October 1, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

October 1, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

1 Meyrinieyvel 1934 o DAKŞAM Sahife $ lerin kazanç vergileri Türkiyede maf mübayaa eden şirketler nasıl vergi verecek ? Türkiye mahsul mmtaklarında mübayaatta bulunan ve ecnebi memleketlere ihraç eden ecnebi seselerin vergisi hakkında bir tamim gelmiştir. Tamimde bu gibi müesseselerin vaziyetleri şöy- le izah edilmektedi X 1 — Türkiyede bu hususun te- mini için şube açan ve depo ma- Hazalar tedarik etmek suretile yerleşen müesseseler, 2 — Türkiyede müba mahsul mntakalarına muayyen zamanlarda seyyar memur gön dermek suretile icra eden mües- seseler. 3 — Türkiyede bir komisyoncu marifetile ve bir komisyon ver- mek mukabilinde mübayaa ya panlar... Bunlardan birinci ve İkinci tarzda yapılan mübayaalar mü- esseselerce resen yapılmış sayıla cağından ona göre muameleye ti bidirler. Şube ve depo açan mü- eeseseler Türkiyede mübayaa et #ikleri mevaddı büralarda depo etmek ve ya bazı tütün şirketle sinde olduğu gibi, tülünün sevk esnasmda bozulmamasını teminen yaprakları tasnif, çürük ve bo- zekların ayıklanması, malın cins. cins balya haline getirilmesi gibi, — sinai mahiyet arzetmiyen ve|yak niz bir; tasniften ibaret-olan bu ameliyeden vergi tarh edilmez. Ancak bu müesseseler bir sını müesseseler vücuda getirir ve mi bayaa ettikleri malı bu müesse: sede başka bir şekle kalbederek ihraç ederlerse vergiye tal ! Komisyoncu vasitasile mal te- 'derik edilirse, komisyoncu aldığı komisyon üzerinden vergiye tabi tutulur. Yalmız alım muzmelesi yapanlar 25 Tira mukabilinde ruh- sat tezkeresi alacaklardır. Sey- yar memürlar vasıtasile mübayaa Yapılırsa ruhsat tezkeresine Tü zum. yoktur, Komisyoncu delâle- tile yapılan mübayaalarda ruh- sat tezkeresi lâzımdır. Sel tahribatı Seller Konyanm bazı köylerinde büyük tahribat yaptı On bes, yirmi gün eyvel Kon- ya havalisine şiddetli yağmurlar yağmıstı, Aldığımız. malümat: göre Tömek nahiyesinin Camili we Göğenç köyleri seylâptan hayli zarar ve hasar görmüştür. j Suyun bâstığı evlerden bazı Jarı yıkılmış; sakinleri açikta kal lardır. Seylâp geçtiği saha: ki hayvanları da süpükleyip gö- Rürmüştür. Boğulan hayvanların gesetlerine raslanmışlır. | Seylüpzedelere derhal muav: net edi imerkensiz kalanların evleri hü- kümetçe yaptırılacaktır. < Evkaf umum müdürü Evkaf umum müdürü Hüsnü bey İzmire ve oradan da Aydında evkafa ait inşaatı görmeğe gitmiş #ir, Evkaf umum miidürü Hüsnü bey İzmirde yarak elin EE GUNUN HABERLERİ Ecnebi müessese- iş, zarar ve hasar mik- | Firdevsi için dün | Ankarada ihtifal| yapıldı Büyük Iran şairinin bininci yıl münasebetile Ankarada merasim yapıldı Ankara 30 — Büyük İras Firdevsinin bininci. yıldönümünü kutlulamak için bugün halkevin- de bir toplantı yapıldı. İlim, ede- biyat, matbuat müntesipleri, me- buslar ve İran büyük elçisi hazır bulumuşlardır. Firdevsinin hayatı ve Şehname hakkında maarif vekili Abidin bey tarafından bir nutuk söylenmesi mukarrerdi. Fakat maarif vekili Yozgat havalisindeki tetkikatın- dan geç döndüğünden hazırlanan hitabeyi maarif vekili namına An- kara erkek kisesi müdürü Necmed- din bey okumtur. Bu beden sonra musiki kon- başlamış ve davetlilere çay ir. Bu top- lantıya büyük bir ehemmiyet ve ren maarif vekili toplantının son- larına doğru halkevine gelmiş ve bir müdâet kalmıştır. Kâzım Pş. Hz. gitti Büyük Millet Meclisi reisi Kâ- zım paşa biz. dün akşam Anka- raya dönmüşlerdir. Paşa Hz. İstanbulda bulunan tarafından mebuslarlı; dostlari uğurlanmışlardır. Küzim paşa Hz. ile birlikte iki gün evvel şehrimize gelmiş olan de Ankaraya gitmiştir. Zonguldak havzası müdür Ankara 1 (Hususi) — Zongul- Ask Hiv Müdürlüğüne tayin edilen Galip Hikmet, iktisat vE kâleti müfettişlerinden Hüsnü bey- ler İstanbula hareket ettiler. Danimarka kralının yıldönümü Ankara 3 — Danimarka kralı «leri devriyeleri sebetile Reisicumhur Hz. ta- rafından bir telgraf çekilmiştir. smimi surette teşekkür etmiştir. Yugoslavyada emlâki olanlara verilecek tazminat Ankara 30 — emilâki olan vatandaşlarımıza ve- rilecek tazminat ları tetkik etmek üzere bir komis- yon teşkil edilmiştir. Yıldızlarla yenlere Danimarka kralı bu telgrafa sa- | Yugoslavyada | dahiliye vekili Şükrü Kaya be: iye yeğ leri Kara, Per) DR çe demi bnde Bir Album kadar güzel bir kitap 300 kadın cazip resimleri ve tercemei halleri. müjde: hususi adreslerini bulacaksınız. Parlak kâğıda bap tesbit olunnuptur. Mele ve | kalir lü ee Yarın çıkıyor çi KITAPMANESİ ILDIZLARI 'Yeni avukatlık kanunu GUNUN MESELELERİ z Yunanistanda dahili ihtilâflar Yunanistanda, hükümet ile muhalif hekaları barıştırmak izin bir, seneden beri devam eden teşebbüsler henüz mile bet bir metice vermemintir. İki taraf arasında münazanlı olan meseleler şun- ardın; 1 — Rebsicumhür intihabı, 2 — Ye intihap kanunu, 5 — Zebilerin ter: yl dönümü ve daha bir tak Mmese- lelerden ibarettir. İki taraf ba, grndiki Reksicumhur Me Zaimisin. tekrar intibabında. aşağı yu” karı anlaşmış blumuyodar. Asıl ikili, | şü noktalar teşkil edi. | yor. Hükümet, meelsi mebusandan geç“ | imiş ve öyan medlisince reddedilmiş olan yeni intihap kanununu geri almağa eylemiş Fakat muhalif frkalar, tekrar M. Zaimisin. Reisicumhurluğa intihap edi- meden evvel, müstakbel intihabat şekli ve tarrınım iki tarafça müşlereken ta yim ve tesbit edilmesini, kararlaşı cak noktaların da tatbile edileceğinin Reksicumhur tarafından tekeffül ve tac ahhüt edilmesini itiyorlar. Hükümet ise, münakbel intihabat şeklinin, Relsicamhar intihabinda tayin edilmesine ve gayri mesul bir at olan devlet şefi tarafından muhalflerce im bur | lunmadığı noktasında rar ediyorlar. | İşte anlaşmanın çarptığı pürüzler ve engeller bunlardı “Harbiye nazını ceneral Kondifisin | abilerin terfii yıldönümünün. deği törlmesi hakkındaki lâyihayı da geri al yamak hususundaki sera da anlaşena- Yı güçleştiren esası âmüllerden ikinci ve denilen teminata v iridir. Sayet, iki taraf arasında bir anlaşma, olmazsa, muhalifler Riyaseticumhur mar kar için kendilerinden « belki de M. -bir namzet göslerecekle- Venizelos ir anlaşma ve uzlaşına has “sülkönü için çok temenniye şayandır. —— ———— Tayyare seferleri Istanbuldan kalkan tayyare. akşam Diyarıbekire vardı Diyarbekir 1 (ALA.) — isten | bul - Diyarıbekir tecrübe hayva s€- | ferini yapan tayyare dün sast 8,30 da İstanbuldan kalkmış ve | Ankaraya uğrıyarak 15,30 da Di- yarıbekire varmıştır. Tayyare bu- gün saat 8,30 da tekrar hareket | edecek ve Ankaraya uğrıyarak İs- | tanbula gidecektir. Ankara 1 — Adliye vekâleti yeni bir avukatlık kanmnu bası hazırlıyor, Bu lâyiha muci bince ceza, hukuk avukatları ay. | rılmaktadır. erkek Yıldıın en » muhabere etmek Kitabın. sonunda isti. * basılmış desi > İstanbul | gel AVCILIK Yaz ve kış kuşları, su çulluğu ve çulluk Üveyk: Güvercinden biraz kü- çük; eti" siyah, fakat gevrek ve lezzetlidir. Darı tarlalarında sürü: lerle bulunur, Müsait bir yere giz“ lenerek beklemek lâzımdır. Ya ralı bir üveyk elde edilirse tarla ya bu kuşu ayağından bağlıyarak bırakmalıdır. Diğerleri onun etra- rına üşüşürler. Uçarken de vuru- lursa da gayet seri uçtuğu. için gok çabule ateş etmek lâzinedir. (9) numara saçma | kullanılır. Ağaç kuşudur. Sarı asma: Bıldırcın cetametin- de, «Bey» denilen erkeği altın Gibi sarı renkte gayet güzel bir kuştur, Eti lezzetli av kuşlarından daha lezzetli ve nefistir. Ağus- 463 ayının biraz bulanık, yağmür- lu günlerinde incir ağaçları civa- rında beklemelidir. Memleketi mizin her yerinde, bilhassa Kas- tsmonuda pek çoktur, Geçit ku- şudur. İstanbul civarında kartal, Soğanlı köyü ve Çekmece civa- rındaki incirliklerde bulunur. (10) numara saçma kullanılır. Ağaç kaşudur. Çavuş kuşu: (Hüthüt) denilen bu kuş gayet güzel, tepeli; kanat- larile büyük görünürse de sarı a5- madan daha küçük, eti lezzetli kuşcağızdır. Ağustos ayında tar lalarda, yollarda ve imcir ağaçla finda bulunur. Kolay . vurulur. Ağaç kuşudur. (10) mumiara saçı sma kullanılır. Yeşil karga: Rengi yeşil oldu- ğündan bu isim verilmiştir. Eti sert ve lezzetlidir. Sonbaharda ça hilar üstünde çok bulunur. Ağaç kuşudur, Üveyk cesametindedir. (9) mumara saçma atmalıdır. Bur- | sa ovasında pek çok vardır. Ağus- tos ayında gelir, Geçit kuşudur. Bu kuşlar umumiyetle ağaç kuş- ları olduklarından köpek kulla- nılmaz. Sonbaharda ilk yağmur. | ları müteakip memleketimize ge- İirler ve ilk sağnaklarla beraber iler, Münhasiran avlarına gi- dilmez, tesadüfen vurulurlar. Kış kuşları Kış mevsiminde şehirlere yak- Taşan bu kuşlar ağaçta avlanacak- ları için avlarında köpek kullanıl- maz. İlk kar yağdığı zamanlarda kara tavuk ve cırlayıklar köylere yaklaşır. Ve defneler arasında yi- yeceklerini ararlar, Bunlar karlı zamanlarda köklerine sarıl büyük ağaçların beklemek suretile vurulurlar. Mü- sait bir yerde beklenirse bunlar- dari pek çok vurmak mümkürlür Etleri sert ve ekseriyetle yağsız ve siyahtır, Maamafih kara tavuk münhası- yan defne tohumları ye: etinde bu nebatın hoş kokusu mev- cuttur, Kara tavuğun erkeği ren ginin kuzguni siyah! ve gagasi- nın kırmızılığile ayrılır, Cirlayık Bir kaç nevidir. «Kaba cırlayık» denilen nevi kara tavuktan büyük- tür ve eti iyidir. Diğer bir kücük sarmaşıle altımda mevi vardır ki ker zaman çok za- yıftır. «Ardıç kuşu» veya «Zeytin kuşu». ekseriyetle zeytinliklerde bulunur. Bu da karatavuk gibi beklemekle vurulabilir, Bunun eti lezzetlidir. Ve nisbeten yağlıdır. Sığırcık kışa doğru sürülerle ge- çer. Bazan tesadüfen büyük bir sürü avcının üstünden geçerse İki eyle çetar karlar buz e «Kestane kargası» diğet ismi «Fatma kuş» dur, Bunun da eti lezzetsizdir. Sonbaharda orman- larda bulunur, Bu kuşlara (9), yahut (10) numara saçma müma- siptir. Su çulluğu (Böcatsine) Bıldırcın mevsiminin nihayetin- de memleketimizden geçen bu güzel kuşcağızın avlanma mamile tesadüfe bağlıdır. pek nadir tesadüf olman bu hay- vanın geçit zamanı bile lâyıkile tayin edilemez. Bir kaç mevidir. «Göğen gulluğu» denilen nevi en kıymetlisi ve büyüğüdür. Bıldırcın cesametinde olur. Tamamile çul- Tuğa benzer. Köpeğe (ferme) ve- rirse de kalkınca karışık bir zik- zak hareketi hasebile vurulması cidden zordur. Maamafih kallan- ca hemen ateş etmeyip bir saniye sabredilirse uçuş düzelir ve vurul- ması kolaylaşır. Yukarıda beyanı ettiğimiz göğen çulluğu nevinden olanlarının etleri gayet leziz olup kendilerine mâh- sus hos bir kokuları yardır. Bun- ların avına (9) ve (10) numara saçma uygun gelir. Çulluk Teşrinisaninin dumanlı soğuk sabahlarında, sonbaharın solgun sam meşe yaprakları arasında ya- tan bu kıymetli ve nadir kuşun avı, avcıların en helecanla bekle dikleri bir hadisedir. Çulluk bik dırcın gibi çok olmaz. İstanbul Sap yarında günde dört beş Bycı muvaffak olmu Çamlıca ve Kayışdağ. Kar düştükten sonra İse: mürsel ve Pazarköy taraflarındı bulunur. Çulluk avlamak için yor gunluktan çekinmemek ve ço nin avı bu müşkeülât nisbetinde m lecanılı ve sevinçlidir. Teşrinisani ortalarında gelir ve kânunuevvel nihayetinde beraber sarpa çekilir. Sarpa Kilmeden evvel, kesik meşede kökünde iken avı gayet kola; bıldırcına müşabihtir. Fakat ta çok müşkülâtla avlanır Ekseriyetle hiç görülmeden kak kar, (Seter), (Seter İrlanda) ve (Gordon) nevilerinde köpekler bu kuşun avına em elverişli olan- lardır. Sarp ormanda köpeğin (erme) sini anlıyabilmek için baz 71 avcılar köpeklerin boynuna çim gırak takarlarsa da fikrin bu usul doğru değildir. En muvaffakıyetli Za köpe sarpa sokmak ve iki “arkadan sağ ve solu takip vk ge Tir. Bu suretle kallis . serisine tüfek atmak | olur, Çulluk büyük Bir kı rültüsile kalkar, İyi w ya ra kaldırmaz, Ekseriya bir saçma, düşmesine kâfidir. Sakalın. çok seri tüfek atmak lâzım gelir. Namlunün kolayca işlivebilmesi için kisa olası icap eder. Eti gayet leziz ve mall bir iki gün tutma. idir. Esasen çulluk. bu asılı kaldığı müddet zarfmd kiymet kesbeder. (8) ve (7) numara saçma kul lanılırsa da sarpta (9) numara ile de avlanır. t gü Maltepe: Salik Mahmut