18 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

MN MM Sahife 2 18 Eylül 1934 Sovyet Rusyanın kabulüne karar verildi Isviçre, Hollanda, Portekiz aleyte rey verdiler Cenevre 17 (Telsizle | hususü #muhabirimizden) — Milletler ce- miyeti siyasi komisyonu toplana- k Sovyet hükümetinin Milletler cemiyetine kabulü hakkında mü- Zakerede bulunmuştur. İptida Por- tekiz murahhası söz almış ve mu- edil bir nutukla hükümetini 'den dolayı aleyhte rey vereceğini anlatmıştır. Müteakiben İsviçre murahhasi M. Motta kürsüye çıkmış ve de- miştir kiz «leviçre uzun müddet istinkâf ile aleyhte rey vermek arasında tereddüt etmiştir. Fakat halkın büyük bir kısmı aleyhte olduğun- 'dan bu suretle rey vermeği ka- rarlaştırmıştır.» Müteakiben Belçika, Hollanda, Arjantin murahhasları da aleyhte beyanatta bulunmuşlardır. Fransa hariciye M. Barthou İngiliz murahhası | M. Eden, İtalya murahhası M. Aloizi lehte nutuk irat etmişlerdir. Hariciye vekilimiz Tevfik Rüş- $ü bey çok güzel bir nutuk irat ederek Sovyetlerin kabulü lehin- de bulunmuştur. Lehistan, Çekos- lovakya, Kanada murahhasları da lehte bulunmuşlardı Nihayet reye müracaat edilmiş yedi istinkâfa, 3 aleyhte reye karşı 38 reyle kabule karar ver- miştir. Aleyhte rey verenler İs- viçre, Hollanda, Portekizdir. Müs- tenkifler. cenubi Amerika hükü- etleri Varnadaki hadise Bulgar ajansı “şahsi düş- manlık neticesi ,, diyor Sofya 18 (R.A.) — Bulgar ajan- civarında De- leketlerde intişar eden havadis. leri taş adayet neticesi olarak ayni köy halkından bazı ki Tül tarihinde bir ye bir değirmene ateş vermelerin- den ibaret olduğunu beyana salâ- hiyettarız. Esasen bu meselede nüfusça hiç bir telefat yoktur. Şumnu havalisi müdürü ertesi gün vaka mahalli. ne gitmiş ve failleri derhal tevkif ettirmiştir. Bunlar muhakeme ve giddetle tecziye olunacaklardır. Ismet paşa Ankara 17 — Başvekil Ismet paşanın bu hafta sonunda Ar- karaya dönmesi muhtemeldir. Ingilizce tedrisat Ankaradan gelen bir telgrafa göre Gazi lisesinin bazı sınıfların- da derslerin ingilizce olarak okutuk- ması kararlaştırılmışlır. Gazi lisesi, an meselenin şahsi bir Galatasarayın fransızcasına mu kabil ingilizce tedrisatta buluna- caktır. Elektrik ucuzluyor rilmesi için bir formül hazır- Jamıştır. Bu formül düşmektedir. Yeni edildikten sonra elekiri formül dar olan bazı zevatın fikrine gi re Türkiye ile İngiltere arasında şimdi cereyan etmekte olan ri müzakereler ikmal edildi takdirde İngiliz sanayii Türkiye- nin imar ve terakkisinde başlıca kaları on milyon İngiliz liralık sipariş alacaktır. Ağır sanayi ile elektrik sanar yüne mensup kuvvetli bir İngi- Jiz grupunun mümessili bulunan bir İngiliz mühendisi Türk ve İn- giliz alâkadarları arasında bir İtil&E esasını temin etmek için İs- tanbuldan Londraya gelmi Bu zat on beş seneden beri Sürp Agop Dün davaya devam edildi, karar 6 teşrinievvelde verilecek Belediye ile ermeni patrikhanesi arasındaki Sürp Agop davası me- zarlığı davasına dün saat on dört- te dördüncü kukuk mahkeme- sinde bakılmıştır. Davacı taraf vekilleri Necati ve Narlıyan beyler Sürp Agop mezarlığı arsasında garajın bele- den alınan ruhsatname ile yapıldığını. ileri sürerek bunu kar olduğunu, arsaya beledi nin müdahale edemiyeceğini si lemişlerdir. Belediye vekili Feyzi bey, şu suretle mukabel etmiştir: «— Davaya mevzu olan yerin umumi mezarlık olduğu gerek as- liye, gerek temyiz mahkemele- rinin hükümlerile sabittir. Bah- sedilen garaj mütareke zamanın- da işgal kuvvetlerinin tesir ve ile gayri kanımi olarak ya- pıldığından hiç bir kıymeti yok- tur ve arsanın hukuki vaziyetini değiştiremez. Davacıların bütün iddiaları ka- nuna mugayir olduğundan red- dedilmesini istiyoruz. Bunlar, be- lediyenin tasarruf hakkına tesir edemez.» Mahkeme heyeti, temyiz mah kemesinin nakzma uymak icap edip etmediği hususunda karar vermek üzere tetkikatını tamamla” için muhalemeyi teşriniey- altıncı cumartesi günü saat o beşe bırakmıştı Kadın cesedi Fatmanın kardeşile karısı tevkif edildiler Erdek sahillerinde, bir kadın cesedi bulunmuş ve yapılan tah- kikat neticesinde boğulmuş dının Şahinburgaz köyündan Fat- ma namında biri olduğu anlaşık mıştır. Fatmanın katli olmak kardeşi Mehmet ve karsı Emine tevkif edilmişlerdir. Fatmanın uzun zamandanberi bir miras meselesi yüzünden kardeşi çakır Mehmetle kavgalı olduğu meydana çıkmıştır. Cina- yelin bir miras ihtilâf yüzünden yapıldığı ku Adliye yede tecrübeler edinen ve mü- | im Türk ticari ve içitmai maha- fili ile sıkı temasta bulunan mis- | ter Crabbedir. | Türkiye Gcaretini tevzin esası üz muhtelif dev. etlerle akdettiği ticaret iti” lâfnameleri gibi İngiltere ilede bir mukavele akdi için müzake- ye kapısı açmış ve bu müzakere- ler terakki etmekte bulunmuştur. Mister Crabbe beyanatta bu: | lunarak münasip bir surette uyu- şulduğu takdirde Türkiyede İn- giliz sanayii için büyük fırsatlar açılacağını söylemi de büyük tasavvurlar vardır. Bu cümleden Karadenizdeki Ereğ- lide ve Akdenizdeki Mersinde Yeni hapishane yapılacak Istanbul hapishanesinin Yedikulede inşası muhtemel Ankara 17 (Hususi) — İzmir hapishane ihtiyacı karşılı. yacak şekilde değildir. Bundan başka tramvay caddesinde ve iş- lek. bir yerde bulunması da alâ- kadarlarcü iyi görülmemektedir. Geçen sene pishane i gesinden alınacak ve önümüzde ki. sene İzmirde modern bir ha- Pishane inşasma başlanacaktı; İzmirin Karantina mahallesin- 'de dağ kısmında vaktile inşasına başlanmış, fakat yarıda kalmış bir mektep binası vardır. Bu bi- tamamlanacak ve manın İnşası hapishane yapılacaktır. Tokadın Taşhan, İzmirin Ber- gama kazalarında da yeni birer hapishane inşasına karar verilmiş, | projeleri hazırlanmıştır. İnşaata | yakında başlanacaktır. İstanbulda da bugünkü iht ca göre yeni bir hapishane inşası tasavvur edilmektedir. İstanbulda yeni hapishanenin inşası için vak- tile Almanyadan getirtilmiş mal- zeme vardır. İstanbulda yeni hapishane, Ye- dikulede bulunan bu malzeme ile yapılacaktır. Şehir meclisi Dün namzetlerden bir kısmı seçildi Halk fırkası yoklama namesi üzerine dün öğleden son- ra fırkanın Fatih ve Eminönü ka- zalarında bu kazaların semt ve nahiye ocaklarile kaza idare he- yetleri toplanmış ve vilâyet idare heyetinden de hazır bulunan ze- vat ile beraber kendi kazalarına ait belediye âzaları namzetlerini seçmişlerdir. Bu isimler vilâyet idare heyeti tarafından tetkik edildikten sonra fırka namzetleri talimat- olarak ilân edilecekti Bugün de Beyoğlu ve Beşiktaş kazaları ayni surette toplanacak: lardır. Bütün kazalarda yoklama talimatnamesi negöre yapılacak se-| gim nihayet cumartesi gününe ka- Türk - İngiliz müzakereleri İngilizler memleketimizde iktisadi teşebbüslere girişmek istiyorlar memleketin kömür ve diğer ma- deni servet membalarının inkişa- fı için asri limanlar inşa edile- cektir. Uzun demir yolu hatlarının elek- #rikleştirilmesi, yüzlerce mil yeni demiryolu inşası, kömür, bakır, krom, antimon, altın, manganez, gümüş, kurşun ve demir madenle- Tini işletmek, su mücssesatına ait techizat vücuda getirmek Türkiye” in tasavvurları meyanındadır. Mister Crabbenin beyanatına göre Türkiyede İngiliz sanayiine karşı, teveccüh artmış ve İngiliz. mühendislerinin mehareti ve İn- giliz malının keyfiyet itibarile kıymeti türklerin üzerinde iyi in- alar bırakmıştır. Uyuyan adam Dün uyandı fakat, zatürre- eye tutulduğundan dalgın bir haldedir Dört gün evvel Perapalas ote- linde fazla miktarda veronal ala- rak gayri tabii bir uykuya dalan Holandalı seyyah M. Herding Ak man hastanesine kaldırılmıştı. Fe- lemenkte tanınmış yüksek taba: kaya mensup bir zat olan M. Her- ding nihayet dün uyandırılabil. miştir. Fakat kısa bir zaman sonra tek- rar kendisini kaybetmiştir. 15 kadar doktor tarafından ya- pılan muhtelif konsültasyonlar ne- ticesinde M. Herdingin evvelce zannedildiği gibi uyku hastalığı- na değil, şiddetli bir zatürreye tutulduğu ve uyku ilâcının tesiri geçtikten sonra da bu hastalığın yaptığı 40 derece nöbet yüzünden dalgın bir vaziyete düştüğü tesbit edilmiştir. Felemenk sefareti, hastanın sıhhatile çok yakından alâkadar olmaktadır. Şehrimizde bulunan Felemenk maslâhatgüzarı baron Van Ha- rinksmanın refikası dün hasta. Beye giderek M. Hardingi ziyaret etmiş ve doktorlardan izahat al- mışlır. Doktorlar, hastanın vazi- yetini tehlikeli görmektedir. Diğer taraftan müddeiumumi muavinlerinden Ferhat bey, has- #anın üç günlük fasılasız uykusu- pun neden ileri geldiğini araştır. makt“” Iktisat vekilt Celâl bey Zoguldağa vasıl oldu Zonguldak 17 (A.A.) — Iktisat vekili Mahmut Celâl bey saat 18,30 da şehrimize vâsıl olmuş. tur. Vekil beye İzmir mebusu Osmanzade Hamdi bey refakat etmektedir. Celâl bey vilâyet hu- dudunda Dürakhan mevkiinde Zonguldak valisi Halit beyin ri- yaseti altında bir heyet ve Dev- rekle bütün Devrek halkı ve Zonguldakta şehrin inde bütün Zonguldak” lılar tarafından karşılanmıştır. Ve- kil beyin yarın sabah Safranbo, tara- Şark şimendifer ücretleri Banliö ücretlerinin 3 aylık abonman karnelerinin bir gününe isabet eden mik- tara indirilmesi isteniyor Şark demiryolları kumpanyasi, nahıa vekâleti tarafından yapı- lan tebliğat üzerine tarifelerini ucuzlatacağını bildirmişti. Hazırlanan yeni tarifeler hak- kında kumpanyanın — Paristeki merkezinden dün bir telgraf gel miştir. Bu telgrafa panya, tren ücretlerini hattında yüzde 20, di larda yüzde otuz nisbetinde in- dirmeğe karar vermiştir. Gidip gelme biletlerde tenzilât yüzde 50 kadardır. Yeni tarifelerin tat- bikna teşrinievvel iptidasında başlanacaktır. Fakat kumpanya nezdindel nafıa başmüfetti zilâbn hükümeti ten çok uzak olduğunu, kumpan- aik bey, ten- tatmin etmek- ya müdürü M. Paskal'a söyle miştir. Kumpanya cevabında, ten- zilâtlı abonman karnelerinden behsetmemiştir Başmüfettişlik, o kumpanyanın tarife işlerindeki vaziyetine dair bir rapor tanzim etmiştir. Rapor- da bilhassa şu noktalara temas edilmiştir: «Kumpanya yeni tarifeleri de pahalılıkta ısrar ediyor. Florya plâjlarile alâkadar Küçükçekme- ceye gidip gelme tren ücreti 80 kuruştan 64 kuruşa indirilmiştir. Bu da çok pahalıdır. Haydarpa- Pendik . yolu, Sirkeci - Kü- gükçekmeceye nisbetle bir kilo- metre fazla olduğu halde gidip gelme ücreti 35 kuruştan ibarettir. Kumpanya yüzde yirmi tenzilâ- tana rağmen banliyö ücretli let demiryolları banliyö hattın dan iki misli pahalıdır. Bunun tesirile Yeşilköy ve Ba- kırköy boşankata ve halk daha ziyade Suadiye ve civarına yer- leşmektedir. Kumpanyanın tarife işlerindeki yanlış hattı hareketinde ısrarı hal kın, şehrin bir kısım mesire ve tebdilhava yerlerini öldürüyor. Bir defalık banliyö bilelteri, eti aşağı üç aylık abonman karne lerinin beher gününe isabet edeni ücret derecesinde ucuzlatılmalı dır. Böyle yapılırsa halka emniyet gelir ve banliyö hattının sayfiye- leri canlanır. Zaten kumpanyayi besliyen en mühim varidat mem- bas banliyö hattıdır. Kumpanyanın yeni tarifeleri memleket noktai nazarından za yarlı bir şekilde olduğundan kas bule şayan değildir.» Vekâletin bu raporu nazari kate alarak kumpanyaya büs tün hatlarında esaslı tenz irmak üzere yeniden teb bulunacağı anlaşılmıştır. Tramvaydan atlarken, Bir kadın ağır yaralandı, biraz sonra öldü Zehra hanım isminde bir kadilğ. dün Davutpaşada durak yerinde tramvay durmadan atlamak istes miş ve tekerleklerin altına yuvas lanmıştır. Zehra hanım mahtelil yerlerinden ağır yaralanmış, ders hal biraz sonra ölmüştür. , Kaza etrafında tahkiket yapi hastaneye kaldırılmışsa da — i : vatı 11 kuruşa 5 dar ikmal edilecektir luya hareketi muhtemeldi hıyor