24 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM 24 Eylül 1934 AAKŞAMDAN AKŞAMA Yeni vapurlar Deniz yolları vapurlar yaptırmak için tasarla” pan bazı düşünceleri büyük bir memnuniyetle karşılamamak ka” bil değildir. Bugün Türkiye hari- tasına şöyle bir bakılıverirse hu- dutlarımızın en mühim ve en uzun parçasını hep deniz ile çevrilmiş, buluruz. Türkiye biri Trakya di Geri Anadolu olmak üzere, biri küçük, diğeri çok büyük iki ya- rım adadan terekküp eder dene- bilir. Böyle bir memleket için deniz yollarının ne kadar ehemmiyeti olduğunu izaha hacet göremeyiz. Cumhuriyet idaresi | denizcili- in bu ehemmiyetini takdir etti- ği içindir ki denizlerde seyrüse- ferle de meşgul olmaktan geri kalmamış ve bugüne kadar mem” muniyeti celp edecek neticeler al maştır. Sularımızda bir vakitler iş- liyen kendi vapurlarımızla bu- günkü vapurlarımız arasındaki fark| her göze çarpacak kadar yüktür. bi aramak ve hiç bir zaman elde edilen kısmi neticelerle iktifa et” memektir. Filvaki, bugünkü deniz: miz eskiye nisbetle büyük bir te- rakki adımı teşkil ediyorsa da bu daha ziyade idari sahadadır, intizam, temizlik: ve saire gibi şey- lerdedir. Denizciliğin temeli ge- mi olduğuna göre - elde yeni za- manların icapları dairesinde mun- tazam ve yeni gemiler bulunma- dıkça temin edilen muvaffakıyet- lerin daima eksik kalacağı mey- 'dandadır. Halbuki * yeni gemiler âdeta müthiş surette pahalıdırlar. Bun- ları satın almak için, alelâde ted. | birler haricişde hususi bazı çare- ler aramak ikiza eder. İşte şim- di bilhassa bu esaslı nokta ile meş- gul olmak zamanı gelmiş oldu- Zunu görüyoruz. Bi çla- rimizin hep birden ayni zamanda tesviye edilmiş olduğunu görmek boş bir hülyadır ki ciddi zihinleri işgal edemez. Elverirki her şe- yin muayyen bir vakti olsun ve © vakit gelince icraata geçilsin. Yeni vapurlar vakıa pek çok pahalıdır. Fakat bugün yeni va- purların bir hususiyeti vardır ki oda yaktıkları mazotun son de yece ucuzluğu dolayısile işletme masrafının eski vapurlara kıyas kabul etmiyecek derecede az ol. masıdır. Yeni vapurlarla yalnız. bir İskenderiye seferinde on beş bin lira kömür parasından tasar. Tuf imkânı kabil olacağı hesap ediliyor. Onun için, yeni vapurlar almak uğrunda yapılacak feda- kârlik faydalı ve kârlı bir masraf | binaların da irti #eşkil edecek, ayni zamanda mem- ŞEHİR HABERLERİ Sığınma yerleri | Tramvay şirketi yakında inşaata | başlıyor | Belediye, halkın tramvay istas- | yonlarında kışm kar ve soğuk, ya- zın da şiddetli sıcaklar altında müteessir olarak beklediklerini ve sığınacak yerler olmadığım göre- rek Eminönü, Karaköy istasyonla- rında olduğu gibi diğer yerlerde de üstü kapalı durak yerleri inşa- st işin şirket nezdinde teşebbüsak- Aa bulunmuştur. Belediye şirketler komiseri İsmail Hakkı bey, tram- | vay istasyonlarında tetkikat yap- miş, neticede diğer yerlere terci han Bebek, Çapa, AtikAli paşa östasyonlarında birer sığınma ye” | Ti yapılmasını münasip görmüş | tür. Belediye tarafından şirkete | yapılan tebliğat üzerine bu yerle | vin projeleri hazırlanarak beledi: | yece tasdik edilmiştir. İnşaata he- | yüksekliği | Belediye binası karşısında Klot | Farer ve Piyerloti caddeleri üze- zindeki binaların yükseklikleri he- nüz tesbit edilmediğinden gelişi güzel inşaat yapılmasına mâni ol- mak üzere buradaki arsalarda inşa edilecek binaların yükseklikleri tesbit edilmeğe başlanmıştır. Be- lediye bundan evvel Taksim mey- danındaki arsalara da yapılacak arsalarına anı göre tayin etmişti. Mağaza hırsızı | Kapana tutulmuş fare | gibi yakalandı Zabıta evvelki gece bir hirsizi cürmü meşhut halinde yakalamış” tır, Vaka şöyle olmuştur: Yemiş civarında Zindankapı- sında büyük ticarethane ve depo- ların bulunduğu yerdeki mahal- le bekçisi, evvelki gece sabaha karşı dolaşırken Hayri bey is minde birine sit büyük mağaza- dan bazı gürültüler duymuş ve zanın de görmüştür. Bekçinin ihbarı üzeri- 'ne gelen polisler, kapana tutulmuş fare gibi içeride bulunan hırsız Hasanı yakalamışlardır. da leketin nakliyecilik ihtiyacı #atmin edilerek zaten bugünkü ge- milerimizin Akdeniz sahasında ismi takdir ile ve hayret ile anr bütün bütün sağlam temeller üze olacaktır. | muhtel İle yakından meşgul olan nafin Tünel şirketi Galata çihetinde de büyük bir han yaptıracak Tünel şirketi mukavelesi tetkik #dilirken şirketin Beyoğlu tarafın- daki Metro hanı gibi Galata ci- hetinde de büyük bir han yaptır- ması mukavele hükümlerinden ol- duğu anlaşılmış ve bunun üzerine şirkete tebliğat yapılmıştı. Bu aralık şirket, zarar ettiğin- den bahsederek bilet fiatlerini indirmek değil, bilâkis yükselt- mek lâzim geleceğini ileri sürmüş- vü, Fakat nafia vekâleti zam tale- bini kabul etmediği gibi zarar mevzuu bahsolsa bile şirketin W ahhüdünü ifa etmemesine bir se- bep teşkil etmiyeceğini ve aksi #takdirde mukavelesinin feshi lâ- zum geldiğini şirkete bildirmiş Bunun üzerine şirket Galata cihetinde de Metro hanı büyük- Kiğünde bir bina yaptırmağı esas itibarile kabul etmiş ve keyfiyeti kendi idare meclisine havale et- miştir. İdare meclisi karar verir vermez hemen inşaata başlanacak tir, Yeni binanın insasına mevcut saha kifayet etmediği takdirde şir- ket civardaki binalardan bir kıs- mını istimlâk edecektir. Nafıa vekili Ali bey ay başında Ankarada bulunacak Bir müddettenberi şehrimizde «irketlerin musmeleleri- vekili Ali bey 30 eylülde Ankara ya hareket edecektir. Nafia vekilimizin Ankaraya dö- nüşünden sonra tramvay şirketi murahhaslarının da Ankaraya gi- decekleri ve vekâlet ile şirket arasında başlıyarak elân netice lenmiyen müzakereye devam edi- leceği muhakkak görülüyor. Şir- ket, evvelce halledilmiyen nokta- lar halkında kendi merkezinden kati salâhiyet ve talimat aldığı için bu sefer başlıyacak müzake- renin kısa bir zamanda neticele- nerek yeni mukavelenin tanzim edileceği muhakkak görülüyor. Kanlıca - Paşabahçe gosesi İsyanbul vilâyetinin inşa etmek- te olduğu Üsküdar - Beykoz ş0- sesi geçen sene Kanlıcaya kadar ikmal edilmişti. Bir müddettenberi Kanlıcadan Paşabahçeye kadar uzanan sahanın toprak tesviyesi- ne başlanmıştır. Fakat toprağın tamamile oturabilmesi için kışın inşaat tatil edilecek ve ilkbaharda yeniden başlanarak bitirilecekti, intihap afişleri Belediye halkı rey vermeğe davet ediyor Şehir mec fırkası tarafından gösterilen mama: zetlerin isim listesini neşrettik. Kartal, Şile, Yalova, Silivri, Ça- talca kazalarında yoklama netice- sinde seçilen namzetlerin de maz- bataları fırka merkezine gönde rilmeğe başlanmıştır. Bunlar da ayrıca ilân edilecektir. Mülhakat- ta belediye intihabı yapıldıktan sonra yeni belediye âzalarile mün- tehibisaniler birleşecekler | ve umumi © meclise gönderecekleri özayı seçeceklerdir. Bu namzetler için de fırka gene yoklama tali matnamesine — göre namzetlerini seçecektir. Ay başından itibaren rey veril- mesine başlanacağını nazarı ii ra alan belediye vapur, şimendi Fer, tramvay gibi nakil vasıtaları. na, asılmak üzere afişler bastır- maş ve bunlar dün bu mücssesele- Te gönderilmiştir. Renkli olarak bastırılan bu afişlerde; cMutlu vatandaş: Be- lediye intihabında reyini kullan!» «Mutlu vatandaş, belediye seçi- minde reyini kullan!», «belediye seçiminde kayıtsız kalmak mede- ni ve milli vazifemizi yapmamak demektir». «Türk kadını rey san- dığma koş, cumhuriyetin sana verdiği hakkı kullan!» gibi cümle- ler vardır. Belediye, intihapta ilk defa olarak bu afişleri bastırıyor! Gazinoda kavga Iki kavgacı kendilerini ayırmak isteyeni yaraladılar Şişlide Hürriyet tepesinde ma- dam Maryam isminde ber kadınm öşletmekte olduğu gazinoda İs mail ve Recep isimlerinde iki ar- kadaş rakı içerlerken saz çaldır- mak ve kadın meselelerinden ara» larında kavga çıkmış ve iki arka- daş dövüşmeye başlamışlardır. Bu iki sarhoşun kavga ettikleri- ni gören gazino müşterilerinden Ahmet isminde bir adam araya girerek ayırmak istemiş, fakat bu müdahale kavgacıları büsbütün kızdırmıştır. Biribirlerile kavga et- mekte olan Receple İsmail bu de- fa bir olmuşlar ve Ahmedi yere yatırıp fena halde dövdükten son- Ta muhtelif yerlerinden de yarala- mışlardır. Ahmet tedavi altına alınmış, Receple İsmail yakalanıp adliye- ye teslim edilmişlerdir. âzalığına Halk EE Karlispat !4 Mersinde çıkan «Yeni Mersin» gazetesinde bir ilân gördüm. O civarda bir kaplıca açılmış, ga- zeteye şöyle bir ilân vermişler: Türkiyenin Karlispadı, Mükem- mel bir bakkaliyeci, ucuz ve nefis yemekler veren bir lokantası, fır nı, ve temiz bir berberi vardır. Elektrikle tenvir edilmiştir. Ya- kında radyo da konacaktır.» Bunu okuyunca insan gayri ih- tiyariz. — Vah zavallı Karlispat kiyenin zavallı Karlispadı. meklen kendisini alamıyor. 1 bakkal, 1 fırın, 1 lokanta, 1 berber ve bir ileride konulacak radyonun kendisi değil de şim- dilik ancak hayali... Ne konfor, ne konfor... Ve arkasından mu- azzam bir isim: Karlispat... işte Karlispada bu derece if- tira edilebilir. Hiç olmazsa bek- leselerdi bari, radyo konulduk- tan sonra burayı bir şeye benzet- selerdi... Bu muazzam plânın altında bir de fiat Jistesiz «Fietlerimiz zamanın icabatına, uygun bir şekilde haddi asgariye indirilmiş Oda ücretleri: Otel odaları 200 kuruş, taş odalar 125 kuruş. Banyo ücretleri: Hususi 30 ku- Tuş, umumi 15 kuruş Otelde kalmıyanlar 50 kuruş... Yemek parası ve saire de sizden. Ucuzluğa, fiatlerin haddi asga- riye indirilmesine bakın siz... Bir bakkalı, bir lokantalı, bir ber. 'berli yerde bu fiat!.. Vakıa odaların ve banyoların fistlerine bakılırsa burası Karlis- pada yaklaşıyor. Çünkü Karlispat- ta bundan bir derece ucuzdur. İki yerin fintleri biribirine yakın am- ma... Şersite, konfora gelince ip değişiyor. Hikmet Feridun... Iki hırsızın mahkümiyeti Muhtelif cami ve medreseler- den kurşun çalan sabıkalı kurşun hırsızlarından Ali ve Süleyman imlerinde iki kişi ikinci ceza mahkemesinde o muhakeme edik mişlerdir, Muhakemede cürümle- ri sabit olduğundan ikisinin de birer sene müddetle hapislerine karar yerilmiştir. İki hırsız bu kadar müddet te emniyeti umu- miye nezareli altında bulunduru- lacakları gibi nafia hizmetlerin- de çalıştırılmak üzere Anadolu- mun muhtelif yerlerine gönderile- ceklerdir. Mide, Barsak ve Karaciğer rahatsızlıklarına AFYONKARAHİSAR MADENSUYU Anca beye göre!.. — İktibas ve tercüme hakkı mahfuzdur — nak imtiyen bir yab: Bir şehrin iktisadi vaziyetini amlar v. Evvelâ © çehöin evlerine: | ve Sonra sukaklarına... A. B. — Parklardaki giflerden de anlaşılır — Ne münasebet? A.B. — Aşk, tok insanların harcıdır dalı