1 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

aştü .naf, toptan süt 2 kuruş arttırmağı kabul etmişler müstahsilleri, © perakende satıcılarla aralarındaki fiat ihti- halledilmemesinden do- layı sütleri doğrudan doğruya hal ka satmağa karar vermişler ve halis sütü tanıtmak o maksadile bugün bedava tevziat yapmağı muvafık görmüşlerdi, Fakat pe- rakende sütçülerin yeni bir mü- racaatı üzerine dün vaziyet de- işmiş Seyyar esnaf, müstahsillere tap- tan süt fiatinin iki kuruş arttır: larak 10 kuruşa çıkarılmasını tek- lif etmişler ve mesele neticelen- :eye kadir, sütlerin ken- dilerine verilmesini istemişlerdir. Müstahsiller, sütlerin maliyet fiati 11 kuruşu bulduğunu irerek meseleyi tekrar tetkike zum görmüşler, maamafih sül- gülere bir kaç güne munhasır ol- mak kaydile 10 kuruştan süt ver- meğe muvafakat etmişlerdir. Bu itibarla bugün bedava süt dağıtmak teşebbüsü şimdilik su- ya düşmüştür Sütçüler cemiyeti reisi Hakki tif bey dün bir muharririmize demiştir «— Perakende satıcılarla ara: mizdaki müzakerelerin kir kaç gün zarfında lafının meticeleneceğini “kuruştan aşağı fiati kabül etmele- rine imkân yoktur. rakendecilerlr — anlaşamaz» sütlerimizi kendi. teşkilât- belki de halka sütü tanıtacağız, fintinin. T2'kuruş olması pe- «e katiye- tesir yecekin. gina açacakları depo- arda halka 12 kuruşa süt sata- lardır.» © Perakendeciler de Fiatleri yük- em iddia etmekte Yük arabaları : 1 inci sahifede) | ne ee idir. Yük arabalarına firen, oturacak yer ve fener te- la yapılmak suretile asri- si arabacılara tebliğ edil. le bir arabanın yeni te- fı 100 lirayı göçmek- kendilerine, buhran dolayısile günde ancak 150 ku ruş kazanç temin eden bu san böyle yüklü i dığım, tekerlek» ik mecburiyeti: sonraya bırakıl- luğunu, zaten İş n tatbikinde ısrar de 10,000 vagon ar- gön ot ve ayni mi ve saraç gibi sanat rihe karışacağıni, tepleri sanayi müdüriyeti emrine verilecek buralarda ; fabrikalar. melesine ders gösterilecektir. 1 Teşrinievvel 1934 Dünkü eksprese Cenevreden dönen Hariciye vekili Tevfik Rüş- tü bey, Anadolu ajansına mühim ve uzun beyanatta bulunmuş ezcümle demiştir ki: — Doğru Cenevreden geli; yum, Milletler cemiyeti toplantı- sında iki üç mühim hadise oldu, Biri, bildiğiniz gibi, Türkiyenin meclis âzalığına intihap edilme- sidir, 52 devletin - bir iki rey nok- san - ittifak sayılacak letler cemiyetine girdiğimizin he» nüz ikinci iha nesi, konseye il yada kazandığı büyi sempatiye delâlet eder ve sa sulh siyaseti muvaffakiyetler yük şeflerinin anlayışlı ve uzun Türkiyeye dış politikada ifası mu- Hususi mektepler il kontrolu * şii etlendirmek istiyor” Ankara 30 tesi)” susi mektepler hakkina, bir talimatname yapılmasına mâ- rif vekâletince lüzum görülmek- bazı hususi mektepler » melele e“ “inden dolayi kapatılmıştı. | yolsuz mua Şimdiye kâdar maarif müfettiş. | eri tarafından yapılan tetkikat neticesinde bazı hususi mektep- daha ziyade bir mektep ekline döktükleri görük müştür. Geçenlerde / kapatılan bust liselerden birinin vapur tenezzi bü için mektep menfaatine carelhanelere bilet sattığı sabit olmuştur. Maarif vekâleti bu gibi hadi- selere meydan vermemek mak: dile hususi mekteplerin muame- lâtını sıkı bir surette kontrol ede- cektir, Bundan başka bazı hususi Tiseler sene sonunda, resmi mek- teplerde sıkışan talebeyi kabul etmektedir. Geçen sene, imtihan- lara yakm bir zamanda resmi liselerden hususi liselere bu $€- kilde bir akın olduğu da tahak- kuk etmiştir. Bu gibi yolsuz mu- | amelede bulunan hususi mektep- er hakkında talimatnameye ağır hükümler konacaktır. Su kuvvetleri Bir alman profesörü tetkikat yapmağa geliyor Ankara 30 (Hususi) — Berlin mühendis mektebi su kuvvetleri profesörü M, Adolf Lodin ay s0- nunda Ankaraya gelerek Sakarya ve Kızılırmaktan elektrik kuvvet- leri çıkarmak imkânlarını araştı. racaktır. Iktisat vekâleti elektrik ve dairesi su kuvvetlerinden istifade etmek üzere projeler hazırlama Mütehassıs, bu projeleri tetkik edecek ve diğer su kuvvetleri caktır, ğa başlamıştır. yerlerini dolaşa- mız, Gazi Türkiyenin medeni dün- | tihap, ayni zamanda, bü- #edir.Soniseneler içinde Hstanbirldar İn “ve mebusan meclisleri murahhas heyetleri, Yugoslav millet ve pat: “Kemal Hz. kadder vazifen sidir. Bu sayededir ki, her seyaha- timde beynelmilel siyaset âlemin- de, Mustafa Kemal “Türkiyesinin mevki ve kıymetinin daima daha fazla arttığını muhtelif vesileler- le müşahede ediyoruz. Bu haki Kati son intihap münasebetile tek- Tar görmekle müftehir olduk. Bil. hassa, bizimle müşterek hareket eden, çalın şan dostlarımızın kıymetli yardım: larını zikretmek lâzımdır. intihabımız. Biliyorsunuz ki, İran devleti amzetliğini koymuşken,. bizim pamzetliğimiz üzerine bu. teşeb- büsünü Türkiye lehine tevcih etti, Komşu ve dost devletin bu hare- keti bizi çok mütehassis etmiştir. Tevfik Rüştü bey, intihabumız in azami surette çalışan Yunan, Yuğoslav, Romanya hariciye na- zirlarile ve bize müzaheret eden Arnavutluk, Bulgaristan ve Lehis- tan hariciye nazırlarına hararetle Döçk - Yugoslav ostluğu — lav heyeti murahha-| İsası” Kâzım paşayı - ziyaret etti bağliyan dextçe, bağları ei | laştırmak maksadile sureti di susada, ve reislerile birlikte İstan” | reğli hattının Çatalağzı - | Nİ İdak kısmını münakasaya | bula gelmiş olan Yügaslar âğan İâmeptosunuz Türk “milleti ve onun Ulu Önderi Gazi Mustafa dostluk ve sarsılmaz. bağlıhk duy: gularını resmen teyit etmek ve hay suretle, Ankara ve Belgrat hükü- sulh yolu ile düzen ve ileri gidişi sağ- metlerinin şarki Avrupada lamak üzere kurdukları anlaşma ve birleşme eserini kuvvetlendir. | mak için bugün,hep bir arada,Tür- kiye Büyük Millet Meclisi reisi | Kâzım pa; bahçe sarayında lerdir. hazretlerini, Dolma- eli eN Türkiye parlâmente mah: de derin olduğu kadar samimi bir akis bulan bu resmi ziyaret, Yu- goslav milletinin, iki memleket arasındaki münasebetlere hâkim. olan siyasete sadık bulunduğuna parlak bir delil sayılmaktadır. Aksaray - Harbiye Bugünden itibaren seferlere başlanıyor “Aksaray, Koska ve civarmdaki halkın müracaatları üzerine bele- diye şirketler komiserliği bir Ak- saray - Harbiye servisi ihdas edil- mesi için tramvay şirketine tebli- ğatta bulunmuştur. kabul etmiş ve yeni servis sefer. lerine bug Kadıköy - Bostancı seferleri Bugünden itibaren Kadıköy ile Bostancı arasında tramvay sefer- leri yapılacaktır. Dün tecrübeler yapılmış ve muvaffabiyetli neti- ce vermiştir. Şirket bunu | Bu Sahahki Telgraflar Tevfik Rüştü B. in mühim beyanatı Türkiyenin Milletler cemiyeti azalığına intihabı, Gazi Türkiyesinin dünyada kazandığı büyük itimadı gösterir teşekkür ettikten sonra beyanati- na devamla demiştir kiz — Diyebilirim ki, bu münase- betle çark Avrupası lam bir vah- det manzarası gösterdi. Garp Av- rupası devletlerinin de hepti bize rey verdiler. Tevfik Rüştü bey devamla de- di kiz — Milletler cemiyetinin bu se- neki toplantısında bir mühim ha- dise de büyük komşumuz dost devlet Sovyetlerin cemiyete gir. meleridir. Avrupa ve Asyadaki mevkii aşikâr ve sulh vadisindeki gayret ve cesetleri cihanca malüm olan Sovyet Rusyanın Milletler ce- miyetine girmesi - orada kuvvet hemen, ve hararetle söylendiği gibi - Ce- nevre müessesesine ancak yeni bir nüfuz ve kudret getirecek ildi Asyadaki büyük dostlarımızdan Efganistan da cemiyete girdi. Bu | hadise bizi çok sevindirdi. Ereğli battı Çatalağzı “Zonguldak hattı iki senede yapılacak Ankara 30 (Hususi) — Ereğli / demir yolunun elektrik ile işletil. esi hakkında tetkikat an he- hakkinda besledikleri |* müs 2 onla sabahi EM * ik Çatalağıı, Ji e ve Eteğlide istasyon 'Acak yerleri tayin etmisti afıa vekâleti bir kaç gi kel , bat iki senede yapıla cak, #asuklak, Kilimli maden ocakklıyi yeni hat vasıtasile iç kömür verecektir. İle- limanı da yapılacak tir. Heyef âzasından cer dairesi ürü Teyfik, inşaat dairesi mü- ibrahim ve vekâlet şirket- ürü Eğhem beyler, teikik leri hakkında nafa vekili Ali be- ye izahat verdiler. 433 senesi tediye müvazenesi Ankâra 30 (Hususi) — Yük- sek iktisat meelisi tetkikat büro- su 933 senesi tediye müvazenesi hakkında | tetkikata başlamıştır. İdeleri Mallarımız İçin daimi sergi Hicazlılar bizim ile alış veriş etmek istiyorlar İktisat vekâleti, memleketimize le ticari münasebeti olan ecnebi memleketlerde ihracat emtiamıza mahsus daimi birer nümune ser- gisi açmağı muvafık görmektedir. Bu işle konsolosluklar meşgul ola- caklardır. Bu meyanda, Türkiye mahsulât ve mamulâtı, arsı bü yük bir alâka gösteren Hicazda | da bir meşher vücuda getirilmesi kararlaştırılmıştır. Türkofise gönderilen raporlara göre, Hicazlılar, Türkiye ile tica- ret yapmağa çok ehemmiyet ver- mekte ve mü şartlarla mal celbine imkân bulunmasını. te- menni etmektedirler. z Türkiye emtiası arasında bil- hassa yaprak ve mamul tülün, ke- reste, arpa, sebze konservesi, xey- #in, işleme terlik, maden sulari, şurup, tesbih, harcıâlem cinsinden ucuz ayakkabılar ve hacılara mahsus peştemalların rağbet bu- lacağı tesbit edilmiştir. Deniz yolları işletmesinin. İs- kenderiye hattındaki vapurlarının seferleri yakında Portsait limanı- na da uzatılacağından oraya Türk yapurlarile gi ülecek olan ihra- tiamız aksayı şark vapurla» rına aklarma edilmek suretile Cidde limanına naklolunacaktır. Bir siyaset maçı Bap tra 1 ic aid) Sadece iki devlet srasında imza edilen dostluk ve ademi tecavüz muahedelerinin — yettiği Fikrin dedir. z iki pevi muahede” arasındaki elik z Balkan misakı gibi, çok devlet. ler tarafından imza edilen «müz tekabil yardım misakları», bunu imza eden devletlere, her hangi bir tecavüze uğrıyan devlete der- bal askeri yardım mecburiyeti & mil edi Yalnız iki devlet arasında im- za edilen ademi tecavüz muüahe. ve tatbiki kıymeti, ancak Milletler Cemiyet makani; hıdır. i halde, emniyet balisin- Fransız ve İtalyan tezleri çarpışmaktadır. Bu siyasi maç Avrupa politika- Sında neticesi çok mühim olduğu için, merakla seyredilmeğe değer, Necmeddin Sadık Diğer taraftarı bu seneki toplamı | Teyfik RÜŞD bey Ankaraya giti röznamesi hazırlanmaktadır. Top- lanlının zamanı henüz tayin edil. Yeni iki fabrika Isparla gül yağı fabrikasının temeli atıldı İsparta 30 — İktisat vekili Ce- lâl bey bugün İzmirden İspartaya gelmiş, istasyonda hararetle kar- a e Celâl bey gül yağı fabrikasının kurulacağı yere giderek temel at- | | Bank heyeti Merinos ipliği rikaları hakkında Almanyada da ma resminde bulunmuştur. Bu münasebetle İsparta mebu- su Kemal Turan, İbrahim beyler nutuklar irat etmişlerdir. Vekil bey öğleden sonra Keçiborlu kü- kürt fabrikasının temel atma res- minde bulunacaktır. Maliye vekilinin mezuniyet Ankar 30 — Maliye vekili Fu- 'at bey yakında 15 gün için mezu- nen İstanbula gidecektir. Dün sabah şehrimize gelen has riciye vekili Tevfik Rüştü bey dün akşamki trenle Ankaraya hareket, etmiştir, Nurullah Esat bey Ankara 30 (Hususi) Bir müddetten beri Sovyet Rusya vg Almanyada tetkikatta bulunan Sümer Bank umum müdürü Nut rullah Esat ve Sümer Bank mün hendisleri yarın (buğün) İstan, bulda bulunacaklardır. Alınan haberlere göre, Süme fab tetkikat yapmıştır. Türkiyede AP lacak iplik fabrikasının makinez! leri Almanyadan getirilecektir. / Mülga liman şirketinde teftişat Ankara 30 (Hususi) — Maliyg vekâleti mülga liman şirketi blüncosu münasebetile teftişe hür zum görmüştür. iki müfettiş “bu, işe memur edilmiştir.