5 Ekim 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Gazi Hz.'nin öz türkçe nutukları Ankara 4 (A.A.) — Reisicüm- hur Hz. nin Çankayadaki ziyafette misafirleri İsveç veliahtı Hz. ne hitaben irat buyurdukları nutkun şudur. «Altes Ruvayâl; Bu gece, ulu konuklarımıza, Türkiyeye uğur getirdiklerini söy- Terken, duygum, tükel özgü bi kıvançtır. Burada kaldığınız uzca sizi sar- smaktan hiç durmıyacak ılık sev- gi içinde, bu yurtta, yurdunuz için beslenmiş duyguların bir yanku- sunu bulacaksınız, İsveç, Türk uluslarımın kazan- nış oldukları utkuların silinmez 'damgalarını tarih taşımaktadır. Süerdemliği, onu, bu iki ulus, ün- Tü, sanlı. özlerinin derinliğinde sonsuz. tutmaktadır. Ancak, daha başka bir alanda da onlar erdemlerini o denlü yal tırıklı yöndemle göstermişlerdir. Bu yolda kazandıkları utkular, gerçekten daha az özençe değer deği Avrupanın iki bitim ucunda yerlerini — berkiten uluslarımız, ataç özlüklerinin tüm ıssıları ola- yak baysak, önürme, uygunluk kıl ” dacıları olmuş bulunuyorlar. On- lar, bugün, en güzel utkuyu ka- zanmıya anıklanıyorlar: Baysal utkusu, Altes Ruvayâl; Yetmiş beşinci doğum yılında oğuz babanız bütün acunda say. , baysal, içinde erk sürmenin gücü işte bundadır. Ünlü babanız, yüksek kraliniz. beşinci Güstavın gönenci için eni :s1 dileklerimi sünarken, Altes Ru- vayâl, sizin, Altes Ruvayâl Pren- «es 'Luizin, sevimli kızınız Altes Ruvayâl prenses İngridin esenli- Zine; in İsveç ulusunun gönen- cine, genliğine içiyorum.» Gazi Hz. nin bu sutku içinde geçen Sürkee kelimelerin osmanlıca mukabil. Zafer, Söcrlermlik Saha, Derli Erdem — Fazilet, > Kadar, Yalııklı < Ni Yöndem — Usul, Tarz, Özen; — Gipta, Bitim — Nihayez, Birümen — Nihayet, Kl A. Ga Fatih mal müdürlüğündeki eytam ve erami İmaaşları Fatih malmüdürlüğü dairesin- de eytam ve eramil maaşları üze. rinde yolsuzluk yapıldığı suçun. dan maznunan tahakkuk memuru Refik, mutemet Refik ve tahsil memuru Ahmet efendiler hakkın- 'da mevkufen tahkikat yapılıyordu. Hadise etrafındaki tahkikat ik- mal edilmiştir. Bunlardan tahkik memuru Refik ve mutemet Refik beylerin tâhliyelerine karar veri- erek kendileri serbest bırakılmış. lardır. “Tahsil memuru Ahmet efendi mevkuf kalmıştır. Suçlular hakkındaki evrak, muhakemeleri yapılmak üzere ağırceza mahke- mesine verilmişti Nafi alt daireleri teftiş Ankara 4 ( Hususi ) — Nafia teftiş heyeti reisi Şefik bey Tstan- bula hareket etti. Istanbulda pahaya sit daireleri teftiş edecek, en ziyade mühendis mektebile Alpulluda yeni bir fabrika Bu fabrika pancar küspesinden ispirto yerine şeker yapacaktır Alpullu (Hususi) — Alpullu. da büyük bir fabrika daha İiyete başladı. Bu fabrika mel şeker fabrikasıdır. Fabrikanın açılış resminin yapılacağını haber | alan bi civar köylüleri gelmiş- ler. Fabrikanın etrafını doldura- rak kapıdaki kordelânin bir an evvel kesilmesini sabırsızlıkla bek- Tiyorlardı. Saat onda fabrikalar müdürü Ali Şefik beyin nutkile Fabrikalarıri merasime başlandı. tarihçesini yapan mi sanayii zirai mi ması kazanmış ve muhtelif şeker ve ispirto fabrikalarında çalışmiş genç ve kiymetli mühendisleri mizden Niyazi bey çok heyecanli bir nutuk söyledi. Bu nutku köylüden bir gencin sözleri takip etti. Müdür Ali Şefik beyin korde- lâyı kesmesi üzerine fabrikaya rilmiştir. Davetliler Niyazi beyin verdiği — izahatı alâka ile dinlemişler, Türkiyede ilk defa yapılan melâs şeker fabrikasın Şeker fabrikasının şeker imali #indan son kalan bakiyeye m hamı verilir. Bunun 100 kilosun- da takriben 50 kilo şeker vardır. Evvelce bundan ispirto imal edi- lirdi. Fakat son seneler zarfında ispirto satılamadığı ve elde kül- liyetli stok bulunduğu için bu fab- rika açılmıştır. Gayesi melâs deki şekerin kaybolmasına mâni olarak bundan tekrar şeker istihsal. etmel Fabrikanın çalışma tarzi şu #u- etledir: Melâs evvelâ sulandır- ır, sonra içerisine © toz halinde sönmemiş kireç atılır. Kireç şe- kerle birleşir ve şekerli çamurlu bir su verir. Bu bulanık su ve alınan şekerleri çamur tekrar şe- ker fabrikasına gönderilir. Ora da serbes kilan şeker tekrar el de edilmiş olur ki bu da 100 ki- oda 42 kilodur. Bu muazzam fabrika üç ay gi- bi kısa bir zamanda yapılmış ve 116 Türk işçisine de yeniden iş bulmak fırsatını vermiştir. Ali Şe- fik beye büyük muvaffakiyetler temenni eden davetliler yarım sa- atlik dolaşma | yorgunluklarını fabrikanın bir köşesine sikıştırıl- mış olan büfede hafifletmeğe ça lışmışlardır. — Selma Nezihi Portakallarımız İhracatı artırmak için esaslı tedbirler alınıyor Ankara 4 (Hususi) — Bu sene portakal ihracatını arttırmak için görndiden esaslı tedbirler almıyor. Evvelce de bildirdiğim gi ilk dü- şünülen şey portakalları standar- dize etmektir, Şimdiye kadar bir sandık içine muhtelif cinste ve muhtelif boyda portakal konulu” yordu. Bu seneden itibaren porta- 'kalların cins ve boylarına göre ayrılması, sandıklara bu suretle Yerli ilhdeli Mişmüliyör. Bu hususta hazırlanan nizam- mame devlet şürasında tetkik edil. mektedir. Portakallar bu suretle tasnif edilirse Sovyet Rusya bü- tün mahsulü alacağını Türkofise bildirmiştir. 2500 lira vergi cezası Son günlerde maliye tahsil şu- beleri vergi kaçakçılığı ile pek ya- kından alâkadar olmaktadırlar. Noksan vergi vermek için kaçı çılığa baş vurmak istiyen mües- seseler birer birer meydana çıka- rılıyorlar, Son günlerde Karaağaç mezbahasile alâkadar olan bir ec- nebinin de vergi vermek isteme- diği anlaşılmış ve kendisinden ay- rıca 2500 lira vergi cezası alın- mile Gümrükteki imtihan Münhal 3 memurluk için 50 kişi müracaat etti de, münhal üç gümrük me murluğu için açılan müsabakaya giren 50 isteklinin imtihanları dün yapılmış Başmüdür Seyfi beyin riyase- tindeki imtihan komisyonu, tah- riri olan bu imtihanlara nezaret ük muayene memuru ok »ler arasında Saadet hanım isminde orta tahsil görmüş bir hanım da vardır. Müsabakanın neticesi bir hafta- ya kadar anlaşılacı Silmar Bankın Avrupaya göndereceği talebe Ankara 4 (Hususi) — Sümer Bank Avrupaya göndereceği ta- in İatanbulda da imtiban Lâdik istasyonun- da iki marşandiz çarpıştı Vagonlar devrildi, bir yaralı var Havza 4 (Hususi) — Dün Hav- zadan giden bir marşandiz trenile Samsundan kalkan diğer bir mar- şandiz arasında Lâdik istasyonu A e a Yazanlar hatturı çikeişlari İki trenin lokomotifleri ve dört vagon ehemmiyetli hasara uğra- mıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Bir | #ren memuru hafifçe yaralıdır. Çarpışmanın bir dikkatsizlik ne- #icesi olduğu tahmin ediliyor. Yıkılan ve hasara urıyan vagon- lar henüz kaldırılmadığı için mu- tat servis yapan yolcu treni bu ge- ce havzada kalmı: Muhterem misa- firimiz Bursaya hareket etti Ankara 4 (Hususi Misafi- rimiz İsveç veliahti Hz, bugün Res isictumhur Hz. şerefine İsveç se- faretinde bir öğle ziyafeti vermiş- lerdir. Ziyafet çok samimi olmus, Reisicumhur ve veliaht Hz. uzun müddet görüşmüşlerdir. Saat 16,30 da İsveç sefiri tar fından prens ve prensesler şerefi ne bir kabul resmi yapılmıştır. Kabul resminde hükümet erkeâni, birçok mebuslar, ecnebi sefirler hazır bulunmulardır. Prens ve prenses Hz. saat 20 de hususi trenle Karaköy üzerinden Bursaya hareket etmişlerdir. Reisicumhur Hz., Meclis rei: başvekil, vekiller teşyi resminde bulunmuşlardır. Âfet HE, ile Met- lis reisi Hz, nin ve Arikara valisi Nevzat beyin refikaları Hf. ler prenses Hz. ne güzel birer çiçek 'demeti vermişlerdir. Dünkü ziyaretler Ankara 4 (Hususi) — İsveç ve- İiahti ve zevcesi ve kerimeleri bu- gün ziraat enstitülerini ve müze- lerini gezmişlerdir. Misafirlerimiz bundan sonra Gazi enstitüsile kız enstitüsünü zi- yaret etmişlerdi Güreşler . Takımımız. yedi müsaba- kadan yedisini de kâzandı Üçüncü Balkan güreş şampiyo- nası maçlarına dün akşam başlar- mışlır. Güreşlerin neticeleri şun- lardır: Bulgar Borisle Yugoslav Sene- berger mağında Yugoslav, Hüse- yinle Yunanlı Biris maçında puan hesabile Hüseyin, Yaşarla Yugos- lav Tot maçında puan hesabile Yaşar, Yunanlı Salt ile Bulgar Moşçalof maçında Yunanlı, Yu- nanlı Pangofulos ile Yugoslav De Luka maçında hükmen » Yugos- lav, Saimle Bulgar Mayananof maçında tuşla Saim, Yunanlı Za- harya ile Bulgar Kaef maçında tuşla Yunanlı, Hüseyinle Yuzos- ini maçında tuşla Hüseyin, Yugoslav Janes maçında hükmen Nuri, Bulgar Peter ile Yu- nanlı Zamot maçında Yunanlı, Bulgar Georgiyef ile Yugoslav Pi- ger maçında hükmen “Georgiyef, Mustafa ile Yunanlı Stratomakis güreşinde tuşla Mustafa, “Bulgar Dimitriyef ile Yugoslav Noi ma- çında tuşla Yugoslav, Mehmetle Yunanlı Sülüs maçında tuşla Meh- met kazandılar. Buğday piyasası 'Kanada, piyasayı tutmağa karar verdi Nev York 3 (AA) — Kanada hükümeti, buğday piyasasının is- ikrarı yüzünden her buşel ba- şına bir çent tenezzül vukuunda bir milyar beş yüz milyon kay- belmemektedir. Binnetice Kanada hükümeti, buday satış işini eline almak ta savvurundadır ki bu hal Winni- peg buğday piyasasınm kapatık. masını intaç edecektir. Avusturya başvekili M. Mussoliniyi ziyaret ede Viyana, 4 (A. A) — Rayhışpost gazetesi, başvekil Şuşniğin, gele- ay başında İl, Mussoliniyi ziyaret edeceğini yazıy Ftansadaki Yunanlı işçiler Paris 4 (A.A.) — Mesai nazırı M. Marguet yunan sefiri M. Politisi kabul etmi nazıra Fransadaki Yunanlı amele- 5 Teşrinievvel 1934 Gazi Hiz. (Baş tarafı 1 inci 2 — Hülümetin terakki ve tahsili gayesini gütmek- tedir. Gazi Hz. bisle diyor ki «Şimdi gayet dostane münase- balta bulunduğumuz Yunanlılar bir zaman cumhuri; Ankaraya top menzili bir mesafe- ye kadar. gelmişlerdi. Milletin mevcudiyetini muhafaza için Yu nanlıları geri sürmek vazifesi ba- na tevdi edilmişti. Vazifemi mu- vaffakıyetle ifa etim, Lâkin son- radan tekrar Yunanlılar ile dost olduk. Bunu size söylemekten maksa- dım Türklerin muharebe ettikleri her hangi milletle ebedi düşman kalmak istemediklerini göster mektir. Ben askeri hayatımda as- lam iâl harbinden bax 4 merkezi ibiyet görmedim. Bunun sebebi yalnız milli tamamiyetiı zin müdafaası için harbetmiş ole maklığımdır.» Gazi Hz, büyük Britanyaya kar- $i büyük sempatisi ve iyi duygu- ları olduğunu söyledi ve dedi «Sizin milletin canlılığının ve doğruluğunun hayranıyım. Kral beşinci Corca büyük muhabbetim ve hürmetim vardır. İngilizler Ge- Tiboluda bizimle harbederken da- ima kendilerinin takdirkârı ol- muştum ve daha mesut ahval ve serait içinde kendilerine tekrar tesadüf etmek ümidinde muştum. Zannedersem İngilizlerin de Türkiyeye ve liderlerine kar: vardır. Gazi meml inin gösterdiği terakki ile müftehir idi. Dedi kiz «Ben ve vekiller milletin en kısa ve seri yoldan saadet ve re- faha kavuşmasına — çalışıyoruz. Memleketimizde büyük değişiklik yaptık. Yakında Türkiyede mina- Te kadar çok mektep olacağını gö- yeceks Bu sözlerden sonra veda ede- rek kendi soframıza döndük. intihap (Baş tarafı 1 inci > Fatih sandığı başında bir hadise Fatih sandığı başında bulunân bir memurun kendi vazifesi olmas dığı halde halka sormadan istek sildiği kaymakam mdan görülmüş, bunun üzerine bu memura ihtas ratta bulunulmuştur. Fakat mes murum buna rağmen İsim silmeki te rar ettiğini gören Halük bey, herkesin serbesçe rey atmasını tt bulun İ min etmiştir. Adanada belediya intihabı Adana 4 (Hususi) — Belediyg intihap encümeni için kura ile yaş pılan seçimde hile yapıldığı hi kındaki iddianın uydurma olduğu tahakkuk etmiştir. Vilâyet, yapâ lan tahkikat ve tetkikattan sonra ortada bir yolsuzluk olmadığına MR eğ İstanbul Belediyesinden: İstanbulun Kurtuluş bayramına tesadüf eden Birinci Teşrinid 6 ıncı günü saat on Mi Taksim meydanında geçit resmi yapılacaktır. İstanbulda bulunan Mebu yelendilerle Umumi Mecli ai sının ve teşrifata dahil Askeri Cumhuriyet Hali Mülki zevatın, Fırkası ve Hayır Cemiyetleri unun Taksim meydanındaki ica olunur. ELBİSE JAKETATAY