24 Eylül 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Eylül 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

24 Eylül 1934 Sahife 7 Şehrimize genç bir yıldız geliyor | Anny Hartman şehrimizin tabii güzelliklerini görmek istiyor Viyana stüdyosu yıldızlarından Hartmann iki şehrimize gele- matmazel Anny haftaya kadar cektir. Anny Hartmann Viyananın ta- nınmış ve zengin bir ailesine men- sup genç bir artisttir. Sanayii nefise akademisini bi- tirdikten sonra Burg tiyatrosuna girerek sahne haytına atılmış, ki- sa bir zamanda nazarı dikkati cek betmiş ve az zamanda sinema yıl- dızı olmağa muvaffak olmuştur. Bu sene İstanbulda göreceğimiz filimler arasında Viyanalı yıldızın baş rolünü yaptığı «Dus enviz Yedin de bulunması muhtemeldir Şöhreti yalnız, memleketine münhasır kalmıyan. Anny Hart izce de bildiği için son zamanlarda filim çevirmek üzere Londraya çağırılmış ve kendisile bir kontrat yapılmıştır. Viyanalı artist, Londraya. , ötedenberi tabi güzellikleri- ni işittiği İstanbula uğramak iste- diğini gazetecilere söyle, Any Hartmann, niçin filim yıl- dızı olmağı tercih ettiğini soren- lara şu cevabı vermi «— Artistlik çok şerefli bir iştir de onun için.. Pederim mühendis Hartmann benim, küçük yaştanbe- ri beslediğim artist olmak isteğimi çok memnuniyetle karşılamış ve beni bu işe teşvik etmiştir. Avru- pada çok sempatisi ve şerefli bir yorum.» * Holi rinden Elissa Landi bir seneden- beri çalışmıyordu. Bunun sebebi hiç bir şirketin, artistin şartlarını kabul etmeme: Nihayet Pa- artistle mukavele Elissanın baş şartı fil. mi bittikten sonra kendisinin de görerek muhtelif sahneler hakkın- da mütalea söyliyebilmesidir. ramcunt şirket Amerikanın meşhur filim mü- dürlerinden Joseph Sehenk Avru. paya gelmiştir. Londrada Merle Obren isminde bir artistle evlene. ceği söyleniyor. Bu artist Dugla- sın son çevirdiği Don Juan filmin- de oynamıştı, Schenk evvelce Nor- ma Talmaçın kocası i boşanmıştı. ey Erkek, kadın 300 sinema artistinin | fercemei hallerini ve en cazip resim- | plerini ihtiva eden | album kadar güzel j bir kitap YAKINDA ÇIKIYOR Meşhur Alman eriisti Willy Fritsch bir elektrik fabrikası aley- hine dava açmıştır. Davaya sebep bu fabrikanın sigara paketleri üzerine artistin resmini koyma sıdır. Willy Fritach sigara kutularına kendi resminin konmasına csas itibarile itiraz etmiyor. Yalnız res- min çirkin olmasına ve kendi yaşlı bir tarzda göstermesine kız- mıştır. Evvelce Fransada bu yolda bir dava ikame edilmiş, fakat mah- kme ortada zarar ve ziyanı mu- cip bir şey görmemişti. Yalnız da- va eden artistin resmi hakkında bir itirazı yoktu. Alman artisti kendisini çirkin ve yaşlı gösteren resim konduğunu ileri sürdüğün- Willy Fritschin davası Artist kendisini çirkin ve yaşlı gösteren resme fena halde kızdı Wiiy Frlisehin beğenmediği resmi den vaziyet değişiyor. Tahmin edildiğine göre resmin hakikaten çirkin ve artisti yaşlı göslerir tarzda olup olmadığı tet- kik edilecek ve bu münasebetle hararetli münakaşalar olacaktır. Sigara fabrikatörünün vekilleri Willynin otuzunu çoktan geçmiş olduğunu, artık 20 yaşında deli- kanlı sayılamıyacağını mektedirler. Dava şimdiden her tarafta bü- yük bir alâka uyandırmıştır. k Budapeştede «Yataklı gonlar kontrölörün isminde bir filim çevriliyor. Filim bu isimde" ki Fransız piyesinden alınmıştır. Filimin Fransızca bir nüshası da çevrilecektir. Tetrika No. 68 Harp kabinesinin — Stokholm konferansına karşı aldığı ciddi va- ziyet üzerine M. Henderson istifa- sini verdi ve kabinedeki arkadaş- larını kendisinin istifasını. talep €tmek gibi nahoş bir hareketten kurtardı. M. Hendersonu, harp kabinesin- deki arkadaşlarının muhalefetine ve müttefiklerimizin itirazına ve Rusyadaki vaziyetin değişmesine rağmen Stokholm konferansın: tirak hususunda inat ve 1srar termeğe hangi sebeplerin sevket- tiğini muhakeme etmek güçtür. | Anlaşılan Petrogratta iken Rus amelesinin devlet işlerini ele al mak için yürüyüş etmek üzere ol- ması Hendersonun zihnini tesbir | etmiştir. Lâkin İngiltere Rusya de- Zildi. Henderson da Kerenski de- Bildi. On üçüncü kısım Rus İnkılâbı ingiliz amelesine de bulaştı ister Loyd Corç eserinin on ikinci nün Rus irki: cak İngiliz harp Banlafa düş Müğünü anlatmıştı. On üçüncü kısımda 1917 senesinde İngilerede emele ka apıklklarının. dehşet verecek müretie devesi eyledliğini ve Rus inkılâbım e lhmlamak ve İngiliz demokresisini Ru dali harekete uydurmak. için tensik ek üzere Leedete bir 2mele konle- vans davet edildiğini ve hükümetin nasıl hareket eylediğini berveçbinli anlat Tor Madeni imalât amelesi arasın- da memnuniyetsizlik arttığından hark sekiz şehirde amele terki iş- gal eyledi. 200,000 amele işleri | bıraktı, Milyonlarca veymiye kay- bolup gitti. Bunun için hükümet | harp zamanına mahsus fevkalâde ahvale karşı teşrii tedbirler almak üzere sekiz sanayi mıntakasına komiserler tayin etti. v Bu usul sayesinde amelenin hâ- iki şikâyetlerini öğreneceğimi ümit ediyordum. Tabii kasten or” tahığı fesada verenlerin entrika- Jarından tahaddüs eden karışık” lıklar bu tedabir ile bertaraf ola- mazdı, | 1917 mayısının yirmi dokuzun- 'da lord Milner bana yazdığı bir tahriratta amele âleminin duygu- ları ve düşünceleri hakkında dai- veren bir | ma mevsuk malümat adamın mektubundan şu parçala- hafta zarfında müstakil amele fırkası demokra- #ik kontrol sendikası ile birlikte uz ve tesi tırdığından bizi mevkide bırakıyor. Bunların mak- gayet sadı askeri ateş etmeğe icbar cde- cek karışıklıkları müteakip terki işgal yaptırmaktır. Bu grevden umumi grev çika- İ cağı ve neticede Rusyada oldu- Zu gibi her türlü askeri faaliyet erin tevakkuf edeceğini bekliyor. Tar. Amele srasında memnuniyet sizliği çıkaranlar mühimmat fabri- kalarında muvakkaten çalışan gayri müteehhil yüz bin kadar | gençtir. Bunlar harıBileriled İ man bir gün siperlere sevk edile- ceklerinden korkuyorlar. ve yü- Karıda zikrettiğim teşkilâtın il lâlkârane faaliyetine her suretle müzaharet ediyorlar.» Ingilterede ihtilâl konferansı Lecds konferansını davet eden mektup İngiliz sol cenah sosyalizm. Hiderleri tarafından (müttehit | İ sosyalist meclisi) namına imza- İ lanmıştı, LoydCorcun harphatıratı Umumi harbin esrarı 1917 mayısının yirmi üçünde bu davet mektubu amele sindika- larına, amele şüralarına, mahalli amele fırkalarma, sosyalist fırka- larına, kadınlar teşkilâtina ve de- mokrasi taraftarı cemiyetlere ve müesi gönderilmiştir. Davetnamede deniliyor ki: «Leeds konferansı Büyük Es tanyadaki demokrasi kuvvet içi yeni bir devir teşkil edecektir. Bu yeni devir, Rusyada Rus ihtilâl nin yaptığına başlangıç olacak- tir» Konferans için üç karar sursti ileri sürülmüştür. Birincisinde Rus ibtilâli konferans tarafından si- lâhleniyor. İkincisi harici siyasete ve har- bin maksatlarına ait olup İngilte- re hükümetini Rusyadaki demok- rasi hükümetin ilân edilen bari siya: arp makasıdına der- hel. muvafakatini beyan etmeğe davet ediyor. Üçüncüsü medeni hürriyete ait olup talepleri arasında umum si- yasi mücrimler için unsumi af ve ameleyi her türlü mecburiyet ve mükellefiyetlerden tahlis taleple- ri vardır. Bu karar suretlerinden de sonuncusu otan dördü zi yadesile nazarı dikkati celbetmi tir. Bu karar suretinde İngiltere: nin her şehrinde ve nahiyesinde işçi ve asker mümessilleri şürsla- rının teşkili talep edilmiştir. Bu karar suretinde yapılmıştır: «Bu konferansı davet edenler muyakket bir komitenin âzaları olarak tayin edilmelidirler. Komi- tenin vazifesi mahalli işçi ve as- ker şüralarının teşkiline yardım etmek ye konferans tarafından ka- Farlaştırılacaki siyaseti alelümum neticelendirmek olmalıdır.» Leeds konferansının muhtemel neticeleri hakkında bazı taraflar. da asabiyet gösterilmeğe başlar- mıştı, Fekat ben ne konferansın meni cihetine gittim, ne de buna ciddi nazarlâ baktım. Hükümet tarafından alınan tedbir harbiye nezaretinin askerleri üniformalı olarak konferansa iştirekten men- etmekten ibaret olmuştur. ingiliz gemicileri Hadisat tahminimizde haklı ol- duğumuzu isbat etti, Konferansa gök adam iştirak ettiğinden muh- teşem bir toplantı gibi görünüyor du, Karar suretleri kahir ekseri- yet ile kabul edilmiştir. Fakat konferansa gelenler hiç, bir teşekkül ve kuvveti temsil et- miyorlardı.. Murahhaslar yalnız kendi nefislerini temsil ediyorlar. dı. Arkalarında kuvvet yoktu. Li- derleri dahi sadedil adamlardı, Bu konferansın en mühim net- şu teklif cesi İngiltere ateşçiler ve gemici” ler birliğini kızdırmış olmasıdır. Çünkü konferansta kabul olunan. bir karar suretinde Alman tah- telbahirleri tarafından öldürülen inçiliz bahriyelileri için tazminat istenilmemesi Ertesi hafta gemiciler ve ateş- bir protesto mitingi ökdetti, Burada verilen bir karar le tahtelbahir muharebelerinde ölen ingiliz bahriyelileri için taz- minat istemiyecek sulh murah- türecek gemilerde hiz- ği ilân edildi (Arkası var) p edilmişti. giler haslarını i