1 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

1 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

1 Teşrinieywel 1934 Ufa stüdyolarında bir gezinti Berlin 24 (Hususi) — Ufa şir- 'ketinin Berlin civarındaki stüdyo- larından geçen mektubumda bah- .selmiştim. Bu mektubumda stüd- yo:ve depoları gezmeğe, devam edeceğiz. Bahçede önümüze çıkan bir de- poya girelim,Burada dünya kadar üniforma, çizme, kundura ile kar- gılağıyoruz. Burada dünyanın he- men tekmil memleketlerinin kıya- etli vak Ben sağmadım arama, in ettiklerine göre, muh- “telif nevi ve-cisten 8000 kostüm ve ünileorma, 900 çif çizme, 1000 tane erkek ve kadın şapkâsı, 1700 de muhtelif biçimde silâh varmış. En yenisinden, en harap olmuş şekle kadar türlü türlü bavullar. da ayrıca yığın teşkil ediyor. Bir başka depoya girince ken- dinizi bitpazarında zannediyorsu- muz. Lâkin muntazam ve mükem- mel bir bitpazarı: Duvarlardaki raflara sıra sıra yüzlerce, hep baş- ka cins ve nevide telefon, telefon santralı, leğen ibrik, saatlar, tür- Tü türlü eşya dizilmiş görüyorsu- muz. Tabii her nevi ve cins şarap ve saire şişeleri de eksik deği Bunu bitirip daha ilerliyelim. Atelyelere girmeden önünden ge- gelim, Sola saparsak kendimizi birdenbire Çinde buluyoruz. Bu- Tada «Fireriler» filmi için yapi- lan muazzam harici dekorlar var; Sağa sapalım, kendimizi birden- bire, Viyanada buluyoruz. Size «Vals muharebesi» filmi için ya pılmış bir meydan. Eğer pencere lere dikkat elmez iseniz, bu mey- danın bir dekordan ibaret olduğu: nu farkedemezsiniz. İnsan, bu güzel ve gayet tabii görünen binaların penceresine ba- kıp ta odanın içerisini * göreceği yerde, gökyüzünü, veya arka ta- raftaki ağaçları, yahut diğer bi- maları görünce çok tuhafına gi- diyor. Saha pek te ufak değil: 450,000 murabba metre., İçerisinde 42 bi- na var, Bu binaların 14 tanesi bir ve iki katlı depolar, 6 sı makine dairesi, üçü filim deposu, 1 tanesi de en mükemmel ve emniyet ter. tibatı ile yapılmış bir Filim kasa: Bunun içinde çok kıymetli filim- lerin menfileri saklanıyor. Saha içerisindeki kaldırımlı yol ve mey- danların sahası 15,000 metre mu- rabba tutuyormuş. Hususi bir. otomatik telefon santralı ve 350 telefonu vas Fakat biz henüz binaların içe- risine girmeden, sahayı gezmekte devam edelim. Bu sahada hemen her türlü arazi vaziyeti var. Dolaç- mmıya devam edersek, bütün es) büyük filimlerde tanıdığımız ya- pılarla karşılaşıyoruz. Metropoli- sin dekorlârı harap olmıya bap Tamiş, Bu eski filimlerin hatıralarını gezdikten sonra içeriye girelim. Her tarafta karşılaştığımız bir lev. ha var; «Sigara içmek yasaktır.» Çünkü en kolay ve en çabuk ya- man şey: Filim.. Bu Yet tertibatına azami surette ria Yet ediliyor: Her şeyden başka bi de 19 efrattan mürekkep bir itf iye grupu var ki ellerinde 3 takım. söndürme tertibatı, Her bir takım. Yukarda, filim sahasında bir dış sahne dekoru: Viyanada bir meydan; ortâda umumi bir görünüş: Öndeki haç biçimindeki binalar yeni & yevi söndürme tertibatı, ve itf ye börüs arabası var. Sal 'de ayrıca iki de kuyu vardır. Her kaza ihtimaline karşı iki tane sihhiyeci, tekmil bir sıhhiye odası vardır. Binalara girerken bu yının kâloriferle ısındığını gi yoruz, bütün bu binaları ısıtmak için 12 kalorifer tertibatı vardır. Yalnız en yeni atelyeler kalori- ferle değil, hava ile ısmıyor. Bu atelyeler, sesli filim Avrupayı isti- vakit 4 ay içinde, adetâ bina inşaatında bir rekor teşkil etmek suretile yapılmı Burası tamamen penceresiz bi binadır. Hususi tertibatla hava: değiştirilir. Bu sayede yazın içe- risi 18 derece bir serinlikte tutu- labildiği gibi, kışın da 30-35 de- receye kadar ısıtılabiliyor. 1929 senesinde yapılan bu bina, biribir. lerine haç gibi bağlanmış dört atelyeden müteşekkildir. Tama- men ses geçirmiyecek suretle y pıldığından, dışarıda fırtına olsa, gök gürlese, kıyamet kopsa, içeri- de bir şey işitilmez ve en hafif ahenkle sesli filim çevrilmiye de- vam olunabili; Bu atelyeler 3500 metre rabba yer işgal ediyor. İçinde ay- rıca 110 tane oda vardır ki bunlar film atelyeleri, yanındaki büyük bina esl filim atelyeleriş aşağıda “Kongre dansediyor,, filminin bir saha. sesi yıldızların, figüranların, ve reji- sörlerindir. Orta yerdeki avlunun altında makine hazırlarlar. Her ti âri olmak için yere tesbit edilen, elâstiki bağlarla tavana asılmış- lardır. Işik tertibatı gayet güzeldir. «Kongre dansediyor5 filmi sahne: bi «Kongre eğleniyor» filimi ve diğer bir çok güzel filimleri vü” tude getirmiş olan Alman sahne vazilerinden Erik Charell yahudi olduğundan Almanyayı terk et- miş ve Hollivuta gitmişti. Erik, Hollivutta Kervan isminde büyük bir filim yaptıktan sonra Fransa- ye gelmiştir. Şimdi Fransada bir filim çevirecektir. Kervan filimi Amerikada çök beğenilmiştir. Bu kış Avrupada da gösterilecektir. * Pola Negri Münihte Alman- ca bir filim çevirecektir. Filimin ismi «Bir prens tacına malik ol- mak için» dir. X Gustav Frölih «Bir genç Leh- inin macerası» isminde bir filim. geviriyor. Filimde baş kadın ro- lünü Mazda Schneider yapacaktır. Tetrika No. 73 Sahife 7 LoydCorcun harphatıratı Umumi harbin esrarı Napolyon Vaterloda en teci beli askerlerinin bozgunluğa uğ” ramış olmasını izah ederken de- miştir ki: Harple öyle bir an ge ir ki panik en pişkin kıtaatı isti- 1 ederek bunları en adi kütle ha: line sokar. Şimalin soğukkanlı ırklarına mensup orduların ricati, İtalyan- lar gibi infiali seri, hayali, hassas milletlere ait orduların ricati ka- dar tehlikeli değildir. Paniği bes- liyen şey olan biten hakayikten ziyade korkudur. Korku ise hayal kanalları ile beslenir. Kaporetto bozgunluğu esnasın- daki ve sonraki zamanlarda has- sas ve hayali İtalyan askerleri nin nasıl ruhi halette bulunduklü- tekkik edelim. Almanların şöhreli İtalyan askeri Almanları sıyt ve göhreti dünyayı tutmuş bir mu- harip mahlük addediyordu. Hak buki o zamana kadar İtalyan cep- besine tek bir Alman askeri bile gelmemişti. Binaenaleyh İtalyan askeri Alman askerinin nasıl mu barip olduğunu kendileri dövüşe- rek ölçmemişti, İtalyan askeri Avusturyayı bili- yordu. Çünkü İtalyan askeri bir çok noktada Avusturya askerile karşılaşmış ve bunu mağlâp et mişti, İtalyan askerinin Austurya- lı hakkında bilmediği sır yoktu. İtalyan süngüleri edildiğinden kendisine Avustur- yalının mezayası dehşet vermi- ile tecrübe yordu İtalyan © askeri — Almanlar hakkında şunları biliyordu: AK manlar on beş günde Belçikayı baştan başa çiğnemişler, Fransa- nin en zengin eyaletlerini fethet- mişler, Fransızların en büyük or- dusu ile İngilterenin. güzide or- 'dusunu önlerine katarak karma- karışık bir halde Parisin kapılar na kadar sürmüşler İngiltere ile Fransa dünyaya hayret veren büyük teslikat ile birlikte çalıştıkları halde mezkür eyaletleri Almanların kanlı pençe- sinden kurtaramamışlar, Fransız- lar ile İngilizler bu beyhude hü- cumlarda beyhude milyonlarca maktul ve mecruh zayiat vermiş- lerdir. Gene İtalyan askeri biliyordu ki Almanlar bir taraftan Fronsada çalışırken, diğer taraftan Rusya Yı, Romanyayı, Sırbistanı parça layıp ezmişlerdir. Almanlar bu üç devletin imhasını ikmal eyle- diğinden şimdi muzaffer lejyon- larını İtalyan ovalarına doğru sevketmektedirler. Alman kıtala- Pinın hücum edeceği İtalyan or- dusunun teslihat ve techizatı ise ingiliz, yahut Fransız ordusunun ancak onda biri kadardır. Böyle düşünen en gayrei yan askerinin bile korkudan Tememesi kabil değildir. “Böyle ahvalde korku okları en yiğit yü ekleri bile titretir. İtalyan ordusu bu malümatı ku- laktan kulağa gelen şayialardan öğrenmişti. Halbuki şayialara her zaman mübalâğa karışır. İtalyan ların seri hayali böyle efsaneler üzerinde faaliyet göstermişti. İtalyanlar ilk müsademede mu: kavemet edebilmiş olsalardı bun- dan sonra her şey yolunda gide- cekti. İtalyanların — cesareti, Ak manların kudretine muadil ikti- darda olduğunu öğrenmesi ile kuv- vet bulacaktı, Fakat Kapoyettoda İtalyan as- kerinin mukavemet edememesi iş- leri bozmuştur. Almanların kud- retine ait İtalyan asker il ninde evvelce: şayinlar vasıtasile işittiği malümat teey: Almanların namı kanaat hasıl etti. Teşrinisaninin İtalyaya geldiğim zaman tüfeğ: bırakarak harp meydanından ka- çan ve yüzlerse mil mesafe ka- deden İtalyan askerl gördüm. İşte panik en metin as- kerler üzerinde bile böyle tesir yapar, Malyan ordusunun cesaret! artırmak için İtalyan ordusu insanca pek ağır zayiata uğramış ve teçhizat husu- sunda fena halde fakirleşi iptidalarında gözümle Maahaza İtalyada ordunun boşlu- ğunu doldürmağa kâfi efrat var- dı, İtalya ordusunun yeni teçhiza- tını yetiştirmek; vazifesi garplı müttefiklere düşüyordu. Fakat bunların. yapılabilmesi için paniği tamir kabul etmez bir dereceyi bulmadan evvel durdur- mak lâzımdı. Her şey buna bağlı idi. Aksi takdirde İlalyayı kurtar. mak imkânı kalmıyacaktı Bu mi hususunda Fransa ile İngiltere en teri ve müessir surette yardım eder" bilecek vaziyette bulunuyorlardı. Bu hususta en faydalı vasıta, üğ - senedenberi Fransada ve Flat 'derde müthiş Alman karel durduran ve bazan gayet mükems mel yapılmış siperlerinden alan İngiliz ve Fransız ordu dan kâfi derecede kuvvet ayi rak İtalyaya sevketmek İtalyan ordusunun ve halkının kuvvei maneviyesini iade etmekti.” Garptaki meydan muharebele- rinde Almanların müthiş mitrak yöz sağanağı karşısında ileriye atılarak boğuşan askerlerin şimdi Alplardan İtalyaya akıp gelen Ak manlarla çarpışmak üzere İtalyan ya geldiklerini ve kendilerile are kadaş olduklarını gördükleri za man İtalyan askerinin cesaret ve metaneti artacağı muhakkaktı. Kaporettoda İtalyanların boz gunluğa uğradığını. bildiren ili haberlerin İngiliz imparatorlu erkânı harbiyei umumiyesi rei ceneral Robertson tarafından baz na bildirilmesini müteakip ken disine icap, eden yardımın derhaf hazırlanmasını söyledim. ii idaları tereddüt gös ara üzerinde yaptın ğım tazyikini il Fran- sz ve İtalyan erkânı harbiyesile temasta bulundu ye İtalyan cep- hesinde bir hözimet ihtimaline kar şı vakti zamanile üç devletin erkânı harbiyeleri arasında pek hı olarak hazırlanmış olan plâz nın icra edilmesini kararlaştırdı. Ceneral terdi. Lâkin hiç bir arizaya uğramak sızın tatbik edilmiştir. Benim teklifim ü Robertson İtalyan erkânı harbiye« si ile görüşmek ve bizden iste: cek yeni yardımları mahallinde tahkik etmek üzere derhal İtalya ya gitti. (Arkası var) a