16 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1934 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA e Burşa için ŞEHİR, HABERLERİ Asfalt yol Güzel Bursayı bütün bütün gü- gelleştirmek, bir kaplıca şehri haline sokmak, ziyaretçilerin ve hastaların istirahatini ve sıhhati- ni temin eder bir hale sokmak için Bursa belediyesinin şuurlu bir himmetle çalıştığını memnuniyet. ile uzaktan seyrediyoruz, Geçen- lerde Bursadan yazılan bir mek- tupla Bursada geçinme masrafı. nın her taraftan ucuz olduğu ve bunun rağbeti celbeder bir sebep söylendikten sonra faaliyetleri ve kaplı- caların mükemmeliyeti de izah olunuyordu. Filhakika, Buren tabiatin bü yük ihsanına nail olmuş, tarihi, şirin ve pek güzel hakiki bir Türk şehridir. Sarfedilmeğe başlanan ciddi himmetlerle çarçabuk gü- zelleşebilir. Biz bu maksadı te- min edecek surette aklımıza ge- len bazı mülâhazaları buraya kay- dedeceğiz, Bir kere, Bursa belediyesinden güzel, kısa bir rehber bastırması: mı isteriz. Bursaya İstanbuldan nasıl gidilir? Burasını hiç bil yen bir kimseye anlatır tarzda hi- kâye ve tariften işe başlamalı. Bursaya seyahatin bütün tefer. rüatile kaça malolacağını söyle- meli, Bursaya gidince hangi otellere inilebilir? Bursada pansiyon tar. zında başka oturacak, sığınacak yerler var mıdır? Ve hangileridir, Fiatleri nedi Oteller nasıldır? Kaçar kuruş- tur? Bunları gayet doğru ve açık bir surette bildirme! Sonra, kaplıcalar çelikli kaplıcaları, bunlara kaçar kuruşla girildiğini, Bursa ile Çe- kirge arasında nasıl ve ne ile gi- dilip gelindiğini göstermeli. Bunu müteakip, Bursa şehrinde ve civarında gezilecek tarihi bina- ve güzel manzaralar. Uzun yelere lüzum yok, Bunları kı- saca işaret kâfidir. Ne ile ve kaç kuruşa gidilebileceğini de ilâve etmek şartile, Bursanın en büyük cazibelerin- den birini teşkil eden Uludağ hak- kında da malümat ister, Uluda- ğına Bursadan nasıl ve kaça gi dilir? Otelde her zaman oda ve yemek bulmak kabil midir? Otel ve vemek masrafı kaç kuruştur? İtiraf ederim ki ben bunların çoğunu bugün burada bilmiyo. rum. Uludağa gitmek istedim, Kime müracaat edip te otel hak- kında malümat alacağımı kesti- remedim. Belki bunların hepsi ya pılmış ve ilân edilmiştir. Fakat yapılan şeyler karanlıkta göz kırpmak kabilinden kalmıştır. En birinci esas reklâm, gene rek daima reklâmdır. Bu tafsilâtı öğ- renmek için ben yorulmamalıyım, Onu Bursa bana zorla öğretmeli. Kükürtlü ve Yeni köprü Inşa müddetinin biraz uzatılması muhtemel Nafia lüzum üzerine mühendis mektebi rektörü Fikri beyin riyaseti altın- da toplanan komisyon Gazi köp- züsü projesini tetkik etmiş ve bu icikikat neticesinde bazı tadilâta ihtiyaç görüldüğü için proje, mü- #ehassıs M. Pijuya gönderilmişti, M. Pijunun verdiği cevap üze- Fine proje yeniden tetkik edilmek rere vekâlete gönderilecektir. Ko: on köprünün bazı kısımlarını daha ziyade tahkim etmek ve bil- hassa tezyinat noktalarında bazi değişiklikler yapmak lüzumunu ileri sürmüştür. M. Piju yapılan tadilâtın bir takım hesap nokta larına itiraz etmekle beraber, bu tadilâtı tasvip etmektedir. Ancak köprünün lüzum göste- rilen bu tadilâttan evvel iki bu- guk milyon lira peşin para ile inşa edileceği tahmin edilmişken tadi- Iât ta yapılınca ancak üç milyon iraya çıkacağı anlaşılmıştır. Hal- buki belediyenin elinde birikmiş olan para bir milyon lira kadar- dır. Köprünün iki buçuk milyon liraya çıkacağı düşünülerek ona vç in. gösterdiği dikkate alınarak inşa müddetinin de uzatılması ihtimali vardır. İyi bir karar Mevkuflar otobüsle adliyeye sevkedilecekler Adliyenin postahane binasına naklindenberi mevkuf ve mahküm bulunan suçlular tevkifhane ve hapishaneden jandarma muhafa- zasında çıkarılarak mahkemelere sevkedilmek üzere kelepçeli ola- rak sokaklardan geçirilip adliye- ye gölürülüyorlardı.. Suçluların böyle ölmeleri doğru görül. memiş ve sevkiyatın bir otobüsle yapılması kararlaştırılmıştır. Bu- mun için hapishane emrine yeni bir kapalı otobüs alınmıştır. Bun- dan sonra mahküm ve mevkuf suçlular bu kapalı otobüsle adli yeye sevkedileceklerdir. Gazete ile, el ilânile, kü; Tisalelerle, konferanslarla, radyo- larla, her şeyle, her vasıta ile, Bu işe usulü dairesinde ve asri şe kilde çalışmak lâzımdır. Ancak © zaman Bursa lâyık olduğu rağbe- 8i bulur ve Türkiyenin hem sıh- hat, hem tenezzüh ve İstirahat merkezi olur. Akşamcı di Tayyare cemiyeti Muhtelif cemaatlerde teberrü faaliyeti devam ediyor Ermeni, rum ve musevi cemaat- leri, Tayyare cemiyetine yardım için faaliyete geçmişlerdi. Şimdi- ye kadar Ermeni vatandaşlı zın cemiyete vermeği taahhüt et tikleri para miktarı 35,000 lirayı geçmiştir. Şehrimizde mevcut 50,000 ka- dar Ermeniden mali vaziyetleri müsait olan 30,000 nin cemiyete aidat vererek bu hayırlı teberrü işine daimi şekilde iştirak edecek: leri anlaşılmaktadır. Toplanan pa- ra 4000 liradan fazladır. Bu sene zarfında verecekleri paralarla bir tayyare almak mümkün olacaktır. Musevilerin cemiyete teberrü et- meği şimdiden taahhüt ettikleri para miktarı 18,000 lira kadardır. Rum vatandaşları namına teber- rü kaydına henüz yeni başlanmak: la beraber yakında mühim neti- celer alınacağı ümit edilmektedir. Azılı sarhoşlar Ortalığı karıştıran iki sarhoş yakalandı Ibrahim isminde birisi evvelki gün akşam üzeri son derece sar- hoş bir halde Karagümrük civarın 'da bir kahveye gitmiş ve bir müd- det bağırıp çağırdıktan sonra kah- vede oturanları ayağa kaldırarak: «— Ben şarkı söyliyeceğim, oynıyacaksınız. Eğer sözümü lemezseniz hepinizi öldürürüm» diye adamcağızları zorla oynat mağa kalkışmıştır. Kahve sahibi birçok uğraşma: lardan sonra zorla bu azılı sarhoşu dışarıya atmıştır. Ibrahim buradan çıktıktan son- va gene o civarda Ali isminde bir manavın dükkânına gitmiş ve tek- me ile dükkânn camlarını kırdığı gibi elma, armut sepetlerini de 40- kaklara fırlatıp dökmüştür. Sarhoş İbrahimle başa çıkami yacağını anlıyan manav Ali polise iracaat etmiş ve yakalanmıştır. Zekeriya isminde diğer bir sar- hoş ta Balıkpazarına girerek elin- 'de kocaman bir kama ile gelip ge- genlere hücum etmiş ve ortalığı biribirine katmıştır. Bu kamalı sarhoş ta yakalanıp adliyeye tes- lim edilmiştir. Balıkçılık ıslah edilecek Memlekette balıkçılığın ıslahi için mühim bir rapor hazırlanmış ve başvekil İsmet paşaya verilmiş- tör. Balıkçılık ıslah edilirken ba lik konservesi de gözönünde bu- lundurulacaktır. Sürp- Agop Patrikhanenin son kararının sebebi ne imiş? Belediye ile Ermeni patrikha- | nesi arasında bir müddettenberi uzayıp giden Sürp Agop mezarlığı davasına yarınki pazartesi günü saat on dörtte dördüncü hukuk mahkemesinde devam edilecektir. Bir kaç senedenberi devam eden bu davanın artık kati bir safhaya ahmin ediliyor. Temyiz. mahkemesi, Ermeni patrikhanesi- nin Ermeni cemaatini temsil et in belediye aleyhine da- va açmak salâhiyetinde olmadığı- na karar vermiş ve hukuk mahke- mesinin verdiği kararı bu moktai nazardan makzetmişti Halbuki hukuk mahkemesi pat- rikhanenin salâhiyet meselesini mevzuu bahsetmiyerek sadece me- zarlığın belediyeye ait olduğuna karar vermişti. Bu takdirde dör- düncü hukuk mahkemesi ya eski kararında ısrar, yahut temyiz mah- kemesinin kararına ittiba edecek- tir. Bu takdirde her iki şıkta da davanın belediye lehine kati su- rette halledilmesi ihtimali kuv- vetlidi Fakat alâkadarlar bu meselenin verilecek kararla biteceğini tah- min etmiyorlar. Son günlerde Er- meni cemaatine ait din ve dünya işleri ayrıldığına ve patriğin yalnız. din işlerile uğraşacağına karar fine göre yeni teşekkül ede- cek cismani meelisin bu davayı « Ermeni cemaatini temsilen « ye- niden açmağa teşebbüs edeceği ve bu meselenin daha bir hayli uzıyacağı söyleniyor. Hattâ rivayet edildiğine göre din işlerile dünya işlerinin ayrıl- ması hakkında verilen karar da bu meseleden ileri gelmekte ir lik mekteplere talebe kaydi Bugünden itibaren ilk mek- teplerde talebe kabulüne baş lanacaktır. o Marif müdürlü- ğü, mekteplere müracaat eden her çocuğun kabul edilmesi için tedbir almış kayıt ve kabul için fazla mi cnat vaki olduğu takdirde mek: i if mü- Bir mektebe maması için hangi mektspte şube açılacaksa derhal bu şubenin teş- kiline teşebbüs edilecektir. Sovyet Rusya incir satın alacak Haber verildiğine göre Sovyet Rusya yakında mühim surette in- | kere otel | Halâ bu satırları yazarken de ak cir satın alacaktır. İstanbula 3-4 saat uzak bir Trakya köyünden dönüyordum. Yol yok, otobüsümüz tarlalar ara- sında bir buçuk kilo 50 derecelik rakı yuvarlamış gibi fena halde yalpalıyor. Aklıma gazetelerin verdiği tatlı havadisler geliyor: İstanbul - Edirne yolu yakın 2: manda asfalt olacak!.. Başımı ü a çarptım. ün tavar nımda otobüse çarptığım yerlerin nişanı duruyor. Yeni usul gen makinesi olsaydı da midemin ve hağırsaklarımın otobüsten in- dikten sonra halini görseydim. stanbul - Edirne yolundan oto- mobille geçmek her halde sirat köprüsünden geçmekten çok da- ha müşki Küçükçekmeceye yaklaştığımız. Zaman birdenbire uzaktan asfalt yol göründü. Böyle midesi, bağırsakları alt- üst olmuş, kafasını üç dört kere otobüsün tavanına çarpmış bir halde bunu görünce kendimi ne- ye benzettim bilir mi. Dalgalı deniz üzerinde küçük bir salda günlerce çalkalandıklan sonra uzaktan karayı görmüş bir. adama. Asfalt gözüme âdeta bir cen- net güzelliğile göründü. İrişilmesi, varılması güç bir cennet, Asfaltın hakikaten bir cennst olduğunu insan işte böyle saat lerce tarlalar arasında yalpala- dıktan, kafasını tahtalara çarptık- tan, midesi ve barsakları yerin- den oynadıktan sonra anlıyor. Bir müddet sonar asfalt cennete vardık. Aman efendim. Dünya varmış. Bu ne yumuşaklık, bu ne raha hk!, Sanki hafif, yumuşak nefis bir şey yiyormuşsunuz gibi, bir krema mı, yoksa ondan da daha hafif bir şey mi yiyorsunuz far. kında olmuyorsunuz. Asfaltın gü- zelliğini iyice kavramış olsaydık şimdiye kadar İstanbul - Edirne yolu çoktan yapılmış olurdu. Hikmet Feridun Istanbal mebuslarının toftişler İstanbul mebuslarının bir müde dettenberi fırkanın kaza merkez- lerile nahiye ve semt ocaklarını teftiş ettiklerini yazmıştık. Mebus- larımızın bu teftişleri yakında bit- mek üzeredir. Mebuslarımız, yap- tıkları teftişler neticesini bir ra- porla vilâyet idare merkezine dirmektedirler. Bu teftişler fırka teşekküllerin- de büyük bir memnuniyet meyda- na getirmiştir. Birçok ocaklar, me- buslan ederek kem- dileri de teftiş edilmesini rica etmişlerdir. Amca heye göre Te — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — İstanbulda yaşamak iyi Arca bey. fakat isle ev arasında gelip gitmek hem “zon, hem pahalı, e İşim Gemberliastar., - Bu şebepten evimi Çemberlitaşa nekten başka gare yokl A, B. — Ankaraya maklet daha iyil — Ankarıya m? A, B. — Evet, yeni tarifeden sonra bu yol daha ucuz, daha rahatı