18 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18. Eylül 1934 AKŞAM Sahife 5 Umumi felcin humma ile tedavisi Tababeti akliye ve asabiye kongresinde mühim müzakereler olacak Türk tababeti akliye ve asabi- ye kongresi, 21, 22 ve 23 eylül günleri toplanacaktır. Kongreyi profesör Mazhar Otman bey aça” cak ve ilk içtima 21 eylül saat 8/5 de Bakırköy emrazı akliye ve asabiye kliniğinde yapılacaktır. Türkiyede felci umuminin humma ile tedavisidir. Bu mesele hakkında Nazım Şakir, Fahreddin Kerim, Hüseyin Ke- nan, İhsan Şükrü, Neşet Halil, İsmail Ziya beyler umumi felcin #muhtelif usullerle tedavisi hak kında tebliğatta bulunacaklar ikinci toplantı. İstanbul üniver. sitesi, dershanesinde gene sabah leyin yapılacak ve bu toplanti” ya üniversitemizdeki Alman pro- len başka Romanya profesörlerinden Marinesco; Ma» Esas mevzu, Sesörli micadite, — Dragancesco, Façan, Enesro da iştirak edeceklerdir. Afyon, tiftik Alyoncular Paristeki müzakerelerin neticesini bekliyorlar Afyon piyasasındaki durgunluk devam ediyor, Piyasa, Pariste Türkiye - Yugoslavya müşterek he- yetinin, afyon kartelile olan te- maaşları ncitcesini beklemektedir. Şimdiye kadar bu temaslardan müsbet bir netice çıkmamıştı, Son gelen Haberlere göre, kartel mü- messilleri, Türkiye - Yugoslaya heyetine müracaat ederek müza- kereye yeniden başlanmasını is“ temişlerdin Tiftik piyasasındaki canlılık devam etmektedir. Türkiye- AL manya arasındaki Kilering -siste- mile yapılan ticaret muahedesi yüzünden ititik doğrudan doğtu- ya Almanyaya gitmektedir. Ev. welce Türkiye tiftikleri İngiltere .vasıtasile Almanyaya satılırdı. Geçen hafta içinde Almanyaya 1,000 balya kadar tiftik satilmış- tr. Bu satışların fintler üzerinde Grüsbet tesirleri görülmüştür. Diğer taraftan Sovyetler de pi- yasadan mal almaktadırlar. Brad- ford İngilz piyasasından tiftikle- r8 bir talep yoktur. Bir doktorun başına gelenler Çoruk (Rize) Şehrimiz #aemleket hastanesi baş hekim ve “©peratör ve Dr. Rifat bey adin. da bir zat tayin edilmişti. Rifat key Karadeniz vapurile şehrimize gelmiş ve işe başlamıştır. Doktor enli günü öğle yemeği yerken bo- ğazına bir balık kılçığı saplan- mıştır. Doktorların gayretlerine rağmen kılçığı çıkarmak kabil ola- mamış, Rifat bey geldiği vapurla Berayı tedavi Trabzona gitmek mecburiyetinde kalmıştır. Tokatta yol faaliyeti Tokat 17 (A.A.) — Vilâyetin ber tarafında yol faaliyetine baş- lanmıştır. Yollarda 7000 amele GUNUN HABERLERİ Belgratta mühim bir toplantı Parlâmentolar ticaret konferansı açıldı Belgrat 17 (A.A) — Beynek mill parlâmentolar ticaret kon- feransı dün sabah dokuzda Yu- goslavya âyan meclisinde sir Jon Alemin riyaseti ve bütün mu- rahhas heyetler reislerinin ve kon- ferans umumü kâtibinin huzurile toplanmıştır. Meclis muhtelif ve konferansi alâkadar eder teknik meseleleri tekik etmiştir. Sir Jon Allen, heyetlerin Yugos- Javyada görmüş oldukları iyi kı bulden dolayı Yugoslavya heyeti- ne teşekkür etmiştir. Yugoslavya parlâmento komi- te reisi eski nazırlardan M. Yan- koviç cevap vererek ecnebi heyet- lere hoş geldiniz temennisinde bulunmuştur. Sir Jon Allenin teklifi üzerime melis ikinci reisliğine eski Yu- goslav nazırlarından M. Yanko- viçi intihap etmiştir. Mumaileyhin selefi. İtalyan heyeti reisi kont San Martino idi ve vazifesi bu 'devre nihayetinde hitamâ. ermiş, bulunuyordu. Firdevsi ihtifali Moskova operasında büyük merasim yapılacak Moskova 17 (A.A.) 933 te doğan ve 1021 de ölen meşhur İran şairi Firdevsinin şerefi eylülde opera tiyatrosunda merasim yapılacaktır. Rus tesi- rinden hariç kalan bir memleket için tertip edilen bu merasime, Sovyet Rusya merkez icra komi tesi umumi kâtibi M. Enukitzenin tertip heyetine riyaset etmesi, Hu- susi bir mahiyet vermektedir. İran hülümeti, patkârlardan mürekkep bir heyet Isveçte umumi meclis intihabı Istokholm 17 (A. A.) — Bir günlerde — Landstings | denilen umumi meclisler için bütün vilâ- erde İl ye tihabat yapılmaktadır. Bu intihabatın fevkalâde siyasi bir ehemmiyeti vardır. Çünkü Landstingsler | mebusan meclisi âzasını tayin eden birer intihap kolleji mahiyetindedirler. Mebu- san meclisi âzasının yüzde sekize de biri her sene bu suretle ye- nileştirilmektedir. Intihabat İsveçin her tarafında çok bususi bir alâka ile takip edilmektedir. Berlinde bir geçit resmi Berlin 17 (A. A.) — Berlin hücum Kıtaatına mensup 25 bin kişi dün sabah Tempelhofers feldde M. Goebbelsin önünde bir geçit resmi yapmışlardır. Bun lar müteakiben Lustgartene gi mişlerdir. Orada yeni şefleri ve 30 baziranda kurşuna dizilmiş olan Ernestin kalefi Vonjagove kendilerine bir nutuk söylemi Prenses Marina Londrada Londra 17 (A.A) — Ingiltere prensi Jorjün nişanlısı prenses Marina dün Londraya gelmiş ve muharrir ve sa- | GUNUN MESELELERİ Ispanyada vaziyet Son zamanlarda İspanyada dahili va» ziyet çok karışmıştır. Bir taraftan Kas talonyalıların merkezin kararları t da grevler, dahili kanışıklklar' Birini takip ediyor. Bugün iktidar mevkinde * pe İemiyecek bir şekil almış, kabinenin mev kii sarsmıştır. Samper kabi vip çölere istinat ediyor. Halbuki bur gruplar Kabine reisini sol conaha fazla meylet- mekle itham ediyoylar. Diğer taraftan eadikel fırkasına mensup olan Mi. Sam- peri, bu fırkanın müfrit fikirli Azası, fazla muhafazakâr olduğundan dolayı tenkit ediyorlar. Görülüyor ki vaziyet” ten kimse memnun deği Buna rağmen kabine çifçi halk fırka sının yardımile mevkiini muhafaza edi- yordu. Halbuki bu fırka şimdi kabineyi tutmaktan vaz geçmiştir. Fırkanın rlsi Gil Robles irat ettiği nu- tukte, İspanya mebusan meelisinde en ince, eski başvekil M. Lerrowtmun it mi en ziyade ileri sürülüyor. Bu zat bur gün en nüfuzlu İspanyol ritalindendir. 'M. Lerrouxnun çifçi halk fırkasile an aştığı da söyleniyor. kabinenin mecliste bir ekseriyet temin etmesi muhtemel olmakla bera bir ekseriyet temin edebilirse dex amlı bir hükümet taşkili kabil olabile- cektir. Aksi takdirde burünkü karış ariyet daha uzun müddet sürecek Şaziment hanım | Zevci adliyeye müracaatla tahkikat yapılmasını istedi Şaziment hemm isminde genç Bir Kadınım vefatı hakkında 13 | eylül tarihli nüshamızda bir ha- ber çıkmıştı. Bu haber münasebe- tile merhumun zevci Orduda es- habı emlâkten, halen Kasımpaşa» da Tahtekadı mahallesinde 52 numaralı evde misafir Şükrü bey- zade Vahit beyden bir mektup aldık, Vahit bey diyor kiz Zevceme bir rahim wünden dolayı 29 ağüstosta ameliyat ya- pılmıştı. Ameliyattan sonra ted &icen fenalaşarak eylülün beşin- ci günü vefet etmiştir. Ameliyat dan evvel vücütça hiç bir rahatsız- hğı olmadığı gibi ameliyata ta- ammül edemiyecek derecede 2- fiyeti de yoktu. Bu sebeple zevce- min vefatı beni bunun sebebini aramağa sevketti. Tabibi müdavisi ihtilcani rie- den vefat ettiğini iddin edip ve- fat mesuliyetini hastaneye ve has- ta bakıcılarına atfetmek istedi, Halbuki hastane müdürü ve zev. cemin hastalığı esnasında konsül tasyona davet edilen profesör hu tanın septisemi denilen kan zehir- lenmesinden öldüğünü söylediler ve o şekilde defin raporu verdiler. Ölüm sebeplerindeki bu tezat 4 ayrıca hakkımızı aramağa ic bar etti. Septisemi, doktorların tarifine göre hariçten mikropların kana karışmasından ileri gelir. Bu mikropların ameliyat esnasin- da operatör tarafından dilkatsiz- lile veya ihmal m rıştığı anlaşılmaktadır. Nitekim morüta yapılan otopsi de her hal de bu neticeyi teyit etmi naenaleyh vefat müsebbibinin cumhuriyet kanunları dairesinde cezalandırılması talep etmek üzere müddeiuriumiliğe müracaat ettim. Adli tahkikat devam edi ikat meydana kane ka- — TİYATRO MÜSAHABELERİ Şehir tiyatrosunda yıkılan bir şey yok... Rüşit Rıza beyin şehir tiyatro- sundan çekilmesi, Şaziye, Halide hânmmlarla, iltihak etmesi, Rıza beyin: «Siz tersillere başla- zetelere bir mektup gönderip bu sözleri tekzip etmesi, bir çok de- dikodulara sebebiyet verdi. Gar- bin şaheserlerini sahnesine koy: | duğu zaman, bu güzel del Bat hareketlerine uzaktan olsun alâka göstermiyenler, bu dediko- dulara sütunlar ayırdılar. Senelerdenberi, dimağ halinde çalı lar arasından üç ki 861, her nedense bazı arkad mıza telâşlandırdı. İstanbul şehir tiyatrosunda ilâl havası esi- yormuş manzarası gösterdiler, Bel- Tibaşlı iki kadın bir erkek sanat kür şehir tiyatrosundan uzak- laşmasile, şehir tiyatrosunun sar: sılacağına inanmış gibi görünen ler oldu. Bir arkadaşımız: Bu kötü har Beri vermeğe dilimiz varmıyor» diye teessürünü alenen gösterdi. Başka bir arkadaşımız, sanki Raşit Riza bey senelerdenberi şehir yatrosumdaymış. gibi: «O: gitti, artık. ciddi eserlere. elveda» şek» linde sözler sarfetti. Başka biri Şehir tiyatrosu bozguna uğradı! dedi. Bizce ortada, fazla teessür du- yulup teessüf edilecek Bir mesele yoktur. Memlekette, esaslı ikinci bir tiyatronun lüzumuna kail ol. duğumuz kadar, Istanbul şehir ti- yatrosundan, her hangi bir sanat kârın gitmesile inbilâl vuku bul mıyacağına da inanmak isteriz. İstanbul şehir tiyatrosu, bugün ar- tik şahısla keim olmaktan çıkmış bir sanat mücssesesidir. Bizim lâkkimiz budur. Nerede kaldı, bugün şehir tiyatrosu ikiye ayr mış ta değildir. Bu müesseseden istifa eden yedi kişinin dördü, Muhsin mektebinin yetiştirdiği yeni istidatlardır. Henüz sivrilme- ğe başlarlarken garip bir haleti ruhiyeye kapıldılar. Biz, bu dört gence, var olan istidatlarını kör. leştirmemeğe gayret etmeleri te #mennisinden başka söyliyecek söz bulamıyız. Yazık, ki mekteplerin- den şehadetname almadan ayrılır Yorlar, Fena ediyorlar. Şaziye, Halide hanımlarla E seyin Kemal beye gelince. Bu ye- tişmiş, olgun senatkârlarm şehir #iyatromuzdan ayrılmaları da boz- gün addedilemez. Haltâ, biraz etraflı mütaler edilirse, bu ayrıl ğin mühim bir hadise teşkil etme- diği de meydana çıkar. Filvaki Halide hanımın; kendi sakasada boş kalan yeri Kolay kolay dolmaz. Fakat. Muhsinin. tekrar edelim: Parmak, vücuda yapışık olduğu sözü zaman parmaktır. 3s Bu seneki repertuar çok zen- gindir. Bi mövsimde temsilleri mukavrer piyeleri sayarsak, şehir tiyatrosunun sanata paydos etme- diğini ve ayrılan sanatkârların ek- sikliklerini duymyacağımızı anlar Filvaki salnemizde herkes Tüzimdir, fakat hiç kimse elzem. değildir. Bu sene şehi tiyatrosunun. oy 1, Şekispirin «Makbete i, Viktor- yen Sardu'num «Madam Sanjenvi, Göte'nin «Faustnu. Operetler: Fledermaus, Jirofle jirofla. Bunları gözönüne koydukteni sonra, bir de şehir tiyatromuzun. | yir, Bedia, Cahide, Semiha, Feriha | hanımlar, Ertağrul Muhsin, İ, Ga- Hip, M. Kemal, Emin Beliğ, Vasfi, Hazım, Talât, Mahmut, Muammer beyler. Biraz düşünülürse, ortada inhi lâle benzer bir şeyin mevcut ok madığı pekâlâ | anlaşılır. Talât bey, bir kaç sene evvel Hüseyin Kemal beyin yerini doldu ve bugün Talât beyin yerini dol- durmak için nöbet bekliyen bir kaç genç daha mevcuttur. Bedia hanım» Şaziye | hanımın anın duyulmıyacağı da Bedihidir. Garbin klasikleşmiş operetlerini, hiç şüphe yok, ki Se- miha ve Feriha hanımlarla, Vasfi, Mahmut, Muarrmer beyler müm Kün mertebe başaracaklardır. Her Halde Fledermausta, Jirofle Ji roflada Halide hanımı kimse ata- miyacaktır. istanbul. şehir tiyatrosunda yi- kılan hiç bir şey yoktur. Bilâkis. bir çok şey yapılacaktır. Raşit Rıza teşekkülüne gelince: Neyire Neyir, varken, lar noksanlı | Şaziye, Halide hanımlar gibi kıy- metli, olgun, iki artistin, Hüseyin Kemal gibi, tecrübeli, İiyakatli bir sanatkârın eski mektelperin- den ayrılmaları şehir tiyatrosuna ne Kadar zarar vermezse, yeni tolpanacak bir tiyatroya o kadar faydaları dokunur. İstanbul şehir tiyatrosunun sa- matkâr yetiştiren bir mektep ol. duğu bu ayrılıkta meydana çıliti. Yeni bir teşekkülde, Hüseyin Ke- mali, Şaz , Halidenin, yan- larında çalışacaklara Hocalık ede- cekleri muhakkaktır ve gene muz hakkaktır, ki bir Zihni, hattâ bir Hadi, o teşekkülün temel direği olacaklardır. Muhsinin. yetiştirdi. ği bu iki talebenin, Raşit Rıza sah- 'nesinde nümunci imtisal olacağı- na şüphemiz yoktur. Ancak, bu seferki teşekki mazinin hataları gözününde tutu. Tarak, çok daha iyi ve çok daha esaslı kurmaları şarttır. Eğer, şe- Kir tiyatrosundan ayrılanlar, şehir tiyatrosunda imişler gibi aşkile çalışırlarsa, kendil muvaffakiyetler dileri Bu memleketin bi hattâ bir üçüncü & te ki ihtiyacı vardır. Bunun için temenni edelim, ki gidenler, pel çabuk pişman olma- sınlar! Selâmi İzzet Hicaz hariciye nazırı İtalyada Hicaz. hariciye narin Fuat Hamza bey bir kaç günden beri Romada bulunuyor. Iki defa hariciye mezaretine giderek bari- e müsteşarı M, Suvieh ile görüşmüştür. Bu seyahat Italyanın Hicazla arası açık olduğu bale Kındaki haberlerin doğru olmas diğını gösteriyor. Italyan Maha filinin beyamna göre İtalyanm Hicaz bükümetile münasebatı pek döstanedi FRENGİDEN SAKINMAK için, Teksayt prezervatifleri ecza” nelerdi