16 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

16 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Yataklı vagon ücretleri de 16 Eylül 1934 AKŞAM Ucuz tüccar biletleri yüzde 20 indirildi... | Devlet demiryolları idaresince ihtas edilen on beş günlük ve daha fazla müddetli ucuz tüccar biletleri için yataklı vagon ücret- lerinde yüzde yirmi nisbetinde tenzilât yapılmıştır Yataklı vağonların yemek ta- tifesi de ehemmiyetli surette indirilmiştir. Yazın cenup mem- leketlerinden Avrupaya giden yok cula Eğim avdet zamanı gel son zamanlarda bil- a ekspresinin yolcuları artmıştır. Bu ibtiyaç nazarı itibara alma" rak iki ay müddetle Toros eks presine birer yataklı vagon daha ilâvesine karar verilmişt Makedonya komitesi reisi (Baş tarafı 1 inci sahifede) — Türkiyeye müthiş ızorapları korkular atlattıktan sonra iltica edi dim. Bulgaristanda kalmak benim için. ölüm idi. Halbuki Türkiyeye ilüca et tikten sonra dirildim. Görüyorsunuz ki gole yorgun ve asabi bulunuyorum. Binaenaleyh size daha fazla bir şey Söyliyemiyeceğim cihetle beni mazur görünüz. İvan Mihailof, bütün israrlara rağmen daha fazla bir söz söyle- memiş ve Kırklareli treninde, ken- disine tahsis edilen kompartimana girip oturmuştur. | Komite re'si nasıl iltica etli | Bulgaristanda Georgiyef kabi. nesi geçenlerde hülâsasını neşret- GUNUN HABERLER Sovyet Rusya davet edildi Cemiyeti akvam konsey reisinin M. Litvinofla mülâkat Cenevre 15 (A. ler cemiyeti konseyinin reisi M. Benes yanında Fransız murahhasi M. Massigli olduğu halde, Cenev- re civarında M. Litvinofun nezdi- ne giderek kendisine, Sovyet Rus- yanın cemiyete girmesi hakkında yapılacak davet ve buna Rusyanın vereceği cevap metinleri hakkında görüşmüştü Öğrenildiğine nazaran, mükâle- meler müsait surette inkişaf et miştir, Usule ait bazı teferrüat Cenevrede halle muhtaç olmakla beraber, itilâfa kati olarak ta- hakkul etmiş nazarile bakılabi tesile beraber bastırarak kendi eli- le öldürmüştür. İvan Mihailof, Makedonya Bul- gar komitesi reisi olmazdan ev- vel, komitenin heyeti merkeziye âzasından idi, Aralarında fikir ih- tilâfi çıkan komite reisi ceneral Protoğerofu, Sofya sokaklarında bileceğini düşünürken, Sofya gazetelerine verdiği bir teb- Tiğle Protogerofu öldürtenin ken- disi olduğum ve o tarihten itibaren Makedonya komitesinin reisliğini ' eline aldığını ilân eylemişitr. tiğimiz devletin emniyetini koru" ma kanununu neşrettikten sonra bir beyanname ile Mihailofu ve arkadaşlarını muayyen bir müd. det zarfında teslim olmağa davet etmiştir. Mikailof, teslim olmadığı tak- dirde Bulgar hükümetinin elinden | kurtulamıyacağını anladığı cihet- e, tebdili kıyafetle gizlice Burga- komite arkadaşlarının delâlet ve yardımile Ahyol civa- rında bir köye otomobille gelerek saklanmıştır. Mihailof ile zevcesi, Ahyoldan, gene başka bir otomobille hudu- da yakın bir yere gelmiş ve Bul- gar hudut muhafızlarının nazari dikkatini celbstmeden dağ patika yollarından geçerek hudulta kâin Fati köyüne gelmiş ve karakolu: muza teslim olmuşlardır Mülteciler iade ei ürkiyeye ee ii bükümetimizden talep ede- ceği söylenmektedir. Maamafih İvan Mihailof, siyasi bir mücrim ye mülteci olduğu cibetle, kendi- sinin Bulgar hükümetine teslim edilmesi ihtimali yoktur. İvan Mi- hailof ile zevcesi, serbest bırakı- lacaklardır. Tacaklardır. İvan Mihailof ile zev- Gesi geceyi emniyet müdürlüğün- de geçirmişlerdir. Nihailof kimdir? Makedonya komitesi reisi İvan Mihailof, son on sene zarfında Bulgar harici siyaseti üzerinde çok müessir bir rol oynamış, iktidar mevkiine gelen, rauhtelif Bulgar hükümetlerinin o mukadderatını elinde tutmuştur. : Mihailof, Bulg: anda komü nizme meyleden ve Yugoslavya ile tiyen Bulgar başvekili Mihailofun bu darbesi, Make- donya komitesinin Mihailovist, ve Protogerofist diye iki hizibe ayrıl. masına sebep olmuş ve iki hizip arasında amansız bir ölüm müca- | delesi başlamıştır. : Mihailof, kendisinden intikam | almak sevdasına düşen Protogerof | taraftarlarını birer birer öldürtme.| ğe başlamış, Protogerofçular da bu ldürme yarışında geri kalmamak üzere fırsat ve imkân buldukça, | öldürmekten çekinmemişlerdir. . | Makedonya komitesinin bu iki | hizibi arasındaki amansız. ölüm mücadelesi, şimdiki Bulgar kabi- | nesi iktidar mevkiine | gelinciye | kadar devam edip durmuştur. Bulgar komitesinin federalist Tüesasmdan ve kendisine aleyhtar bir vaziyet alan Paniçayı Viyana- da öldürten gene Mihailoftur. Mihailof, Paniçayı öldürtmek için muhtelif teşebbüslerde bu- lummuş, fakat tilki gibi kurnaz bir adam olan Paniça, bütün bu sui- 'kastlerden sağ ve sal kurtul. muştur. Nihayet Mihailof, komi- tenin fedailerinden olan genç bir kızı, Paniçayı öldürmeğe memur eylemiştir. Bu fedai kız, Paniça- | min ve hemşiresinin en aziz dost. | larından biri idi. Genç kız, öldür. | meğe memur bulunduğu Paniça- ile zifeden bihaber olan Paniça hemşiresi, geriç kızı muhabbetle karşılamışlar ve evlerinde misafir eylemişlerdir. Bir akşam Pan Viyana ope ir temsile giti ve hemşiresile beraber, fedai genç kızı da yanına almıştır. Temsil es- masında, elektrikler söndüğü za- man, fedai kız, güya rujunu almak için el çantasını açmış, ve içinden çıkardığı tabancayı yıldırım süra- tile Paniçanın şakağına dayıyarak | rasında verilen. | mn da anlaşabilecelilerini ümit ediyor. | bilir, Bu anlaşmaya Lehistamın da bir | GUNUN MESELELERİ Macaristan-Italya Fra emini için yapılan müzakereleri Maca- | vistan büyük bir dikkatle takip ediyor. | Macaristanın İtalya ile münasebatı şim diye kadar çok samimi idi. Macar ma zlar bir çok defalar Romayı ziyaret eimişlerdi.. Fransız - İtalyan müzake- releri başladığı gündenberi bu samimi. yek zail olmeş, araya soğukluk girmiş ir. Macaristanin İtalya ile dostlağu bu hükümetin muahedelerin tadiline pid- dele taraftar olmasından ileri geliyor. du. İtalya, Fransa ile anlaşırsa muahe- delerin tadili işi bir tarafa bırakılacak» tor. Macarlar bunu anladıkları için İtal yaya karı dostluk cereyanı birdenbire durmuştur. Macar gazeteleri yazdıkları makaleler- de bu vaziyetten dolayı hoşnutsuzluk larını açıkça gösteriyorlar. Eski başvekil kont Bethlen, Pesti Naplo gazetesinde yazdığı bir makalede vaziyeti tetkik ederek diyor Fransa ile İtalya arasındaki müzar kere, küçük itilif memleketlerindeki Macar ekalliyetlerin uğradıkları tazyik» | İere bir nihayet vermeden, iii ile ne- celenirse İtalyan - Macar dostluğu bü- yük bir darbe yemiş olacaktır. Büyük dostarmez Mussolini bunu anlamalı Ekser çazeteler bu vasiyet karşımda Macaristanın Almanya ile dostluğunu bir kat daha kuvvetlendirmesinden bah ediyorlar. Bir gazete diyor kiz «Almanya, Avustaryayı ilhak eder se o kadar kuvvetlenecektir ki küçük iti ortadan kalkacaktır. O zâman Ma- caristan da muahedelerin tadili kakam. daki emeline vâsıl olacaktır.» Küçük itilâfa gelince, Çekoslovakya, ve Romanya bir Fransız » İtalyan anlap masına hararetle taraftardır. Bu devlet- ilerle İtalya arasında ibtild hiç bir me sele yoktur. Yalnız İtalya » Yugoslavya münasebatı gergindir. İki hülümet ara- sında halli İzm gelen bir çak mesele er vardır. Bunların balli de kolay de öil Çekorlovalı ve Romen gazeteleri nik. bin bulunuyor ve İtalya ile Yugoslavya- lar, Eğer bu ümitler tahakkuk eder İtal. ya küçük iilâf ile anlaşırın merkezi Aş rupada vaziyette mühim bir değişiklik olacaktr. O zaman Macarlıtanın tama men İtalyadan ayrılması ve Almanya ile | daha sıkı bir anlaşma yapması beklen. | derece meyledeceği tahmin olunmakta. | dir. Ziraat bankasını ıslah Ankara 14 — Ziraat bankasının | tensik için bir kanun lâyihası ha- zırlanmıştır. Lâyiha vekiller he- yetinde tetkik ediliyor. Banka zi- Taate yardım edecek, çifçinin kre- di bulmasına çalışacaktır. , harekette bulunmağa vakit bul madan ölü olarak yere serilmişitr. Fedai genç kız, yakalanmış, ve Viyanada cereyan eden muhake- sinde hatırımızda kal. dığıma göre 2-3 sene hapse mal küm olmuş. Katil kız, Viyana hapishanesin- bitirdikten son- ra Sofyaya dönmüş ve İvan Miha- ilof kendisile evlenmiştir. ivan Mihailef, Sırp ve Yunan Makedonyasının Bulgaristana il- thakına ve binnetice” Georgiyef kabinesinin istihdaf ettiği Bul gar - Yugoslav mukarenetine detls aleyhtardır. Bulgaristanda çirkin bir hareketi Bulgaristandan gelen haberle- ve göre Türklere karşı tazyik po- litikası devam ediyor. 31 ağustos cuma günü Eskicumanın Siratça köyündeki Türk mez rilmiş ve 400 adet aj gibi taslar da kırılmıştır. Bu çirkin hadise üzerine köy halkı kasaba kaymakamlığına şi- kâyete gitmiştir. Fakat kayma- dinlememiş ve andarma vasıtasile köy- varlığına HAFTALIK SIYASI ICMAL Almanyada inkılâp devri kapanmıştır - ia nd bir alama | Sovyetler Cemiyeti akvama nasıl kabul edildi? - #ransızlarla Italyanlar yakınlaşmak istiyorlar. M. Hitlerin fırkasi naziler yani milli sosyalistler iltidar mevkiine geldiklerindenebri ikinci defa ola- rak senelik kongreyi cenubi AL manyada tarihi bir şehir olan Nürnbergde aktettiler. Kongreye iştirak edenlerin şevk ve harareti &skisi kadar olmamakla beraber bu içtima ihtişam ve azameti ta- az toplantılardan bi- yirmi bin sancak ile kongreye iştirak etmişti Muhtelif geçit resimlerine işti- rak için gelenler ve seyirciler ile birlikte Nürabergte ve civarında toplanan halkın yekünu yedi yüz bin kişiyi geçmiştir. Kongrede Almanyanın hem bü- kümet reisi hem de başvekili ve fırkanın lideri M, Hilter ile baş- ca yardımcıları M. Hess ve Ro- senberg ve saire mühim nutuklar söylemişlerdir. Bu mu tuklar harişte ve dahilde mühim intibalar bırakmıştır. M. Hitler nazi fırl ve milletten başka bir şey olmadır ğını ehemmiyetle kaydederek Ak manyada siyasi, içtimai, iktisadi ve idari farklara nihayet verile rek tam bir vahdet camianın te- min edildiğini anlatmıştır. M. Hitler inkılâp ve ihtilâl dev- rinin artık kati surette kapandığı mı ve inkişaf devrinin başladığını ve Almanyanın atisi ve saadeti asıl bu inkişaf devrinin vereceği neticelere “ve muvaffakıyetlere bağli bulunduğunu ilân etmişti Alman başvekilinin bu sözleri milli sosyalist fırkasının sosyalizm programını memleketin ve mille- tin nizam ve intizamını Rusyada olduğu şekilde zevat inin devlet altüst edecek cezri bir bik edilmesini bekliyen- lere ve istiyenlere şiddetli bir ih- tardır. M. Hitler Almanyanın harici siyaseti sulhperverane olduğunu ve lâkin kendi şeref ve müsavat hakkını müdafaadan hiç bir za- man feragat etmiyeceğini bildir. bir diyecekleri yoktur. Şu var ki sözden başka iş ve istediklerini kaydediyorlar. Nürnberg kongresinde açık bir surette hücuma uğrıyan yegâne ecnebi devlet Sovyet Rusyadır. Nazi fırkasının harici siyaset iş- lerine bakan M. Rosenberg nut kunda bolşevikleri dumping ve tabrikât ile bütün dünyanın niz zam ve intizamını bozmağa çalış makla itham etmiştir. Nazi İnkılâbından evvel Alman. yada umumi intihaplarda yedi milyon reyi ve yirmi milyon taraf- tarı bulunan komünist fırkasını imha etmeğli mücadelesine en mü him gaye ittihaz eden milli sosya- Jist fırkası, Alman komünistlerine manen ve maddeten müzaheret gösteren Sovyet Rusyayı bir türlü affetmek istemediğinden kongre- 'de Sovyetlere karşı söylenen söz“ ler fevkalâde bir şey değildir. Şu kadar var ki Sovyetlere karşı yar pılan bu hasmane tezahürat yek- ğeri ile on beş seneye yakın dost olarak geçinen bu ili büyük dev letin bir daha uyuşmaları imkâ- nının bir kat daha zayıflatmışlır. Sovyetler ve Cemiyeti akvam Sovyetler de Almanya ile bir da- dost olmağı düşünmüyorla, | kâr bir vaziyet alması Bilâkis Sovyst hüküm. rupa cihetinden kendisi için eni büyük tehlikeyi Almanyada görü- yor. Uzak şarktaki Sovyet toprak- larını ve hayati menfaatlerini şid det ve kuvvetle almağa hazırla nan Japonyaya Avrupa tarafından Almanyanın yardım edeceği hak-' kında Moskovada gayet kuvvetli ir kanaat vardır. Hattâ bunun için Sovyet hükümeti şark mi kını teklif etmiş ve bu misakır şartı olması icap eden Cemiyeti akvam âzalığına talip olmuştur. Binaenaleyh Cemiyeti akvam meclislerinin bu defaki toplanma- larında başlıca mevzuu, Sovyet Rusyasının bu beynelmilel seseye kabulü meselesi teşkil et- miştir. Sovyetler ile teşriki mesai- de bulunmağı ve hattâ bu devleti tanımağı milli ve umumi menfaat leri için zararlı gören birçok dev- etler inkılâp rejimine tâbi bu bü- yük devleti Cemiyeti akvam sıra- larında aralarında görmek iste- memişlerdir. Maahaza Fransa diplomasisi bü- tün kuvvet ve maharetini sarfede- rek Cemiyeti akvamın âzası çok mahdut olan meclisindeki âza dev letleri Sovyet Rusyasının kabulü lehinde rey vermeğe sevketmeğe muvaffak oldu G5 Şark misakı Sovyet hükümet ve idarasi « hindeki cereyanlar hâlâ kuvve, olduğundan gerek davetnamenin tanzimi gerek büyük meelisteki müzakereler hayli müşkülgta ma- Fakat bundan son- vücuda gelip gelmemesidir. Çün- kü Sovyet hükümetinin Cemiyeti akvama girmekten asıl beklediği menfaati ancak mıntakavi müte kabil yardım misakı temin ede- bilir, Bu maksatla ilk defa şark mi- sakını Sovyet hükümeti teklif et- mişti. Fakat bu misak tasavvuru, Cemiyeti akvam meclisinin Sovyet Rusyasının kabulüne karar verdi- ği gün Almanyanın devletlere bil- dirdiği bir nota ile ehemmiyetini kaybetti, Almanya hükümeti misakı as- keri mütekabil yardım taahhüdü- nü tazammun edeceğinden ken disi için zararlı ve tehlikeli olaca: ğını ileri sürerek reddetmiş ve bu- nun yerine ademi tecavüz muahe- delerinin aktini teklif eylemiştir. Almanyanın bu notası Fransızlar tarafından şark misakını kati su relle ret şeklinde telâkki edilmiştir, Şimdi Fransa ile Sovyet Rusya Almanya hariçte kalarak şark mi- sakının Sovyet Rusya, Lehistan, Çekoslovakya ve Baltık hükümet leri arasında aktedilmesini düşü- 'nüyorlar. Lâkin bu maksadın hu- sulü için Lehistanın muvafakat etmesi şarttır. Halbuki | şimdiye kadar bu devlet te Almanya gibi ını kendisi tehlikeli ad- şark mis 'detmişti. Fransa - Italya Viyanadaki nazi kıyamını mü- hududunda askeri kuvvetler top- yarak Almanyaya karşı tehdit- rejimleri arasında sıkı karabet bulunan bu (Devamı 7 inci sahifede), A