagon kadar hububat ta- mamen avarya olmuştur. İstif ha- linde bulunanlardan alt kısımlar. da olan çuvallar çamur ve su için- 'de kalmıştır. Sık sık yağan yağmurlar yüzün- den tüccarların uğradığı zararlar büyüktür. Adliye vekilinin refikal Gölcük yaylasından İzmire giden vekili Saracoğlu Şükrü beyin refikaları hanımefendiye Izmirde Sıhhat yurdunda ameliyat yapılmıştır. Memnuniyetle aldığı- mız malâmata göre bu ameliyat muvaffakıyetle neticelenmiş ve bammefendinin ahvali sıhhiyesi iyileşmişti Küçük hırsız Kasap Cemal efendinin çekmecesinden 6lira aşırmış “Aksaray civarında kasaplık ya- pan Cemal efendinin dükkânma Mu inde on bir yaşların da bir çocuk iki okka et almak için gitmiştir. Cemal efendi eti kestikten son- va başını arkaya çevirdiği zaman küçük müşterinin savuşmuş oldu- ğunu ve para çekmecesinin açık olduğunu, içinde bulunan altı hira. ile birçok ufak paranın aşırıldı ni görmüş ve hemen polise müra- caat etmiştir. Zabıtanın takibi ne- ticesinde, hırsız küçük Mustafa biraz sonra yakalanmıştır. Çaldı- İ ğı paralar küçük hıriızın üzerinde bulunarak sahibine teslim edil 3 kadın heroin çe- kerken yakalandı Evde bir çok heroin ve esrar bulundu iğü kaçakçılık memurları heroin tiryaki- derinin toplandığı bir evi bulmuş- lar ve bir cürmü meşhut yapmış- lardır. Fatihte Sultanselim civa- rında oturan Naciye hanım ismin- de bir kadının evine hergün bir gok kimseler toplanıp gece geç vakitlere kadar kaldıkları müştür. Eve gelen ziyaretçiler arasında bir takım kadınlar da yardı, Memurlar evvelki akşam gene şüpheli ziyaretçiler toplanıp pen- cereler kapandıktan sonra evde araştırma yapmışlardır. Memurlar eve girip üst kata çi- karlarken kapıyı açam hizmetçi 'derhal yukarıya Haber örmek temişse de buna meydan veril memiş, yukarıdakilerin haberleri olmadan memurlar. çıkmışlardır. Bu esnada ayak seslerini ev sahi Emniyet müdi büros duyan aciye hanım yeni müş- teriler geldi zannile karşılamak üzere oda kapısını açtığı memurlarla karşılaşmıştır. Odaya giren polisler köşedeki kanapeffin üzerinde üç kadının he- Toin çekmekte olduklarını gör müşler ve üçünü de yakalamışlar. dır. Beyaz zehire alışkın olan bu üç kadın bir kaç saattenberi çek- tikleri heroinin tesirile kendilerin- den geçmiş olduklarından yaka - landıklarının farkma bile mamışlarsa da biraz sonra vazi- yeti anlaymca telâşa düşmüşlerdir. Polisler evin her tarafını araş- tırmışlar, bir dolapta paketler ve tüpler içinde hervinler bulundu- ğu gibi ayrıca esrarlar, kabak ve nargileler de bulmuşlardır. Evde bulunan esrar ve heroinler müs: dere edilmiştir. Ev sahibi Naciye hanımla heroin içerlerken yakala- nan üç kadın haklarında evrak tanzim olunarak mahkemeye ve- rilmiştir Buğdayı koruma (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu vaziyet gösteriyor ki bu ver- gi önümüzdeki seneler içinde Zi- raat bankasının buğday mül yaatını daha ziyade genişletecek ve buğday siyasetimizin esasını da halle medar olacaktır. Mısır ve arpa unu yiyen bir kı- sim vilâyetlerimizden az hasılat ınabileceği ve her vergide oldu- taban ğu gibi bazı mevsimlere bu vergi miktarının azalabilecei #ahmin ediliyorsa da bu vaziyetin bittabi memul edilen senelik tah- tarına tesiri derecesi pek ehemmiyetsiz olacaktır. Köylerinde değirmen “olmıyan köylülerin unları kasabaya yakın 'değirmenlerde öğütülmek surti le bu gibi mahallerin istisne! va- ziyetleri de halledilmiştir. Bazı mahallerde kaçakçılık har zeketleri varsa da alnan siddetli tedbirler neticesinde kaçakçılığın ine geçilmiş ve hasılata mües- sir olacak vaziyet hudusuna ma“ hal kalmamıştır Celâl bey Ankaraya gitti iktisat vekili Çelâl bey dün sas bah Ankaradan şehrimize gelmi ve akşam üzeri tekrar Ankaraya dönmüştür. Vekil beyin bu seya- miş, çocuğun bu hırsızlığı kimin teşvikile yaptığım tesbit için za- bıtayx tahkikata başlamıştır. hati hususi mahiyette olduğundan şehrimizde resmi hiç bir işle meşe | gul olmamıştır.