1 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Teşrinievvel 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA > ve Lüzumsuz makine ! Bu asrın makine asri olduğuna #htimal vererek büyük bir &z0- #metle kollarını sallıya sallıya hu- dutlarımızdan içeri giren hayal perest ve gafil bir makine biraz çabaladıktan ve başını taştan ta- ga vurarak hakikati anladıktari #onra, insan kolu karşısında aczi ni teslim elmiş; hayal sukutlarile yıpranan varlığını bir kenara çek- üirerek selâmete kavuşmak #ekaü ida etmiş. Pek-li zumsuz olduğuna kanaat getiril. 'diği için, şimdi üdeta kıymetsiz bir enkaz mevkiine düşen o mağ- vur ve mütaazzım makine bir kö- geye atılıyormuş. Bu hazin hikâye tamamen ve- ki, Geçen gün gazetelerde oku- dum. Tramvay şirketinin bir kaz- ina makinesinden bahsolunuyor- du, Çalışırken çok gürültü çıka Tiyormuş: İşte bir kusur. Madem ki memlekette gürültüye karşı bir mücadele azmi var, artık makine seslerine tahammül edilebilir mi? Fakat kendini beğenmiş adam: lara mahsus tafrafuruşlukla orta» liğı velveleye veren bu makine- nin asıl kusuru hiç bir İşe yara maması imiş. Daha doğrusu bizim işçilerimizin kollarını çalıştırır. sak bize makineden daha ucuza 14 görüyorlarmış, İşte bu iktisadi hakikat karş da artık makine hazretlerine yol görünmüş, onun gürültüsüne patırtısını tahammül ederek ça- lıştırmaktan bir fayda bile çıkmı yacağı görülünce bir tarafa atıl masına karar verilmiş Şimdi şu hikâye, daha doğrusu şu hakikat karşısında düşünüyo- rum, Makineye kabahat mi bula- lm? Yoksa makinenin işi leye daha ucuza gö ye mi sevinelim? Bu makine el- bette bizim memleketimiz için yapılmamıştır. Bunu başka yer- lerde kullanmışlar, İyi neticeler almışlardır ki yapmışlardır. Ve bu, asır hakikaten makine | asrıdır. Makineler icat edildi, amele kaldı diye her tarafta kıy: puyor, Haklı haksız, bu ler ortada dururken bizim mem- lekette makinecin amele kolu ile rekabet edememesi çok dikkate değer bir hadise teşkil etmez mi? Bundan çıkacak netice şudur Ya biz makine kullanmasını bili yoruz veya bizde amelenin hayat seviyesi o kadar düşkün ki gayet z bir ücretle çalışmayı kabul edi- yorlar ve makinenin temin ettiği tasarrufa galebe çalıyorlar, Bu, üzerinde durulacak ve tet- kik edilecek bir meseledir. Bugün makinesiz ziraat edilmez, sanayi yapılmaz, hasılı hiç bir iş görül mez. Asri teknik makine demek- Rüam mücadelesi Bugünden itibaren İstan- bulda başlıyor inin emrile bele- diye bugünden itibaren şehrimiz- 'de rüma mücadelesine başlıyor. Mücadele, doğrudan doğruya be- lediye tarafından yapılacak ve vi- yet baytar mü teşkilâtı da yardım edecektir. Vekâletin tensibile İstanbulda yapılacak mücadele, diğer vilâ- yetlerdeki mücadelelerden si olacaktır. İstanbulda 7000 küsur at bur Tunduğu tahmin ediliyor. Mücade- le heyeti her hayvandan birer miktar kan alacak, ve hayvan kanlarını ihtiva >den tüpler An- karaya gönderilecek ve vekâletin âboratuvarında muayene ve tah- Hil edilecektir. Bu muayene netic inde kaç hayvanda rüma hastalığı olduğu meydana çıkarılacaktı Rüam hastalığı, hayvanlar için olduğu gibi insanlar için de öldü- rücü bir hastalıktı Eminönü ve Fatih kazalarında- ki hayvanlar Fatih, hayvan has tanesinde muayene edileceklerdir. Zorlu alacaklı Ali, çay parasını vermiyen Kirkoru-yaraladı ali çarşıda Kirkor birisi kahveci Aliden vere: ve kahve içmiş, parasım veri | miştir. Ali müteaddit defalar istediği halde Kirkor her gü bahane uydurup alacaklısı; gından savmıştır. Dün Kirkor kahvenin önünden geçerken Ali önüne çıkıp parasını istemiş, Kirkor gene aldırış etme- yince sokak ortasında kavgaya tutuşmuşlardır. Etrafta bulunan- lar araya girmişlerse de iki kav- gacıyı ayırmak kabil olamamış ve Ali, Kirkoru başından tehlikeli surette yaralamıştır. Vakaya yetişen polisler Kirko- yu hastaneye götürmüşler, Ali ya- .” rememiş diye bir söz. sak büyük bir tehlikeye koşar gi- bi oraya gitmeli, bü işe yarama- manın sebeplerini bulup meydana koymalı ve makineden beheme- | ii temin etme- | hal istifade çare idir. Makineyi bir tarafa atarak onun işini kollarımıza yükletirsek olduğumuz yerde saymaktan baş- ka bir şey yapmış olmayız. Akşamci “mü © Şimdi Şehir tiyatrosu Yarından itibaren kış temsillerine başlıyor Yarından itibaren Şehir tiyat- rosu kışlık temsillerine başlıyor. Şehir tiyatrosu evvelce de yazdır ğımız gibi dramları Tepebaşı Wi- yatrosunda, operetleri de Fransız | Hiyatrosunda temsil edecektir. Her iki tiyatronun fiatleri de belediyece tesbit edilmştir, Bu seneden itibaren £ mekteplilere, halka ve umuma mahsus geceler kaldırılmıştır. arasında bir birlik vücuda ge- tirilmişt Dramlar için paradi 30, sandal ye 40, koltuk 50 ve localar da 300, 250 kuruş olmak üzere tes- bit edilmişti Operetlerin fiatleri de paradi için 50, koltuklar 100 ve 120 ve localar da 500 ve 600 kuruş ola- rak tayin edilmi Heroin kullananlar Iki ay kadar hapis cezası yiyecekler Toplu bir halde uyuşturucu madde kullananlar hakkındaki ce- zanın yalnız başına heroin alan şahıslara da teşmil için bir. lâyihası hazır! Tâlarına karşı şiddetli takibi pılmasına imkân verilecektir. Lâyihada tesbit edilen ceza iki ay hapistir. Zabıta tarafından. tırmalar “Şeticesinde şehi #erbit edilen heroin müptelâları itecavizdi bunlara karşı alınan tedbir, mahkemeye sevkedip mi gahede altına aldırmak ve iptilâsı tahakkuk edenleri mahkeme ka- Tarile hastaneye yatırmaktanı iba- rettir. Heroin kullanmağı ipti cesine getirmedikleri | müşahede ile anlaşılanlar hakkında takibat yapılamamaktadır. Zabıta, mücadele dairesi içine bu gibileri ithal için yeni kanunun. çıkmasını beklemektedir. ölçüler nizamnamesinin tadili Ölçüler mizamnamesinin tatbi katta müşkülâtı mucip olan ci- hetlerin tadil edileceğini yaz- miştık, Nizamnamede, bilhassa akici maddelere ait kısım ıslah edile- cek, muayyen bir miktarı ifade edip te eski nizamnamede noksan olan teneke, fıçı ve Şişe gibi çüler bu fasla ilâve olunacaktı Bir senelik tecrübeler netice- sinde tanzim edilen raporlar ni- zamnamenin d: tutulacakt Amca beye gö ilmesine esas Bu suretle fiatler | Darülâceze hissesi Bugünden itiba- ren sinemalardan tahsil e edilecek sinemacıların faaliyet devresine girdiğini ve dahiliye vekâletinin de bu hissenin belediyece alın masına taraftar olduğunu düşüne- 70 hissesinin. tazaman alınmasını ve eski borçlarının da yavaş yavaş tal edilmesini alâkadar memurlara bildirmiştir. Belediye memurları, bu emir üzerine evvelki gece geç vakit sinemacıları Beyoğlu belediye da- iresine çağırmışlar ve icap eden tebliğatı yapmışlardır. Sinemacı” lar, bugünden itibaren ellerinde- ki biletleri soğuk damga ile dam- galattıracaklar, — darülâceze his- ini vermiyen sinemacıların filim © göstermelerine müsaade edilmiyecektir. Bazı sinemacılar bu karara iti- Taz' etmek istemişler, fakat kilo esrar Andriko ile madam Eliza yakalandılar Dolapderede Papas köprüsü ci- yarında oturan Andri bir adamın esrar kaçakçılığı yap- tığı haber alınmış, zabıta kendi- sini yakalayıp evinde araştırmı yapmıştır. Bu araştırmada Andri- konun evinde sekiz kilo kadar €s- rarla birçok heroin paketleri bu- Tunmuştur. Yapılan tahkikatta Andrikonun ayni evde oturan madam Eliza is minde bir kadınla da ortak oldu- ğu meydana çıkmış, zabıta bu kı dını da yakalamıştır. Evde bulu- nan heroin ve esrarlar müsadere edilmiş, Andriko ile madam Eliza öhtisms mahkemesine verilmişler- dir. Mahkeme ikisini de tevkif et- miştir, Resmi binaların tamiri Resmi binalarla belediye, husu- 0 isminde si idare ve mülhak bütçelerden ser-) mayesi devletle müşterek mi seseler binalarının inşaat ve te tı bundan sonra Nafıa vekâ- etinin mürakabesinde yapılacak- tır, Bunun için bir de talimatname Bedava süt Bir sabah yatağınızdan kalktı- ğiniz zaman kapınız çalınacak... Karşınızda beyazlar giyinmiş, her tarafı tertemiz iki bulacaksı- — Fiati ne kadar?. — Bedava efendim... Ve sonra gülerek ilâve ede cekler: — Size halis sütün lezzetini tat- turmak için bunu bedava veriyo” ruz. Maksadımız halka bir hiz- ahsileri halka bir hize met olmak üzere bir sabah şehri muhtelif yerlerinde herkete beda va yarım kilo halis süt dağıtacak» lar. Fakat şimdi düşünelii koyu, taze sütü içtikten gelin de öteki sütleri Halis sütten sonra sulu, oplu Omeşhur kaymakaltı, kremaltı sütlerini içmek. Hem de üstelik bunları para ile içmek... Vay başımıza gelenler!» İşte attan inip eşeğe binmek di- ye buna derler... Ba müstahsilleri halkı malik edecekler. öyle Yel halis sütün lezzetini hangimiz biliyorduk? Halis süt nasıldır? Lezzeti nicedir?. Rengi beyaz mi- dar, yoksa koyu beyaz muıdır?. Bu: mu bilen kim?. Halbuki o zaman midelerimize “halis süt girdikten, boğazımızdan hileiz süt geçtikten'sonra vaziyet öyle mi?.. Bunla anca şehirde” sakla sulu sütleri her içişimizde, — Ah nerede o günkü halis sütl, diye üzüm üzüm üzüleceğiz.. * Sütçüler halis süt dağıtarak ipe. trahati umumiye» yi bozacaklar. Fakat bunları yaparkon di iş müyorum. Şehird. şeylerin halisini halka tanıtmak Halis, peynir, bir gün hilesiz saca bir pastırma, bir gün ki reçsiz sabun dağıtsalar aylarca beş parasız yaşamak kabil ola- cak. Hikmet Feridun Parayı koruma kanu! muhalefet Piyasadan, Türk parasını koru ma kanununa muhalif olarak 3445 leva, 2000 liret, 1300 Fram- sız frangı ve 9 İngiliz lirası top- lıyan sarraf Nesim “Yako efendi, bunları Galatada | Maydirosun dü nında Türk parasına tahvil ettirirken ikisi de yakalanmışlar. T. H. — Komşumuzun bebeğini bir görme 0000 sez Nur topu gibi maşallahı. ee Sevimli... İ > Tombul tombul, AB. — Galatasaraylı mu Feneri imi sen ondan haber ver hanim